KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 18 January 2015

PEMANDANGAN DI PUSAT PUNGUTAN ZAKAT MAJLIS AGAMA ISLAM DAN ADAT ISTIADAT MELAYU KELANTAN, KOTA BHARU PAGI INI.


Beginilah pemandangan dari rakaman gambar yang dikirimkan kepada Omak Maku oleh individu yang perihatin di Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (MAIK) di Kota Bharu pagi ini dimana para mangsa banjir berebut-rebut berduyun duyun datang untuk mengambil borang bantuan mangsa banjir.

Dari pemdangan diatas amat jelas begitu ramai yang datang sehingga kelihatan tidak tersusun dan terurus dengan bijak dan baik lagi teratur dengan para mangsa tersesak-sesak berebut-rebut mau mengambil borang.

Sepatutnya para pegawai MAIK perlu memikirkan kaedah yang baik bagaimana orang ramai tidak perlu berebut-rebut bersesak-sesak kerana keadaan mereka ini pun sudah cukup terhimpit dan derita sebagai mangsa banjir yang dahsyat.

8 comments:

  1. Elok serbu jangan x serbu ini masa pisat zakat buat kerja .....mans pergi puak PAS tabunj banjir dah buat duit dari tabung mana pergi...?...tok guru mintak pantau tabung banjir...tak kan nak doa mcmm gampang jerrr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni memang jenis celaka lh ....

      Delete
    2. Kenapa tak serbu je pejabat UMNO ke, pejabat Daim ke, Rosmah ke...kan mereka ni kaya kaya belaka..

      Delete
    3. Kenapa tak serbu je pejabat UMNO ke, pejabat Daim ke, Rosmah ke...kan mereka ni kaya kaya belaka..

      Delete
  2. Anon13.17.. kau tu yg anak gampang 7 keturunan.. sial laknat..sampai kan hina tok guru berdoa pun kau kata mcm gampang.. semoga Allah melaknat manusia gampang anak haram macam kau ni..

    ReplyDelete
  3. "..MAIK perlu fikir kaedah terbaik..". Berdoa saje-lah. Sebilangan besar kelompok agamawan berpegang kpd doktrin "jangan guna akal atau logic". Ini petanda kelompok malas berfikir...serah saje pd takdir... kalau urusan kerja bercelaru & menyusahkan org ramai, maka katakanlah "ini sudah takdir". Konsep takdir tercemar sebagaimana tercemarnya konsep jihad. FY21

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul bro....Majoriti Melayu pantai timur dan utara adalah rajin...Mana ada bangsa di Malaysia yang bangun tiga pagi meyembah pokok getah, meredah laut ombak lepas isya dan pulang pagi...atau kerja dari pagi ke petang di ladang sawit, kerja dari pagi ke malam di bendang, buka warung dari subuh ke dini hari.... kerja shiff pagi atau malam, lepas buat partime dan overtime...ikut logik akal usaha keras orang Melayu yang rajin dan tekun majotiti orang Melayu kaya raya...yang misykil dan tak masuk akal orang Melayu masih miskin, rumah macam reban kambing,,kena air deras sikit, tumbang menyembah bumi .. kais pagi makan pagi tiada wang simpanan atau saham.
      Orang China hanya goyang kaki di kedai dan opis...kerja mudah tapi kaya raya...
      Jawapan konsep ketuanan Melayu yang hanya retorik dan ketidak effisyen agensi kerajaan menyebabkan hasil pertanian dan titik peluh orang Melayu msih diperas oleh taukeh China...Jual kelapa sawit, harga bersih setan cuma dibayar 6%...jual getah potong 60% air...beli ikan dan hasil tani yang lain dengan harga tak masuk...
      Ketidak upayaan agensi kerajaan terajuan UMNO terus menyebakan Melyu dan sentiasa mengharap duit zakat dan subsidi..China boleh hidup dan meneruskan perniagaan kerana mereka ada simpanan
      Kesimpulan...konsep usaha keras tajaan UMNO gagal dalam membantu Melayu jadi kaya seperti di Thailand...Sedara Mara aku di Saraburi boleh menjadi kaya raya dengan membela 50 ekor lembu tenusu yang mana FAMA mereka uruskan mereka jual terus susu lembu kepada kilang dutch lady tanpa orang tengah.. Agensi Malaysia dan Parti UMNO boleh macam tu..sampai kiamat tak akan terjadi..
      Chubalah ke Thailand, petani limau, cili, serai dan penoreh kaya raya...punya boleh beli pick-up dan pergi haji 4 atau 5 kali ..Agensi pemasaran FAMA seperti di Thailand kerja keras membantu rakyat...Ada pusat pasar borong FAMA di bandar besar...rakyat jual dan FAMA urus jualan ke pasar-raya..petani dapat jual harga tinggi...setiap ban, bandar dan chaiwat ada farmer market tiap2 hari...petani boleh menjual hasil tani tanpa orang tengah...Di Thailang, hanya pendatang dari Malaysia dan Kemboja (Isan ) yang miskin sebab dia orang tiada tanah.

      Delete
  4. Rakyat nak kaya camner sebab kera jaan umporno dan agensi balacinya bukan ingin sangat membantu rakyat tapi berniaga dengan rakyat...nak bantu kena pilih cap dacing aje walaupun bukan petani.. harga input seperti baja,racun,benih siapa yang kontrol...masuk aje hasil tani dari thai ke pasar msia...maka petani msia.akan ko terus...yang jadi tanda tanya ialah kenapa petani thai boleh jual dengan harga murah...kemungkinan kerana input pertanian di sana lebih murah keh keh keh

    ReplyDelete