Wednesday 26 August 2015

1MDB SANGKAL LAPORAN MEDIA SINGAPURA MENGENAI PERJANJIAN DENGAN INTERNATIONAL PETROLEUM INVESTMENT CO (IPIC) ABU DHABI SEBAGAI TIDAK BERJAYA.



1Malaysia Development Bhd (1MDB) hari ini menafikan laporan oleh The Singapore Business Times yang melaporkan mengenai perjanjian pembidaan dengan International Petroleum Investment Co (IPIC) Abu Dhabi sebagai ‘tidak berjaya’.

Sambil menafikan sekeras-kerasnya dakwaan tidak berasas itu, 1MDB berkata perbincangan dengan IPIC masih berjalan bagi memuktamadkan transaksi mengikut terma seperti yang diumumkan secara rasmi oleh IPIC kepada Bursa Saham London pada 10 Jun lalu.

Artikel The Business Times itu adalah berasaskan perbualan dengan sumber yang tidak dikenali, yang ternyata tidak profesional dan tidak perlu, kata 1MDB menerusi satu kenyataan yang dikeluarkan di ibu negara, Khamis.

Menurut 1MDB, syarikat itu kini memberi tumpuan ke atas usaha menjayakan pelaksanaan pelan rasionalisasi, yang sudah terbukti berdasarkan pelbagai pengumuman rasmi yang dibuatnya setakat ini.

Ia memberikan contoh kenyataan mengenai lembaran terma pembidaan yang dilaksanakan dengan IPIC, senarai pendek pembida terpilih untuk menjana kewangan syarikat tenaganya Edra Global Energy Bhd serta proses jualan semasa untuk Bandar Malaysia.

“Kami mengesahkan komitmen kami untuk menjayakan rasionalisasi ini dan akan terus memberi makluman terkini kemajuan rasmi secara berkala,” kata syarikat pelaburan strategik milik kerajaan itu.

30 comments:

  1. Mati kutu la korang semua dkerja kan najib dia sedap sedap goyang kaki rembat bilion bilion.cuma satu je yg dia kurang senang sikit dia kena mkn kutuk org juga.jgn main main dgn kutuk org.kutuk tu mcm doa juga.jika ia dr org yg dianiaya ia akan menjadi wpun hanya kutukan.najib sudah mkn byk kutuk kpalanya akan terus berputar pening.itu sbb dia asyik putar kenyataannya.dia akan berakir dihospital.lebih malang mungkin hospital sakit jiwa.nasib ko la najib sapa suruh kianat aniaya org.melakukan apa sj yg haram jadah utk kekal berkuasa.ingat la kuasa tu pinjaman dr Tuhan.Dia yg lebih berkuasa utk menarik semuanya.hang bkn akan dpt menongkat langit.Tuhan sudah berjanji bumi adalah utk hambanya yg baik.jika kelaku bagai firaun atau kurang sikitpun tetap akan dtolak Tuhan.hang n kaki kaki jilat hang hanya tunggu masa tersungkur dgn aib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha.......jgn yg di kejar tak dpt sebaliknya negara tergadai rakyat merana, wawasan entah di mana hutang sekeliling pinggang. Adakah ini kebijakkan pertualang melayu!!! Malaysia perlukan pembaharuan, sejarah kisah silam dulu lain skrg lain. Rakyat kalau tak bangun hanya menunggu akhirnya rakyat sdr juga yg menerima akibatnya.

      Delete
  2. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Basar, aku rasa nak kencing lagi la

      Delete
    2. Mohon jangan ketawa kuat sangat.....

      Delete
    3. Kah Kah Kah. GHB mrngamuk kat bahagian komen. Haaaaaa kita concern dgn 1mdb tapi kia juga concern sama DEIG.

      Delete
    4. SKANDAL RM 30Bil. MB CAP AYAM TERUS DIHANTUI!!!

      Darul Ehsan Investment Group(DEIG) yang ditubuhkan oleh Si Menteri Besar Selangor, untuk menjaga aset bernilai RM30 bilion hanya mempunyai Modal Berbayar sebanyak RM2.

      Bekas Ketua Pegawai Eksekutif, Permerbadanan Menteri Besar (MBI), Faekah Husin berkata, Modal Berbayar atau Paid Capital menentukan keupayaan dan kekuatan sesebuah syarikat.
      “Jumlah Modal Berbayar DEIG setakat ini hanya RM2. Maka jelas DEIG syarikat bernilai RM2,” katanya bagi menjawab fakta yang diberikan oleh DEIG bagi menafikan pelbagai dakwaan yang dilemparkan terhadap syarikat milik penuh kerajaan Selangor itu.
      DEIG sebelum ini menjelaskan bahawa penubuhan syarikat itu kerana MBI tidak pernah menyumbang dividen kepada kerajaan negeri.

