KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 13 August 2015

SUATU KEPUTUSAN DAN TINDAKAN YANG BAKAL MEMBUAT PARA PEMBENCI PAS DAN PENGHINA ULAMA JADI HISTERIA SEUMUR HIDUP.


Bekas ADUN DAP Bercham Perak Sum Cheok Leng telah membuat suatu keputusan mengejut tetapi tepat dan bijak apabila menyertai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).

Dalam PAS diserang dari pelbagai sudut dengan tuduhan dan labelan pelbagai macam seperti parti tok lebai kampong, parti jumud kuno berfikiran kebelakang, tidak progresif dan iklusif dll namun ada seorang pemimpin bertaraf bekas ADUN dari DAP mengambil suatu keputusan yang bijak, tepat dan berfikiran jauh dengan menyertai Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP).

Sudah pasti berita ini akan menyebabkan para pembenci PAS dan penghina ulama naik angin satu badan dan histeria seumur hidup.

PAS HARAPAN UNTUK SEMUA .... Dulu, Kini dan Selamanya.

56 comments:

  1. 2 orang GHB kat Terengganu dah U turn. 1 kat Kelantan dah U Turn.

    Apa ni GHB, parti tak siap lagi sudah mau lingkup.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lama2 GHB ni buat UG dgn particularly PPP. Hang tengok laaaa

      Delete
    2. Kapir pun suka pas tapi pas tak suka kapir

      Delete
    3. Xnk hudud x anti islam...nk hudud x suka kapir...terlebih msg ke? Kurangkan bihun sup

      Delete
    4. hahaha...

      Omak Kau bodoh levelfool sama dengan Pas.

      Da apek ni tau dia tak boleh cari makan dalam DAP, dia pegi la car peluang dengan Pas pulak. Kebetulan dah tak ada lagi Cina yang kkebulor dengan Pas dan Pas pulak sanat-sangat terdesak untuk dapat seketul dua apek...apa lagi dia pun bergumbira sakan termasu Omak sekali terima apek yan bukan bodo ni...

      Sian Pas dan Omak Kau masih kekal ditahap LEVELFOOL dulu, kini dan selama-lamanya.

      Delete
    5. Kalau guna logik ni sama kes puak2 ghb kluar pas buat join venture dengan DAPig....

      Delete
    6. CINA NI PANDAI TAPI YANG BODOH BLOGGER OMK YANG PI ANGKAT CINA NI.DIA DAPAT HIDU YANG TINGGAL DLM PAS NI BODOH BODOH BELAKA.ADA PELUANG DAPAT BERTANDING DLM PRU.DLM DAP DAH TAK LAKU.BODON BODOH.

      Delete
  2. Pas ada paper harakah...x lama lgi jdi haramkah. Yg ghb nnti kuar paper haramjadah. Sila la bc berita2 ala2 fiction sains. Makin kecut otak dan buah kerandut.....ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amno ada utusan haramdah

      Delete
  3. Dia lebih bijak dari kau Oamk kau dan peminpin Pas kerana dia tahu kalau dia berada dalam DAP sudah tentu takda peluang nak jadi calun lagi sebab dia dah ( bekas) tetapi dengan menyertai DHPP ,peluangnya 1005% akan menjadi calun .Apakah kau tak bolih baca taktik politikny ? bodoh tak terkata,kau hanya nak gambarkan bahawa Pas mendapat sambutan ,sudahlak Omak kau ,jiwa setiap hari tak tenteram.kesian.kawinlah cepat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kira macam mat sabu la. Dah tau tak boleh jadi calon buat GHB. Sponsor yahudi Penang dapat plak. Padan Hanipa n Koled terpengaruh

      Delete
    2. amno dapat sponsor jin dari timur tengah

      Delete
    3. jadi calon boleh menang ker? Melayu Islam pun payah nak menang inikan pula bukan Islam tetambah lawan DAP

      Delete
  4. Kerana dendam...apa saja boleh berlaku...satu lagi sikap yang gopoh dan perasan lebih hebat daripada orang lain. Apa lagi setiap kali ceramah, orang hadir puluhan ribu. Pada hal cuma perlu berlapang dada saja. Buat kerja macam biasa. Benih yang baik kalau hanyut di laut akan jadi pulau. Sekadar kalah pemilihan saja. Bukan apa-apa pun. Bersabar jela untuk 2 tahun lagi. Lagipun selepas tewas, bukan orang tak lantik lagi. Tentu ada.jawatan lain yang sesuai. Ini tidak...
    Apa bila kita berada dalam jamaah Islam, apatah lagi menjadi pemimpin kena ingat bahawa jamaah Islam yang betul2 berjuang kerana Allah, pasti Allah akan menjaganya daripada dihancurkan oleh musuhNya. Dan sekarang anda membuktikannya...yang paling malang pengorbanan anda selama ini hanya sia-sia di sisi Allah. Itulah kerugian yang paling besar setelah anda menghabiskan sebahagian besar usia anda dalam perjuangan Islam, tiba-tiba anda berpaling

    ReplyDelete
  5. padan muka dap & GHB barua2 nya yg mengong...kah kah kah

    reput la korang mcm puntung hanyut tak beguna...

    ReplyDelete
  6. Tahniah.sahabat dari kaum cina pun faham perjuangan pas.melayu.....?

    ReplyDelete
    Replies
    1. eleh setakat sekoq cina dap sesat gah bukan main...yg ribu2 lari tu yg patut korang risau, mxm ajk pemuda s. alam lwbih separuh lari apahal...depa tu muslim bkn kapir harbi tongong dap

      Delete
    2. cina dah sesat.
      masuk pas tambah sesat la tu

      Delete
    3. Hanya ghb memabwa kita semua ke syirga...opsss...putrajaya

      Delete
  7. Tahniah.sahabat dari kaum cina pun faham perjuangan pas.melayu.....?

