KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 3 September 2015

ISU BAI'AH DAN TAKLIK MENGIKUT PANDANGAN DAN KUPASAN KHALID SAMAD TAHUN 2009 DAN SEKARANG ... DULU LAIN SEKARANG LAIN WALAUPUN ISUNYA SAMA.



16hb November 2009:-   Pada 8 Ramadhan tahun ke-92 Hijrah, tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq Ibn Ziyad telah mendarat di bumi Sepanyol selepas merentasi lautan Mediterranean. Sebaik sahaja mendarat, Tariq mengarahkan supaya kapal-kapal tentera Islam ini dibakar. Beliau melakukan ini dengan tujuan supaya tentera-tenteranya menyedari bahawa mereka tiada pilihan lain selain dari meneruskan perjuangan, samada gugur atau mencapai kemenangan.

Bagi yang tidak faham, tindakan Tariq Ibn Ziyad merupakan tindakan yang tidak bertanggung jawab, mencampakkan nyawa tentera-tenteranya dalam bahaya, kejam dan zalim! Bagi yang tidak berilmu, mereka akan pantas menyatakan tindakan itu adalah haram kerana cuba membunuh diri!

Dari sudut strategi peperangan ianya menzahirkan satu tekad yang teramat tinggi agar berjuang berhabis-habisan agar mencapai kemenangan. Tindakan membakar kapal-kapal ini adalah bertujuan untuk menghalang tentera Islam dari memikirkan pilihan untuk berpatah balik, berundur dan lari dari pertempuran. Melarikan diri dari pertempuran merupakan satu tindakan yang jauh lebih besar dan jelas haramnya! Dengan membakar kapal-kapal ini Tariq menjadikan persoalan berpatah balik sesuatu yang tidak mungkin kerana yang ingin berpatah balik akan terpaksa berenang merentasi Lautan Mediterranean.

Oleh yang demikian, lafaz cerai taklik dalam soal menjadi calon adalah bagi saya dan isteri seperti ibarat tindakan Tariq Ibn Ziyad. Sepertimana tindakan Tariq membakar kapal-kapal dengan bertujuan menghalang berlakunya kemungkinan untuk lari dari medan pertempuran, lafaz taklik bertujuan menghalang berlakunya lompatan khianat dalam politik. Sekiranya ingin melompat, akan jatuh talak tiga dan ini seolah menyerupai tindakan memilih untuk berenang merentasi Lautan Mediterranean. Sesuatu yang tidak dapat digambarkan kepayahannya, apatah lagi melakukannya.

Ya, sememangnya talak tiga merupakan satu tindakan yang menggerunkan dan itulah yang diinginkan! Ia bertujuan merupakan benteng penghalang supaya menyelamatkan calon tersebut dari melakukan perbuatan haram yang jauh lebih besar, iaitu khianat dan derhaka keatas perjuangan dan janjinya. Lebih-lebih lagi apabila perjuangan itu merupakan perjuangan yang berlandaskan Islam, atau adakah yang masih mempertikai dasar perjuangan PAS? Kalau ada, semestinya dia tidak layak menjadi calon dan dengan itu akan sendirinya terlepas dari persoalan ini.

Ada juga yang berkata bahawa tindakan seperti ini menzalimi isteri. Namun ia hanya menjadi zalim sekiranya calon itu khianat dan berpaling tadah! Sekiranya calon tersebut istiqomah di dalam perjuangan, tiada kezaliman yang berlaku. Manusia yang sanggup melompat dan dengan itu menzalimi bukan sahaja partinya dan rakyat yang telah menyerahkan amanah kepadanya, tetapi sekaligus isteri kesayangnya melalui talak tiga ini, manusia sebegini sememangnya layak dilaknat Allah, para Malaikat dan seluruh yang melaknat. Masyarakat seluruhnya akan melihat betapa khianatnya manusia ini, demi jawatan, pangkat dan wang sogokan. Dengan itu, sudah pasti dia akan dikutuk kerana sifat khianatnya yang begitu terserlah melalui kesanggupan mencerai talak tiga isterinya demi semua itu.

Begitu juga terhadap mereka yang mendorongnya kearah tindakan khianat ini. Melalui sogokan dan pujukan, menyeru supaya dia melompat, mereka ini turut layak dilaknat. Sedangkan pada ketika itu, rakan seperjuangannya akan berusaha untuk memujuknya supaya tidak mengkhianati amanah yang diberikan. Ini termasuklah isterinya yang pada ketika itu dan ketika itu sahaja akan menangis menggeletar mengigil, merayu supaya suaminya tidak melompat.

Inilah sebenarnya tujuan di sebalik lafaz itu. Ianya bukan sebahagian dari bai’ah. Tujuannya supaya yang dilantik menjadi calon tidak mengkhianati perjuangan yang telah didokong bersama. Kalau dilafaznya “jika melompat akan aku belikan isteriku gelang emas separas lengan”, sudah pasti ia bukan penghalang kepada tindakan melompat. Isterinya pula mungkin akan gembira sekiranya dia ini melompat dan bukan itu sahaja, malah akan menggalakkannya! Inilah sebenarnya kehendak UMNO. Kalau lafaz sebegini sudah pasti mereka sokong. Sebarang usaha untuk menutup peluang untuk membeli wakil rakyat parti lawan akan mereka tentang habis-habisan.

Amalan rasuah membeli calon yang menyebabkan perlunya bai’ah dan lafaz sebegini langsung tidak diambil peduli. Sedangkan ianya jelas bukan sekadar andaian tetapi telahpun berlaku di Perak dan baru-baru ini di Selangor. Kutukan terhadap bai’ah dan lafaz taklik bagaikan kutukan terhadap yang memasang grill di rumahnya, sedangkan pencuri berkeliaran di luar. Itulah Malaysia di bawah UMNO.

Malah lebih teruk lagi, terdapat pula golongan yang tidak hadir tetapi membawa cerita seolah-olahnya dia hadir dan tahu selok-belok perkara ini. Inilah sebenarnya tukang karut par excellence. Dia turut membawa hujjah “senanglah Khalid kahwin bini baru”. Hujjah jahil dari seorang yang berfikiran dayus. Kalau ingin menceraikan isteri sekalipun, tidak perlulah berselindung disebalik parti dan bai’ah. Tidak perlu menyalahkan orang lain. Kata-kata seperti ini lebih mendedahkan perwatakan dirinya sendiri, bukannya saya.

Ada pula yang bertanya, “mengapa Khalid membincang persoalan ini?” Sebenarnya ianya telah pun dibincang dan diketahui oleh ramai pihak lain terlebih dahulu. Saya berpendapat lebih baik perkara ini dijelaskan sekarang, bukan tiga hari sebelum hari mengundi. Ini kerana keyakinan saya kepada apa yang telah saya lakukan adalah berlandaskan keperluan semasa dan tidak merupakan satu kesalahan.

