KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 3 September 2015

SAMPEL BAI'AH DAN SUMPAH WAKIL-WAKIL RAKYAT PAS KELANTAN TERMASUK AHLI PARLIMEN KUALA KRAI DR HATTA RAMLI





BAI'AH DAN SUMPAH


Bahawa saya .................. berikrar untuk patuh kepada hukum Allah dan rasul-Nya dan patuh kepada arahan pucuk pimpinan parti yang tidak bercanggah dengan ajaran Islam.

Dan bahawa saya bersumpah dengan nama Allah, WALLAHI WABILLAHI WATALLAHI sekiranya saya meninggalkan atau melompat ke parti lain dengan kerelaan saya sendiri setelah terpilih menjadi ahli dewan negeri/dewan rakyat, maka tertalaklah isteri/isteri-isteri saya dengan tiga talak dan segala perbelanjaan saya dengan menggunakan wang elaun ahli dewan tersebut adalah haram.

Dan bahawa saya juga bersumpah dengan nama Allah WALLAHI WABILLAHI WATALLAHI untuk meletakkan jawatan dari menjadi ahli dewan negeri/dewan rakyat tersebut apabila saya keluar atau dipecat dari parti.



Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Hatta Ramli menafikan dakwaan Menteri Besar Kelantan Datuk Ahmad Yaakob bahawa beliau kini secara automatik bercerai talak tiga dengan isterinya.

New Straits Times hari ini melaporkan, Ahmad mendakwa Hatta dengan sendirinya bercerai talak tiga dengan isterinya kerana meninggalkan PAS dan menyertai Parti Amanah Negara (AMANAH).

Ahmad dilaporkan berkata, ia berikutan bai'ah yang pernah dilakukan wakil rakyat PAS sebelum ini.

"Tak betul semua tu (cerai talak tiga)", kata Hatta ketika dihubungi Malaysiakini.

Sehubungan itu, dengan nada sinis, Hatta mengucapkan 'terima kasih' kepada pesuruhjaya PAS Kelantan itu kerana mengaturkan hidup beliau.

"Terima kasih dekat dia (Ahmad) kerana mengaturkan hidup saya. Tak ada apa pun.

"Biarlah. Dia tak ada urusan dengan keluarga saya," kata Hatta yang juga bekas pengarah pilihan raya PAS itu.

Bagaimanapun, ketika ditanya mengenai bai'ah yang pernah dilakukan sebelum ini, Hatta enggan mengulas lanjut dan hanya berkata:

"Dah banyak penulisan orang mengenai perkara itu (bai'ah). Biarlah, saya tak nak komen apa-apa," ujarnya.

Sumpah bai'ah dilakukan oleh setiap wakil rakyat PAS yang bertujuan untuk menghalang mereka dairpada melompat parti.

Dipercayai PAS setiap negeri mempunyai sumpah bai'ah masing-masing dan yang paling kontroversi adalah di Kelantan dan Terengganu yang memasukkan klausa perceraian.

Malah, Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga pernah dilaporkan berkata, wakil rakyat parti itu yang gagal mematuhi sumpah bai'ah perlu bersedia menerima laknat oleh Allah dan Rasulullah SAW.

Hadi dilaporkan berkata, lafaz sumpah taat setia kepada parti terkandung dalam bai'ah yang ditandatangani sebelum bersetuju menjadi calon atas tiket PAS dalam pilihan raya umum lalu, sama ada menang atau kalah.

Isu sumpah bai'ah ini timbul ekoran beberapa wakil rakyat PAS yang tewas dalam pemilihan PAS baru-baru ini, telah membentuk Gerakan Harapan Baru (GHB) dan kemudiannya menubuhkan parti baru, AMANAH.

88 comments:

  1. Selama ni aku taj tahu sebauh parti Islam yang mengunakan seolah2 ugutan secara sumpah menggunka wanita sebagai gadaianya.apakah tidak bolih digunakan harta sebagai cagaranya.? apa pendapat Oamk kau tentang erti nilai seorang wanita digadaikan oleh baiah ini? kau setuju? kalau kau setuju bererti rendahnya nilai seorang waniat seperti kau.DAN cuba kau bagi tahu aku serta tanya pula tentang baiah sekiranay calun itu calun muslimat.Apakah tertolak pula suaminya/kalau takda adakh itu ADIL? tolong tanya pula BILA mula di BAIAH kan ini.bagaiman dengan adun da ahli parlimen dulu yang masuk UMNO .Teruknya Pas ni .seolah leboh busuk dari parti DAP.DAP takda baiah seperti ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda ni simple saja. Dulu sapa suruh angkat sumpah??? Kalau aku pun aku tak may sumpah macam ni. Anwar pun tak may angkat sumpah laknat. Jadi ITU pilihan Anwar.

      Nak sangag jawatan, tak negotiate pasal sumpah. Padan muka. Padan muka sebab gila jawatan. Setahu aku, ada yg tak ambil sumpah ni I Jadi calon.

      Nak jadi macho tapi khianat. Last2 GHB tanggung akibat

      kipiD.A.P GHB

      Sumpah jgn main2.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    2. Ini perjanjian gila amalan Parti Ajaran Sesat. Eloklah keluar beramai-ramai dari Pas.