    ReplyDelete
  8. Tahniah.sahabat dari kaum cina pun faham perjuangan pas.melayu.....?

    ReplyDelete
  9. ko tipu omak kau. aku tak histeria pun. ko yang histeria selepas khalid gagap tak jadi mb selangor kan? hihihiiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau yg tertipu tp x sedar dh ditipu...

      Delete
  10. Machai dapig ghb detected..!!

    ReplyDelete
  11. Adalah suatu yang ganjil apabila ada kaum Cina yang nak joint PAS setelah orang Cina dituduh cauvenist dan pelampau.

    Tapi politik Apek tu boleh dibaca apabila beliau ada peluang cerah jadi calon mewakili DHPP sepertimana yang telah diumumkan oleh Tok Stopa baru-baru ini.

    Memandangkan beliau tiada kebolehan lagi maka beliau mencari tapak baru demi survivor peribadi beliau.

    Mengapalah Tolol wal Bahlulnya pencacai PAS seperti OK ni apabila merasa gumbira bila menerima kemasukan orang yang ada target sesuatu dan bukanlah genuine untuk nak membela rakyat.

    Kalau betul PAS di landasan yang tepat mengapa hanya ada seorang saja mahkluk yang dikatakan anti Islam ini masuk PAS, yang lain mananya..????.

    Yang pasti semakin ramai yang meninggalkan PAS parti yang suka cakap putar belit .

    Mula-mula cakap nak joint BERSIH 4.0, selang beberapa hari dah cakap tak jadi pulak, tak lama lagi apa la pulak fatwa yang akan keluar.

    Yang terbaru menghasut PKR yang suatu hari dulu Presidennya DSWA dihina dan calonnya difitnah tokey pil kuda supaya membenci GHB.

    Inilah wajah PAS seperti enau di dalam belukar melepaskan pucuk masing-masing.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap kluk klek memang la.
      Mula2 cakap nak bentang hudud, bila sampai masa nak bentang hudud dia lari g Jepung makan sushi, padan muka penyokong kena tipu.

      Delete
    2. Sham TM baru dapat Ang Pow Yahudi Penang

      Delete
    3. sham tm adalah getombolan munafiq hariki...barua n broker haramjadah ghb

      Delete
    4. Timbalan Presiden seru pembangkang bersatu tumbangkan BN....

      Poooodahhh.....elok2 pembangkang tengah kuat, Pas buang taik kat PR supaya PR berpecah.

      Pas ni berak dan baling taik jer yang dia tau buat

      Delete
  12. woi ada juga orang kair dalam perjuanagn Pas,padan muka Pas .kata DAP macam2 ,sekarng geng DAP masuk dalam untuk merosakn Pas .padan muka tak malu,sepatutnya Pas tendang permohonaya.ini tidak malahan Omak Kau gembiranya .kena tipu dengan tkatik cina DAP ,bodoh punya Pas dan Omak kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Klu dia nk ikut perjuangan pas...dap pun kami peluk...tp xnknsyariah...ghb pun kami xnkntgk

      Delete
  13. Salam 1rasuah ,

    Ini bukti jelas kualiti ipt Malaysia ialah tempat lungguk sampah, tempat budak tak skor spm, awang hitam, china doll dan gro asia ambil degree.

    bukti sudah nyata kebanyakannya penjenayah awang hitam dan asian doll ini memegang visa pelajar tetapi datang tidak belajar, buat kerja lain. Kebanyakan kerja salah.

    Malaysia hub pendidikan kata kerajaan. Heee

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh amah dan kuli am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai .

    ReplyDelete
  14. bukankah dahulunya si kafir harbi itu "membacakan" kalam Allahswt ... lalu sekalian biri2 menyambutnya dengan kalimah "Allah hu akbar" ..."pemuka2 DAP telah hampir kepada hidayahNya"...masa berlalu kini tahulah kepada mereka yg berakal dan berilmu sifat DAP itu bukanlah berkehendakkan untuk akur atau berwalikan umat islam sebagai ketuanya ..... tetapi hajatnya supaya kamu berjual beli terhadap bangsa dan iktiqad syahadahmu... sehingga ada sebahagian dari kalangan kepimpinan saling berkhianat , berpecah belah ...lalu melutut dihadapan gerombolan kafir harbi demi mencari keredhaan mereka ....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcm kau la...dulu ckp nk islam...sorong hudud...tercabut serban dan tasbih...baru kenal isi dlm...kulit jernrupanya

      Delete
  15. apa penghina dap babi kapir anti islam nk ckp sekarang?

    dap tu memang berani berdepan pas. tp pas tgk logo dap pun takut. jd kapir sebb sekongkol dgn dap.

    berani tk mana2 pas nk tunjuk sokongan pd dap. ...tkkan berani la.

    pas patut malu besar xbersikap org islam yg baik. pas mcm perangai budak2 bodoh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nk islam bodoh...xnk islam cerdik? Terlbh msg lg sorg ni...tlg kurangkan bihun sup

      Delete
  16. Alahai omakkau kutip berita mana ni omakkau xmencabar langsung. Kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Melayu umno x mcm melayu pkr, pas. Masih bersatu walau berbeza pndpt. Melayu puak pembangkang x puas hati tubuh parti baru kutuk parti lama yg mna 'nama islam' dipolitikkan. Serba serbi maki hamun cerca herdik sumpah seranah bila buat ceramah. Guna pakai nma alim ulamak serban tinggi menjulang mcm klcc tpi perangai ya rabbi...malu nk ckp. Tu blom bab fitnah harian. Umno x gentar la nk hadap dap. Bn terdiri dr umno,mca,mic dn lain2 tetp dikepalai umno bukn pak turut. X mcm pkr,pas yg bru ghb nmpk sgt di kmbingkn. yg takut dap ketar lutut telur tersentap msuk dlm ni puak2 pkr, pas yg lari msuk ghb, dap yg corner baring cecah telinga. Masuk air semua, puak ni x blh pakai. Menang bersorak kg tergadai...mcm penang.

