Tuesday 18 August 2015

ROKOK ELEKTRONIK ATAU VAPE ADALAH HARAM TEGAS MAJLIS FATWA KEBANGSAAN.



Majlis Fatwa Kebangsaan mengumumkan rokok elektronik atau vape yang semakin popular di kalangan masyarakat terutama orang muda adalah haram.

Pengerusinya Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin berkata, hukum itu berdasarkan keputusan mengharamkan shisha sebelum ini.

"Kita sudah bincangkan rokok dan shisha dan kita boleh samakan dengan vape. Apabila cukup dapatan iaitu yang pertama membahayakan, kedua ia membazirkan dan ketiga memudaratkan daripada segi kesihatan, maka apabila perakuan-perakuan ini sama, maka kita mengatakannya haram.

"Kita telah putuskan dan tiada masalah mengenai perkara ini. Sebenarnya Kementerian Kesihatan memaklumkan yang mereka sedang menunggu pakar-pakar mereka tetapi kita mendahului kerana daripada segi asasnya, jika ia memudaratkan dan membazir maka daripada segi agama kita tidak setuju perkara seperti itu," katanya seperti dilaporkan Utusan Malaysia, hari ini.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas program Wacana Eksekutif Indeks Syariah Malaysia Perak 2015 di Ipoh, semalam

Shisha sebelum ini diputuskan haram pada Muzakarah Khas Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan pada 17 Julai 2013.

Perkara itu diputuskan setelah mendengar pembentangan dan penjelasan pakar Kementerian Kesihatan dan meneliti maklumat serta bukti perubatan dan saintifik yang dikemukakan dari dalam dan luar negara mengenai kesan buruk terhadap kesihatan umat Islam, pembangunan ekonomi negara serta pembentukan generasi akan datang.

37 comments:

  1. Kalau hisap rokok tak boleh, GHB (Hamano) diingatkan jangan hisap roket. Tak molek. Nanti fitnah

    MAT SABU DITEGUR BERHENTI CIUM BONTOT DAPigs!!!
    Heh! Apa boleh buat. Benda dah memang lama berlaku, baru hari ini diorang nak tegur Si Mat Syabun ni? Alahai! Dah terlambat der. Nasik dah jadi basi dah. Mana boleh ubah dah!!!

    Kalau nak rasa nasi baru, kena la masak lain. Buang je nasi yang dah basi tu ke dalam longkang. Nak disimpan pun tak guna juga. Bagi makan pada ayam pun diorang tak nak sebab dah busuk.

    Realitinya masyarakat umum dah tahu bahawa Si Mat Syabun tu lebih tunduk kepada arahan dari kalangan puak - puak DAPigs dari nak menyebelahi keputusan yang dibuat oleh parti.

    Tambahan pulak Si Mat Syabun tu 'Makan Atas Tangan' DAPigs di Pulau Pinang. Dia dijaga oleh Si Tokong DAPigs tu sepanjang kehidupannya. Dia hidup pun kerana puak - puak DAPigs.

    Jadi, buat apa pulak Dewan Ulama PAS nak tegur Si Mat Syabun tu supaya dia lebih akur dengan keputusan parti dari menuruti orang lain? Tidakkah tindakan itu hanya membuangkan masa?

    Lagi pun, PAS nak simpan Si Mat Syabun ni untuk apa? Dia bukannya nak memperjuangkan dasar Islam yang menjadi asas kepada PAS. Dia bukannya seorang Ulama pun.

    Malah nak kata yang Si Mat Syabun ni mempunyai latar belakang pendidikan agama pun takde. Ceramah yang dia buat pun kebanyakkannya hanya menghentam orang lain sesuka hati.

    Nak dengar ceramah dia ada sebut ayat Al-Qur'an atau memetik Hadis? Jangan mimpi la!!! Semua tu takkan berlaku dalam ceramah Si Mat Syabun ni. Yang jadi zikir dia hanya sumpah seranah dan maki hamun je.

