Saturday 22 August 2015

APABILA WIRA-WIRA 1MDB TERUS MEMBUTAKAN MATA, MEMEKAKKAN TELINGA DAN MEMBISU MENGENAI ISU DARUL EHSAN INVESTMENT GROUP (DEIG).



Sekali lagi negara dikejutkan betapa suatu lagi cabang pelaburan bernilai berbilion ringgit berada di bawah penelitian dan pemantauan rakyat Malaysia amnya dan Selangor khasnya.

Kali ini Darul Ehsan Investment Group (DEIG), cabang pelaburan baru Negeri Selangor sebagai entiti induk bagi semua aset yang dianggarkan bernilai RM30 bilion.

Dato' Menteri Besar Selangor, YAB Hj Muhamad Azmin Ali, kononnya berazam untuk memperbaiki kehidupan rakyat Selangor.  Berjanji dan berikrar untuk mentadbir Selangor dengan penuh tanggungjawab dengan integriti, ketelusan dan kejujuran.

Namun kita dibentangkan dengan pendedahan mengejutkan bahawa aset RM30billion Selangor kini di bawah bidang kuasa syarikat RM2 dikawal oleh dua pengarah tidak bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri.

Menurut Azmin Ali, Selangor memerlukan satu permulaan yang baru. Beberapa aset yang sedia ada yang dibebani hutang. Oleh itu penyelesaian yang dicadangkan adalah satu cabang pelaburan baru yang dimiliki sepenuhnya oleh Perbadanan Menteri Besar (MBI) yang akan memastikan aset Selangor akan menjana keuntungan bagi negeri ini.

Beliau berharap permulaan segar lagi bugar ini akan memastikan dividen dan pulangan lumayan yang mana mengharapkan sekali lagi akan disalurkan kepada kerajaan negeri untuk rakyat Selangor.

Walau bagaimanapun, entiti baru ini akan diketuai oleh Ketua Eksekutif Raja Shahreen bin Raja Othman dan Ketua Pegawai Operasi Soffan Affendi bin Aminudin, yang juga Ketua Pegawai Eksekutif dan Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Menteri Besar (MBI).

Jika masalah dan tujuan yang digariskan oleh Azmin Ali adalah salah pengurusan aset dan keuntungan Selangor, bagaimana pelantikan individu yang sama bertanggungjawab ke atas syarikat-syarikat yang menjana bukan keuntungan MBI akan mewakili permulaan segar telah dijanjikan-nya? Apa perbezaan yang akan berlaku di bawah DEIG baru?

Jika isu ketelusan, MBI mempunyai Lembaga Jawatankuasa Pemilihan & Imbuhan, Jawatankuasa Tender Lembaga dan Audit Lembaga Pengarah dan Jawatankuasa Pengurusan Risiko untuk memastikan syarikat di dalam semakan.

Ketika artikel ini ditulis, ini adalah sesuatu yang DEIG masih belum tubuh dan wujudkan.

Setakat yang kita bimbang, MBI adalah badan yang diperbadankan dengan kuasa untuk melaksanakan pelaburan serta menjalankan tanggungjawab sosialnya.

Atas nama ketelusan dan keterbukaan, Azmin Ali perlu menjelaskan kepada kita,  terutamanya rakyat Selangor, apakah kuasa yang diberikan kepada DEIG bahawa MBI tidak punyai dan memiliknya.

Cabang pelaburan baru telah pun diiklankan diakhbar The Edge walapun Azmin Ali sendiri menegaskan bahawa ia akan hanya mula beroperasi pada awal tahun 2016. Sudah pasti rakyat Selangor khasnya dan Malaysia amnya amat berharap ini bukan satu percubaan Azmin Ali mengelirukan Dewan Undangan Negeri Selangor.

Sekarang DEIG adalah sebuah syarikat yang diperbadankan di bawah Akta Syarikat. Berhak dan layak untuk membuat pinjaman wang dari bank, sebaik sahaja kerajaan negeri mengeluarkan surat jaminan bagi urus niaga mereka?

