KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 6 February 2015

KEHADIRAN NAJIB MAJLIS SAMBUTAN THAIPUSAM TIDAK MENYALAHI HUKUM SYARAK KATA JAKIM.



Kehadiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada majlis sambutan Thaipusam di Batu Caves Selasa lepas tidak menyalahi hukum syarak.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Othman Mustapha berkata, perkara itu diperjelaskan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria pada 2012 yang mengatakan bahawa ia tidak bertentangan syarak selagi tiada niat untuk merayakan atau reda dengan perbuatan agama lain.

"Kehadiran perdana menteri di majlis sambutan Thaipusam di Batu Caves akan menjadi isu setiap kali majlis itu berlangsung. Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada 12 April 2005 telah mengeluarkan Garis Panduan Orang Islam Turut Merayakan Hari Kebesaran Agama Orang Bukan Islam sebagai  panduan dan rujukan.

"Selaku ketua kerajaan, perdana menteri telah sedia maklum mengenai batas-batas dan garis panduan ini," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Oleh itu, katanya, tidak timbul isu perdana menteri tidak boleh menyertai acara sambutan rakyat bukan Islam kerana menyalahi akidah atau bertentangan dengan kehendak agama seperti didakwa sesetengah pihak.

Mengenai pakaian yang dipakai perdana menteri semasa majlis itu, Othman berkata, ia juga tidak menyalahi garis panduan kerana kurta merupakan pakaian tradisional bagi kaum lelaki India pada majlis rasmi dan tidak timbul isu pelanggaran akidah.

"Saya ingin menasihatkan seluruh umat Islam agar berhati-hati dalam memperkatakan isu yang tidak diketahui secara jelas supaya penyebaran isu-isu seumpama ini, lebih-lebih lagi berkait dengan akidah dapat dielakkan bagi mengelakkan fitnah dan tohmahan di kalangan rakyat," katanya.

Selasa lepas, Najib meluangkan masa menyaksikan perayaan Thaipusam ke-125 tahun di Kuil Sri Subramaniyar Swamy di Batu Caves dan sebagai menghormati majlis, beliau berpakaian tradisional India, kurta berwarna krim.

41 comments:

  1. Najib ngan jakim same je dua2 taik hanjing .kalau xcite pn smua org tau .yg xtaw cuma macai2 hanjing .sekian laporan sy dari kedai cik peah roti canai ulu yam selangor .

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masa mula jadi mb, nik aziz pun ada pergi kuil budha masa wesak
      Tak ada masalah pun.

      Delete
    2. PM adalah Pengerusi Jawatankuasa Majlis Kebangsaan dan Majlis Fatwa Kebangsaan adalah dibawahnya. Anda fikir2lah.

      Delete
    3. Hahaha......
      Merayakan kebesaran bersama bangsa lain tiada salahnya malah tiada tuhan allah di sebut dgn melihat kesucian kebenaran kebaikkan dalam hatinya jiwanya rohnya tetapi bukan pakaiannya tingkah lakunya penggaruhnya kuasanya peranannya.
      Sesiapa yg suka cuba memputar belitkan iaitu menipu menghasut memfitnah menghalang ke arah kebaikkan sejagat dgn nama tuhan di sebut allah umat seluruh alam semua hidupan yg hidup di dunia ini miliknya. Maka kita tiada hak menilai mana2 umatnya selainnya dgn nama tuhan allah di sebut. Hanya syaitan shj suka dan pebagai alasan menghancurkan umatnya dgn namanya digunakan sesuhati tanpa persetujuannya. Syaitan wujud di dalam hati manusia dari dulu lagi tak pernah pun hilang berzaman2 maka ingatlah jgn sesukahati menguna namanya utk kepentingan diri malah menghina umatnya sebab allah tak pernah benci hina marah umatnya.

      Delete
    4. Umno babi bangkai. Umno celaka selama2nya sial selama2nya mampos selama2nya.