    Maka kesimpulannya, tindakan Dewan Ulama PAS nak tegur Si Mat Syabun tu pada hakikatnya hanya sekadar membuangkan masa dan tak mendatangkan faedah lansung!!! Orang macam Si Mat Syabun tu patut dibuang je ke dalam longkang!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hisap roket membuat seseorang itu berubah menjadi kejam dan pengkhianat

      Delete
    2. Kadangkala perbuatan menghisap roket adalah akibat kekecewaan kehilangan pangkat. Pingat tak dapat lagi, jadi semestinya pangkat dan jawatan menjadi IDAMAN.

      Ini tak, kalah hisap roket. Orang kalah usaha lagi. Cikgu sekolah pun cakap. Adakah anda mahu pemimpin organisasi hisap roket. Asap exhaust roket itu menghayalkan sehingga mereka mahu buat organisasi baru nama Amanot.

      Jadi. Jgn sekali2 kuciwa dan trus hisap roket demi asap exhaust yg berkepul2 itu

      Delete
    3. Kalu hisap pil kuda?
      asap dia halal?

      Delete
  2. GHB TUKAR NAMA JADI "PARTI AMANAH"!!!

    Hahaha!!! Inilah berita yang paling lawak kita dengar setakat hari ini. Dengar katanya, Geng Haprak Baru yang dipimpin oleh Si Mat Sabu tu dah tukar nama. Diorang tak nak guna GHB lagi.

    Kalau dulu, diorang nak jadi 'Harapan Baru' kepada rakyat. Tapi kali ini, dari sumber yang dilaporkan, Geng Haprak Baru tu akan menggunakan nama "Parti Amanah Rakyat" atau AMANAH.
    KUALA LUMPUR - Parti Amanah Rakyat atau “Amanah” dijangka menjadi nama rasmi parti Islam baharu yang ditunggu-tunggu, ditubuhkan daripada kumpulan serpihan pemimpin PAS dan ahli badan bukan kerajaan Islam.

    Dijangka dilancarkan pada Hari Kemerdekaan, menurut sumber, parti yang berteraskan Islam itu akan menggunakan warna Gerakan Harapan Baru (GHB) sekarang iaitu oren sebagai warna tema partinya.

    Nama dan logonya akan dihantar ke Pendaftar Pertubuhan (RoS) tidak lama lagi sebelum dilancarkan secara rasmi pada 31 Ogos.


    Keputusan mengenai nama, logo dan warna parti itu dimuktamadkan pada mesyuarat di Shah Alam semalam yang dihadiri pemimpin-pemimpin Gerakan Harapan Baru (GHB), yang merupakan sebahagian daripada ahli Parlimen dan pemimpin politik PAS yang paling menonjol.
    Itu yang buat kita rasa geli bulu ketiak. Sebab Geng Haprak Baru pimpinan Si Mat Sabu tu ingat, dengan menukar nama kepada 'Amanah' tu boleh buat sifat diorang pun berubah juga.

    Hakikatnya, perangai Haramjadah puak - puak tetap takkan berubah jugak. Setakat guna je nama 'Amanah' tapi diorang 'Tak Amanah' pun dalam menjalankan tugas yang diberikan oleh rakyat.

    Jika betul Geng Haprak Baru yang diketuai oleh Si Mat Sabu tu 'Amanah', sudah pasti diorang takkan menjadi 'Pengkhianat' kepada perjuangan PAS dan tetap beristiqomah dengannya.

    Kalau betul pemimpin - pemimpin Geng Haprak Baru macam Khalid Samad, Mujahid Rawa, Hatta Ramli, Dr. Dzul atau pun Siti Mariah tu 'Amanah', dah lama dah diorang letak jawatan.

    Tapi sehingga ke hari ini, bila didesak supaya diorang melepaskan jawatan sebagai Wakil Rakyat, sama ada ADUN atau pun Ahli Parlimen, sekor pun diantara mereka tak Berani nak buat.

    Jadi, bagaimana mungkin Geng Haprak Baru tu boleh mendabik dada dan menggelarkan diri diorang sebagai "Amanah" jika yang menjadi keutamaan diorang hanya setakat menjaga kepentingan Politik Peribadi diorang sendiri je! Bukannya diorang AMANAH nak menjalankan tugas!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baru aku tau pi Vape-manah dapat makan free. Makan free tu upah dengar fitnah sepikul dan cakap merapu orang sedut asap exhaust roket

      Delete
    2. Bodohnya...
      GHB tu NGO
      AMANAH RAKYAT tu Parti

      Delete
    3. Anon 16:36 - Salah eja Hamano, bukan Amanah.