Adakah semuanya itu sudah dibentangkan kepada Dewan Undangan Negeri atau rakyat mesti menunggu kes 1MDB Selangor sendiri terlebih dahulu untuk kita mengetahui kebenarannya?

Darul Ehsan Investment Group (DEIG)  ialah syarikat yang cukup gagah perkasa yang memegang aset negeri terkaya di Malaysia, namun ia menawarkan amat sedikit ketelusan atau akauntabiliti. Ia mempunyai dan memiliki kuasa yang terlalu luas , besar dan banyak tanpa perlu memberikan jawapan dan penjelasan kepada Dewan Undangan Negeri Selangor.

Kuasa mutlak sudah pasti akan membuka ruang rasuah dan penyalah gunaan kuasa dan penyelwengan secara mutlak juga.

Semasa krisis Menteri Besar Selangor kira-kira setahun lalu, kita melihat begitu ramai wira dan jaguh yang memperjuangkan ketelusan dan integriti dalam pentadbiran. Ia membingitkan dalam memanggil pentadbiran  Khalid Ibrahim dipenuhi dengan pelbagai masalah dengan diselaputi mengenai integriti dan rasuah.

Mereka juga kuat dalam megherdik dan bertempik mengenai tadbir urus 1MDB.

Tetapi sekarang, orang-orang seperti Ng Suee Lim, Tony Pua, Khalid Samad dan Rafizi Ramli terus membisu terkedu mendiamkan sambil memekakkan telinga dan membutakan mata mereka.

Kemunafikan dan gelagat hipokrasi tahap tertinggi mereka, amat-amat mengecewakan sekali.

26 comments:

  1. MUSUH KETAT" MB CAP AYAM PULAK BERSUARA!!!

    Ibarat macam orang mengantuk disorong bantal. Macam rusa serah tengkuk ke mata pisau. Itulah perumpamaan yang dapat kita berikan gambaran mengenai apa yang berlaku ketika ini.

    Ternyata, skandal mengenai penyelewengan Dana Rakyat Selangor yang dilaporkan berjumlah RM 30 billion sebelum ini memang cukup mendapat perhatian dari pelbagai pihak.

    Terutama sekali dari 'Musuh Ketat' Si Menteri Besar Cap Ayam tu sendiri. Bukan orang Barisan Nasional, sebaliknya dari Si Chagubard, Ahli PKR yang telah digantung tak bertali tu.

    Lebih kurang macam orang dapat peluru, maka bertalu - talu persoalan yang dibangkitkan oleh Si Chagubard tu kepada kepimpinan yang ditonjolkan oleh Si Menteri Besar Cap Ayam tu ketika ini.

    Tanpa memperlihatkan belas kasihan, Si Chagubard tu turut menyelar tindakan Si Menteri Besar Cap Ayam tu dalam isu berkaitan dengan penubuhan Darul Ehsan Investment Group (DEIG).

    Kata Si Chagubard, penubuhan syarikat RM 2 yang didakwa bakal menguruskan Dana Rakyat Selangor sebanyak RM 30 billion itu bukan sahaja menimbulkan kebimbangan, tetapi turut meragukan.
    “Diteliti dari daftar Syarikat, DEIG diterajui oleh dua orang yang terlibat di dalam MBI, maka ini makin pelik kenapa orang yang sama di dalam MBI membuka sebuah syarikat lain untuk menguruskan pelaburan Selangor.
    “Dua kemungkinan wujud ialah Azmin ingin mewujudkan sebuah entiti perniagaan tanpa audit langsung dari kerajaan negeri untuk mudah melakukan ‘sesuatu’ atau dia bersikap paranoid melampau dan mahu dilihat berbeza dengan Menteri Besar sebelum ini,” katanya.
    Turut menjadi bahan pertikaian oleh Si Chagubard tu ialah mengenai persoalan ke mana hilangnya Dana Rakyat sebanyak RM 7.65 billion dalam pengurusan bekalan air bersih di Selangor.

