KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 18 August 2015

BELUM SEMPAT "KAIL" DUIT DARI TABUNG MASJID, SEPASANG SUAMI ISTERI KENA CEKUP.



BACHOK - Kelicikan sepasang suami isteri yang menjalankan aktiviti mencuri duit tabung masjid sejak beberapa bulan lalu akhirnya tumpas apabila mereka ditangkap penduduk ketika kembali untuk 'mengail' duit, semalam.

Pasangan ini dicekup di Masjid Mukim Melawi, dekat sini, sekitar jam 6 petang.

Modus operandi mereka membawa bersama tiga anak berusia setahun hingga enam tahun ke masjid untuk mengaburi mata jemaah.

Pasangan berusia 30-an itu sebelum ini berpura-pura alim singgah ke masjid menaiki motosikal sebelum berwuduk, solat dan membaca yasin.

Penghulu Mukim Melawi, Mat Lazim Mat Ya, berkata, kegiatan pasangan itu dikesan penduduk sejak Mei lalu apabila perbuatan mereka berjaya dirakam  melalui kamera litar tertutup (CCTV) yang diletakkan di dalam masjid berkenaan.

Menurut Mat Lazim, pasangan ini dipercayai telah melakukan kegiatan mencuri di masjid berkenaan lebih lima kali.

 “Mereka berlagak alim dengan memakai sedang jubah, singgah wuduk, solat dan berpura-pura membaca Yasin bagi mengaburi mata jemaah sebelum bertindak mencuri tabung masjid ketika orang tak ada.

“Rakaman menunjukkan mereka mengail sebanyak mungkin duit daripada tabung sehinggalah ada orang masuk ke masjid dan pernah sehingga salah seorang daripada anak mereka tertidur kerana menunggu terlalu lama,” katanya ketika ditemui di masjid berkenaan, pagi tadi.

Menurutnya, rakaman juga menunjukkan suami isteri itu ‘mengail’ duit dalam tabung menggunakan peralatan khas dan gam tikus yang dibawa bersama, manakala anak-anak mereka pula bertindak sebagai pengawal kawasan untuk memaklumkan jika ada orang masuk ke dalam masjid.
 
Mat Lazim berkata, semalam apabila penduduk melihat suspek ke masjid menaiki motosikal, mereka segera menangkap suspek sebelum menunjukkan rakaman CCTV yang menyebabkan suspek mengaku jenayah yang dilakukan.


Katanya, suspek yang berasal daripada Kuala Krai dan menyewa di Bachok mengaku menjalankan kegiatan mencuri selepas waktu Asar kerana ketika itu masjid agak lengang.

Beliau berkata, selepas panik diserbu penduduk, isteri suspek juga dipercayai menyorokkan gam tikus yang dibawa ke dalam kain telekung wanita.

"Bau kuat gam itu dikesan seorang jemaah wanita yang mahu menunaikan solat Maghrib semalam. Dia menjumpai gam itu berbalut dalam kain telekung dan menyerahkannya kepada ahli jawatankuasa masjid.

"Namun, kami tak buat laporan polis kerana mereka ditangkap sebelum sempat mencuri. Kami yakin dengan kejadian ini mereka tidak akan berani lagi mencuri di masjid. Lagipun, penduduk kini semakin berwaspada dengan kegiatan mencuri di sekitar kampung ini," katanya.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Bachok, Deputi Superintendan, Abdul Hamid Che Ahmad memaklumkan tiada laporan polis dibuat penduduk mengenai kejadian itu.

Namun, suspek ditahan untuk siasatan Seksyen 411 Kanun Keseksaan kerana memiliki dan menyimpan motosikal curi.

Sabit kesalahan, OKT (orang kena tangkap) boleh dijatuhkan hukuman penjara tidak kurang dari 6 bulan dan tidak melebihi 5 tahun penjara.

Bagaimanapun, isteri dan anak- anak suspek dibebaskan.


9 comments:

  1. Klu dia mencuri kerana anak lapar dan sebagainya maka penduduk dan orang sekeliling turut menanggung dosa.....klu semata mata nak mencuri patut dihukum....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kesiannya ya Allah..anak2 tu..semoga bapanya diberi hidayah...

      Delete
    2. Setuju Anonymous

      Delete
  2. Abang Non dah minta maaf dekat TSKI belum????? Kalau belum, cepat2 minta maaf. Abang Non kan bekas Presiden Abim, mesti tau yg buat fitnah tu jahat.

    Satu lagi Abang Non, jangan makan hati. Nanti kena gout. Dah tua2 ni jasmani kena jaga, rohani pun kena jaga. Amacam Abang Non, Nanti keluar jel nanti Abang Non tekadkan diri keluar tabligh 1 tahun. Moga2 Abang Non memnjadi orang yg salih

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
  3. Kerajaan Pak Lebai telah gagal memajukan ekonomi negeri dengan menyediakan peluang pekerjaan kepada rakyat sendiri. Pasti rakyatnya akan buat apa saja untuk hidup.

    Mana MB dan TMB (Mat Balak)? Tunggu PRU14, pasti UMNO rampas semula.

    ReplyDelete
  4. org miskin menngail duit masjid korang bising, org kaya mengail duit zakat korang diam.
    brengsek punya negara malangsia

    ReplyDelete
  5. Omak kau gigi mancung

    ReplyDelete
  6. ayah ditangkap... isteri dan anak2 siapa nak bagi makan..
    kerajaan pas kena tanggung...
    duit zakat bagi kat siapa... kumpul buat bisnes ke..
    Menteri pas dah kayaraya pakai kereta mewah..rakyat tetap susah..
    menteri Aamano rompak juta2, billion2 tapi masih bebas...
    Rm2.6 billion yg dapat derma tu, bagilah sehinggit dua kat org susah ni....biar dia.buat modal niaga..
    sekurangnya2 dia tak mencuri lagi..

    ReplyDelete