      Delete
    2. Tolak hudud pun x terasa...nk pelik apanya kau ni

      Delete
  17. OpahKau! Sape dia ni. Dia sorang je ke masuk apa apalah. Apek ni bila dia sedar takde apek lain masuk dlm apa apalah dia rilek je kuar. Naik angin 1Badan aku hingga terkentut. Kelakar lah OpahKau.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yer yer cam ghb...dh berjuta masuk...mmg masakla pas kan...

      Delete
    2. Ahlibpun x smpibseribu...igt apek lim nk bg rm5juta ke?

      Delete
  18. Tak kisahla GHb tu. Ramai masuk ke sikit masuk itu dia punya hal. Yang hairan ni pasal apa pulak PAS gelabah? Kalau tak menjejaskan buat apa keluar macam-macam statement? Kalau dah kuat sangat mengapa takut kepada sekumpulan Jebon yang parti mereka belum didaftarkan. Nampak sangatlah gelabah, haru biru, huru hara dan tonggang langgang. Kalau kukuh sepatutnya relaks la.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya betul tu...

      Tengok Umno, MCA, MIC dan Gerakan ada kisah pasal GHB..???.

      Pas jer yang kalut.....takut ler tu...

      Delete
  19. La Omak Kau... apek ni mangkuk. Kalau ko sambut mcm na rak mangkuk cam nie, berlori lagi aku boleh hantar kalu ko nak. Mangkuk hayun ada, mangkuk terbang ada, mangkuk serpeh lagi banyak. Apalah ko Omak Kau, barang berkualiti yg sedia ada ko buang, mangkuk hayun mcm apek ni ko kutip. Ko mesti beli durian 10 biji Rm10 punya. Ko nie tak de taste lansung. Tak de kelas.

    ReplyDelete
  20. Meluat betul tengok org tionghwa n india masih tetap dgn DHPP dan Pas.. dh penat kami tarik korang join GHB, tetiba ex adun sengal dari DAP pulak nk kluar parti join DHPP....Tolong la mantapkan ghb n Dap!! Kami merayu pd anda semua..!!

    ReplyDelete
  21. Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS (Bahagian I)

    Perkembangan mutakhir ini, dengan kemunculan Gerakan Harapan Baru (GHB) telah menyebabkan ramai ahli PAS berada dalam keadaan kebingungan. Mereka tertanya-tanya apa sebenarnya yang sedang berlaku?

    Mengapa PAS yang selama ini kelihatan kukuh bersatu dan sedang berada dalam kedudukan yang antara paling berjaya sepanjang sejarahnya, tiba-tiba bagaikan berpecah dua?

    Bagi sebahagian ahli, soalan yang timbul dijawab secara mudah dan dengan kaedah menghukum seperti, “tiadanya keikhlasan”, “proses pembersihan”, “sifat munafik”, “kecewa” dan sebagainya.

    Namun dijawab pula sebahagian yang lain bahawa, “mereka yang terlibat adalah orang-orang lama, lebih 30 tahun bersama PAS dan telah berkali-kali diuji dan terbukti keikhlasan mereka.

    Sekiranya sebab-sebab seperti itu adalah puncanya, sudah pasti sudah lama mereka meninggalkan perjuangan ini”. Oleh itu ramai dari kalangan ahli biasa menolak penjelasan yang mudah seperti itu.

    Saya terpaksa menjelaskan bukan sahaja yang tersurat tetapi juga yang tersirat. Mungkin bacaan saya tepat, tetapi mungkin juga sebaliknya, namun dalam usaha memahami keadaan yang telah berlaku, penjelasan yang saya kemukakan ini adalah, bagi saya, yang paling munasabah dan rasional.

    Bibit-bibit perpecahan

    Masalahnya pada hemat saya bermula selepas sahaja kemenangan tercapai dalam PRU 2008. Boleh dikatakan ianya merupakan ujian kemenangan buat PAS. Pada ketika itu, PAS dan PKR berada dalam Barisan Alternatif (BA).

    Untuk menghadapi PRU 2008, telah diwujudkan persefahaman politik antara BA dan DAP demi mengelak berlakunya pertandingan tiga penjuru apabila berdepan dengan Umno/BN.

    Tanpa dijangka, BA dan DAP telah mencapai keputusan yang begitu baik sehingga memungkinkan pembentukan kerajaan di lima negeri dan menafikan majoriti dua pertiga BN di Parlimen. Oleh kerana ianya tidak dijangka, maka PAS agak bercelaru menanganinya!

    Sehari selepas keputusan diumumkan, terdapat pimpinan PAS yang telah mengatur pertemuan dengan pimpinan Umno. Yang sah dan nyata, cadangan membentuk kerajaan bersama Umno/BN telah dipertimbangkan untuk Selangor dan Perak.

    Saya tidak dengar cadangan sama dipertimbangkan untuk Kedah. Mungkin untuk Kedah ianya tidak dianggap perlu atas sebab PAS adalah majoriti. Ianya juga tidak releven untuk Kelantan.

    Di Pulau Pinang pula, jumlah kerusi DAP dan PKR mencukupi untuk pembentukan kerajaan. Maka tiada apa yang boleh dilakukan PAS kecuali untuk bersama.