    Si Chagubard tu turut mempersoalkan jumlah yang dibentangkan sebelum ini mencecah hampir RM 9.65billion namun yang dimaklumkan dalam sidang DUN hanya melibatkan kos sebanyak RM 2 billion sahaja.
    “Kegusaran rakyat lebih lagi apabila Kerajaan Selangor melupakan janji di mana rakyat Selangor boleh memiliki saham syarikat air tetapi kini janji itu telah bertukar kepada kemungkinan kenaikan tarif tidak dapat dielak dan kemungkinan tiada lagi skim air percuma,” katanya.
    Jelas, persoalan yang dibangkitkan oleh pelbagai pihak berhubung isu penyelewengan Dana Rakyat di Selangor tu bukan sekadar nak mengalihkan perhatian semata - mata. Tapi ianya membuktikan bahawa Si Menteri Besar Cap Ayam tu Tak Pandai nak selesaikan masalah!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dont be khautir Azmin, Paling teruk pun YB Hasnul GHB akan tuduh YB Azmin tak solaf. Ari tu YB Hasnul GHB tuduh TSKI tak solar.

      Demi Exhaust Rocket, GHB akan menyerang sapa2 dgn perintah suci Lam Gong Ink.

      Habis nama JiM\ Ikram rosak sebab GHB

      Delete
    2. Tuduhan mulut busuk hasnul boleh dibaca di blog haramjadah meloyawaves

      Delete
    3. Salam wahai Walaun Walaun GHB Ibnu Roketi

      Ini bukti macai GHB pendokong fitnah Akhirul Zaman

      http://www.malaysiawaves.net/2015/08/hadi-sokong-mb-yang-tinggal-solat.html

      Malaysiawaves memang dikenali sebagai Lover GHB yg sejati.

      Makkkk Oiiiiiiiiii kenyataan fitnah tanpa 4 saksi dia pi ikut. Cakap Islamik, 3 tahun lepas kata doa depan Kaabah. Aduhaiiiiiii pi tobat Nasuha la bro

      Delete
    4. Anda seorang Loser???????? Anda kalah pemilihan, tak naik pangkat, kena ludah, mak bapak tang mengaku anak, kalah judi dll loser style, sila hubung GHB.

      Kami NGO yg berdasarkan loser, kami Faham anda kecewa dan kami Inclusive

      Tak lama lagi kami akan ada Pati Cap Roket Kebawah, namanya Hamana, dalam bahasa Italy yg bermaksud LOSER.

      Apa kami lakukan tak berpandukan betul atau salah, sebab kami mengharapkan Ihsan Uncle Bukit Penang.

      SIla hubungi Mat Shampoo, Mariah Kari, Ha-Nipah dan Qolet Smart untuk butir2 selanjutnya

      Hidup Loser

      Boy GHB
      Gerak Harap Boy

      Delete
    5. http://tv.selangorku.com/79504/rakaman-penuh-jawapan-mb-berhubung-isu-deig/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

      Delete
    6. Dari masuk GHB, baik masuk Jalinan Muhibbah Malaysia

      https://www.youtube.com/watch?v=kMDljW1WTBg

      Banding dgn GHB fitnah orang tak solat

      Delete
    7. Oh rozana
      Inilah bisjut & royi sebenar
      Akulah jejaka bangla yg kau cintai
      Lambang kota dhaka

      Oh rozana
      Aku umpama bisjut
      Kau pula royi
      Saling melengkapi

      Oh rozana
      Sayu meninggalkan kota dhaka
      Tempat lahirnya jejaka bangla
      Kegilaan gadis malaysia

      Oh rozana
      Bisjut ku royi mu
      Kota raya, pudu tempat kita

      Nak bisjut nak bisjut???