      Delete
    3. dap tu kapiaq mana ada baiah bai.lu mau komen pikir la dulu.

      Delete
    4. Baiah itu samalah dgn akujanji. Parti kafir pun tak sanggup nak gadaikan rumahtangga org demi kepentingan politik. Inikan pulak parti cap Islam. Jadi bhn ketawa orang kafir jer cara Pas ni.
      Mrk yg keluar pun masih perjuangkan asas Islam cuma wadah yg berlainan. Dah dihalau dgn kata2 nista dicabar bagai baiklah depa angkat kaki. La ni ulamak su' dan walaun pulak yg meroyan.

      Delete
    5. Betul, sangat terkejut, wanita jadi gadaian seperti benda permainan. Parti yg permainkan dan memalukan agama islam yg suci. Permainkan islam untuk kepentingan parti, di zaman mana kita. Pas kena bubarkan kerana perlekekan agama dan perempuan. Ahli wanita pas memang teruklah kalau setuju. Sangat gerammmmm, parti memalukan islam. Dah, hilang undi keluarga saya.

      Delete
    6. DENGAR CERAMAH DAN INGATAN KADI (jurunikah ISLAM) UNGKAPAN CERAI akan sah bila di ucap/teks walau dibuat sebagai syarat; eg.. akan jatuh TALAK.. jika kau(isteri) pergi (destination) or jumpa (individu yg dilarang) tanpa IZIN or PENGETAHUAN AKU.. maka TALAK itu telah TERJADI.. bila larangan itu dilakukan.. TALAK BERBEZA dengan SUMPAH or NAZAR.. tanyalah UZTAZ MUDA or UZTAZ DA'E..jgn tanya ustazah Mashitah Ibrahim... UZTAZ KAZIM kira oklah dlm Bab ini...

      Delete
    7. PAS ni agama sesat !

      Delete
  2. Tidak syak lagi,,lafaz takliq itu jelas dan sah. Rasakan sendiri akibat ikut telunjuk kafir Dap dan menghina jamaah sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kafir DAP pun tak sanggup menggadai institusi perkahwinan ahlinya mcm dibuat parti Islam Pas ni. Ulamak2 jahat gila kuasa.

      Delete
    2. Salahkan dap lagi, dap tak permainkan perkahwinan dan agama mereka. Ini pas yang buat wanita barang boleh dijual beli. Tak bodohlah gadaikan isteri. Sahkah kerana ini untuk parti bukan agama. Tolong jangan malukan islam.

      Delete
  3. Omak kau tolong jelaskan Benar atau tidak seperti apa yang dikatakan oleh ketua hakim mahkamah syarie tentang Syarat tersebut dibuta oleh TGNA ,sebab TGNA sudah tidak bolih jelaskan keran beliau telah pun kembali ke rahmtullah.Ini jelas yang Oamk Kau paparkan melaui keratan akhbar,

    ReplyDelete
  4. woit
    hebat mb kelantan ini
    malaon ni online dengan tuhan ke?
    malaon ni ada power
    aturkan siapa entot siapa
    hebat kah kah kah
    tapi pelik
    napa tak beri tahu tuhan
    jangan hujan lebat di hulu kelantan
    nanti bajir lagi
    nanti ramai rakyat tahu
    hutan dah bogel gondol
    kah kah kah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hebat kau ni. Samada awak ni bukan islam atau munafik.

      Delete
    2. kau lg hebat salah sorang walaun yg pegang tiket pintu syurga khayalan Pas. 24jam boleh online dgn Allah.

      Delete
    3. Benda ni simple sapa suruh terima baiah tu masa baiah tu minum daun ketum ke ....itu lah Parti Islam kita baiah ...klau tak benda tu terjadi duduk dlm jamaah yg nak tunjuk hebat nape dlm Islam Ghb tak de hukum baiah ke.
      .

      Delete
    4. Benda ni simple sapa suruh terima baiah tu masa baiah tu minum daun ketum ke ....itu lah Parti Islam kita baiah ...klau tak benda tu terjadi duduk dlm jamaah yg nak tunjuk hebat nape dlm Islam Ghb tak de hukum baiah ke.
      .

      Delete
    5. Omak Kau jubo dah gatal, sayang sangat dgn Khalid, Hadi wakakakakaka

      Delete
  5. Tak tertulis pun nama Pas dlm akujanji tsb. Amanah masih dlm perjuangan Islam cuma wadah berlainan.