      Delete
  2. Telah menjadi kesepakatan dan tidak ada khilaf di kalangan ulama keempat-empat mazhab sama ada Hanafiyah, Malikiyah, Syafi’iyah dan Hanabilah bahawa sesungguhnya menghadiri majlis-majlis sambutan perayaan non-muslim yang wujud di sana kepercayaan dan akidah tertentu merupakan perbuatan yang haram.

    Bahkan lebih tegas lagi dinukilkan daripada beberapa ilmuwan dalam mazhab Hanafi, bahawa sesiapa yang tetap meneruskan setelah dia mengetahui kebenaran maka jatuh kufur, a’udzubillaah.

    kita tidak boleh menghadiri perayaan agama mereka sebab ia dilarang dalam prinsip agama.

    Ini yang disebut oleh Umar Al-Khatthab RA di dalam atsar yang diriwayatkan oleh Imam Al-Baihaqi dan Abdurrazzaq dalam mushannafnya,

    Terjemahannya: “Jangan sama sekali kamu menghadiri majlis perayaan golongan-golongan kafir di dalam gereja-gereja mereka, sesungguhnya Allah ‘Azza wa Jalla akan menurunkan kemurkaan-Nya ke atas kalian.”

    Jadi kita perlu berhati-hati dalam isu seperti ini, tidak kira siapa pun kita.

    ReplyDelete
  3. Pada dasarnya, Islam telah melarang kaum muslim melibatkan diri di dalam perayaan hari raya orang-orang kafir, apapun bentuknya. Melibatkan diri di sini mencakup aktivitas: mengucapkan selamat, hadir di jalan-jalan untuk menyaksikan atau melihat perayaan orang kafir, mengirim kartu selamat, dan lain sebagainya. Sedangkan perayaan hari raya orang kafir di sini mencakup seluruh perayaan hari raya, perayaan orang suci mereka, dan semua hal yang berkaitan dengan hari perayaan orang-orang kafir (musyrik maupun ahlul kitab).
    Ketentuan ini didasarkan pada firman Allah swt;
    وَالَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَ الزُّورَ وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا (الفرقان: 72).
    Menurut sebagian besar mufassir, makna kata al-zûr (kepalsuan) di sini adalah syirik (Imam al-Syaukani, Fath al-Qadîr, juz 4, hal. 89). Beberapa mufassir seperti Abu ‘Aliyah, Thawus, Muhammad bin Sirrin, al-Dhahhak, al-Rabi’ bin Anas, dan lainnya, memaknai al-zûr di sini adalah hari raya kaum Musyrik. Lebih luas, Amru bin Qays menafsirkannya sebagai majelis-majelis yang buruk dan kotor (Imam Ibnu Katsir, Tafsir Ibnu Katsir, juz 3, hal. 1346).
    Sedangkan kata lâ yasyhadûna, menurut jumhur ulama’ bermakna lâ yahdhurûna al-zûr, tidak menghadirinya (Imam al-Syaukani, Fath al-Qadîr, juz 4, hal. 89). Memang ada yang memahami ayat ini berkenaan dengan pemberian kesaksian palsu (syahâdah al-zûr) yang di dalam Hadits Shahih dikatagorikan sebagai dosa besar. Akan tetapi, dari konteks kalimatnya, lebih tepat dimaknai lâ yahdhurûnahu, tidak menghadirinya. Dalam frasa berikutnya disebutkan:
    وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِرَامًا
    “Dan apabila mereka melewati (orang-orang) yang mengerjakan perbuatan-perbuatan yang tidak berfaedah, mereka lalui (saja) dengan menjaga kehormatan dirinya”(QS al-Furqan [25]: 72).
    Dengan demikian, keseluruhan ayat ini memberikan pengertian bahwa mereka tidak menghadiri al-zûr. Dan jika mereka melewatinya, maka mereka segera melaluinya, dan tidak mau terkotori sedikit pun oleh nya (lihat Imam Ibnu Katsir, Tafsir Ibnu Katsir, juz 3, hal. 1346).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mana.ulama pas kenapa tak tegur konon pandai agama kenapa tak tegur Anwar pakai nanda pada ketika kepala itu Thaipusam dulu ,mana ulama pas kenapa tak tegur peminpin pas selawat gereja ketika krismas hipokirat ia, umno buat salah, pas dan pkr.buat tak salah umno buat dosa nampak aje, pas buat dosa langsung tak nampak, bagi aku ayat kau langsung tak boleh digunakan jika seorang islam itu melawat perayaan seoarang, tak salah jika lawat perayaan bukan dari agama islam tapi kena ingat ia, jangan sampai pakai nanda kepala macam anwar buat itu seoleh menyebah tuhan hindu, orang negara arab yg islam pun sendiri pun melawat kawan nya arab bukan bukan beragama islam di rumah nya ketika krismas, dan orang islam kena ingat batas agama islam