      Delete
  2. OMAK KAU...
    BERISTIGHFARLAH BANYAK-BANYAK...
    BUKA LAMAN WEB SELANGORKU
    BACA BETUL2 TENTANG ISU INI DENGAN HATI TERBUKA
    JANGAN BACA DENGAN HATI YANG PENUH DENDAM

    BACA DULU
    BEZAKAN 1MDB DENGAN SYARIKAT DIEG
    DAH FAHAM BARU BUAT ULASAN

    JANGAN TERBURU2

    ReplyDelete
    Replies
    1. http://tv.selangorku.com/79504/rakaman-penuh-jawapan-mb-berhubung-isu-deig/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

      Delete
    2. Pemimpin baik diftnah dan dipecat. Inilah hati busuk Juak2 Kajang Move dan GHB

      PETALING JAYA: Parti Keadilan Rakyat (PKR) memohon maaf kepada bekas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim kerana mengeluarkan dokumen yang memfitnah beliau.
      Permohonan maaf itu dipersetujui kedua-dua pihak bagi penyelesaian saman yang difailkan Khalid terhadap Datuk Saifuddin Nasution Ismail dan PKR kerana mengeluarkan dokumen itu.
      Persetujuan itu dicapai di hadapan Pesuruhjaya Kehakiman, M Gunalan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pada Jumaat.
      Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim turut hadir dalam prosiding itu sebagai saksi.
      Saifuddin, bekas Setiausaha Agung PKR membacakan permohonan maaf itu bagi pihak PKR dan dirinya.
      “Dokumen tersebut telah menyatakan dan memberi gambaran bahawa Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim adalah seorang yang korup, zalim, tidak boleh dipercayai, tidak bersikap telus, tidak jujur, tidak beretika, tidak beramanah, tidak berintegriti, telah terlibat dengan perlakuan rasuah dan salah laku dan tidak layak menjadi Menteri Besar Selangor.
      “Bagi pihak PKR dan secara peribadi, kami melahirkan rasa amat kesal dan dengan ikhlas dan suci hati serta tanpa syarat memohon maaf kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim.
      “Bagi pihak PKR dan secara peribadi, kami juga memberi akujanji kepada Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Mahkamah Mulia ini bahawa kenyataan-kenyataan tersebut tidak seharusnya dikatakan dan kami akan memberhentikan daripada menyatakan dan tidak akan mengulangi kandungan dan tuduhan-tuduhan dalam dokumen tersebut dan apa-apa kandungan yang berkaitan dengan dokumen tersebut,”.
      Dalam kenyataan penerimaan maaf, Abdul Khalid berkata, sempena bulan Syawal beliau juga memohon maaf zahir dan batin jika ada menyinggung perasaan mana-mana pihak termasuk Saifuddin dan ahli PKR yang lain.
      Khalid memfailkan saman terhadap Saifuddin dan PKR pada 18 Ogos tahun lalu berhubung pengedaran dokumen ‘Keputusan Menggantikan Menteri Besar Selangor’ bertarikh 4 Ogos 2014 yang didakwa memfitnah beliau.
      Dokumen itu dikeluarkan sebagai salah satu usaha PKR untuk menggantikan Khalid sebagai Menteri Besar Selangor ketika itu yang mengaitkan beliau dengan beberapa isu termasuk penyelesaian hutang Bank Islam, penstrukturan semula air, dan penjualan tanah kepada EcoWorld.
      Khalid ‘dipaksa’ meletak jawatan Menteri Besar pada 21 September 2014 selepas melalui kemelut politik berpanjangan yang dimulakan menerusi Pilihan Raya Kecil (PRK) Kajang atau Langkah Kajang.

      Delete
    3. http://tv.selangorku.com/79504/rakaman-penuh-jawapan-mb-berhubung-isu-deig/?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

      Delete
    4. Dari Join GHB yg tak hapa2 kaki fitnah. Biasalah LOSERRRRRRRR kalah perwakilan, Tak guna layan SORELOSER

      Dari buang masa buat dosa sokong GHB baik aku layan Ayahanda Kipidap.

      At least Ayahanda Kipidap tak fitnah orang tak solat. Kalau Ayahanda Kipidap terserempak dgn gang GHB, tolong nasihatkan mereka bertaubat

      Sila layan video ini

      https://www.youtube.com/watch?v=GVblqUpB0wU

      Delete
    5. Omakkau dah kena bayau, tatau lagi ke..

      Delete
  3. Haa Haa Haaa..

    Macai PKR Haramjaddah nak cuba tutop pekung MB Jilat Ice Krim..

    Dah Terbukti TS Khalid seorang pemimpin yang baik, amanah, tapi kau orang buang dia.