    ReplyDelete
  22. Pemimpin utama PAS tidak selesa

    Racangan bertemu pimpinan Umno ini mungkin atas sebab rasa tidak selesa pemimpin utama PAS dengan pilihan membentuk kerajaan bersama PKR dan DAP di Selangor dan Perak. Pada ketika itu, di kedua-dua negeri tersebut, PAS mempunyai kerusi paling sedikit berbanding PKR dan DAP.

    Pada masa yang sama, barisan pembangkang kesemuanya Melayu Islam dari Umno. Maka adalah dipercayai pimpinan utama PAS merasakan amat keliru untuk PAS berada di pihak majoriti bukan Melayu Islam berhadapan dengan pembangkang Melayu Islam.

    Walaupun usaha rundingan ini telah akhirnya berjaya dipintas, namun sikap tidak selesa memerintah bersama PKR dan DAP dalam keadaan PAS tidak dominan terus menghantui pimpinan utama di dalam PAS.

    Hasil dari itu, timbul pemikiran yang mempertikaikan kebijaksanaan pendekatan Pakatan Rakyat kerana ia memungkinkan PAS memerintah bersama tetapi dalam keadaan minoriti.

    Namun rasa tidak selesa ini tidak dikemukakan untuk dibincang tetapi sebaliknya dipendam. Pada masa sama, para pemimpin ini mengulangi slogan “kukuhkan Pakatan” dalam setiap ucapan, walaupun hati mereka berkata sebaliknya.

    16 September, kerajaan perpaduan

    Di dalam kerangka pemikiran dan logik yang sama, maka cadangan September 16 anjuran DSAI ditolak pimpinan utama PAS. ‘Majoriti Islam Melayu’ adalah syarat yang tidak mampu dipenuhi pada ketika itu.

    Mungkin hasil rasa tidak selesa ini juga, maka cadangan presiden PAS mengemukakan cadangan kerajaan perpaduan pada 2009 tanpa apa-apa perbincangan di peringkat PAS Pusat mahu pun Majlis Syura.

    Mungkin cadangan membentuk kerajaan perpaduan ini dilihat sebagai satu-satunya cara untuk melepaskan PAS dari dilema bersama PKR dan DAP tanpa dominasi PAS.

    Pada ketika itu kerusi PAS di Parlimen juga adalah yang paling sedikit berbanding rakan Pakatan Rakyat. Melalui kerajaan perpaduan, paling kurang, PAS dalam membentuk majoriti ‘Melayu Islam’ kalaupun tidak dapat mendominasi.

    Akan tetapi segala perbincangan berhubung kerajaan perpaduan ini telah dipatahkan oleh Almarhum Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat sehingga akhirnya ianya ditarik balik secara rasmi.

    Pemimpin utama PAS tidak boleh menerima sebuah kerajaan dengan PAS atau ‘Melayu Islam’ sebagai minoriti, di Parlimen dan di beberapa negeri, yang mungkin terbentuk melalui kemenangan Pakatan Rakyat.

    Akan tetapi, ramai dari pimpinan PAS Pusat tidak melihatnya sebagai satu masalah yang mewajibkan PAS mempertimbang kembali keterlibatannya dalam Pakatan. Pada masa sama, ahli biasa semakin teruja dengan terbentuknya Pakatan. Ini terbukti melalui keputusan pemilihan muktamar PAS pada tahun 2011.

    Pada muktamar 2011 saya sendiri telah dipilih sebagai AJK PAS Pusat setelah gagal beberapa kali sebelum itu. Kemenangan saya diyakini atas sebab sikap pro-Pakatan saya yang turut disokong perwakilan pada ketika itu.

    Penyingkiran pemimpin pro-Pakatan

    Pada ketika inilah, pada hemat saya, ada yang berpendapat, saf pimpinan AJK PAS Pusat perlu ditukar dengan yang tidak terlalu pro-Pakatan demi menangani masalah ini.

    Pada masa sama, perlu juga ditimbulkan keresahan ahli terhadap keterlibatan PAS dalam Pakatan. Kalau tidak, maka hubungan PAS dan Pakatan akan benar-benar dikukuhkan dan dengan itu dilema pimpinan utama PAS akan berterusan.

    Masalah ini ditangani melalui strategi serampang dua mata seperti berikut:

    1. Pimpinan yang terlalu pro-Pakatan perlu dijatuhkan pada pemilihan Muktamar dengan apa cara sekalipun, termasuk pendekatan melabel dan fitnah

    2. Hubungan antara PAS dan Pakatan perlu digodak sehingga ahli terpaksa pilih antara PAS atau Pakatan

    ReplyDelete
  23. Kempen fitnah bermula

    Maka sejak selepas muktamar 2011, usaha dimulakan untuk menyebarkan kebencian terhadap pemimpin tertentu. Istilah “parasit”, “Anwarinas” dan “Erdogan” mula dipopularkan dan pemimpin yang disasarkan ini turut dikritik kerana “tidak menyokong idea kerajaan perpaduan yang dikemukakan presiden”. Mereka dituduh menolak konsep kerajaan perpaduan kerana “mementingkan kepimpinan dan politik DSAI lebih dari politik DS Presiden”.

    Dalam muktamar PAS 2013, usaha untuk menjatuhkan pimpinan yang terlalu pro-Pakatan telah diusahakan tetapi menemui kegagalan. Kewujudan usaha ini telah didedahkan oleh Dr Hassan Ali melalui video masyhurnya yang dirakam di satu majlis di Melaka pada 2013.

    Kegagalan ini menyebabkan berlakunya usaha yang lebih gigih ke arah pembersihan saf pimpinan dari anasir yang kononnya didakwa lebih setia kepada Pakatan berbanding PAS.

    i) Pembersihan dalam Muktamar 2015

    Dengan itu strategi yang lebih kemas telah disusun bagi menghadapi Muktamar 2015.