      Delete
  4. anyak fuqaha’ yang menyatakan haramnya menghadiri menghadiri perayaan hari raya kaum kafir. Imam Ahmad bin Hanbal berkata: “Kaum Muslim telah diharamkan untuk merayakan hari raya orang-orang Yahudi dan Nasrani. “ (Ibnu Tamiyyah, Iqtidhâ’ al-Shirâth al-Mustaqîm, hal.201).
    Imam Baihaqi menyatakan, “Jika kaum muslim diharamkan memasuki gereja, apalagi merayakan hari raya mereka.” (Ibnu Tamiyyah, Iqtidhâ’ al-Shirâth al-Mustaqîm, hal.201).
    Imam al-Amidi dan Qadli Abu Bakar al-Khalal menyatakan,”Kaum Mmuslim dilarang keluar untuk menyaksikan hari raya orang-orang kafir dan musyrik.” (Ibnu Tamiyyah, Iqtidhâ’ al-Shirâth al-Mustaqîm, hal.201).
    Al-Qadhi Abu Ya’la al-Fara’ berkata, “Kaum Muslim telah dilarang untuk merayakan hari raya orang-orang kafir atau musyrik”. (Ibnu Tamiyyah, Iqtidhâ’ al-Shirâth al-Mustaqîm, hal. 201)
    Imam Malik menyatakan, “Kaum Muslim telah dilarang untuk merayakan hari raya orang-orang musyrik atau kafir, atau memberikan sesuatu (hadiah), atau menjual sesuatu kepada mereka, atau naik kendaraan yang digunakan mereka untuk merayakan hari rayanya. Sedangkan memakan makanan yang disajikan kepada kita hukumnya makruh, baik diantar atau mereka mengundang kita.” (Ibnu Tamiyyah, Iqtidhâ’ al-Shirâth al-Mustaqîm, hal. 201).
    Ibnu Qayyim al-Jauziyyah mengatakan, “Sebagaimana mereka (kaum Musyrik) tidak diperbolehkan menampakkan syiar-syiar mereka, maka tidak diperbolehkan pula bagi kaum Muslim menyetujui dan membantu mereka melakukan syiar itu serta hadir bersama mereka. Demikian menurut kesepakatan ahli ilmu.” (Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Ahkâm Ahl al-Dzimmah, juz 1. hal. 235).
    Abu al-Qasim al-Thabari mengatakan, “Tidak diperbolehkan bagi kaum Muslim menghadiri hari raya mereka karena mereka berada dalam kemunkaran dan kedustaan (zawr). Apabila ahli ma’ruf bercampur dengan ahli munkar, tanpa mengingkari mereka, maka ahli ma’ruf itu sebagaimana halnya orang yang meridhai dan terpengaruh dengan kemunkaran itu. Maka kita takut akan turunnya murka Allah atas jama’ah mereka, yang meliputi secara umum. Kita berlindung kepada Allah dari murka-Nya Ibnu Qayyim al-Jauziyyah, Ahkâm Ahl al-Dzimmah, juz 1. hal. 235).