    Dah dihalau dgn kata2 kesat pd mereka2 ini skrg pemimpin2 PasCAI semakin meroyan. Baiah terbatal dgn sendiri akibat keceluparan mulut dan pengkhianatan perjanjian presiden Pas dgn PR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kat atas tuh (letterhead) tu apakebenda nya.. tak pa la teruskan langgar baiah tuh, semoga hati semakin tenang selepas ni

      Delete
  6. Sbg seorang peguam syar'ei dan bekas hakim mahkamah syariah, saya merasa terpanggil utk menyentuh isu yg amat sensitif ini. Perkahwinan adalah dibina atas asas kekal selama2nya, perceraian hanya dibenarkan bila ada perbalahan rumahtangga yg tidak dapat diselesaikan atau wujudnya keaiban yg tidak dpt diterima oleh salah satu atau kedua2 pasangan yg berkahwin. Tidak ada pihak yg boleh dgn sewenang2nya membuat keputusan sendiri berhubung perceraian tersebut tanpa suatu perintah yg sah drp mahkamah syariah. Dlm isu cerai talak tiga melalui bai'ah dan sumpah yg didakwa telah dilakukan oleh wakil2 rakyat Pas di Kelantan, dari sudut kehendak politik Pas, maka mereka teringin sangat supaya perkahwinan tersebut dibubarkan kerana suaminya telah melanggar bai'ah, namun dari sudut kekeluargaan Islam dan pasangan tersebut sendiri,adakah mereka juga berkehendak sedemikian?? Jika kita menilai di sudut hukum syarak, masih ada ruang yg terlalu luas utk pertahankan rumahtangga tersebut drp runtuh semata2 atas kehendak politik pihak tertentu, sedangkan keluarga dan pasangan berkenaan, bahkan masyarakat umum berpandangan sbg suatu yg tidak wajar melalui alasan2 berikut: 1. Sumpah dan Bai'ah tersebut dianggap terbatal dan tidak sah kerana Pas tidak ada hak di segi hukum syarak mensyaratkan calon2 prayanya bersumpah sedemikian utk menjadi calon; 2. Sumpah dan Bai'ah tersebut sudah tidak terpakai kerana situasi dan tujuan sumpah tersebut ketika diambil dulu telah tiada; 3. Bai'ah taklik yg dibuat secara bersumpah dianggap sbg satu "Yamin" yg boleh ditarik balik dgn membayar kifarah bila ada sesuatu yg lebih baik drpnya; 4. Sumpah taklik yg tidak disertakan dgn niat utk menceraikan isteri dianggap tidak jatuh talak di segi hukum syarak; Jika kita berpandangan Sumpah dan Bai'ah taklik cerai isteri talak tiga itu sebagai sah sekalipun, kita masih ada ruang utk menyelamatkan rumahtangga tersebut dgn berpegang kpd pendapat talak 3 sekaligus hanya dikira satu talak shj, maka suami ada ruang utk rujuk kembali. Semua pihak harus rasional dlm isu yg sensitif ini, adakah wajar sebuah keluarga yg bahagia, yg tidak ada apa2 perbalahan rumahtangga, lalu kita pisahkan mereka dgn perceraian yg menghancurkan sebuah rumahtangga yg dibina puluhan tahun, sedangkan masih ada ruang di segi hukum syarak utk kita melepaskan mereka dari belengu yg mereka sendiri tidak redai,atau kita mahu memuaskan hati demi dendam dan kepentingan politik kita???? Saya yakin bukan sahaja pasangan wakil rakyat dan keluarga berkenaan shj tidak dapat menerima realiti ini, namun masyarakat umum secara amnya tidak dapat menerima keputusan tersebut. Jgn kita merusakkan institusi sebuah keluarga yg aman damai, sekaligus mencemarkan syariat islam itu sendiri demi kepentingan politik puak kita. Biarlah pasangan tersebut membuat keputusan sendiri kerana mereka juga ada hujah dan alasan utk berbuat sedemikian samada utk merujuk pertikaian ini ke mahkamah atau terus hidup sebagai pasangan yg bahagia melalui ijtihad sendiri kerana sememangnya ada fatwa dan pendapat ulama utk mereka pegang dan ikuti. Jgn paksa mereka utk mengikut kehendak kita shj..... CHE IBRAHIM BIN MOHAMED. PENGARAH HAL EHWAL SYARIAH, PARTI AMANAH NEGARA, NEGERI KELANTAN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahai Melaun PAN,

      Baik korang get ready. Tunggu masa NGO2 melayu akan buat petisyen pasal PAN kerana gagal bagi ROS maklumat pasal mesyurat tahunan dan Akaun tahunan Parti Perkeja.

      Kah Kah Kah. Check Mate.

      First move gomen dah buat

      Parti Pekerja-Pekerja M'sia tak boleh dijenama sebagai parti Amanah Negara

      Parti Pekerja-Pekerja Malaysia tidak boleh dijenamakan semula sebagai Parti Amanah Negara (Amanah) kerana ia bukan parti politik tetapi sebuah parti yang memperjuangkan hak pekerja.

      Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed berkata oleh itu, Gerakan Harapan Baru (HB) tidak boleh menggunakan nama Amanah sebagai nama rasmi wadah politik mereka selagi perlembagaan parti pekerja itu tidak dipinda dan mendapat kelulusan Pendaftar Pertubuhan (RoS).
      "Sekarang ini mereka tiada rumah (parti). Ingin pakai rumah orang lain. Parti pekerja bukan parti politik. Kalau mereka ingin teruskan (jenamakan semula Parti Pekerja dan) pakai nama Amanah, mereka kena ubah (pinda) perlembagaan Parti Pekerja.