      Haman Kpd Firaun roket..............Hamanooooo

      Delete
    4. Jeff 16:40
      Hamanooooo tu amno

      Delete
  3. duit 2.6 billion tu haram tak?tuje nk tanya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alahai, takkan nak suruh Gang Kajang Move tanya. Belum dapat Putarjaya sudah fitnah TSKI

      Takkan nak suruh GHB (Hamano), tak dapat jawatan nak khianat ahli sendiri. Belum dapat putarjaya sudah khianat

      Gang2 Fitnah dan Khianat ni, bukan boleh harap.... Dapat Putarjaya jangan fulus, Anu korang pun dia jual jadi makanan hanjing.

      Delete
    2. hari2 gebang wahabi
      duit wahabi sapu jugak

      Delete
    3. Hari2 Gebang Pangkat. Buat Parti bagi jawatan kat diri sendiri. Wow !!!!! real Douchebag

      Delete
    4. Daripada kena kencing baik kita masuk PARTI AMANAH RAKYAT

      Delete
  4. SANGGUP DIGELAR ANTI-CINA SEBAB TAK SOKONG DAPigs!!!

    Seorang berketurunan Cina, Jason Chin dilaporkan Malaysia-Today berikrar tidak akan menyokong DAP walaupun keputusan itu agak sukar kerana akan dilabel sebagai anti-Cina.

    Jason Chin berkata gelagat dan stail politik DAP yang cauvinis hari ini membuktikan sejarah parti itu yang didakwa sebagai salah satu penyumbang terhadap tragedi berdarah 13 Mei 1969 adalah benar.

    Dari tahun 1952-1969 pembangkang terkuat di Malaya adalah Parti Buruh yang dipengaruhi oleh komunis. Pada Pilihanraya Umum 1969, parti Buruh memboikot pilihanraya dan telah meninggalkan barisan pembangkang terdiri daripada DAP, Gerakan, PPP dan PMIP/PAS.

    Dalam tempoh berkempen, Parti Buruh memberi sokongan di belakang DAP. Ini dengan sendirinya akan memberitahu anda berkaitan intipati DAP. DAP mempunyai ideologi komunis di dalam DNA parti mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gang Hati Busuk dipanggil Hamano, sebab Firaun dan haman2 lain pun kesal dengan kejahatan melampaui batas mereka

      Delete
    2. Kami ahli pas kawasan bernam baru dengan ini setuju untuk menyokong umno dan menentang PKR, DAPIGS dan GHB

      Jeff Ulu Bernam
      Bekas Reformist Original

      Delete
    3. Anon 16:39

      Tau la kaoooo tu frust sebab GHB tak laku. Jangan pakai nama Jeff. Dia orang baikkk Lohhhhh. Dia orang Keadilan. Budak kecik pandai la clone nama Jeff. Hujah lawan hujah. Bukan Hujah lawan Hujan (Nangis). Kah Kah Kah

      Delete
    4. 16.45... Salah kah bila saya sebagai ahli PKR yang telah berubah menjadi ahli Pas menyatakan sokongan kepada Umno demi kesejahteraan ummah?

      Jeff Ulu Bernam
      Bekas Reformis Original
      Keadilan Reform

      Delete
    5. Jangan clone nama aku
      itu nama original aku

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reformis

      Delete
    6. Kepada Anon 17:12

      Ptuiiii

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reformis

      Delete
  5. Abang Non dah minta maaf dekat TSKI belum????? Kalau belum, cepat2 minta maaf. Abang Non kan bekas Presiden Abim, mesti tau yg buat fitnah tu jahat.