    ReplyDelete
  5. Abdul Malik bin Habib, salah seorang ulama Malikiyyah menyatakan, “Mereka tidak dibantu sedikit pun pada perayaan hari mereka. Sebab, tindakan merupakan penghormatan terhadap kemusyrikan mreka dan membantu kekufuran mereka. Dan seharusnya para penguasa melarang kaum Muslim melakukan perbuatan tersebut. Ini adalah pendapat Imam Malik dan lainnya. Dan aku tidak mengetahui perselisihan tentang hal itu” (Ibnu Taimiyyah, Majmu’ al-Fatâwâ, juz 6 hal 110).
    Pada masa-masa kejayaan Islam, pemerintahan Islam saat itu –sejak masa Rasulullah saw –, kaum muslim tidak diperbolehkan merayakan hari raya ahlul Kitab dan kaum musyrik. Dari Anas ra bahwa ketika Rasulullah saw datang ke Madinah, mereka memiliki dua hari raya yang mereka rayakan, beliau pun bersabda:
    قَدْ أَبْدَلَكُمْ اللَّهُ بِهِمَا خَيْرًا مِنْهُمَا : يَوْمَ الْأَضْحَى وَيَوْمَ الْفِطْرِ
    “Sungguh Allah swt telah mengganti dua hari itu dengan dua hari yang yang lebih baik daripada keduanya, yaitu Idul Adha dan idul Adha.”(HR. Abu Dawud dan al-Nasa’i dengan sanad yang shahih).
    Pada masa pemerintahan Khalifah ‘Umar bin al-Khaththab, beliau juga telah melarang kaum muslim merayakan hari raya orang-orang kafir. Imam Baihaqiy telah menuturkan sebuah riwayat dengan sanad shahih dari ‘Atha’ bin Dinar, bahwa Umar ra pernah berkata,
    لَا تَعَلَّمُوا رَطَانَةَ الْأَعَاجِمِ وَلَا تَدْخُلُوا عَلَى الْمُشْرِكِينَ فِي كَنَائِسِهِمْ يَوْمَ عِيدِهِمْ فَإِنَّ السُّخْطَ يَنْزِلُ عَلَيْهِمْ
    “Janganlah kalian menmempelajari bahasa-bahasa orang-orang Ajam. Janganlah kalian memasuki kaum Musyrik di gereja-gereja pada hari raya mereka. Sesungguhnya murka Allah swt akan turun kepada mereka pada hari itu.”(HR. Baihaqiy).
    Umar bin al-Khaththtab ra juga mengatakan:
    اجْتَنِبُوا أَعْدَاءَ اللَّهِ فِي عِيدِهِمْ
    “Jauhilah musuh-musuh Allah pada di hari raya mereka.”
    Demikianlah, Islam telah melarang umatnya melibatkan diri di dalam perayaan hari raya orang-orang kafir, apapun bentuknya. Melibatkan diri di sini mencakup perbuatan; mengucapkan selamat, hadir di jalan-jalan untuk menyaksikan atau melihat perayaan orang kafir, mengirim kartu selamat, dan lain sebagainya. Adapun perayaan hari raya orang kafir di sini mencakup seluruh perayaan hari raya, perayaan orang suci mereka, dan semua hal yang berkaitan dengan hari perayaan orang-orang kafir (musyrik maupun ahlul kitab).

    ReplyDelete
  6. Ulamak2 dulu kata tak boleh pergi.
    Ulamak jakim kata boleh pergi.
    Yang mana satu kita nak ikut?
    Ikut kata ulamak dulu2 kar ikut kata jakim?


    Jeff tulang babi ulu yam
    Reformis asli 1998

    ReplyDelete
    Replies
    1. babi punya jeff ulu yam

      Delete
    2. Hahaha......
      Tak usah ikut dulu ikut jakim ikut sj kata hati mana baik mana betul kita sdr tahu jawapan kalau hatimu punya allah terpajak di hati . Hati kita sentiasa berkata benar dgn sucinya kalau kita tak di pengaruhi. Jakim atau ulama hanyalah memberi panduan kepada org islam yg tak memahami atau masih mentah.
      Namun mrk tak punya hak utk menghalang mana2 umat utk melakukan tetapi berhak menbidas menegur. Keputusan masih tetap ditangan kita sdr kalau diri memahami tak rasa bersalah melakukan benar kita boleh ikut kata hati kita melakukannya tanpa perlu apa org lain kata sebab mrk tak punya hak.