Namun sekiranya pimpinan PAS menganggap ianya tidak perlu, saya akan akur walaupun pada saya dan isteri, kelebihan amalan ini amat jelas sama sekali. Pada masa yang sama, saya amat bersyukur kerana telah dikurniakan Allah seorang isteri yang memahami erti perjuangan yang telah bersama saya selama lebih 30 tahun ini.

Dalam pada itu terdapat juga yang berkata, mengapa perlu mengheret isteri dalam soal politik melalui lafaz taklik? Jelas, yang berkata sedemikian rupa tidak pernah meneliti ayat mubahalah di mana bukan sahaja isteri tetapi seluruh kaum keluarga telah diheret demi menegakkan kebenaran hujjah Rasulullah (SAW) di dalam ayat 61 Surah Al-Imran yang bermaksud:

    “Dan sesiapa yang membantah kamu berhubung dengannya (Nabi Isa A.S.) setelah datang kepada kamu ilmu, katakanlah: Mari kita panggil anak-anak lelaki kami dan anak-anak lelaki kamu, wanita-wanita kami dan wanita-wanita kamu, diri kami dan diri kamu dan kemudian itu kita doa bersungguh-sungguh memohon semoga Allah melaknat golongan yang berdusta.”


WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD


Yang ini dibawah ini entri diblognya pada 1hb September 2015 setelah keluar dan lompat parti.


Persoalan Meletak Jawatan Sebagai Ahli Parlimen dan Pelanggaran Bai’ah

Sejak pengumuman penyertaan saya dan sahabat lain dari PAS dalam parti Pekerja-Pekerja Malaysia melalui mana perjuangan yang dibawa gerakan Harapan Baru dapat diteruskan, maka terdapat kedengaran tuntutan untuk kami meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen dan ADUN. Mengikut mereka ini adalah yang sewajarnya kerana kami telah dipilih atas lambang PAS dalam PRU yang lepas.

Saya telah memberi penjelasan mengenai persoalan ini dalam satu sidang akhbar pada 25 Ogos yang lepas. Oleh kerana persoalan ini masih ditimbulkan, maka saya ingin menjelaskan pendirian saya kembali untuk pengetahuan semua pihak.

Seseorang wajar diminta meletak jawatan sebagai Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri hanya atas dua sebab. Pertama kerana melanggar asas di atas mana dia dipilih dan kedua kerana tidak berperanan di Parlimen dan kawasannya.

ASAS DI ATAS MANA KAMI DIPILIH
Kami menang dalam PRU lepas atas dua asas. Pertama Islam dan kedua PR. Asas pertama adalah asas yang mana PAS mendapat sokongannya. Asas kedua adalah terkandung dalam kempen kami semasa PRU di mana kami membawa ‘Buku Jingga’ dan Manifesto PR untuk Negeri Selangor dan rakyat awam, Islam dan bukan Islam, memilih kami atas sebabnya.

Walaupun kami berpindah wadah, namun kami kekal atas kedua-dua asas tersebut. Dengan itu kami tidak mengkhianati sebab atas mana kami diundi. Adalah perlu dibezakan bahawa kami bersama PAS dahulu untuk perjuangkan Islam, bukan perjuangkan PAS. Bagi kami PAS hanya merupakan wadah untuk perjuangkan Islam. Pada ketika itu, hanya PAS sahaja membawa perjuangan berasaskan Islam. Selagi kami terus bersama perjuangan Islam, walapun melalui wadah lain, maka dasar perjuangan kami tetap sama dan kami tidak mengkhianati undi yang diperolehi atas sebab dasar Islam ini.

Dalam persoalan asas kedua kami dipilih, ianya adalah kekal bersama PR dalam erti-kata tahaluf siyaasi bersama PKR dan DAP. Kami kekal dengan dasar itu. Malahan itu adalah salah satu factor penting mengapa kami terpaksa berhijrah ke wadah baru apabila ingin terus setia dengan asas kedua ini. Ini adalah kerana PAS telah berpindah dari dasar itu setelah mengkhianati PKR beberapa kali dan bertelagah dengan DAP sehingga musnahnya PR.

Yang tidak setia dengan dua asas pemilihan inilah yang sepatutnya dianggap mengkhianati undi rakyat walapun mungkin tidak berpindah parti. Ini adalah kerana kemenangan tercapai atas dua dasar utama yang disebutkan tadi dan bukan atas salah satu darinya.

Kedudukan kami tidak boleh disamakan dengan yang lompat dan khianat perjuangan partinya atau pengundinya seperti Dato Ibrahim Ali. Dia telah melompat dan menjadi wakil rakyat bebas dan seterusnya menyokong BN. Sedangkan BN ditentang rakyat yang mengundinya! Rakyat mengundinya kerana menentang BN dan menyokong PR, tetapi akhirnya dia bertindak menyokong BN dan menolak PR! Kami tidak bertindak sedemikian rupa.

TIDAK BERPERANAN SEBAGAI AHLI PARLIMEN DI PARLIMEN DAN KAWASANNYA

Sebab kedua yang wajar untuk mana-mana wakil rakyat diminta meletakkan jawatan adalah sekiranya dia tidak berperanan.

Sefaham kami, kami telah memenuhi tanggung-jawab kami sebagai Ahli Parlimen dengan sebaik mungkin melalui kehadiran yang hampir penuh dan keterlibatan aktif dalam perbahasan. Yang kurang hadir dan kurang terlibat dalam perbahasan ini sepatutnya dikaji kembali kedudukan sebagai Ahli Parlimen. Yang sebegitu sifatnya maka memang sepatutnya diminta untuk meletakkan jawatan.

Keanggotaan kami di dalam parti Pekerja-Pekerja Malaysia yang bakal ditukar namanya kepada Amanah Negara tidak menghalang kami dari terus memainkan peranan kami sebagai Ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri dengan sebaik mungkin. Oleh itu tiada sebab untuk kami meletak jawatan atas sebabnya.

PERSOALAN BAIAH SEMASA DIPILIH SEBAGAI CALON PAS

Akhirnya ada juga yang menimbulkan persoalan Baiah apabila kami dipilih menjadi calon PAS. Baiah itu telah menyebut secara jelas bahawa sekiranya kami keluar PAS atau menyertai parti lain selepas menang, maka kami akan dilaknat Allah dan pendapatan kami sebagai Ahli Parlimen dianggap haram.