      "Mereka juga kena ubah sistem pentadbiran Parti Pekerja dan tunjukkan terlebih dahulu kerja-kerja pentadbiran untuk membuktikan mereka mewakili sebuah parti politik dan bukannya parti pekerja," katanya kepada Bernama semalam.

      Beliau diminta mengulas kenyataan Pengerusi HB Mohamad Sabu pada Isnin lepas yang mengumumkan akan menukarkan nama Parti Pekerja-Pekerja Malaysia kepada Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai nama rasmi wadah politik gerakan

      itu.

      Bekas timbalan presiden PAS yang lebih dikenali sebagai Mat Sabu berkata HB telah mengambil alih Parti Pekerja-pekerja Malaysia, dan butiran mengenai penjenamaan semula itu akan diserah kepada RoS secepat mungkin bagi mendapatkan

      kelulusan.

      Nur Jazlan yang juga Anggota Parlimen Pulai, Johor menegaskan, Amanah juga perlu melalui proses lantikan dalaman seperti keanggotaan, pengisian jawatan, dan sekurang-kurangnya perlu mengadakan mesyuarat parti.

      Beliau berkata setelah selesai proses tersebut, barulah Amanah boleh mendaftar diri ke RoS untuk kelulusan dan sebarang tindakan lanjut.

      Sehingga kini, Nur Jazlan berkata RoS belum menerima permohonan pendaftaran parti Amanah tersebut.

      Sebelum ini, HB telah mengemukakan untuk mewujudkan parti politik baru dengan menggunakan nama Parti Progresif Islam (PPI), bagaimanapun RoS menolak permohonan itu.

      Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, yang juga menteri dalam negeri, sebelum ini dilaporkan berkata bahawa permohonan itu ditolak kerana Islam adalah hak untuk semua orang yang beragama Islam dan penggunaan

      nama Islam pada parti politik boleh menyebabkan kekeliruan.

      - Bernama

      Delete
    2. Ini tandanya Umno sudah takut dgn Amanah.

      Delete
    3. BETUL TU UMNO DAN PAS SANGAT TAKUT DENGAN TERTUBUHNYA AMANAH (HB). kalau tidak kenapa tak diluluskan sahaja penubuhan parti AMANAH. Takde masalah apa pun.

      Delete
    4. Wei bodoh bahlol...umno suka sgt2 kalau pas berpecah. Kalau hancur terus lg baik. Kalau boleh ada byk lg parti serpihan dr pembangkang lg bagus.

      TAK KE BODOH NAMANYA KATA UMNO TAKUT BILA PAS BERPECAH.

      Ghb/Pan@ parti kuali - yg jd ketua bodoh. Pengikut lg tambah bodoh.

      Delete
    5. Rasanya mereka angkat sumpah untuk agama islam fahaman pas. Bila keluar parti, terbatalah agama islam fahaman pas, jadi tiada masalah penceraian kerana sekarang mereka ikut islam anutan sebenar. Selesai masalah.

      Delete
    6. tak payah konar sana sini nak justify tindakan korang langgar baiah tuh..kalu mung betul mung selamat, kalu tak tanggung la nanti, tapi lebih selamat kalu letak jer jawatan tuh selesai masalah..hidup pun lebih tenang

      Delete
    7. Mereka isytihar keluar dari jadi penganut Pas yg sesat. Baiah terbatal otomatik.

      Delete
    8. Sudah lahhh PAS jgn lah nak lagak macam alim sangat. Dulu suruh jebon keluar - bila dah keluar tak happy pulak ? Macam sial je.
      Konon PAS ikut sunah Nabi, Nabi ada suruh buat sumpah macam gini ke?
      Ulamak PAS mangkuk hayun mana ni yang kasi idea buat sumpah sial ni ??
      Lain kali buat sumpah kalau keluar parti tanpa letak jawatan kena potong konek dan teloq, kan lagi bagus. Hahahahaha
      Macam Ayah Pin lah PAS ni.

      Delete
    9. Tu la org suruh pi sekolah tak mau, last2 jd bodoh mat POYO ni..pi ngaji balik atau tanya ustaz ada ka tak sumpah baiah ni dlm islam...nak panggil bodoh kesian la pulak..ngeh2

      Delete
  7. Org mungkin cakap perkara yg betul kalau tak cakap jatuh dosa semua yg tahu.sudah ckp tu terpulang la pada yg punya badan.tahniah omak kau siarkan semua komen termasuk togel nasib baik tak ada yg bogel.biar kutuk atau puji kita lihat nanti siapa yg kena.ye la hutan di kelantan sj yg gondol.pulau pinang selangor semua baik baik belaka.mereka kata pas beri nyawa pada najib mereka tak sedar merekapun sama sbb asyik kutuk n serang pas saja.sekarang najib sudah lega sikit katanya tak la aku je yg kena kutuk.biar mereka terus kutuk sesama sendiri aman sikit hidup aku.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu, takkan UMNO je kutuk ahli-ahli PAS, biarla Hadi pulak kutuk ahli-ahlinya.