      Delete
  7. yang halal tetap halal
    yang haram tetap haram
    yang tak pasti, yang tak kompom baik jangan ikut/ jangan pergi

    ReplyDelete
  8. jangan kalungkan bunga kat patung tugu negara
    jangan sembah2, hormat2 kat patung tugu negara
    haram hukumnya
    tak caya cuba tanya mufti.

    ReplyDelete
  9. apa nak buat...kini semua manusia pemikiran sempit dan terlalu mengikut emosi manusia...semua manusia adalah sama Dan yg dipisahkan melalu agama. bile semua manusia mati, semua nya sama. Tak payah nak buat semua Nya issue.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silap tu..
      Bila manusia mati, tak semuanya sama.
      Yang beriman matinya penuh kejayaan
      Yang kafir matinya penuh kehinaan.

      Bukan isu..
      Apa yang disebutkan dalam Quran wajib diikuti
      Jangan main harung semacam aje
      Haram tetap haram
      dosa tetap neraka
      Jangan ambik mudah

      Delete
  10. Jakim pun ada pakar rujuk dan penasihat agama. Jadi kena sangka baiklah. Jadi tak payahlah kita nak memandai mandai beri hukum. Kalau salah antara dia dengan Allah. Ilmu kita ni sedikit. Jakim bermusyuwarah hendak keluarkan kenyataan. MAZA pada pandangan dia. Jadi ini adalah satu pengajaran bagi kita. Bersangka baiklah. Bukan kita nak hukum. Allah yg maha mengetahui. Jangan jadi takbur dengan riak "ilmu aku lagi dalam. Engkau siapa"?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jenis sokong membawa rebah. Rebah di dunia boleh bertaubat, rebah di akhirat jatuh ke lubang nerakalah tempatnya.

      Delete
    2. Ulamak2 dulu tak berat sebelah. Ulamak sekarang tutup sebelah mata, bukak sebelah mata. Tutup sebelah telinga, bukak sebelah telinga yang lain. Jadi yang mana satu kita nak ikut? Yang mana satu yang betul?

      Adakah jika jakim dengan ulamak dulu berlainan pendapat, maka jika kita ikut hukum ulamak dulu, kita dah berdosa?

      Delete
    3. Ulamak sekarang kan...time harga barang naik dia cakap ketentuan tuhan. Tapi time harga minyak turun dan harga barang tak turun, dia kata salah peniaga cina. Dia tak cakap ketentuan tuhan pulak....

      Tak ker lucu perangai ulamak sekarang......

      Delete
    4. kalu haram peluk anjing tu, habis ostat2 satu malaysia berlumba2 beri hukum. Tang hukum haram kalu setuju dikalungkan bunga kat perayaan kapir, sekor dua aje yg bangun. Yg lain gi tido

      Delete
    5. Jeff babi ulu yam pun dah tidur jugakah?
      Atau sudah mampooos?
      Baguslah kalau sudah mamposs.

      Delete
    6. anus 23:53. Lubang jubo haramjadah kau la yg mamposs.hee

      Delete
    7. babi punya 0234 jeff tulang babi ulu yam

      Delete
    8. anus 02:34...suruh mak hang jual lubang jubo kat jeff babi ulu yam

      Delete
    9. kalau tak da hujjah tak payah maki hamun lah ! jgn krn kau sorang semua geng pkr terpalit dgn imej buruk !

      Delete
    10. Saya akan cuba memberi panduan seperti dibawah ini.