    Satu lagi Abang Non, jangan makan hati. Nanti kena gout. Dah tua2 ni jasmani kena jaga, rohani pun kena jaga. Amacam Abang Non, Nanti keluar jel nanti Abang Non tekadkan diri keluar tabligh 1 tahun. Moga2 Abang Non memnjadi orang yg salih

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan Reform

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kepada Abang Non, kami ahli Pas kawasan Ulu Bernam Timur dengan ini menyokong Umno demi kesejahteraan ummah. Abang Non jangan makan hati. Nanti kena gout. Dah tua2 ni jasmani kena jaga, rohani pun kena jaga. Amacam Abang Non, Nanti keluar jel nanti Abang Non tekadkan diri keluar tabligh 1 tahun. Moga2 Abang Non memnjadi orang yg salih

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    2. Anon 16:39 Tau la kaoooo tu frust sebab GHB tak laku. Jangan pakai nama Jeff. Dia orang baikkk Lohhhhh. Dia orang Keadilan. Budak kecik pandai la clone nama Jeff. Hujah lawan hujah. Bukan Hujah lawan Hujan (Nangis). Kah Kah Kah

      Delete
    3. Tuan2, dari sini sahaja nampak busuk hati Gang2 GHB ni. Aku nasihat Anwar keluar Tabligh lepas dia keluar jail pun masih nak fitnah aku lagi.

      Aku ada kat Masjid Sri Petaling dgn Qarqun weekend ni. Politic2 juga.. hati mau bersih.

      Diminta Malaysiawaves meluangkan masa dengan majlis ilmu, azam keluar 1 hari pu wokey

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    4. Jika masih meragui saya sebagai akli pas yang sejati, sila pukul no saya 0XX-2323456

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    5. Bila hati hitam, dajjal dgn orang soleh tak boleh beza. Mari kita kuat azam, tak payah clone nama orang. Kita betul iman dan amal. Kalau semua orang Keadilan betul Iman dan amal, gejala fitnah dalam Keadilan akan hilang.

      Kepada GHB, pangkat itu ffitnah dunia. Mari kita luangkan masa berbicara pasal iman dan amal

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    6. Lebih teruk lagi masih ada yang tidak mempercayai aku walaupun aku sudah berubah dari PKR kepada Umno kemudian masuk Pas. Tetapi aku tetap menyatakan sokongan kepada umno untuk kesejahteraan ummah. Marilah bersama Pas dan Umno untuk kemajuan ekonomi negara. Janganlah memfitnah aku lagi kerana sejak masuk pas, aku sudah kerap kat Masjid Tabligh Bandar Baru Seri Petaling dekat dengan Bukit Jalil. Marilah berazam keluar 1 hari.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    7. Jadi Anon 16:42, bawa bertaubatlah sebab clone nama orang dan tuduh aku PAS.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    8. Janganlah suka clone orang lain. Ketahuilah itu merupakan fitnah. Marilah berbicara tentang amal dan iman. Sejak menyertai Pas saya menyokong umno untuk mengekalkan amal dan iman. Jangan suka mengkelon.

      Kita perlu keluar walaupun 1 hari dan jangan cuma tahu clone orang.

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    9. Kepada Anon yang clone nama aku.
      KO juga seperti Abang Non.
      Ptuiiii

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan Reform

      Delete
    10. Kepada Anon 17:03 yang clone nama orang. Bertaubatlah. Kalau kau masih tidak mahu bertaubat dan masih clone nama orang, aku akan keluarkan ayat Quran dan hadis untuk menyedarkan kau.

      Jeff Ulu Bernam sepupu Jessie
      Keadilan Reform
      Bekas Reformis Original

      Delete
    11. Kepada Anon 17:06

      Ptuiiii

      Delete
  6. KALU RAMAI ORANG HISAP BENDA NEH, HABISLAH CUKAI ROKOK !!!!!

    ReplyDelete
  7. Org islam je haram vape..kapir boleh isap berkepoi kepoi. Poodah

    ReplyDelete
    Replies
    1. haram macam haram makan babi ke? orang yang suka hisap benda ni orang melayu saja..cina mana mau hisap anon 17.21, tiada kelas...

      Delete
  8. The backlinks from the Edu and Gov domain names are considered very effective because they generate a lot of traffic around them and considered as authoritative by search engines. 🔑 Atomizzatori

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...