KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 28 August 2015

KAJIAN MERDEKA CENTRE DAPATI HIMPUNAN BERSIH 4.0 KALI INI MAJORITI PESERTANYA ADALAH MASYARAKAT CINA DAN PENDUDUK BANDAR



Orang ramai nampaknya berpecah dalam pandangan mereka mengenai perhimpunan Bersih 4.0 hujung minggu ini dengan 43% yang menyokong acara tersebut  dan 47% sebaliknya.

Angka itu diperolehi daripada kajian yang dijalankan baru-baru ini oleh Merdeka Center pada 1,010 responden.

Apabila dibezakan oleh jantina, kaji selidik itu mendapati bahawa penyokong perhimpunan itu kebanyakannya lelaki (48%), pengundi bandar (51%) dan mereka yang berpendapatan peringkat pertengahan atau lebih (57%).

Kaji selidik itu juga mendapati bahawa masyarakat Cina yang paling menyokong perhimpunan tersebut, dengan 81% yang menyokong, berbeza dengan 51% India dan 23% pengundi Melayu yang menyokong, mengikut keputusan disiarkan di laman web pengumpul suara itu.

Kaji selidik itu juga meminta responden memberikan sebab-sebab mereka menyokong Bersih 4.0 perhimpunan tersebut melalui satu bentuk persoalan yang terbuka, dengan kebanyakan (39%) mengatakan mereka "mahu melihat peningkatan dalam institusi seperti proses pilihan raya, Parlimen".

Jawapan lain yang dimasukkan keinginan untuk meluahkan rasa tidak puas hati dengan kerajaan (25%), rasa tidak puas hati dengan prestasi Perdana Menteri (13%) menyatakan dan meluahkan kemarahan terhadap pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) (11%).

Orang-orang yang tidak menyokong perhimpunan tersebut, 52% berkata mereka takut dan risau kepada keganasan dan huru-hara manakala 22% berpendapat bahawa Bersih tidak akan mencapai apa-apa yang ketara.

"Pada pendapat pengaji selidik, kaji selidik itu mendedahkan pengundi Semenanjung Malaysia yang polarisasi mengikut garis etnik dan sosio-ekonomi.

Walaupun perhimpunan Bersih 4.0 di Kuala Lumpur mungkin akan menarik tahap yang tinggi penyertaan dari segi saiz orang ramai, seperti yang ditunjukkan oleh jualan yang amat menggalakkan daripada barangan dan sumbangan yang diterima oleh pihak penganjur, kaji selidik itu menunjukkan bahawa peserta mungkin tergolong daripada penduduk bandar , penggiat Internet dan pengundi bukan Bumiputera

Kajian itu dilakukan melalui temu bual telefon dengan pengundi berumur 21 tahun dan ke atas.

30 comments:

  1. Dah menyampah dgn PKR ni...sama je mcm perangai umno...kalau tak boleh jugak turun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang betul kajian tu esok orang cina dengan india je yang turun .orang melayu semua tidur je.Omak kau orang siam .tak perlu turun pun,khalid orang jepun lagi tak payah turun,betul tak Omak kau .esok muka kau jangan ada kat sana ,

      Delete
    2. Bershit 4.00. GHB lover boy rocket

      Delete
  2. Dah menyampah dgn PKR ni...sama je mcm perangai umno...kalau tak boleh jugak turun.

    ReplyDelete
  3. survey utk bersih 3, 2 dan 1 pula camna. jika ada survey tu paparkan la. baru boleh buat perbandingan. jika tak ada terima kasih je la atas susah payah survey ni. sbb hasil survey ni tak membawa apa2 makna ni. yang penting rakyat turun bersama2 berganding bahu dengan satu nada satu tujuan.