      Jika anda memandu menggunakan federal higway daripada KL atau PJ, masuk ke persimpangan Kawasan Perindustrian Shah Alam, Seksyen 15, 16. Iaitu simpang ke 2 selepas kilang calsberg yang pernah dijanji untuk ditutup oleh PAS jika mereka berkuasa di Selangor.

      Selepas masuk simpang itu anda akan jumpa bulatan,kemudian ambil jam 3 (kanan) menuju ke Seksyen 16. Anda akan jumpa kilang-kilang di sebelah kiri dan kanan anda. Ada pejabat Karangkraf dan UMW Motor disebelah kiri dan kilang cat Jotun serta kilang wang bank negara disebelah kanan.

      Anda akan jumpa satu lagi bulatan di depannya ada pam minyak Shell dan kilang rokok JTI, ambil jam 9 (kiri), jalan terus sehingga jumpa kilang Cadbury,naik jambatan dan selepas turun jambatan terus belok ke kiri. Di situlah tapak yang dimaksudkan.

      Delete
  11. NIATNYA..UNDILAH SAYA PADA PILIHANRAYA YG AKN DTG..KAMI UMNO/BN NAK BERKUASA SELAMA-LAMANYA..!!! #LAWAN TETAP LAWAN..DOA BUAT DSAI..

    ReplyDelete
    Replies
    1. DOA UTK DSAI ...ADE LAGI KE DS TU ? ...TAK PALAH DOA UTK DSAI SUPAYA MASUK PENJARA CEPAT2 ....JGN ROSAKKAN LAGI ORANG LAIN ...

      Delete
  12. KALAU PM NAK PERGI, BIARLAH DIA PERGI.
    TAPI KEPADA ORG ISLAM YANG LAIN, KALU BOLEH SEBELUM PERGI BUATLAH RUJUKAN PADA KITAB2 LAMA. PALING TIDAK PUN RUJUKLAH INTERNET DAN BACA PANDANGAN ULAMAK2 MUKTABAR. JANGAN BERPANDUKAN JAKIM SAHAJA SEBAGAI MENGUKUHKAH KEIMANAN KITA SEBALIKNYA BUATLAH RUJUKAN YANG LEBIH LUAS.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju ...saya yg x tak de kepentingan ni takkan pegi

      Delete
  13. Setuju dengan anon 00:04.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  14. DEMI MERAIH UNDI...YG HARAM PON JD HALAL. . MANA MUFI PERAK. TAK BERSUARA KE KALI NI. OH YA AKU LUPA. MUFTI CARI MAKAN. DATUK KAZIM TAK BERSUARA KE?

    BILA UMNO BUAT X SIAPA YG BERANI TEGUR. INGAT USTAZ...JGN JD ULAR DLM SEMAK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KOTA BHARU, 12 Jan: Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan kesediaan melawat beberapa gereja di Kuala Lumpur baru-baru ini kerana simpati penganiayaan yang dilakukan...Beliau berkata, kunjungan ke gereja yang terbakar kerana dikhianati sama seperti menziarahi orang yang sakit...“Saya pergi kerana rasa simpati terhadap mereka yang teraniaya,” ujarnya.



      1. Jom saudara-saudara Islam semuanya, mari kita melawat tapak gereja, kuil hindu dan tokong yang terbakar atau rosak akibat dikhianati kerana hukumnya seperti menziarahi orang sakit dalam agama Islam...


      2. Begitu juga lawatan ke tapak ukiran imej Buddha terbesar di dunia yang dimusnahkan oleh kumpulan Taliban di Afghanistan kerana hukumnya sunat sebab seperti menzuarahi orang sakit dalam Islam...


      3. Nik Aziz juga mengatakan beliau bersimpati terhadap orang yang teraniaya iaitu penganut agama Kristian...


      4. Apakah Nik Aziz tidak bersimpati terhadap umat Islam Malaysia yang teraniaya akibat nama ALLAH digunakan dalam penyebaran ajaran Kristian dikalangan umat Melayu Islam...???