    Haramjaddah Cilaka, pukimak, PELIWAT.. PKR dan Macai PKR.

    ReplyDelete
  4. Memang celaka mb ni...perangai sama je dengan umno....haramjadah!

    ReplyDelete
  5. Kerana Kajang Move, Seorang Pemimpin yg amanah dipecat. Kerana sayang Penang Mariiiiiiiiiiiiiiiii Beliau difitnah. Malangnya orang yg dipecat diganti dengan orang yg khianat. Itu mujur juga Mama Kipas Satay Kajang tak dilantik sebagai EmBee

    Kita kena tolak Juak2 Kajang Move, GHB dan DAP kerana perbuatan khianat mereka

    KENYATAAN MEDIA 16 OGOS 2015 LANGKAH KAJANG, LANGKAH KECUNDANG Alhamdulillah, kes Saman Fitnah yang saya failkan terhadap Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan bekas Setiausaha Agung PKR Dato’ Saifuddin Nasution berakhir pada Jumaat lepas setelah kedua-dua pihak bersetuju untuk menyelesaikannya secara baik. Mahkamah Tinggi Shah Alam merekodkan Penghakiman Persetujuan dimana Dato’ Saifudin selaku Defendan Pertama dan PKR Defendan Kedua telah menyatakan rasa kesal mereka dan memohon maaf kerana mengeluarkan dan mengedarkan satu laporan 91-mukasurat yang mengandungi pelbagai tuduhan fitnah terhadap saya.

    Mereka mengakui bahawa laporan tersebut telah dikeluarkan dan diedarkan bagi menjelaskan mengapa saya perlu dilucutkan dari jawatan Menteri Besar Selangor dan bukanlah satu bukti muktamad bahawa saya telah melakukan kesalahan seperti fitnah yang disebut. Mereka turut menyatakan rasa kesal dan mengakui bahawa penyataan di dalam laporan tersebut tidak sepatutnya diperkatakan serta memberi akujanji tidak akan mengulangi tuduhan serta fitnah tersebut. Sebagai seorang Islam, saya menerima penyataan maaf dan kesal PKR serta Dato' Saifuddin dan mengambil semangat bulan Syawal yang mulia ini untuk memohon maaf zahir dan batin jika saya ada menyinggung perasaan beliau serta mana-mana ahli PKR yang lain.

    Sama seperti kes Saman Fitnah yang saya failkan sebelum ini, saya sentiasa mengambil pendekatan berlapang dada dengan tidak mahu memanjangkan persengketaan jika pihak yang membuat tuduhan mengakui kesilapan mereka. Pada saya penyataan maaf sudah mencukupi untuk menebus maruah saya yang tercalar dengan fitnah-fitnah yang dilemparkan. Saya akui, kes yang terakhir ini telah memberi tamparan yang amat hebat kepada saya dan pasukan saya di pejabat Menteri Besar yang sentiasa mementingkan amalan berteraskan ketelusan, pertanggungjawaban, dan kemahiran pengurusan selama saya menerajui pentadbiran kerajaan Negeri Selangor.

    Tidak dinafikan juga bahawa kami berasa amat kecewa kerana ditewaskan oleh fitnah meskipun setelah bekerja keras selama 6 tahun melakukan reformasi pentadbiran khusus untuk kesejahteraan rakyat. Langkah Kajang telah berjaya mengaibkan saya yang akhirnya menyebabkan saya kehilangan jawatan.

    Namun, lebih malang lagi, strategi politik yang tidak bermoral ini telah turut menyebabkan keretakan dalam pemuafakatan antara parti komponen Pakatan Rakyat akibat sikap politik retorik dan hipokrit. Akibatnya PAS – sebuah parti politik yang mempunyai kekuatan “grassroots” dan tenaga mereka kongsi sepenuhnya pada setiap pilihanraya – telah diketepikan dan dipecah-belahkan; bahkan pemimpin mereka turut terpalit dan diaibkan.