    Langkah pertama dilakukan sebaik sahaja selesai muktamar 2013. Pesuruhjaya PAS negeri yang terlalu komited dengan Pakatan ditukar. Antaranya, Dr Rani Osman, yang memimpin PAS Selangor sehingga berjaya mencapai prestasi terbaik sepanjang sejarahnya dengan memenangi 15 kerusi DUN. Sambil itu muka baru turut dilantik sebagai pesuruhjaya PAS Perak walaupun terdapat mereka yang lebih lama dan lebih layak.

    Langkah kedua adalah perlaksanaan program dalaman parti yang menjalankan kempen memburuk-burukkan pemimpin pro-Pakatan. Program dalaman seperti Liqa’ Fikri, Liqa’ Siyaasi, Nekad dan sebagainya dianjurkan sepanjang hampir dua tahun dengan tujuan menanamkan kebencian ahli terhadap kelompok pemimpin ini.

    Langkah ketiga, mempopularkan individu tertentu melalui program dalaman ini manakala pemimpin yang ingin ditolak terus diasak dan diserang dengan didakwa membawa fikrah menyimpang dari dasar Islam. Tuduhan bahawa kononnya ada usaha untuk menjatuhkan Presiden mula diuar-uarkan melalui program dalaman seperti ini.

    Langkah keempat adalah untuk menguasai cawangan dan kawasan tertentu sebelum muktamar 2015 supaya usaha menukar saf pimpinan dapat dijayakan. Ini menjadi lebih mudah dengan kehadiran asatizah muda yang telah diasuh sejak 2009 dengan sikap tertentu. Mereka telah muncul sebagai pimpinan cawangan dan kawasan.

    Langkah kelima dan terakhir, menghalang mereka yang ingin dijatuhkan dari bertemu dengan ahli melalui program parti. Program yang ingin diadakan oleh pimpinan ini pula dituduh “berniat berkempen” dan ditolak oleh pimpinan beberapa negeri. Namun pada masa sama, tetapi program untuk menjatuhkan pemimpin pro-Pakatan ini terus dianjurkan.

    Lima langkah seperti di atas telah dapat dilaksanakan dengan jayanya. Ianya tidak mungkin suatu kebetulan.

    ii) Aduan kepada presiden

    Apabila persoalan mengenai kempen jahat ini diadu kepada Datuk Seri Abdul Hadi Awang semasa mesyuarat AJK PAS Pusat, ia sekadar dijawab dengan penjelasan bahawa fitnah dan dakyah adalah “perkara biasa”.

    Kemudian, disyorkan pula agar semua yang difitnah dan diberi gelaran menghina menerimanya sebagai “sumber pahala”. Pokoknya, bibit perpecahan disemai dan dibiarkan begitu sahaja.

    Terdapat juga pimpinan yang “memfatwakan” bahawa label-melabel adalah “sunnah”. Mereka mengemukakan berbagai hujah untuk mempertahankan amalan terkutuk ini.

    Yang paling mengelirukan adalah dakwaan bahawa Abdullah Azam telah berpesan supaya sekiranya ada sepuluh butir peluru, maka sembilan daripada adalah untuk pengkhianat dan hanya satu untuk musuh luar.

    Walhal, Abdullah Azam menceritakan mengenai perjuangan untuk mencapai kemerdekaan menentang penjajah dan “pengkhianat” yang dimaksudkan adalah orang tempatan yang bersekongkol dengan penjajah, bukan ahli jemaah sendiri.

    Tanpa berusaha untuk menghentikannya, media sosial dimanfaatkan untuk memperhebatkan lagi usaha dakyah dan fitnah terhadap pimpinan yang ingin dijatuhkan. Gelaran yang lebih serius diperkenalkan termasuk “liberal, sekular, plural, antihudud, antiulama” dan sebagainya.

    ReplyDelete
  24. iii) Usaha kemuncak

    Pada muktamar 2014, istilah “barua” dan “broker” diperkenalkan oleh Datuk Seri Presiden sendiri. Melaluinya, pendirian Datuk Seri presiden yang jelas berpihak semakin terserlah. Datuk Seri presiden menggelar saf pimpinan yang sedia ada pada ketika itu sebagai “pilihan muktamar, bukan pilihan dirinya”.

    Menjelang Muktamar 2015, Datuk Seri presiden mengeluarkan kenyataan sama ada “pilih pimpinan pilihan PAS atau pilihan DAP”. Juga disebut, “muktamar sebagai medan membersihkan PAS dari pemimpin sekular”.

    Dengan usaha gigih yang dilakukan serta keterlibatan pimpinan utama sendiri, maka tidak hairan bahawa akhirnya matlamat pertama tercapai dengan cemerlangnya. Pimpinan yang ingin dijatuhkan dapat dijatuhkan secara setandan.

    ReplyDelete
  25. Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS (Bahagian II)

    Dalam Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS (Bahagian I) saya telah menceritakan latar belakang bermulanya perpecahan dalam PAS dan sebab-sebab mengapa ianya berlaku. Seterusnya saya telah mendedahkan keinginan pimpinan utama untuk mengubah hala-tuju PAS atas sebab ketidak selesaannya berada di dalam PR. Akhirnya saya telah menyatakan bahawa untuk keinginan itu terlaksana, maka dua perkara perlu dilakukan. Pertama, saff pimpinan yang terlalu pro-PR perlu diganti dan kedua, sokongan ahli terhadap PR perlu dilunturkan.