      5. Mengapa Nik Aziz tidak melawat kuil Hindu yang dirobohkan oleh pihak berkuasa di Selangor pada suatu masa dahulu...??? Bukankah kuil itu juga teraniaya kalau diikutkan dari sudut pandangan Nik Aziz...???


      6. Mengapa pula Gereja Kristian ini lain layanannya...???


      7. Inilah dia wajah ulama akhir zaman yang sanggup membelakangi kemurnian agama Islam hanya dek menagih sedikit sokongan politik dari pengundi Kristian...

      Delete
    2. 0827 bawa2lah hadir kuliah di masjid2 dan surau2 lebih kerap.. akan ada jawapannya.. Jgn byk membaca tanpa ada guru disebelah kita utk tpt bertanya jika timbul kekeliruan.. Jgn jadi bodoh mcm segelintir pemimpin umno

      Delete
  15. PUAK2 WAHABI TU SEMANGNYA HARAM ,BIDAAH .
    PANGGIL AMARIKA MARI SERANG NEGARA IRAQ DAN RIBUAN UMAT ISLAM MATI HALAH PULA.

    Khalid Samad yang sebelum ini terkenal dengan pendekatan sekularnya menerusi ceramah dimana-mana saja termasuk dalam gereja, kembali mencetuskan kontroversi dengan melawat ke Kilang Arak Carlsberg di Shah Alam Selangor.Kunjungan Khalid ini mencatatkan sejarah kerana ia adalah merupakan kunjungan pertama seorang wakil rakyat ke kilang tersebut semenjak penubuhannya lebih 30 tahun yang lalu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Khalid cuma melawat. Tp anak menteri jd tauke. Apa cerita bro?

      Delete
  16. Apa yang perlu di ingat :-

    1. Jika NIAT PM itu demi rakyat nya (majoriti kita pun tahu) maka menjadi harus selagi tidak berlebihan sehingga melibatkan akidah dan keimanan. Nabi Muhammad pernah menghadiri majlis tokoh-tokoh pembesar kafirun dengan tujuan mengikat kesepaduan dan menyemarak syiar Islam. Nabi Muhammad SAW telah di tegur oleh Allah SWT dengan di turunkan ayat kerana sedikit terleka akibat mengabaikan pertanyaan dari seorang biasa, bertanyakan maslahat Islam yang tidak di endahkan oleh Nabi, dalam majlis tersebut kerana sibuk melayan pembesar-pembesar Quraisy.
    (rujuk lah peringatan ini)

    2. Majlis Fatwa sudah memutuskan dan punya garis panduan setelah bermuzakarah dan mencapai keputusan. Sebagai Umat Islam kita wajib mematuhi fatwa tersebut. Ini saranan Allah SWT supaya berjemaah dan kesatuan ummah itu paling penting. Jika kita berjemaah dalam solat, saf nya tidak lurus, maka saf hati juga akan menjadi berbeza. Maka hilang lah tujuan solat tersebut. Ini lah yang terjadi kepada orang-orang Melayu sekarang.

    3. Berprasangka buruk bukan amalan Islam. Juga waham dan perkara-perkara yang menghilangkan ketakwaan. Maka tinggalkan sahaja yang meragukan dan usah lah berpecah belah.

    Kesimpulan nya :- Jika perbuatan PM itu tidak menyenangkan kita semua dan menimbulkan fitnah, maka wajib lah PM tidak menghadiri di lain waktu, cukup lah sekadar sepatah dua kata dalam paparan media tv.

    Ini juga mesti di amalkan oleh pihak pembangkang dan tiada dolak dalih lagi menghalalkan cara. Kita sudah lihat perkara sama di lakukan Anwar dan Nik Aziz.

    Bukan saya yang kata. Buat lah rujukan. Sebahagian nya telah di paparkan pengomentar lain. Islam itu mudah. Islam itu juga fitrah. Perkara besar nya jangan mensyirikkan Allah SWT dan jangan menjadi murtad akibat jatuh nya Akidah dan Keimanan.

    ReplyDelete