    Permainan politik yang begitu dasyat ini hanya merugikan rakyat terutama di Selangor dimana isu-isu pokok telah diabaikan. Penstrukturan Air Selangor masih belum dapat dilakukan dengan lancr sebagaimana sepatutnya, tanah Selangor diserahkan kembali kepada golongan “rentier” yang hanya mengaut laba atas angin, masalah sampah masih berleluasa serta halatuju pentadbiran negeri yang masih kabur.

    Sebagai seorang Ahli Parlimen dan ADUN yang dipilih secara sah oleh rakyat, saya mahu berusaha untuk mewujudkan satu suasana politik yang menguntungkan rakyat. Justeru setelah maruah saya ditebus dengan kenyataan maaf oleh PKR lantas terbukti bahawa segala tohmahan yang dilemparkan ke atas saya ternyata fitnah semata-mata maka saya kini boleh memberi tumpuan penuh untuk melakukan usaha ini.
    T
    TAN SRI DATO’ SERI ABDUL KHALID BIN IBRAHIM
    AHLI PARLIMEN BANDAR TUN RAZAK & ADUN PELABUHAN KLANG

    ReplyDelete
  6. Macai Najib kata

    2.6b untuk lawan Yahudi Kristian mca dap pbs Sabah Sarawak -ajis haprakwi Johor MP

    2.6b untuk lawan isis - umno kuanta. ( isis blum wujud masa derma masyuk )

    Umno tolol selamanya .... Satu dunia dipersalahkan asalkan bukan najibullah.

    ReplyDelete
  7. Najib asyik berlari bogel dan mengencingkan kita! Kah! Kah! Kah! Kuyup! Kah! Kah! Kah! UMNO yang terpalit segala tahi yang bontot Najib keluarkan! Kah! Kah! Kah!

    ReplyDelete
  8. najib babi pukimak! rosmah sundal jalang! Keturunan tun razak haram jadah!

    ReplyDelete
  9. Kah kah kah mana wira2 1MDB ?................ ooooiiiiii mana pejuang hak asasi rakyat ! Mana Dap , PKR dan GHB ! Mana Mountdweller ? Mana adding dong ? Mana General As-Sisi Bukit ? Mana Al Hussyen ? Mana Tulang Besi ? Mana Greenboc ? Mana Gendang Perang Porno ? Mana Libang Libu Blogger Lucah ? Mana Yong Puaka kuning ? Mana macai2 dan balaci semua ? .................Yannei dei thamby cit cit poooraaah !........... kami dari parti Ameena Curry son of MIC, anak saudara of PPP and kawan punya kawan punya saudara of IPF sanggup menjadi macai dan balaci Dap. Oleh itu restu dpd tuan guru LKS dan LGE sangat kami cari2 dan kami sanggup membuat fitnah dan tohmahan demi survival politik kami dan sekiranya kami disaman kami akan pohon maaf utk selesaikan masalah sbgmana yg dilakukan oleh mentor kami Saifuddin Nasution.......Dusyum ! Dusyum ! PKR Parti Kelentong Rakyat = GHB Geng Hipokrit Barua = sama2 Kaki Auta !

    ReplyDelete
  10. PKR Azmin UMNO Najis Loosmah celaka haramjadah!!!

    ReplyDelete
  11. Apa punya komen la..woi bangkai, dok kalut pasai ghb buat apa...hamim berjasa join umno..itu pasai melingkup...sapa pon join umno mesti akan dicelakakan...tengoklah s46 masuk je umno...terus jadi bangsat. Apa yang pasti, yang dok marah sangat kat ghb ni samada totok umno, geng wala tak tentu hala...atau pendokong kerajaan...pendokong kerajaan ni jarang tak berparti pon tapi projek tak mau lepas...jadi kena sokong la.

    ReplyDelete
  12. oi mangkok2...cari dulu kot kalo ade walau RM2.60 sen yg telah diderma masuk ke akaun azmin...kalo ada xyah tunggu...tendang dia kluar....

    ReplyDelete
  13. Sedih aku baru dengar khabar Kapal RMS Titanic dag tengellam di Atlantik.

    Jeff Ulu Bernam

    Keadilan Reform

    ReplyDelete
  14. hahaha....mana hilang video hot Omak Kau?

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...