Apa yang perlu difahami ialah baiah ini adalah antara dua pihak yang kedua-dua pihak mempunyai tanggung jawab terhadap satu sama lain. Yang memberi baiah mempunyai tanggung jawab terhadap penerima baiah dan penerima baiah juga mempunyai tanggung-jawab terhadap yang memberi baiah. Dalam soal ini kami berpandangan bahawa pihak penerima baiah telah gagal memenuhi tanggung jawab mereka terhadap kami apabila:

a) Membenarkan kempen kotor memfitnah dan melabel kami sepanjang 2013 sehingga 2015 tanpa sebarang usaha untuk menghalangnya atau membendungnya sedangkan ia adalah menjadi tanggungjawab pimpinanan parti untuk memelihara ukhwah di kalangan ahli. Malahan dari maklumat yang ada, jelas membenarkannya serta menggalakkannya demi menentukan kami dijatuhkan semasa muktamar 2015 dan telah menjadi Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS.

b) Kedua dan lebih releven terhadap kedudukan kami sebagai wakil rakyat, pihak penerima baiah telah melanggar persetujuan parti, termasuk diri kami, untuk mengukuhkan PR, atas mana kami telah diturunkan sebagai calon dan dipilih oleh rakyat. Apabila ini tidak dipenuhi maka pemilihan kami sebagai wakil rakyat oleh pengundi telah dikhianati sepertimana juga kefahaman kami bahawa kami turun sebagai calon PAS yang mewakili PR.

Pelanggaran baiah oleh penerima baiah dengan sendirinya adalah alasan kukuh untuk kami keluar dari baiah tersebut.

Kedua, sesuatu Baiah seharusnya berpaksikan ketaatan kepada Allah dan RasulNya, bukan ketaatan kepada mana-mana badan/organisasi atau individu. Ini bererti selagimana ketaatan kepada Allah dan RasulNya tidak dilanggari, malahan itu yang diusahakan, maka persoalan perlanggaran Baiah tidak timbul. Adalah amat malang sekiranya seseorang yang ingin mencari keredhaan Allah dengan melakukan apa yang diyakininya sebagai yang lebih baik, maka dia dihalang oleh kerana sesuatu baiah terhadap satu badan atau individu. Sedangkan pada akhirat kelak tiada yang akan menjawab bagi dirinya apabila ditanya oleh Allah mengapa tidak dilakukan apa yang diyakini adalah lebih baik. Dalam soal ini, sila rujuk kepada hadis Sahih Muslim yang disertakan di bawah.

Ketiga, kami yakin bahawa Allah Maha Mengetahui dan Maha Adil. Allah mengetahui niat kami dan sebab mengapa kami terpaksa bertindak sebegini. Dia mengetahui latar belakang dan peristiwa-peristiwa di sebalik semua yang berlaku. Maka atas keyakinan terhadap sifat Allah sebagai Maha Mengetahui dan Maha Adil, kami bertindak untuk keluar PAS dan bersama parti yang bakal dinamakan Amanah Negara.

MEMBAYAR KAFFARAH: DALIL DAN KEPERLUANNYA

Namun demikian, oleh kerana melanggar Baiah ini sesuatu persoalan besar dan berat, maka ianya tidak boleh dilakukan secara sewenang-wenangnya. Melanggar janji tetap merupakan satu kesalahan, samada janji itu dibuat dengan orang Islam atau orang bukan Islam, samada beralasan kukuh atau pun tanpa alasan kukuh. Oleh itu kaffarah perlu dibayar dan hendaklah juga kami beristighfar atas pelanggaran baiah ini. Sememangnya tiada janji yang dibuat yang ingin dilanggari.

Dalam soal kaffarah yang perlu dibayar, maka ini telah diperjelaskan dalam Al-Quran, ayat 89 Surah Al-Ma’idah yang berbunyi:


Maksudnya;

“Kamu tidak dikira salah oleh Allah terhadap sumpah-sumpah yang tidak disengajakan (untuk bersumpah), akan tetapi kamu dikira salah olehNya dengan sebab sumpah yang sengaja kamu buat dengan bersungguh-sungguh. Maka bayaran dendanya ialah memberi makan sepuluh orang miskin dari jenis makanan yang sederhana yang kamu (biasa) berikan kepada keluarga kamu, atau memberi pakaian kepada mereka, atau memerdekakan hamba. Kemudian sesiapa yang tidak mampu (menunaikan denda tersebut), maka hendaklah ia berpuasa tiga hari. Yang demikian itu ialah denda penebus sumpah kamu apabila kamu bersumpah. Dan jagalah, pelihara sumpah kamu. Demikianlah Allah menerangkan kepada kamu ayat-ayatNya (hukum-hukum agamaNya) supaya kamu bersyukur”.

Ada juga hadis dari Abu Hurairah (RA) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Sahihnya yang berbunyi;


Maksudnya;

“Barang siapa yang mengangkat sumpah dalam sesuatu perkara lalu ia melihat ada yang lain yang lebih baik dari sumpahnya itu maka ambillah yang lebih baik itu dan hendaklah ia membayar kaffarah terhadap sumpah tersebut”.

Kami berpandangan bahawa adalah lebih baik untuk kami berkhidmat untuk Islam dan rakyat melalui Amanah Negara. Ini adalah kerana kami akan dapat terus setia terhadap kedua-dua janji kami kepada rakyat yang atas mana rakyat mengundi kami, iaitu Islam dan tahaluf siyaasi bersama PKR dan DAP.

KESIMPULAN

Berdasarkan penjelasan di atas, adalah diharap pendirian kami terhadap persoalan perletakkan jawatan sebagai wakil rakyat menjadi lebih jelas. Kami faham bahawa ada yang masih tidak bersetuju dengan pendirian kami walaupun setelah kami menjelaskannya. Itu tiada apa yang boleh kami lakukan.

Bagi yang melihat Islam itu PAS dan PAS itu adalah Islam, khususnya, mereka tidak akan berpuas-hati. Bagi golongan ini, mungkin penyelesaian akan hanya tercapai melalui PRU ke-14 apabila kami akan kembali bertanding sebagai calon Amanah Negara insyaAllah. Mungkin pada ketika itu akan terbukti samada kami layak terus bertindak sebagai wakil rakyat atau sebaliknya.