      Walaubagimana pun Faekah berkata, MBI adalah syarikat pemegang/induk atau holdings company dan sememangnya mana‐mana syarikat pemegang adalah ‘cost centre’ bukan ‘profit centre’.

      Katanya, untuk mengurangkan kos operasi 12 anak syarikat MBI yang diuruskan DEIG, proses rasionalisasi dan konsolidasi sepatutnya dilakukan bukan menubuhkan syarikat baharu yang bertindak seperti ‘orang tengah’.
      “Oleh kerana MBI merupakan badan berkanun (statutory body), ia dikecualikan daripada membayar cukai kepada LHDN.
      “Bagaimanakah kerajaan negeri akan mendapat pulangan lebih baik daripada DEIG sekiranya ia wajib membayar cukai bagi transaksi perniagaan sebagai sebuah syarikat yang berdaftar dengan SSM?, tegasnya.
      Faekah berkata, MBI telah menjalankan tugas kepada rakyat Selangor dengan baik di bawah Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tanpa perlunya ‘orang tengah’ untuk mentadbir dan menguruskan pelaburan dan aset negeri.

      Katanya, sehingga Disember 2013, MBI telah membelanjakan sejumlah RM1.04 bilion untuk program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) termasuk RM774 juta untuk Skim Air Percuma.
      “Ditambah pula projek‐projek rakyat di bawah insiatif Geran Selangorku apabila lebih RM32 juta dibelanjakan dengan memberi tumpuan kepada menaiktaraf kemudahan infrastruktur,” katanya.
      Dia juga mempertikaikan bagaimana aset bernilai RM30 bilion hanya sekadar dipantau daripada laporan tahunan dan tiada laporan operasi kerana akaun DEIG disatukan dengan laporan tahunan MBI.

      Delete
    5. Kira 1 MDB sangkal dan DEIG pun sangkal.

      Main sangkal menyangkal. Menteeri sangkal isu 1mdb, DAP/GHB/Kajang Move sangkal DEIG

      Baca aku post kat atas ni lepas tu baca OMak kau punya posting. Kira DAP/GHB.Kajang Move= BN kot.

      Jadi jom kita boikot bersih join kongres rakyat

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    6. Bawah ni plak ceita GHB gila d Power.

      Parti Yinadeee Ama-naaa tak siap lagi, depa dah cantas mencantas.

      Mei baca


      BELUM TUBUH, DIORANG DAH BEREBUT JAWATAN!!!

      Huh! Kalau dah namanya Geng Haprak Baru tu geng yang Gila Jawatan, memang tak heran la perkara seperti itu boleh berlaku. Diorang keluar PAS pun sebab diorang Gila Jawatan jugak.

      Hari ini, facebooker pro PAS, Tok Usin Ceroii Original mendedahkan perbualan whatsapp dia dengan salah seorang orang kuat GHB yang dilihat kecewa dengan krisis dalaman gerakan itu.

      Sekurang-kurang dua tokoh GHB yang dilihat mampu untuk memberikan saingan sengit kepada kepimpinan Si Mat Sabu tu selaku Pengerusi iaitu Mujahid Yusof Rawa dan Si Husam Musa

      Khabar angin mengenai krisis dalaman GHB mula bertiup sejak 15 Ogos apabila Si Mujahid tu telah dipilih sebagai Pengarah Eksekutif Nadwah Ulama Nadwah Jadidah 2015 atau Nunji’15.

      Gosip perpecahan dalaman GHB itu semakin kencang apabila Mat Sabu sendiri mengeluarkan kenyataan bersedia berundur daripada menjadi ketua kumpulan itu, jika ada calon yang sesuai.
      “Jika ahli-ahli jawatankuasa percaya bahawa terdapat seorang pemimpin yang lebih baik maka saya bersedia untuk berundur.
      “Tidak ada seorang pun yang akan kekal selama-lamanya. Apa yang kita percaya adalah kepimpinan kolektif,” kata Mat Sabu ketika dihubungi Mstar empat hari lalu.
      Sejak Geng Haprak Baru tu ditubuhkan, telah terdapat banyak persoalan yang dibangkitkan dikalangan ahli serta pemimpin terhadap kredibiliti pemimpin-pemimpinnya, terutama Mat Sabu.

      Ramai yang mengkritik dengan menyatakan bahawa Si Mat Sabu tu bukanlah seorang pemimpin yang kuat setelah GAGAL berkali - kali dalam beberapa Pilihan Raya Umum yang diadakan sebelum ini.