    Kaedah bagaimana saff pimpinan dijatuhkan telah saya dedahkan secara terperinci dalam Bahagian I. Dalam Bahagian II ini, saya ingin menjelaskan bagaimana sokongan ahli terhadap PR dilunturkan.

    STRATEGI KEDUA: DIGODAKNYA HUBUNGAN PAS DAN PR

    Sambil usaha dijalankan untuk menyisihkan saff pimpinan yang terlalu pro-PR, strategi untuk meyakinkan ahli bahawa PAS perlu keluar dari PR turut dilaksanakan. Ini diusahakan dengan mencetuskan perbalahan secara berterusan dengan PKR pada mulanya dan DAP kemudiannya.

    FASA 1: PERTEMBUNGAN DENGAN PKR

    Pada pilihan raya 2013 dengan tidak semena-menanya telah berlaku ‘drama’ Kota Damansara, tuduhan ‘pil kuda’ dan pertindihan di enam (6) kerusi. Suasana bersepakat yang selama ini tenang dan baik tiba-tiba bergolak seolah-olah tanpa sebab.

    Kerusi Kota Damansara telah dipersetujui diperingkat Negeri dan Pusat sebagai kerusi milik PKR. Dr. Nasir yang menjadi ADUN sejak 2008 atas tiket PKR telah berkhidmat tanpa menerima sebarang aduan dari PAS Negeri Selangor, samada dari PAS Kawasan Subang ataupun Majlis Tindakan DUN PAS Kota Damansara. Tetapi secara tiba-tiba beliau dituduh “mempertuhankan Lenin dan Marx” dan oleh itu ahli PAS Subang menolaknya dan meletak calon PAS. Tindakan mereka yang disokong DS Presiden hanya memenangkan calon BN! Namun tiada kekesalan walaupun sedikit ditunjukkan mereka yang terlibat dengan menangnya calon UMNO sehingga ke hari ini.

    Begitu juga dengan tuduhan adanya calon PKR yang jual pil kuda! Mengapakah tuduhan ini perlu dilakukan secara terbuka sebegitu rupa sambil pilihan raya sedang berjalan? Tidakkah lebih wajar ianya dijelaskan secara tertutup kepada PKR dengan dibawanya 2 orang saksi atau bukti lain? Tidakkah itu lebih selari dengan kehendak keadilan Islam tanpa dipalit mana-mana individu dengan tuduhan yang sembrono sebegitu rupa?

    Berdasarkan tindakan sebegini, tidak salah sekiranya ada yang merumuskan bahawa ianya tindakan yang sengaja dilakukan untuk memulakan ketegangan antara PAS dan PKR!

    Selepas sahaja PRU 2013, walaupun pencapaiannya membanggakan dengan PR memperolehi undi popular melebihi 50%, Dewan Ulama PAS Pusat telah mengadakan Multaqa Ulama pertama di mana diusulkan supaya tahaaluf siyaasi dikaji semula. Dalam usul itu, dicadangkan hubungan PAS dengan PKR dikaji kembali.

    ReplyDelete
  26. Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS (Bahagian II)

    Dalam Punca Sebenar Perpecahan Dalaman PAS (Bahagian I) saya telah menceritakan latar belakang bermulanya perpecahan dalam PAS dan sebab-sebab mengapa ianya berlaku. Seterusnya saya telah mendedahkan keinginan pimpinan utama untuk mengubah hala-tuju PAS atas sebab ketidak selesaannya berada di dalam PR. Akhirnya saya telah menyatakan bahawa untuk keinginan itu terlaksana, maka dua perkara perlu dilakukan. Pertama, saff pimpinan yang terlalu pro-PR perlu diganti dan kedua, sokongan ahli terhadap PR perlu dilunturkan.

    Kaedah bagaimana saff pimpinan dijatuhkan telah saya dedahkan secara terperinci dalam Bahagian I. Dalam Bahagian II ini, saya ingin menjelaskan bagaimana sokongan ahli terhadap PR dilunturkan.

    STRATEGI KEDUA: DIGODAKNYA HUBUNGAN PAS DAN PR

    Sambil usaha dijalankan untuk menyisihkan saff pimpinan yang terlalu pro-PR, strategi untuk meyakinkan ahli bahawa PAS perlu keluar dari PR turut dilaksanakan. Ini diusahakan dengan mencetuskan perbalahan secara berterusan dengan PKR pada mulanya dan DAP kemudiannya.

    FASA 1: PERTEMBUNGAN DENGAN PKR

    Pada pilihan raya 2013 dengan tidak semena-menanya telah berlaku ‘drama’ Kota Damansara, tuduhan ‘pil kuda’ dan pertindihan di enam (6) kerusi. Suasana bersepakat yang selama ini tenang dan baik tiba-tiba bergolak seolah-olah tanpa sebab.

    Kerusi Kota Damansara telah dipersetujui diperingkat Negeri dan Pusat sebagai kerusi milik PKR. Dr. Nasir yang menjadi ADUN sejak 2008 atas tiket PKR telah berkhidmat tanpa menerima sebarang aduan dari PAS Negeri Selangor, samada dari PAS Kawasan Subang ataupun Majlis Tindakan DUN PAS Kota Damansara. Tetapi secara tiba-tiba beliau dituduh “mempertuhankan Lenin dan Marx” dan oleh itu ahli PAS Subang menolaknya dan meletak calon PAS. Tindakan mereka yang disokong DS Presiden hanya memenangkan calon BN! Namun tiada kekesalan walaupun sedikit ditunjukkan mereka yang terlibat dengan menangnya calon UMNO sehingga ke hari ini.