Sambil itu kami akan terus berusaha untuk menunaikan tanggung-jawab kami dengan memperjuangkan Islam dan mempertahankan kesepakatan dengan PKR dan DAP demi menjatuhkan BN. Hanya dengan dijatuhkan BN akan Islam serta rakyat dimerdekakan dari kekeliruan dan adu-domba yang sedang berluasa sekarang ini.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

100 comments:

  1. Hang putar la mcm mana pun khalid oii
    Apa yg jelas hang and the geng memang org tak berpendirian.mudah kecewa bila diuji.bab baiah tu hanya hampa dgn tuhan saja yg tau.kalau betoi tunggulah balasan allah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pas & GHB dua2 hanjing

      Delete
    2. Pasal baiah talak 3 tu...rujukla pd mahkamah syariah...come out clean klu berani..itupun kli berani...bjar mahkamah tentukam sbb bab cerai bwh bidang kuasa mereka..full stop

      Tapi bab mesti letak jawatan mp atau adun.dulu...walau xdak nama allah dan rasul sekali pun...berjanji ttp berjanji...dan org islam berpegang pd janji...pusing kot mana pun...itu berjanji namanya...mahkamah dunia pun akan kata itu perjanjian...conflict of interest...mcm org bekerja...dah berhenti pun ada benda x blh buat...full stop

      Delete
    3. Khalid tak perlu mahkamah syariah...
      otak dia sendiri pun dah lebih tinggi dari hakim2 mahkamah syariah tu utk tafsir ayat2 Allah dan rasul....hehehe..

      Delete
    4. Hidup khalid..hidup ghb..maslahat ummah dlm wadah baru..hampa semua cuma jgn label org lain makan pil kuda la..sosialis la..jebon la..kita buat kerja xpayah byk cakap..kita tengok mereka2 ni berapa kerat ja yg pandai..mcm dia rasa negara ni hak mak bapak dia..itu saja dan saya pasti akan semakin ramai la pengikut hampa..mereka2 ni stakat baca doa boleh la..hampa semua pun boleh buat lagu tu..

      Delete
  2. Demi rocket semua jadiiii.

    Adoiiiiii

    GHB Gang Hot Balaci-Rocket

    ReplyDelete
  3. PETALING JAYA: Pengerusi Gerakan Harapan Baharu (GHB) Mohamad Sabu dinasihat supaya bertaubat selepas gambar ‘mesranya’ bersama peserta demonstrasi 4.0, tersebar luas di laman sosial.

    Ketua Penerangan Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali At-Takiri berkata, sebagai seorang Islam sepatutnya bekas Timbalan Presiden Pas itu menjaga tatasusilanya.

    “Sebagai seorang Muslim, dia harus menjaga dirinya daripada fitnah. Tidak kiralah siapapun, daripada parti mana sekalipun, asalkan orang itu mengaku dirinya adalah Muslim, mereka kena jaga tatasusila seperti yang diajarkan oleh Islam,” katanya ketika dihubungi FMT pada Rabu.

    Katanya, sebagai seorang pemimpin, pastinya perbuatan itu mendapat perhatian dan apa yang berlaku ia akhirnya memalukan diri sendiri.

    Jelas Khairuddin, gambar itu tidak memberi apa-apa kesan kepada Pas meskipun Mat Sabu pernah menyertai parti itu yang kini diteraju ulama.


    Sebelum ini, salah seorang pengirim gambar berkenaan dilaporkan telah memohon maaf di Facebook kerana memuat naiknya di laman sosial.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuang Presideng pula bila nak taubat atas kes fitnah pil kuda dan kianat di 6 kerusi dun PRU13 lalu?

      Bila lagi Tuang Predeng...????

      Delete
  4. Tariq bin ziad tahu baiah tak laku. Jika baiah sangat berkuasa tentu dia tak bakar kapal sendiri. Inilah pengajaran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ini fatwa manusia yg murtad dari pas. Dulu knp tak beritahu? Sbb bodoh? Sbb kna pukau? Sbb nik aziz masih hidup?

      Delete
    2. Nabi pun ambik baiah dgn org madinah...lepas ni jgn percayala dgn janji2 parti kuali...berjanji dgn nama allah dam rasul pun mereka cari jln nk langgar...setakat janji manisfesto...masuk bakil sampah je la...nk ikut ke org mcm ni?

      Delete
    3. Baiah nabi takda talak tiga..

      Delete
    4. Sapa ygberiya2 letak talak3 tu tahun 2009 tu..pas ke kolid semak..tarak baca punya orang. Lagi ckp lg bodoh...baik pi mahkamah mintak penecerahan...tapi itu janji mesti mau letak dulu jawatan adun sama mp bkn baiah jgk ke...atau itu pun mau kira bkn baiah...

      Delete
  5. Bulan INI dalam sejarah. Group of losers dgn macai2 GHB menegakkan benang yg basah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macai2 ularmak dah berbicara. Puak2 Pas pis pus menang makluk pekuda Islam until tembolok sendiri...sama macam lu la bro...ha ha.

      Delete
  6. Isunya sekarang blog ni dah jadi blog BODOH.

    Malaysia kan ada majlis farwa.

    Kenapa tidak rujuk kepada mereka beri keputusan.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sham TM

      Kamu tak malu ka sanjung Band of Losers ni

      Kalah pemilihan PAS - Loser
      Dipandang hina oleh DAP sebab tak ada crowd GHB waktu bersih - Loser
      Kena Tempelak oleh PKR -Loser
      BN buat GHB bahan gelak ketawa -Loser

      Mungkin ini sebab langgar sumpah ni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform
      Tak Respect Boy Loser GHB

      Delete
    2. Aku x nampak blog ni bodoh...tapi aku nampak kau mmg bodoh...lagi nk tunjuk pandai...lagi nampak kebodohan kau...samada kau nk amanah pada baiah atau perjanjian..itu hak engkau...tapi klu dh janji guna nama allah dan rasul pun x respect...lps ni janjila.dgn nama emak kau sekalipun waktu pilihanraya...kau igt org nk percaya...kecuali kau la...sbb kau dh terbukti bodoh

      Delete
    3. Jelas dan nyata geng2 ghb ni lah kaki kelentong janji dicapati...janji dgn Allah pun mau u-turn ka?..hehehe

      Delete
  7. YB Hj. Khalid bin Abdul Samad (lahir 14 Ogos 1957 di Kota Bharu,Kelantan) merupakan ahli politik Malaysia berbangsa Melayu.

    Beliau mempunyai Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Bahan Api dan Tenaga, University of Leeds[1], United Kingdom (1979).Ketika di UK,beliau aktif dalam 'Suara al Islam'. Selepas pulang ke Malaysia,beliau aktif dalam PAS, IRC, JIM dan pelbagai pertubuhan Islam lain.

    Pada November 2009, Khalid menyatakan wujudkan baiah talak tiga dalam PAS tetapi dinafikan oleh Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali.[3]

    Beliau pernah berkerja di Petronas Dagangan.

    Yb umno cgpa 3.85 dalam bidang ape ye? Boleh lawan ke. Heee?

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Another Loser Story

      KHALID SAMAD CUBA "COVER" KEMALUAN SENDIRI!!! 

      Heh! Kalau dah namanya Pengecut tu, maka Pengecut jugak la namanya. Hakikat tu takkan dapat diubah oleh Si Khalid Samad tu walaupun dia bagi 1001 alasan sekali pun kepada rakyat. Realitinya, Si Khalid Samad dan Geng Haprak Baru yang dapat jawatan sebagai Ahli Parlimen dengan menggunakan tiket PAS tu tak ubah perangainya macam Si Ibrahim Ali sebelum ini.