      Kesimpulan mudahnya, puak - puak Geng Haprak Baru ni memang terdiri dari kalangan mereka yang Gila Jawatan belaka. Sebab masing - masing hanya sekadar berjuang demi kepentingan Politik Peribadi diorang sendiri je!!! Bukannya diorang buat untuk orang lain!!!

      Delete
    7. Komen kat bawah tu semua komen clone oleh GHB Loser. Mencarut2


      Jeff Ulu Bernam
      Keadilam Reform

      Delete
    8. hahaha....

      Bila mustopa pecah lobang Pas nak bagi jawatan PM kepada Umno bila menang PRU13, aku pikir Hj Hadi ambikla jawatan TPM. Tapi hampeh....dia bagi jawatan tu kepada DAP dan PKR.

      Terasa sangat bodohnya pi sokong Pas. Habis semua jawatan penting dia sedekah kat Umno, PKR dan DAP.

      Rupanya Pas hanya nakkan jawatan macai sahaja.

      Terasa bodohsebab menyokong Pas sebab terbukti bodoh beratus tingkat.

      Delete
  3. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAAE, aku rasa nak kencing lagi la.

      Delete
    2. Kencing kat mana?
      Kat timor tengah.

      Delete
  4. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nuurul Bastard, aku nak terkencing lagi la.

      Maae Cai
      Kajang

      Delete
    2. Mohon jangan ketawa kuat sangat....

      Delete
  5. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeff Ulu Bernam, aku rasa nak kencing lagi la.

      Jessie
      N9NERS

      Delete
  6. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jessie N9NERS, aku rasa nak kencing lagi la.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
  7. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeff Ulu Yam, aku rasa nak kencing lagi la.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
  8. RASA NAK KENCING LAGI LA.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tulang Badak, aku rasa nak kencing lagi la.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
  9. Bukan najib sorang kena hamun...tapi loosemah sekali...tujuh keturunannya sekali kena hamun..makan duit haram...mungkin dia akan mengalami nasib mcm Suharto,Marcos dn president mesir, hilang kuasa, jatuh sakit dan mampos...

    ReplyDelete
  10. "Saya akan saman wsj selasa depan" kata najib,ni dh berapa kali selasa dh xsaman2 pun.Samanla media singapore tu.kahkahkahka.kalau ada telurla...kalau jesse babi dan jefd ulu babi mmg xda telo tu sbb kuat kencing.kahkahkahkah

    ReplyDelete
  11. Yannei dei thamby cit cit poooraaah !........... kami dari parti Ameena Curry son of MIC, anak saudara of PPP and kawan punya kawan punya saudara of IPF sanggup menjadi macai dan balaci Dap. Oleh itu restu dpd tuan guru LKS dan LGE sangat kami cari2 dan kami sanggup membuat fitnah dan tohmahan demi survival politik kami dan sekiranya kami disaman kami akan pohon maaf utk selesaikan masalah sbgmana yg dilakukan oleh mentor kami Saifuddin Nasution.......Dusyum ! Dusyum ! PKR Parti Kelentong Rakyat = GHB Geng Hipokrit Barua = sama2 Kaki Auta !
    Here comes Ameena Curry party's song :
    Kici kici lembu jaga , sudah besar kaki Auta , sudah pencen (kalah pemilihan) jadi Barua , Satu pistol peluru tak da ! ............. kah kah kah puak2 GHB mana ada telur ............... sampai sekarang masih tak nak letak jawatan walaupun jadi pengkhianat dan bencikan PAS !
    Adakah patut blogger Abuya Albuaya AlHusyeen dok heboh satu Malaya video Mat Sabu bagitau DAP tak anti Islam tapi sayang Islam sbb peruntuk wang jutaan ringgit utk Islam di Penang. Awat hang ingat duit mak bapak dia ka atau duit toooookkkmu ka AlHusyeen dan Mat Sabu ooooooiiiiii ! Hanya mat bahlol ukur sayang kpd Islam dgn nilai wang ringgit ! Kalau ikut sumbangan wang .......... negara Amerika banyak sumbang jutaan malah billion dollar kpd negara2 Islam spt Mesir dsbnya. Apakah US sayang kpd Islam ? Tidak ! Tapi kerana negara tersebut sanggup jadi boneka dan Pak Turut US !

    ReplyDelete
  12. saya tak risau...saya tak risau....

    saya guumbira.....gumbira

    itu langkah pembersihan....

    tapi bila tertubuh GHB..semua pakat mengelupor....why...why...??

    ReplyDelete
  13. blog ni hancingla byk org pasug n umnu kencing hihihi

    tk patut depa bg jadikn blog omak mcm toilet

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...