    ReplyDelete
  4. Mulanya aku rasa tak apa apa juga kalau ghb atau apekenamanya ini keluar pas.ya bukan ke perbezaan pendapat itu dbenarkan.kemudian aku melihat pemimpin ghb ini spt mengutuk parti yg telah menjadi tapak mereka selama ini.ya tentu sj mereka kecewa dgn perlakuan rakan pas yg mengenakan mereka spt itu.namun adakah tdk boleh dmaafkan sesama kawan lama.padahal kita sama mendokong parti islam.sy bkn mengatakan pas itu sgt bagus.sebagai manusia biasa tentulah ada kesilapan juga.begitupun dlihat pemimpin ghb ini awal awal lg sudah menyusahkan parti yg seharusnya saling bergandingan demi islam.rasanya ia krn desakan utk mengambil ahli pas.begitupun sy rasa masing masing parti ini perlu mengiklaskan hati demi perjuangan suci.jika tdk awal awal lg org sudah dpt melihat kepincangan.tq omakkau krn benarkan org org memberi komen dsini.tuan tuan teruskan dgn hujah anda

    ReplyDelete
  5. Apa nak risau kali ini gelombang bintang tiga dan sikotol. 40k je turun

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak risau...tak risau...gumbira, gumbira

      tuang jepong bos mung royak ggitu la...

      Delete
    2. tak risau...tak risau...gumbira, gumbira

      tuang jepong bos mung royak ggitu la...

      Delete
  6. Tak kisahlah bangsa apa yang ramai. Cuma nak bagi tahu Omak kau, ramai orang Melayu rela jadi hamba asal dapat makan 3 kali sehari. Sebab tu Melayu tak kisah kalau ijazah tak laku, nilai ringgit turun, harga rumah melambong, kos sara hidup sentiasa naik, gaji dibayar seciput. Itulah Melayu satu bangsa yang ditakdirkan layu selayu-layunya!!!

    ReplyDelete
  7. Harga rumah melambung sbb cina komunis pujaan kau yg kontrol semua.

    Harga dinaikkan oleh cina komunis sbb dia tahu melsyu miskin mcm kau tak mampu beli. Cina yg byk duit yg beli, tak kira cina mna pun, spore ke, hkg ke. Kau tak reti nak baca lgi ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bohongnya, kerajaan cinakah kita. Umno/bn asyik isi perut sendiri, tak kawal harga. Macam mana selepas 6 bulan tun mahathir naik, harga rumah boleh turun.

      Delete
    2. Aku skg dr M plk jd PM, supaya hrga rumah turun, semua barang turun harga & gaji pekerja akn naik.

      Biar kita jd ikutan dunia... Harga brg turun, inflasi turun, kerajaan yg kawal semua harga tak kira apa waima budu belacan cencaluk sekalipun, dan yg paling mustahak gaji kita tinggi.
      Aku rasa mahathir boleh buat.
      Kita pysh dia spya jd PM kita pulak.

      Delete
    3. Kaulah yang bangang dan bingai 7 keturunan. Negara ini tak pernah ada sultan Cina, perdana menteri Cina, tak pernah ada timbalan perdana menteri cina, kuala lumpur tak pernah ada pegawai daerah Cina, IGP tak pernah beri kepada Cina, General nombor satu pun Melayu. namun apa sudah jadi Melayu memangfbangsa yang bangsat seperti kata Najib terutamanya orang-orang umno yang tak nak umno!!! Melayu memang bodoh. Tengok kilang simen Perak Hangjung. Dibuat oleh umno Perak boleh hancur. Jual kat YTL boleh maju. Lori YTL hari-hari boleh jumpa di KL. Itu satu contoh Melayu bodoh.

      Delete
  8. Kalau dari merdeka sampai la ni melayu pegang jawatan penting kenapa blih Jadi cam ni... Pelik juga...

    ReplyDelete
  9. Bak kata mahathir -Najib jgn anggap semua org bodoh. Sama jg dgn omakkau.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Najib tsk anggap orang bodoh. Itu kata Mahathir yang dah jadi bodoh serta nyanyuk.

      Delete
  10. Mengikut kajian PAS sudah semakin hilang arah dan tujuan.

    Mereka tidak dapat lagi menjuarai masalah rakyat.

    Yapi yang pasti pemimpin PAS ada kereta mewah seperti Range Rover Evoke, Toyota Vellfire, Harrier, Mers dan Bimmers.

    Ada juga pemimpin PAS katanya mampu buat rumah untuk anak-anak sampai rm5 juta.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin umno lg kaya anak boleh buat filem kat holiwood.ada ko kesah.sibuk dgn pas sj.pigi da

      Delete
    2. Orang buat umrah tulis APA.dia DOA depan Kaabah dalam blog dia.