      Delete
  8. Kena rujuk mahkamah syariah setempat, utk pengesahan, samada jatuh atau tidak.
    Sumpah atas Nama Allah swt, bukan perkara kecik bg org org yg beriman.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah itu maha pengampun lagi mengasihani. Yg korang walaun semua meroyan dah kenapa?

      Delete
  9. Orang PAS dan penyokong mereka asyik hentam bekas ahli saja. Dulu baruakan dan halau. Orang dah pergi pun sakit hati juga. Nampak sangat PAS dengan UMNO sehati sejiwa. Satu guna slogan ketuanan Melayu dan pakai songkok tinggi dan yang satu lagi pakai jubah dan guna slogan yang sama. Nampak sangat takut dengan pengaruh GHB. Hadi kata boleh hidup 2 tahun. Tak percaya kata lu orang punya ulamak ka??

    ReplyDelete
  10. Benda ni simple saja. Dulu sapa suruh angkat sumpah??? Kalau aku pun aku tak mau sumpah macam ni. Anwar pun tak mau angkat sumpah laknat. Jadi ITU pilihan Anwar.

    Nak sangag jawatan, tak negotiate pasal sumpah. Padan muka. Padan muka sebab gila jawatan. Setahu aku, ada yg tak ambil sumpah ni I Jadi calon.

    Nak jadi macho tapi khianat. Last2 GHB tanggung akibat

    kipiD.A.P GHB

    Sumpah jgn main2.

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu masa buat perjanjian tok2 lebai tu tak macam sekarang. Sekarang bila dah nampak jawatan tok2 lebai tu mula mungkir janji, buat fitnah dan label geng sendiri macam2. Tok2 lebai tu ingat orang lain takde maruah. Dia ingat dia sahaja yang BAIK, suruh keluar parti, tapi bila mereka keluar parti tok lebai tu meroyan pula.

      Delete
    2. Ko berbaiah dgn sapa ni? PAS tak kisah pun korang keluar, TAPI letaklah jawatan yg korang menang atas tiket PAS tuh..senang jer kan ato ko sayang jawatan lebih drp bini sendiri...

      Delete
  11. Bai'ah ni utk penjaga syurga je ke,mcm mana kalau penjaga itu sendiri yg tikam kawan dulu dan tabur fitnah sana sini.adakah penjaga syurga ni dijamin masuk syurga walaupun dia suka tabur fitnah dajjal..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. INI jawapannya
      Benda ni simple saja. Dulu sapa suruh angkat sumpah??? Kalau aku pun aku tak may sumpah macam ni. Anwar pun tak may angkat sumpah laknat. Jadi ITU pilihan Anwar.

      Nak sangag jawatan, tak negotiate pasal sumpah. Padan muka. Padan muka sebab gila jawatan. Setahu aku, ada yg tak ambil sumpah ni I Jadi calon.

      Nak jadi macho tapi khianat. Last2 GHB tanggung akibat

      kipiD.A.P GHB

      Sumpah jgn main2.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    2. Jawapan utk kau pulak.

      Ini perjanjian gila amalan Parti Ajaran Sesat. Eloklah keluar beramai-ramai dari Pas.

      Delete
    3. Kalau dah tau itu perjanjian "gila", kenapa setuju berbaiah jugak..atau GHB nih mmg group org gila. Eloklah GHB kembali kpd PAS

      Delete
    4. Pas sudah sesat berimamkan Hadi pil kuda

      Delete
  12. Ini sumpah Pas bodoh.......kenapa berparti dikaitkan dengan isteri......mana ada sumpah sedemikian rupa melainkan suami membuat taklik kepada istrinya :_ KALAU KAU KELUAR DARI PAS AKU JATUHKAN TALAK TIGA ATAS KAMU.. Ini bukan hukum nikah kawin tak ada dalam taklik.....hukum apa ni.....hukum Hj Hadi ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Benda ni simple saja. Dulu sapa suruh angkat sumpah??? Kalau aku pun aku tak may sumpah macam ni. Anwar pun tak may angkat sumpah laknat. Jadi ITU pilihan Anwar.

      Nak sangag jawatan, tak negotiate pasal sumpah. Padan muka. Padan muka sebab gila jawatan. Setahu aku, ada yg tak ambil sumpah ni I Jadi calon.

      Nak jadi macho tapi khianat. Last2 GHB tanggung akibat

      kipiD.A.P GHB

      Sumpah jgn main2.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    2. Ini perjanjian gila amalan Parti Ajaran Sesat. Eloklah keluar beramai-ramai dari Pas.

      Delete
    3. Kenapa setuju dgn butir2 sumpah tuh waktu berbaih dulu, siap tandatangan dan ada saksi, walaupun tahu bini jadi cagaran..kenapa??? sekarang ni meroyan nak konar baring..sendiri buat sendiri tanggung la..

