KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Monday, 2 February 2015

BERITA GEMBIRA UNTUK PARA PENYOKONG BN ... PENGUSAHA BAS TIDAK ADA NIAT NAK TURUNKAN HARGA TAMBANG WALAUPUN HARGA DIESEL TELAH DITURUNKAN SEBANYAK 2 KALI DALAM TEMPOH 2 BULAN INI.



Pengusaha bas tidak mempunyai sebarang rancangan untuk mengurangkan harga tiket walaupun kejatuhan harga pam diesel untuk bulan ini kerana kos bahan api hanya membentuk sebahagian kecil daripada perbelanjaan operasi mereka, The Star melaporkan.

Presiden Pan Persatuan Pengusaha Bas Malaysia Datuk Mohamad Ashfar Ali dilaporkan berkata bahawa bahan api hanya komponen kecil dalam kos operasi, dan bahawa terdapat faktor-faktor lain termasuk gaji pekerja yang perlu diambil kira.

The Star bagaimanapun memetik satu laporan berita tahun lepas apabila harga diesel telah dinaikkan sebanyak 20 sen kepada RM2 pada bulan September 2013, di mana Selangor dan Persatuan Pengusaha Lumpur Kuala Lori telah berkata kos diesel terdiri 30% kepada 40% daripada operasi kos.

Ashfar berkata pengusaha bas terpaksa berhadapan dengan perbelanjaan lain untuk menjalankan perniagaan mereka, termasuk pengenaan gaji minimum sebanyak RM900.

"Bas-bas beroperasi setiap hari, walaupun pada hari cuti umum, jadi kita perlu membayar pekerja kami dua kali atau tiga kali ganda gaji harian mereka pada hari ini, yang berlaku dalam kos operasi kami," beliau dipetik sebagai berkata.

Harga pam petrol RON95 telah dikurangkan semalam sebanyak 21 sen kepada RM1.70 seliter manakala RON97 ialah RM2 seliter (penurunan 11 sen) dan diesel pada RM1.70 seliter (penurunan 23 sen).

Ashfar berkata beliau mahu kerajaan untuk membatalkan kawal selia tambang bas ekspres dan membolehkan mereka yang akan ditentukan oleh penawaran dan permintaan, yang sama dengan tiket penerbangan dan kadar hotel.

Beliau berkata ini akan membolehkan tiket yang akan dijual pada harga yang lebih murah pada masa-masa tertentu.

Sementara itu, laporan itu juga memetik presiden Johor Lori Persatuan Pengusaha Anthony Tan sebagai berkata bahawa ia adalah terlalu awal untuk menentukan sama ada harga akan turun, sambil menambah bahawa terdapat sebab-sebab lain mengapa kadar lama masih digunakan, seperti kos yang tinggi bagi alat ganti yang diimport , menurun ringgit dan caj buruh yang tinggi.

Oleh itu, beliau berkata mana-mana pergerakan harga akan bergantung kepada kuasa pasaran, menunjukkan bahawa mereka tidak dibenarkan untuk memberitahu anggota kadar di bawah Akta Anti-Persaigan.

"Bagi kami, apa yang lebih penting ialah harga diesel terus stabil," kata Tan, menurut laporan itu.

14 comments:

  1. Rafizi lembu tak melalak pulak...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puki mak engko turun harga tak?

      Delete
    2. anon 1059 hidup omno?

      Delete
    3. Anon 1059 ekonomi semakin teruk tahun mendatang. Kerana kegagalan UMNO memerintah. Terima aje la hakikat tu...hang pun akan mengidap jugak. Menteri dah lama kaya dah. Tsk peduli pun kat hang!

      Delete
  2. Mari kita sama2 berdoa agar harga petrol turun RM1 seliter. Amin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tanam sawit, petik buah dan rebus buah dia. ko dapat minyak percuma.
      cubalah tengok

      Delete
  3. dan berkatalah pada golongan yg tamak itu dengan kata2 dusta ..bukankah dahulu kenaikan harga minyak difitnahkan sebagai penyebab utama kepada tuntutannya ...

    ReplyDelete
  4. Mana teori rafizi ia , harga ayam dah turun kenapa harga ayam gorang tak turun ia. Dan kenapa harga barang lain seperti beras, dan barang makan yg lain tak turun ia

    ReplyDelete
  5. jangan terlalu suka.syarikat minyak bp british Telah buang perkerja akibat penurun harga minyak

    ReplyDelete
  6. korang tengok la nanti , bila harga minyak naik semula tu, tambang apa pun yg tak turun2 tu , akan terus naik.... laju aje....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaaaaa...waktu tu ler macai2 melalak mengikut tuannya

      Delete
    2. Haaaaaa...waktu tu ler macai2 melalak mengikut tuannya

      Delete
  7. This Is What You Really Want !!
    Something That Beyond Your Imagination !! >>> CLICK HERE !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yang butuh angka togel 2d 3d 4d 5d 6d supayah anda bisa menang tlpon KI SUTA WIJAYA di 082354147666 atau >>>>KLIK DISINI<<<< .trimakasih

      Delete