      Jadi, apa gunanya Si Khalid Samad tu nak membezakan diri dia dengan Si Ibrahim Ali tu? Kenapa pulak dia nak kata suara Si Ibrahim Ali tu tak didengari sewaktu berada didalam Parlimen? Seandainya seorang wakil rakyat tu benar - benar nak memperjuangkan hak kepentingan rakyat, sudah pasti dia dapat melakukan apa yang telah menjadi tanggungjawab dia kepada rakyat.

      Tapi, sekiranya puak - puak Geng Haprak Baru macam Si Khalid Samad tu hanya sekadar mengutamakan soal nak menjaga kepentingan Politik Peribadi dia sendiri, memang takde la orang nak dengar. Mana ada orang nak peduli kalau apa yang dibangkitkan didalam Parlimen tu jika ianya hanya berkisarkan kepada diri dia semata - mata. Bahkan ianya melanggar amanah yang telah diberikan. Tinggal lagi, orang macam Si Khalid Samad dan Geng Haprak Baru tu hanya sekadar menjadikan ianya sebagai satu alasan untuk dia terus kekal memegang jawatan yang disandang pada ketika ini.

      Si Khalid Samad tu tau, jika dia melepaskan jawatan sebagai Ahli Parlimen sekarang, dia dah tak dapat merasa kedudukan tu selepas ini sebab yang bagi dia jawatan tu pun dari kalangan orang PAS jugak. Waima kalau dia keluar dari PAS sekarang pun, dia boleh menyertai DAPigs atau pun PKR jika dia nak suara dia didengar dalam sidang Parlimen.

      Takkan itu pun Si Khalid Samad tu susah sangat nak buat? Lagi pun, apa gunanya dia dan Geng Haprak Baru tu nak menyusahkan diri dan membuang masa menubuhkan parti baru sedangkan diorang boleh menyertai PKR atau pun DAPigs pada ketika ini? Dalam erti kata lainnya, orang macam Si Khalid Samad tu hanya sekadar mementingkan jawatan dari nak menjaga kebajikan rakyat. Maka sebab itulah dia keluar dengan pelbagai alasan untuk menutup kemaluan diri dia sendiri!!!

      Delete
    2. Lebih baik dia cover kamaluanya sendiri.apa kata kalau dia tak cover kamaluan mak kau. macamana.? Oamak kau yang malu ke atau ulamak Pas yang malu?cuba fikir

      Delete
    3. anwar aljuburi langsung tak cover kemaluan dia semasa dia main ngan cina doll, dua2 telanjang bulat,nampak jelas telo dis dah kereput tu..ngeh3

      Delete
    4. Anak bapaknya kuat berjubur dah kuar buat komen....

      Delete
    5. Hello bro berok 19.40. Kau tengok ke berok.. Ada kau bawa 4 saksi ke berok.. Nanti jadi fitnah kot bro berok.

      Delete
    6. Khalid samad menang pru13 atas tiket Pas dan pro Pr..agak2 blh menang kah klw atas tiket Bebas pro Pr...
      peranan Pas tetap ada dan baiah masih berkait dgn pas itu sendiri...

      Delete
  8. Langgar sumpah boleh bayar kaffarah tp munafik mcm UG memang golongan penghuni tetap neraka la jawabnya..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adoiiiiiii banyak ako punya Loser. Kah Kah Kah

      Delete
    2. Pandainya kau menghukum orang jadi penghuni neraka,amboi.!.masa tu kau dah ada kat dalam ke?

      Delete
    3. Dh keluar semua pelanggar2 baiah x jgk ug lagi...sape munafik ek...langgar janji x munafik ek?

      Delete
  9. Hasil dari perjuangan PAS selama ini....semua yg di buat dan di doa kan selama ini bslik semula kat lubang idung sendiri...doa pecah perut...kafir kan orang lain...isteri cerai berai...anak beranak bergaduh
    sesama sendiri...doa KO KO..peristiwa memali ini
    adalah.hasil tangan tok guru u turn dan prmimpin
    terdahulu dlm PAS...apa jasa PAS selama .....sapa yg
    nak tanggung semua ini...bahana ego...sombong
    bodoh lebih tebal dari iman...harap jubah panjang
    tapi bangang bertimpa timpa.....pada PAS parti ego bodoh prmimpin yg berlagak alim tapi ego yg cukup d hodoh....ini pada masyarakay Islam dan melayu..?...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Loser Kah Kah Kah. Wau banyak loser upah kau

      Delete
  10. Biar la itu hal depa dgn Tuhan la.bg aku baiah ni mcm janji sj mungkin tak sampai cerai isteri tp aku bkn pandai agama.sikit sikit tahu la.mereka langar janji sbb tiba tiba dpt ilham pemikiran yg lain yg mereka rasa betul n tak salah kianat janji.mereka yg punya bdn biar mereka la omak kau lgpun mereka bkn bodoh punya org.org hebat belaka tu.rujuk ustad greenbokpun dah boleh lepas tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah tau x pandai diam...lagi buka.mulut lagi nampak bnagang pulak

      Delete
  11. Admin tlg luaskan lagi minda anda dgn belajak dr MSO

    ReplyDelete
    Replies
    1. Malaslah nak baca orang yg pro LOSER. Kah Kah Kah

      Delete
    2. Si Khalid Samad tu bukan sebab diorang hanya "Membaca Tajuk". Tapi ianya soal pendirian yang ditonjolkan oleh Si Khalid Samad tu sendiri.

      Apa yang dilakukan oleh Si Khalid Samad tu tidak menggambarkan dia seorang pemimpin sebuah parti Politik yang memperjuangkan Islam. Sebaliknya, dia hanya mempergunakan Islam demi untuk kepentingan diri dia sendiri. Itu yang menjadi persoalannya!!!

      Delete
  12. DITULIS OLEH TAY TIAN YAN TIMBALAN KETUA PENGARANG SIN CHEW DAILY..

    1. Najib dan UMNO jelas tidak goyah dan terjejas oleh BERSIH 4. Sokongan untuk Najib bersandar kepada sokongan akar umbi UMNO. Majoritinya adalah Melayu yang menebal dgn semangat kebangsaan dan tetap kekal menyokong beliau.


    2. MCA dan GERAKAN menanggung rugi besar. Kaum Cina tidak percaya mereka dan UMNO pula semakin mencurigai pendirian MCA yg kelihatan bersimpati dengan BERSIH 4. UMNO melihat MCA dan Gerakan sebagai parti yg lemah dan tidak lagi mampu menarik sokongan orang Cina.