      Delete
  13. Anon three four 09 :38, soal baiah serta sumpah menyumpah antara calon dengan Allah dan parti pas bukan calon dengan tgha...kalau nak walaun dengan bontot dap atau nak berimamkan lks dan lge sekalipun jangan babitkan orang lain keh keh keh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Simple saja tak da.sapa pun Paksa akat sumpah. Anwar pun tak mau sumpah laknat

      Sindri bikin aindri tanggung la

      Delete
    2. Aku kalau orang bagi jawatan suruh aku angkat sumpah jika aku resign hujan kalu petir panah aku. Aku pun tak angkat sumpah. Kah Kah Kah

      Delete
    3. Kafir DAP pun tak sanggup menggadai institusi perkahwinan ahlinya mcm dibuat parti Islam Pas ni. Ulamak2 jahat gila kuasa.

      Delete
    4. Anon 10:07 ko ni tolol ke palo hotok three four...orang kafir mana ada baiah dengan Allah..baiah dengan setan ada laa...masa nak jadi calon sanggup baiah bila masuk geng haru biru doh lalok cam pekena pil kuda....kalau dah tak amanah pada janji dan diri sendiri macammana nak yakinkan rakyat seorang pemimpin yang amanah...letak jawatan mp pastu bertanding semula dengan geng parti caca marba korang...baru orang kata ada telur keh keh keh

      Delete
  14. DOKTOR PUN IBARAT KACANG LUPAKAN KULIT!!!

    Takut nak cerai Bini!!! Inilah masalahnya dengan puak - puak yang menyertai Geng Haprak Baru yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu. Jadi Pengkhianat boleh, tapi nak tunaikan janji tak berani?

    Macam mana diorang boleh mendabik dada dengan mengatakan KONONnya diorang ni terdiri dari kalangan mereka yang 'Amanah' jika tanggungjawab sendiri pun GAGAL ditunaikan?

    Hakikatnya, sumpah Bai'ah tu dah dibuat dan ianya diakui wujud. Jadi, bagaimana pulak Si Hatta Ramli tu kata dia takde kaitan dengan akuan sumpah Bai'ah yang telah dibuat sebelum ini?

    Dalam satu kenyataan yang dibuat semalam, Si Hatta Ramli tu berpura - pura seolah - olah dia takde sebarang kaitan dengan PAS dan juga akuan sumpah Bai'ah yang telah dibuat sewaktu PRU yang lalu.
    "Saya parti lain. Itu tanya orang PAS. Saya tidak tahu apa-apa mengenainya sebab saya bukan lagi bersama PAS," katanya ringkas ketika dihubungi di sini hari ini.
    Adakah Si Hatta Ramli tu nak mengakui bahawa dia bukan sahaja seorang pemimpin yang HIPOKRIT, malah dia jugak seorang MUNAFIK yang sanggup melanggar janji yang telah dibuat?

    Bagaimana mungkin Si Hatta Ramli tu nak mengharapkan Hormat dari orang ramai kalau dia sendiri pun tak reti nak menghormati perjanjian yang telah dibuat dan sanggup menjadi Pengkhianat?

    Macam mana dia nak jadi pemimpin sedangkan dia sendiri tak Amanah dalam menunaikan tanggungjawab terhadap pengundi? Realitinya, Si Hatta Ramli ni ibarat macam Kacang Lupakan Kulit.

    Jika bukan kerana PAS, jangan harap la dia dapat jadi calon untuk menjadi Ahli Parlimen. Jangan mimpi la orang nak kenal siapa dia. Dan jangan berangan la dia nak dapat kedudukan seperti yang dia miliki sekarang ni.

    Tanpa PAS, orang yang bernama Hatta Ramli ni hanya ibarat sampah yang terbiar ditepi Longkang yang mengharapkan simpati demi kepentingan Politik Peribadi dia sendiri je. Ternyata, orang macam Si Hatta Ramli ni memang Tak Layak nak jadi pemimpin!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kafir DAP pun tak sanggup menggadai institusi perkahwinan ahlinya mcm dibuat parti Islam Pas ni. Ulamak2 jahat gila kuasa.

      Delete
    2. Ulamak jahat memang ada yang gila kuasa tapi geng haru biru doh naik isim bila hilang kuasa...bontot dap sanggup dicium untuk dapat syafaat dari lks dan lge keh keh keh

      Delete
  15. Sumpah baiiah dulu dng tok guru bagi tambahan talak 3....kah kah buat u turn jer le......dah tok guru pun suka buat u turn smpi lam kubo.....tu la PAS mmme haramjadah dari dulu lgiii....

    ReplyDelete
  16. Zaman nabi ramai yg sanggup bai'ah demi islam tp ulama su,'u(jahat)Bai'ah demi apa?

    Tikam kawan

    Demi balak

    Demi kereta mewah

    Demi banglo juta2 utk anak

    Nak bagi menantu gaji perpuluh ribu sebulan

    ngeh3..