    Begitu juga dengan tuduhan adanya calon PKR yang jual pil kuda! Mengapakah tuduhan ini perlu dilakukan secara terbuka sebegitu rupa sambil pilihan raya sedang berjalan? Tidakkah lebih wajar ianya dijelaskan secara tertutup kepada PKR dengan dibawanya 2 orang saksi atau bukti lain? Tidakkah itu lebih selari dengan kehendak keadilan Islam tanpa dipalit mana-mana individu dengan tuduhan yang sembrono sebegitu rupa?

    Berdasarkan tindakan sebegini, tidak salah sekiranya ada yang merumuskan bahawa ianya tindakan yang sengaja dilakukan untuk memulakan ketegangan antara PAS dan PKR!

    Selepas sahaja PRU 2013, walaupun pencapaiannya membanggakan dengan PR memperolehi undi popular melebihi 50%, Dewan Ulama PAS Pusat telah mengadakan Multaqa Ulama pertama di mana diusulkan supaya tahaaluf siyaasi dikaji semula. Dalam usul itu, dicadangkan hubungan PAS dengan PKR dikaji kembali.

    ReplyDelete
  27. i) PR Merugikan PAS?

    Keadaan di mana PAS kekurangan kerusi Parlimen dari 23 pada 2008 ke 21 pada 2013 digunakan sebagai hujjah betapa PR merugikan PAS. Sedangkan pengurangan tersebut berlaku hasil perbalahan dalaman PAS Kedah yang tidak ditangani dengan baik sehingga PAS bukan sekadar kehilangan 5 kerusi Parlimen di Kedah tetapi telah kehilangan kerajaan Negeri di Kedah!

    Kehilangan kerajaan Negeri dan kerusi Parlimen di Kedah sebenarnya tiada kena-mengena dengan keberadaan PAS bersama PR. Ianya hasil perbalahan dalaman PAS sendiri tetapi seperti biasa, lebih mudah menuding jari pada pihak lain dari mengakui kelemahan sendiri. Pada masa sama, ianya digunakan sebagai alasan untuk memudahkan pencapaian agenda pimpinan utama iaitu menyalahkan PR.

    Usul Multaqa Ulama pertama pada 2013 ini kemudiannya berjaya diketepikan dengan menyatakan istilah ‘kaji semula’ bermaksud ‘kaji semula untuk diperbaiki’. Ianya dapat diketepikan pada ketika itu kerana masih ramai AJK PAS Pusat yang pro-PR.

    ii) Pertembungan Dengan PKR Ditingkatkan

    Krisis MB Selangor pada 2014 merumitkan lagi suasana apabila DS Presiden berkeras ingin pertahankan TSKI sambil ramai dari pimpinan Pusat dan PAS Selangor sendiri menganggap sebaliknya. TSKI dianggap mempunyai kelemahan dalam pengurusannya dan isu cara penyelesaian hutangnya sebanyak RM56 Juta dengan BIMB turut dipersoalkan.

    ‘Langkah Kajang’ hasil penolakan terhadap TSKI meruncingkan lagi suasana. Pada ketika itu PKR dan DSAI dijadikan sasaran di ‘media sosial ahli PAS’ seperti FB ‘El-haraki’ dan pimpinan PAS yang menyokong penukaran MB dituduh boneka PKR.

    Dalam menghadapi krisis ini Presiden PKR telah turut dihina secara terbuka oleh DS Presiden PAS. Sedangkan, semua memahami, kenyataan tersebut boleh dinyatakan secara tertutup sekiranya hubungan ingin dijaga. Walaupun dihina sedemikian rupa, PKR tidak bertindak balas kerana ingin menjaga hubungan PR.

    Seterusnya, kemasukan DSAI dalam penjara berlaku tanpa sebarang tanda simpati atau pembelaan dari pimpinan utama PAS. Ada juga dari PAS yang menganggapnya sebagai ‘satu rahmat’ yang membebaskan PR dari ‘liabiliti’ DSAI! Yang kelihatan bersama DSAI di mahkamah terus dikeji dan dihina melalui media sosial pro-PAS sebagai ‘ahli PAS yang wala’ pada DSAI’.

    Mungkin yang diharapkan adalah tindakan balas dari PKR sepanjang episod berbalah dengan PKR dilakukan. Malangnya bagi mereka, PKR tidak bertindak balas walaupun DSAI sendiri dilaporkan telah ditengking oleh dalam satu perjumpaan di Terengganu. Tanpa tindak balas dari PKR, apa yang dikehendaki tidak tercapai dengan sepenuhnya.

    ReplyDelete
  28. FASA 2 : PERTEMBUNGAN DENGAN DAP

    >Krisis bersama DAP berhubung isu hudud pula dihadapi pada penghujung 2014. Ianya turut dimanfaatkan ke arah pencapaian matlamat yang diingini. Giliran untuk ‘pimpinan yang ingin dijatuhkan’ dituduh sebagai boneka DAP pula! Mereka yang sekian lama dituduh sebagai boneka PKR dibidas dan digelar sebagai boneka DAP pula kerana tidak membela DS Presiden apabila dikritik DAP.

    Hakikatnya terdapat juga kesilapan dari pihak PAS sendiri dalam menangani persoalan ini. Semua sedia maklum bahawa krisis ini dicetuskan melalui tawaran yang dibuat seorang Menteri UMNO di Parlimen. Cara ianya disambut oleh pimpinan PAS sambil membelakangkan parti rakan dalam PR antara pencetus perbalahan. Pada masa sama ada juga persetujuan dan janji yang didakwa dimungkiri oleh pimpinan utama PAS.

    i) Pertembungan Dengan DAP Ditingkatkan

    Namun isu hudud ini lebih mudah diperalatkan untuk menimbulkan ketegangan antara PAS dan DAP. Ahli PAS akan melihatnya sebagai perbalahan yang wajar dan berasas. Amat patut untuk PAS memutuskan hubungan dengan DAP oleh keranannya mengikut pandangan ahli biasa.