    3. Kehadiran Tun M ke Dataran Merdeka gagal memenangi hati kedua dua belah pihak. Dia dianggap diktator yg sering menindas sebarang perhimpunan awam. Dia tidak ada tempat di kalangan para demonstran pada hari tersebut di mana 80% daripadanya adalah kaum Cina. Dia juga dikecam hebat oleh ahli UMNO dan majoriti orang Melayu kerana menghadiri BERSIH 4. Imej Tun M sebenarnya terjejas teruk.

    4. Malang untuk Anwar dan keluarganya kerana laungan BEBASKAN ANWAR tidak kedengaran sama sekali dan ditenggelami oleh tiupan hingar bingar vuvuzela.

    5. Gerakan Harapan Baru diaibkan kerana gagal membawa penyokong yang ramai. GHB boleh diramalkan bungkus awal selepas PRU ke 14.

    6. Ustaz Hadi Awang tentu ketawa besar kerana keputusannya memulaukan BERSIH 4 telah memalukan DAP. Dia melakukan perjudian politik yang mahal tetapi menang besar kerana menumpaskan sekaligus GHB, PKR dan DAP.

    7. Kegagalan BERSIH bukan sahaja dari segi jumlah kehadiran yang tidak seimbang antara kaum tetapi dicemari oleh berbagai insiden biadap seperti memijak potret DS Najib dan DS Hadi Awang. Tindakan mereka membawa penyapu dan menyapu potret Rosmah membangkitkan lagi kemarahan rakyat yang bertamaddun dan mengukuhkan lagi PERPADUAN MELAYU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1963 dulu kerana penyapu juga berlaku 13 Mei yang menyebabkan ramai Melayu mati. Walaupun pada waktu itu orang Melayu berilmu silat tinggi.

      Kini orang Melayu sudah boleh menerima penyapu kerana telah 'diajar' oleh kaum Cina pada 13 Mei 1963 dulu.

      Walau bagaimanapun , kita harap peristiwa tersebut tidak akan berulang tambahan pula di saat orang Melayu lembik dan lemah ini.

      Cheers

      Delete
    2. rakyat mana yang marah tu?

      rakyat yang sokong 2.6bilion masuk poket....hahahaha...

      bodoh..!!!

      Delete
    3. Rakyat yg kena bodo2.. tunggu skandal 30bilion wang rakyat nak di pusing masuk poket

      Delete
  13. DOKTOR PUN IBARAT KACANG LUPAKAN KULIT!!!

    Takut nak cerai Bini!!! Inilah masalahnya dengan puak - puak yang menyertai Geng Haprak Baru yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu. Jadi Pengkhianat boleh, tapi nak tunaikan janji tak berani?

    Macam mana diorang boleh mendabik dada dengan mengatakan KONONnya diorang ni terdiri dari kalangan mereka yang 'Amanah' jika tanggungjawab sendiri pun GAGAL ditunaikan?

    Hakikatnya, sumpah Bai'ah tu dah dibuat dan ianya diakui wujud. Jadi, bagaimana pulak Si Hatta Ramli tu kata dia takde kaitan dengan akuan sumpah Bai'ah yang telah dibuat sebelum ini?

    Dalam satu kenyataan yang dibuat semalam, Si Hatta Ramli tu berpura - pura seolah - olah dia takde sebarang kaitan dengan PAS dan juga akuan sumpah Bai'ah yang telah dibuat sewaktu PRU yang lalu.
    "Saya parti lain. Itu tanya orang PAS. Saya tidak tahu apa-apa mengenainya sebab saya bukan lagi bersama PAS," katanya ringkas ketika dihubungi di sini hari ini.
    Adakah Si Hatta Ramli tu nak mengakui bahawa dia bukan sahaja seorang pemimpin yang HIPOKRIT, malah dia jugak seorang MUNAFIK yang sanggup melanggar janji yang telah dibuat?

    Bagaimana mungkin Si Hatta Ramli tu nak mengharapkan Hormat dari orang ramai kalau dia sendiri pun tak reti nak menghormati perjanjian yang telah dibuat dan sanggup menjadi Pengkhianat?

    Macam mana dia nak jadi pemimpin sedangkan dia sendiri tak Amanah dalam menunaikan tanggungjawab terhadap pengundi? Realitinya, Si Hatta Ramli ni ibarat macam Kacang Lupakan Kulit.

    Jika bukan kerana PAS, jangan harap la dia dapat jadi calon untuk menjadi Ahli Parlimen. Jangan mimpi la orang nak kenal siapa dia. Dan jangan berangan la dia nak dapat kedudukan seperti yang dia miliki sekarang ni.

    Tanpa PAS, orang yang bernama Hatta Ramli ni hanya ibarat sampah yang terbiar ditepi Longkang yang mengharapkan simpati demi kepentingan Politik Peribadi dia sendiri je. Ternyata, orang macam Si Hatta Ramli ni memang Tak Layak nak jadi pemimpin!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kau ada isteri kau berani ke cerai talaq 3.kemudian bagi naika bangla buta lepas tu kau ambil semula .nak macam tu? janagn seadap menulis untuk menyokong seseorang dan menghian sesorang.Aku agak kau pun tak tahu dan faham tentang baiah,sedap tulis je otak ada tapi akal yelek.

      Delete
    2. Klu kau amanah...pesanlah kt hatta jumpa tok kadi bkn jumpa.tok.lks....sbb taklik bidang kuasa mahkamah syariah...bkn main sondol je...dah la langgar taklik pastu x respect undang2...ada amanah ke?

      Ke 2 sumpah letak jawatan...lagi langgat jgk...3benda salah dh buat...amanah ke?

      Delete
    3. Khalid tak perlu mahkamah syariah...
      otak dia sendiri pun dah lebih tinggi dari hakim2 mahkamah syariah tu utk tafsir ayat2 Allah dan rasul....hehehe..

      Delete
  14. Kenapa gambar hadi x boleh dipijak adakah sbb dia maksum mcm najib.patut la dia berani pergunakan ayat al-quran demi din ayam..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah - sudah la Loser oiiiiiiii. Mat Shampoo pun tak angkat muka dahhhh

      Delete
    2. Tuang Presideng bila nak tobat kes fitnah pil kuda..? Tuan hakim pun dah konpomkan Tuang Presideng ada buat fitnah.

      Delete
    3. Ko cuba pg thai pijak duit thai yg ada gambo raja dorang...silap2 ko tak balik le jwb nya...