    ReplyDelete
  17. baiah yg diikat dengan lafaz sumpah menalak isteri dengan talak tiga ... hanya jatuh tatkala si pelafaz melanggar terhadap lafaz baiah yg dibuat .. dlm keadaan si pelafaz itu tidak dlm keadaan terputus akalnya (mabuk,khayal)..tidak dlm keadaan diperdaya (mengetahui akibat dan batasnya) atau dipaksa (diancam keselamatan jiwa,kaum kerabat dan harta warisan) sewaktu baiah dilafaz atau diengkari..maka sekalian pelafaz sumpah itu kini bujang kembali sifatnya (tertutup jln untuk kembali rujuk).... demikianlah nasib yg menimpa sebahagian serigala yg buas itu (profesional@progresif)... mereka lupa bahawa hati manusia itu letaknya ibarat telur dihujung mata pisau yg tajam ... selamat mencari isteri yg baru wahai sang serigala .... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. walaun Parti Anjing Serigala mmg suka menyalak

      Delete
  18. sekarang tahulah kamu mengapa anwar tidak sanggup melafaz sumpah mubahalah (hanya bertempik aku difitnah)... melainkan ia hanya berani (menjadi) sesumpah .. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. sumpah laknat itu sesuai utk golongan munafik saja takde dlm Al-Quran pun.

      Delete
    2. kau hanyalah seorang yg taasub ... dan tidak dapat ditolongankan lagi ... :)

      Delete
    3. Allah itu maha pengampun lagi mengasihani semua makhluk ciptaannya. Pertolongan kau amat tak diperlukan. Sila ambil cermin dan tgk muka sendiri..jangan marahh..


      Delete
  19. ada yg berkata baiah yg dilafaz terbatal sebaik sahaja "tahaluf siasyi songsang" itu runtuh ... malangnya tahaluf siasyi mereka itu tidak pernah wujud kerana syarat utama sesebuah tahaluf adalah diangkat kuasa pemutus (ketua)..dan diikat melalui pengesahan undang2 yg berfungsi (didaftarkan)... lalu hujjah terbatalnya lafaz baiah tidaklah terpakai kerana kuatnya hujjah lafaz baiah ... PR "hidup" hanya atas niat yg satu iaitu merebut kuasa pemerintahan melalui PRU ... kemudian mereka akan menjadi serigala2 yg buas .. melahap kuasa untuk kepentingan hawa nafsu ... mereka tidak terikat pada kuasa pemutus (ketua) ... kerana tiada ketua dari kalangan serigala itu .. :)

    ReplyDelete
  20. Adakah setiap ahli mesti walak sampai mati kepada parti yang tersasar jauh dari asas perjuangannya.

    Hampir setengah abad UMNO cuba menyakinkan aku bahawa PAS menggunakan Agama untuk kepentingan sempit mereka tapi aku tak pernah percaya.

    Kini aku marasa malu sebab apa yang didakwa oleh UMNO memang BENAR.

    PAS adalah satu-satunya parti yang menjadikan wanita sebagai barang dagangan sama seperti apa yang berlaku dizaman jahiliah sebelum kedatangan Islam.

    Hina sungguh seorang wanita dimata PAS.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas sudah tersasar dari perjuangan Islam sebenar. Kepimpinan Ulamak2 nya dipilih menggunakan cai. Orangm Kafir pun ketawa dgn parti islam ini.

      Delete
    2. Ramon Taylip sibuk update komen blog orang. Kah Kah Kah

      Blog sendiri tak update, memekak kat sini. Pi la update Meloyawaves kamu tu.

      Nampak sangat kena luku dgn GHB lepas GHB kena luku dgn rocket.

      Rocket tanya, where are your number waktu berish. GHB tersipu2 macam kera lutong. Boss macam ni kamu pilih. Aduhaiiiiii

      Baik kau jadi macam Rani Kulup Kipidap. Lagi ada class

      Delete
    3. Apakan daya, Tokan sibuk selfie dgn Amoy. Macai kena cover lain baik punya. Sapa tak tau??????? PAN masak berger kot.

      Woiiiii PAN. Burger spesel daging satu

      Delete
    4. tu la terlalu ghairah nak jadi barua dan balaci Dap hingga sanggup langgar sumpah ............. apa kau ingat ni sumpah main2 ka ? kau buat sumpah atas nama tuhan sama seperti sumpah dgn nama makhluk ............. mmg sah balaci dan barua ni jahil ................. mmg patut lah dimakan sumpah sbb perangai pun macam sumpah/sesumpah adik beradik sampah ! Tapi tak apa puak2 balaci dan barua ni mmg tak makan saman ............ depa akan cari alternatif lain :
      1) Main langgar je hukum tuhan sbgmana depa tolak hukum hudud
      2) Minta pengampunan tuhan melalui kuasa Tuan guru LKS dan LGE
      3) Buat cina buta ........... pasti ramai geng2 Dap sanggup menjadi
      pak sanggup 'cina buta'
      4) Apa susah china doll kan ramai utk lampiaskan miang2 dan gatal2
      .......... pi minta Imam Mat Sabu rekomenkan sorang ............ diakan
      ramai peminat !

      Delete
    5. Kami warung PAN berger, inclusive, exclusive, productive, locomotive dan pahemmmmmmmmmmm

      Demi Abuya Penan, Kami lakukan dgn indah

      Delete
    6. Dalam soal kaffarah yang perlu dibayar, maka ini telah diperjelaskan dalam Al-Quran, ayat 89 Surah Al-Ma’idah yang bermaksud:

      Maksudnya; “Kamu tidak dikira salah oleh Allah terhadap sumpah-sumpah yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah olehNya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian kepada mereka, atau memerdekakan hamba. Kemudian sesiapa yang tidak mampu (menunaikan denda tersebut), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda penebus sumpah kamu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah, pelihara sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (hukum-hukum agamaNya) supaya kamu bersyukur”.