    Maka Multaqa Ulama kedua pada 2015 menimbulkan kembali kritikan terhadap PR tetapi kali ini disasarkan DAP. Usul Muktamar Dewan Ulama PAS Pusat untuk memutuskan hubungan dengan DAP mengikuti sejurus selepas itu.

    ii) Tercapainya Apa Yang Diingini

    Maka akhirnya, selepas berusaha sejak 2008, demi menyelesaikan ‘ketidak selesaan’ pimpinan utama PAS, keputusan yang diingini tercapai melalui pemilihan Muktamar 2015. Pertembungan antara dua aliran pemikiran yang ingin mencorakkan hala-tuju politik PAS diselesaikan dengan kemenangan menyeluruh satu pihak.

    Hala-tuju yang telah diikuti PAS selama ini, yang bersifat inklusif, ‘PAS for All’ serta kommited kepada PR, tidak lagi akan dipertahankan pimpinan PAS Pusat kerana hala-tuju itu bukan lagi pilihan DS Presiden dan MSU. Hakikatnya, hubungan DS Presiden dengan DSAI dan LKS sudah lama rosak dan oleh itu sudah tiada lagi sebarang kejujuran dalam hubungan bersama PR.

    Malangnya kaedah yang digunapakai untuk mencapai perubahan pimpinan tidak merupakan kaedah yang telus dan jujur. Ianya tercapai melalui fitnah dan penyebaran kebencian terhadap pemimpin yang tidak dipersetujui mereka. Kempen fitnah dan kebencian ini mengharuskan juga amalan cai buat pertama kalinya di dalam sejarah pemilihan PAS.

    Seterusnya melalui adu-domba yang sengaja diadakan antara PAS dan PKR pada awalnya, dan PAS dan DAP pada kemudiannya. Ahli PAS mula pertikaikan PKR dan lebih-lebih lagi DAP. Dengan itu sokongan terhadap PR itu sendiri telah dapat dilunturkan. Mereka yang kuat menyokong PR turut tidak lagi mendapat sokongan penuh seperti dahulu.

    PEMBENTUKAN PARTI BAHARU

    Dengan penguasaan menyeluruh oleh pihak yang ingin membawa perubahan hala-tuju, termasuk DS Presiden sendiri, maka pihak yang ingin meneruskan hala-tuju lama tidak mempunyai pilihan selain menubuhkan parti baharu. Dulu pandangan mereka dapat juga dikemukakan dan mempengaruhi perjalan PAS, tetapi dewasa ini pendekatan pilihan mereka telah ditolak Muktamar 2015 walaupun tanpa ianya dibahas. Yang dibahas sebaliknya adalah isu lain, seperti ‘anti-ulama’ dan ‘anti-hudud’. Sebenarnya kesemua isu ini adalah sekadar helah untuk menaikkan sentimen kebencian sambil matlamat yang diingini tercapai.

    Penubuhan parti baharu yang akan meneruskan pendekatan lama ini terpaksa diusahakan oleh golongan yang telah difitnah. Dengan itu, paling kurang, imej perjuangan Islam yang inklusif dan terbuka, sebagai pembela nasib seluruh rakyat dapat mereka teruskan.

    ReplyDelete
  29. KESIMPULAN

    Bagi diri saya, inilah sebenarnya punca perpecahan yang berlaku di dalam PAS. Perbezaan pendapat berhubung ‘wajibnya’ dominasi PAS atau ‘Melayu Islam’ adalah isunya! Malangnya ianya tidak dibincang atau dibahas, mungkin atas sebab ketidak-mampuan berhujjah, atau sangkaan buruk bahawa pihak satu lagi tidak akan menerima walau apa sekalipun hujjahnya! Sebaliknya pendekatan licik untuk menjatuhkan pimpinan dan mencorakkan pemikiran ahli dilaksanakan.

    Hasil ketidak-telusan ini maka akhirnya ramai yang bertanya, apa sebenarnya hala-tuju politik PAS? Ramai tertanya-tanya samada PAS ingin bersama PR, bersendirian atau bersama UMNO/BN? Timbulnya soalan ini atas sebab dilihat PAS “cakap tidak serupa bikin”. Analisa saya berusaha untuk memberikan rasional terhadap tindakan PAS yang kelihatan amat bercelaru ini. Tidak dinafikan, bacaan saya mungkin betul, mungkin tidak. Tetapi ini sahajalah yang mampu dirumuskan berdasarkn bacaan dari yang tersurat dan yang tersirat. Ianya sesuatu yang sukar apabila terdapat pimpinan di dalam mana-mana organisasi yang tidak sanggup berterus terang berhubung apa yang dilihatnya sebagai ‘masalah’.

    Perbahasan mengenai samada perlunya dominasi PAS dalam PR dan bagaimana pendekatan berbeza akan terhasil oleh kerana ‘syarat’ ini akan saya bincangkan dalam artikel yang berikutnya insyaAllah. Semoga Allah memberkati semua usaha kita ke arah menghayati agamaNya dan menzahirkan keadilanNya.

    YB Khalid Samad
    Ahli Parlimen Shah Alam

    ReplyDelete
  30. Ulamak sebenar kita hormat. Ulamak chai dlm pas byk terok. Perasan ulamak hebat. Ashik bilang mimpi jumpa nabi & saidina omar. I rasa kalu betul saidina omar nescaya moktar senik kena penampar. Kahkah. Sembang boleh le. Makcik felda bolehlah kelentong. Haha. Kesian pas sekarang. Dipimpin ulamak chai. Haha

    ReplyDelete