      Delete
  15. Yg paling menonjol dan mendapat nama ialah pengerusi ghb. Mna ada pemimpin lain pompuan berebut nak berselfie. LGE sendiri tak ada amoi nak selfie, sbb tak ada gambar pun? Yg ada cuma mat sabu je. Oleh itu sudah jelas sekarang bhw mat sabu mempunyai aura yg hebat.
    Aku rasa kalau letak dia dlm zoo ganti panda yg baru melahirkan anak tentu ramai pengunjung yg datang. Pelancong asing tentu suka. Pendapatan negara melalui tukaran asing tentu meningkat, tambah lg nilai mata wang kita rendah sekarang ni.
    Menteri pelancongan tunggu apa lagi.

    ReplyDelete
  16. Mso bloger upahan.kalau org melayu upah tak apa lg bagaimana kalau org cina yg upah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yang makan upah ni blogger Omak Kau...dulu makan upah sahak gagap...la ni makan upah pas pulak.

      Delete
  17. DAP akan sediakan ramai cine bute utk MP pas yg terbaiah tu...

    ReplyDelete
  18. Loser meloya ombak dikesan. L.O.S.E.R

    Pi baca http://www.lifeisnotfair.org/

    Kah Kah Kah

    Kamu tak malu ka sanjung Band of Losers ni

    Kalah pemilihan PAS - Loser

    Dipandang hina oleh DAP sebab tak ada crowd GHB waktu bersih. Siap kena sound "Where are your numbers" - Loser
    Kena Tempelak oleh PKR -Loser
    BN buat GHB bahan gelak ketawa -Loser

    Mungkin ini sebab langgar sumpah ni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform
    Tak Respect Boy Loser GHB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Okey GHB janganlupa ini website

      http://www.lifeisnotfair.org/

      Kat situ ada ramai loser pi. Kah Kah Kah

      Delete
  19. Berita baik yg xkan kua diblog janda gg mancung,mahkamah arah dato sri najis mughallazah(najis berat cthnya najis babi) dan 3 individu bela diri berhubung dakwaan terlebih belanja pru13..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kulup roket tarak sabun punya

      Delete
    2. Bagusnya bahasa, ini ,esti GHB Loser ni. GHB Loser employ keyboardist Low Clas. Kah Kah Kah.

      GHB Loser, Macai GHB lagi Loser

      Delete
    3. Ghb kena game memanjang

      kena dgn pas..dgn dap, dgn PKR..skrg plak dgn amno

      patut la org bodoh je sokong ghb ni kahkah Kesian Ramon Taylip suka jenis orang tak cerdik

      Delete
  20. Loser GHB Updates !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Heh! Sudah menjadi satu perkara yang diketahui umum bahawa kewujudan Geng Haprak Baru yang kini dikenali sebagai Parti Pencacai adalah hasil dari mereka yang kecewa dalam PAS.

    Malah mereka yang menjadi pemimpin serta yang sanggup menyertai Geng Haprak Baru pimpinan Si Mat Sabu tu hanya terdiri dari kalangan mereka yang GAGAL dalam perjuangan.

    Bila tak dapat tempat dalam parti, mereka mula menunding jari dan menyalahkan kepimpinan yang didakwa KONONnya meminggirkan golongan Profesional secara menyeluruh.

    Walhal, tindakan diorang tu sendiri yang menyebabkan ahli diperingkat akar umbi merasa kecewa kerana melihat mereka lebih setia kepada orang luar dari terus beristiqomah dengan jemaah.

    Bagaimana mungkin ahli diperingkat akar umbi dapat menerima pemimpin yang hanya sekadar mendahulukan agenda kepentingan Politik Peribadi mereka sendiri dari perjuangan parti?

    Mustahil bagi pihak ahli diperingkat akar umbi dapat menerima pemimpin yang hanya sekadar tau jadi Pak Angguk Saja kepada orang luar sehingga menggadaikan prinsip dan dasar parti sendiri.

    Hakikatnya, mereka yang menyertai Geng Haprak Baru tu tak ubah seperti para Pengkhianat yang sanggup menikam saudara sendiri walaupun ketika berada di medan perang.

    Maka sebab itulah kita lihat ramai dikalangan wakil rakyat, sama ada ADUN mahu pun Ahli Parlimen yang merelakan diri mereka dipergunakan oleh orang lain demi mencapai hasrat peribadi mereka.

    Jika di Kedah, Pengerusi PASMA-Cai tu dah umum yang dia akan menyertai Geng Haprak Baru Si Mat Sabu tu. Di Terangganu, Raja 'Stadium Runtuh' tu pun sanggup ambik tindakan yang sama.

    Di Kelantan, ada Ahli Parlimen yang sedang sibuk berada dalam dilema apabila dia terpaksa mencari 'Cina Buta' untuk mengekalkan perkahwinan dia kerana melanggar sumpah Bai'ah.

    Di Perak, memang kita dah lama tau Si Nizar Lilin tu hanya menunggu masa untuk berambus keluar dari parti setelah dia berjaya menjadi Boneka kepada sedara mara dia dalam DAPigs.

    Di Selangor tak payah cerita la. Memang banyak sesumpah yang sanggup menjadi Barua kepada orang lain hanya semata - mata untuk memastikan survival Politik Peribadi mereka terus bertahan. Dan di Pahang, tunggu masa je. Pasti akan ada yang ambik tindakan yang sama!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kesian kau,sakit ke jiwa bila tahu ada GHB.Pergilah ke hospital untuk dapatkan ubat penennag hati

      Delete
    2. Suka sgt langgar sumpah nntTjadi sumpah2

      Delete
  21. tu la terlalu ghairah nak jadi barua dan balaci Dap hingga sanggup langgar sumpah ............. apa kau ingat ni sumpah main2 ka ? kau buat sumpah atas nama tuhan sama seperti sumpah dgn nama makhluk ............. mmg sah balaci dan barua ni jahil ................. mmg patut lah dimakan sumpah sbb perangai pun macam sumpah/sesumpah adik beradik sampah ! Tapi tak apa puak2 balaci dan barua ni mmg tak makan saman ............ depa akan cari alternatif lain :
    1) Main langgar je hukum tuhan sbgmana depa tolak hukum hudud
    2) Minta pengampunan tuhan melalui kuasa Tuan guru LKS dan LGE
    3) Buat cina buta ........... pasti ramai geng2 Dap sanggup menjadi
    pak sanggup 'cina buta'
    4) Apa susah china doll kan ramai utk lampiaskan miang2 dan gatal2
    .......... pi minta Imam Mat Sabu rekomenkan sorang ............ diakan
    ramai peminat !

    ReplyDelete
  22. Berita yg xakan kua diblog blogger kecewa dan media pencacai najis..