      Ada juga hadis dari Abu Hurairah (RA) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya yang bermaksud;

      Barang siapa yang mengangkat sumpah dalam sesuatu perkara lalu ia melihat ada yang lain yang lebih baik dari sumpahnya itu maka ambillah yang lebih baik itu dan hendaklah ia membayar kaffarah terhadap sumpah tersebut”.

      Sekian.

      Delete
    7. Sori Abuya Penang Bukit

      Delete
    8. Weiii Ex PAS, e mail la kat mufti. Buat Appointment. Ini bukan blog gang ustaz. Yg komen jahil2 belaka. Silap2 ayat lazim hapal.

      Delete
    9. Dalam surat sumpah ada tak dinyatakan boleh atau tidak ambil balak.

      Sebab banyak balak hilang sekarang sampai banjir besar.

      Delete
  21. Sumpah nie jika berlaku pada parti lawan...MASAK...kena kutuk dah tentu SAH punya, tapi bila kena geng sendiri berputo-puto spin. Tu camana nak jadi pejuang Islam? klao udah bersumpah pun tak mau akur? Ini kes nanya bila banyak udah janji-janji pada rakyat tinggal HARAPAN sahaja. Dulu harap sekarang harapan baru sudahnye lupa gitu. Jom pakat sokong UMNO! Janji Ditepati.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Empunya warong Pan Berger adalah Abuya Penang al Roketi

      Delete
    2. Janji dicapati

      Delete
  22. Kutuk sesama sendiri dap n umno lega tak payah buat kerja teruk sgt.biar la depa tu bergasak kata depa.bagaimana pas tiba tiba telah menjadi tidak relevan hanya krn tdk setuju dgn cakap dap.

    ReplyDelete
  23. Apakan daya, Tokan sibuk selfie dgn Amoy. Macai kena cover lain baik punya. Sapa tak tau??????? PAN masak berger kot. Woiiiii PAN. Burger spesel daging satu

    ReplyDelete
  24. Ini kisah orang menang 4D, dapat hadiah jota-jota, p tanya ostat, mula-mula ustat kata HARAM duit judi! bilo kata hadiah nanti nak kongsikan dengan ostat, baru si ostat nak rujuk kitab....ini pasai bulit sama lui mcm-mcm spin...ooohaa..keh,keh,keh

    ReplyDelete
  25. Jatuh x jatuh talak 3 serahla pd mahkamah syariah...bkn bidang kuasa kita...pegi mahkamah dan dpt pengesahan...berani krn benar dear hatta and the rest...tp berjanji utk letak dulu jawatan adun atau mp....itu sah hak pas...dan nabi pesan...berjanji mesti amanah...bkn selalu berjanji tapi x amanah...then jadi parti kuali...

    ReplyDelete
  26. Bayangkan...sewaktu pru14...parti kuali memgeluarkan pelbagai janji dlm manifesto mereka....so apa jaminan mereka akan menunaikan janji....atau nnt helah mereka...itu janji waktu pru....dh abis pru janji terbatal...amik kawwww

    ReplyDelete
  27. APABILA PIMPINAN BERNIAT MENYINGKIR PROGRESIF...MAKA PROGRESIF PUN KELUAR DARI PAS....MAKA TANDANYA PROGRESIF AKUR KPD KEPIMPINAN PAS.

    MAKA TK TETKENALAH BAIAH ITU. SYARAT BAIAH ITU MRNYATAKAN..'YG TIDAK MENYALAHI HUKUM ISLAM'....

    MAKA KELUAR PAS SETELAH DIHALAU ITU....TIDAKLAH MENYALAHI HUKUM ISLAM.

    MALAH KEPIMPINANLAH YG KENA CEK DIRI KERANA TINDAK TANDUK YG MENYALAHI AKHLAK ISLAM

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pimpinan yg usir mereka??? Ni cerita spin longkang ni, perwakilan yang tak undi mereka..mereka kalah dan keluar, itu faktanya. Kalu nak keluar letak jawatan MP/ADUN selesai kes baiah...apamacam ada brani ka!!
      .

      Delete
  28. Telebih sikit dari "JANJI" setelah janji sudah dibuat tak reti maka perkenalkan cara lebih kemas lagi "Letak Batu Asas" abis saja upacara dah kaut duit jutaan ringgit...LESAPPPP...pun masih ada lagi yang "WA'LLa...walaun betui...

    ReplyDelete
  29. Hadi ni pun bengap juga!! Dah tahu konon ada bai'ah mengapa kau halau ahli-ahli kau. Tak taulah perangai kau pun macam orang screw dah longgar!!!

    ReplyDelete
  30. Takde masalah tu kat DAPig adalah ramai cine bute

    ReplyDelete
  31. omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid

    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...

    page omak ni letak gambar dacing je la...
    page omak ni letak gambar dacing je la...
    page omak ni letak gambar dacing je la...

    ReplyDelete