      Melalak Depan wartawan

      Beragaya depan Padang Permainan

      Sapa tak tau. Padan GHB, Padan suka Bershit. Tak cerdik

      Delete
  11. Kalau nak jd pemimpin tak boleh kaya, itu syarat. Oleh itu kita kutip yg merempat di chow kit atau yg duduk rumah PPRT uti jd menteri. Org2 ni tak ada ank yg kaya, sbb itu pun syarat nk jd pemimpin d Malaysia.

    Kalau kita pilih yg cerdik dia mesti rembat duit, ank dia akn jd kaya raya. Jd kita pilih yg miskin serta mempunyai anak yg bidoh utk memimpin Malaysia. Selamat duit rakyat.

    ReplyDelete
  12. Cina hanya sokong.... yg turun ramai org melayu... bersih bagi mereka hanya nak bersihkan hak2 org melayu sebab tu pilih warna kuning... kan warna kuning warna raja2 melayu..sampaikan warna raja2 melayu pun dia org nak mainkan.. dahlah org2 melayu jgn kau org di pergunakan dan di permainkan.

    ReplyDelete
  13. Yang ditanya itu duduk dibandar. Ko ada tanya yang datang dari jauh?

    ReplyDelete
  14. Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu. (QS. al-Hujurat: 6)

    ReplyDelete
  15. Aku rasa Bersih hanya berjaya kat luar Semenanjung M'sia spt sabah sarawak dan Org cina kat oversea terutama kat s'pore, siam,vietnam ,taiwan, HK dan beberapa negera di Eropah serta USA... kat timur tgh aku rasa kalau ada pun kat Jordan & Arab Saudi pasal ada geng IKRAM,IRC tu pun kalau dia berani tanggung kena hantar balik kat M'sia pasal Wisma Putra nye tindakan...Mmg aku jamin majoriti cina yg join ,,, Melayu paling maksimum pun tak sampai 10 ribu aku brani jamin...nak tau kenapa ??? pasal tak ramai melayu hidup survive sendiri lagi ramai melayu bawah gov...so BERSIH hanya berjaya atas sokongan majoriti Cina walaupun bergerak atas dasar bersama tanpa sempadan kaum dan agama....

    ReplyDelete
  16. Salam...
    Sekiranya Dato' seri najib dapat buat perubahan pada ekonomi negara...
    Diharap tak dak lagi melayu nk mengganggu gugat perpaduan melayu...
    Ramai lagi melayu hidup susah tak komplen..
    Haii, bole ilang sabo nie....

    ReplyDelete
  17. Kawan, Bersih 4.0 ni bukan demi kaum, tak sakit hati ke rm2.6juta masuk akaun pun boleh jadi tak apa2. Tak sakit hati ke 1mdb pakai wang rakyat dan rugi berjuta2 masih tak apa2, tak sakit hati ke samseng yg memalukan rakyat malaysia spt Jamal Yunos boleh pandu Ferrari, lamboghini, ini perjuangan demi malaysia!

    ReplyDelete
  18. Samseng Jamal Yunus adalah ahli UMNO. Dia dilindungi oleh undang2 UMBO. Apa saja geng UMNO buat halal disisi undang2. Tp kalau ada yg x ikut telunjuk UMNO dikira pengkhianat. Kaduk naik junjung negara bernama Zahid harus dipencenkan. Berwatak spt lalang. Dulu sokong Anuar kini sokong Najib. Irang mcm ni kah yg kita angkat jd pemimpin?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang macam ni siapa pun boleh beli. Sebab tu ramai pemimpin umno takut dengan kerajaan Singapura!!! Takut tu sebab nombor satu ialah yang berjawatan tinggi di Singapura ialah mereka yang bijak-bijak. Kat Malaysia yang ada General Degree pun boleh jadi nombor satu dalam jabatan kerajaan!! Yang penting kaki bodek dan menjilat!!!

      Delete
  19. Cuba kita bagi peluang terakhir kepada UMNO....
    Everybody deserve second chance...
    Everybody deserve protect their clan...
    Ekonomi dunia pun tak stabil skrg nie...
    Adalah lebih baik kita tenangkan diri dan belajar hidup susah..

    ReplyDelete