    Ahli majlis persidangan anti rasuah antarabangsa(IACC) Michael hershman menggesa pm najis terus terang mengenai derma 2.6 bilion yg diterimanya hershman berkata,Kebenaran akhirnya akan muncul dan sebarang percubaan untuk menutupnya tidak akan berjaya..ngeh3

    ReplyDelete
  23. bila pas terasar dn belot dr perjuangan suci dn sekongkol dgn pemerintah zalim....maka merekalah yg berhadapan dgn baiah dgn allah...walaupun tkde akujanji

    khalid samad tkpetlu patuh jerana pas sudah tersaaar

    ReplyDelete
    Replies
    1. GHB Loser lagi alahai

      Delete
    2. penganut Pas sesat berimamkan Hardy pil kuda.

      Delete
  24. Dalam pas xde istilah belot sbb semua ahli pas sudah dijamin masuk syurga oleh ulama tangkap sotong..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tangkap amoi lg bestkan...besar pun besar...putih kuning...lagi sedap dr sotong...pink.kaler...

      Delete
    2. syurga buatan Pas berimamkan Hardy pil kuda

      Delete
    3. Hehehe...sotong pink kaler..
      hehehe lawak la...

      Delete
  25. Oleh krn tak puas hati dgn pas mereka buat parti lain.oleh krn tak cukup ahli mereka terpaksa mengutuk pas pula.mereka kata nak berjuang utk islam tapi perjuangan mereka spt ingin menjatuhkan pas.mereka sepatutnya cuba utk bersatu tp mereka ingin jd batu api pula.katanya hanya mereka yg relevan.pas sudah ketingalan zaman.isu lapok.masalahnya hudud n quran selamanya tak akan lapuk n itu lah yg dipegang oleh pas.mereka berpegang kpd perkara itu juga tp ingin mengunakan jln yg tak sama dgn pas.qasidah rafidah junaidah kuali jalan dah

    ReplyDelete
  26. Aslm anon17:27....pembetulan eh.peristiwa 13 Mei tu tahun 69 dik...bukan 63..t.ksh...

    ReplyDelete
  27. hahahaha....

    Tak cukup panjanglah Omak....

    Kau tulis panjang lebuhraya utara selatan pun, khalid samad dan rakan-rakannya tidak akan kembali kepada pas selagi Tuang Presiden tganu mari pegang jawatan itu.

    Buat penat jer kau copy paste....

    Baik kau pegi kipas sahak gagap dan din ayam minta topup elaun kau....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha......

      Terbaik bro.

      Delete
    2. Komen terbaikk..setuju 100%

      Delete
  28. kepada macai aka walaun yg dok sebut loser...loser, aku nak komen 2 perkara-
    1. loser sebenar adalah pas sbb tiba2 hilang 10 ahli parlimen dan berpuluh2 adun.
    2. kalau kau x sedar lagi maknaya skru otak kau memang loose

    nah amek kao, kui3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hilang krn lompat katak apa lah sgt...
      bukan kehendak rakyat pun...
      klw berani tunggu pru14 kita fight k...

      Delete
  29. Bisingnya Parti Kuali ni
    Nak kena cangkul kepala.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kuali kosng mmg bising

      Delete
  30. Parti Kuali cap cangkul. Pemimpin 30 orang, pengikut 3 org. Riuh mcm beruk nak mengawan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas mmg loser...mp ilang penyokong ilang presiden pun ilang bila parlimen nak bersidang...

      Delete
  31. hanya anak beranak najib je yg berbaloi sokong najib...yg penyokong lain umpama lembu saja..dpt rumput gst sokong najib punya hebat.. makin sucila najib.

    kesian org melayu umnu dn pasug....cina memang bangsa yg maju dn hebat.

    sokong dap sepenuhnya.

    melayu singapore hebat kerana tiada umnu disana..jika ada umnu melayu spore jg jd lembu.

    buktinya ramai org malaysia kerja dispore dn balik dgn selamat tiap2 ptg.....tkde pun melayu bergelimpangan dibunuh cina spore

    tp melayu malaysia yg perintah umnu makin susah nk makan....semua dh mahal...kesiaaaaaan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Knp tak pindah singapore? Buat apa merempat kat msia ni?
      Pegi mampuslah kau, jilat jubor cina.

      Delete
    2. 22:34..kau terlebih makan taik haramjadah lee kuan yu..ngeh3

      Delete
  32. Saya terus terang di sini, Khalid Samad hensem giler!

    I lov U Khalid dulu, kini dan selama2

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform
    Tak Respect Boy Loser GHB

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga kau tak buat keje jubur menjubur suka sama suka dngn khalid samad yg kau kata hensem tu..ngeh3

      Delete
    2. Lepas ni klu klaid semak nak pinjam duit sumpah nak byr balik...hati2...rm20 30 xper...kot lbh...dapt fatwa jerla kau

      Delete
  33. hadi tu ayatollat syiah dia kuat sokong syiah iran dn hezbosyaitan yg bunuh umat islam syria.

    maksum tu sbb tkleh pijak gambar bodoh dia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tu sesat, ikut ketua kau mkn babi dgn guan eng

      Delete
    2. Tong tong tong bunyi kuali kosong
      Ckp berdegar fakta takda
      Nak tunjuk amanah tapi senang2 jer langgar baiah
      Lepas ni bos kau nk pinjam duit sumpah nak bayar balik...halal jerla...xkan bayarnya...macam2 fatwa kuar nnt...agak2 hutang keter rumah dan kad kredit boleh langgar dgn bayar kifarah ke

      Delete
  34. Slps kalah pemilihan
    ...tubuh G18
    ....lps tu GHB
    ....lps tu Pparti Progresif Islam
    ....lps tu Parti pekerja
    ....lps tu parti Amanah Negara
    ....lps tu parti cangkul
    ....lps tu parti kuali
    ...lps tu parti selfie
    Tak lama lagi mampuslah tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pas the loser. ahli lari. presidenpun lari...betul2 pil kuda

      Delete
    2. Lps ni parti cap tong sampah...hehehe

      Delete
  35. Khalid samad pengkhianat pas..tlg letak jwtn segera, xde wang elaun mp jgn takut, dap boleh payung..sapot ulamak, tolak biawak(pan).

    ReplyDelete
  36. penganut Parti Anjing Serigala suka menyalak

    ReplyDelete
  37. konar kot manapun khalid. kalau jenama manusia memang la ko boleh kelentong boleh tipu. petik ayat al-quran sana sikit sini sikit buat halalkan auta ko tu. soalnya khalid, baiah ko tu perjanjian ko dengan siapa? dengan Allah ke dengan manusia? ko nak tipu manusia, takde hal. ko boleh tipu Allah ke?

    ReplyDelete
  38. omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi
    omakkau dah jadi lalang... sama mcm zahid hamidi

    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...

    ReplyDelete
  39. omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid
    omakkau dah jadi lalang sama mcm zahid

    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...
    omakkau kencing... sama mcm najib...

    page omak ni letak gambar dacing je la...
    page omak ni letak gambar dacing je la...
    page omak ni letak gambar dacing je la...

    ReplyDelete