KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 22 August 2015

JATUHKAN KERAJAAN TIDAK HARAM KATA MUFTI PERLIS



PETALING JAYA: Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin berpendirian berbeza dengan Mufti Perak, Tan Sri Dr Harussani Zakaria yang berpendapat menggulingkan kerajaan adalah haram di sini Islam.

Asri sebaliknya berpendapat, Islam tidak mengharamkan perbuatan menjatuhkan sesebuah kerajaan menerusi pilihan raya atau undi tidak percaya di Parlimen yang tidak melibatkan pertumpahan darah.

Katanya, para ulama dahulu mengharamkan menumbangkan pemerintah atas alasan bimbangkan pertumpahan darah kerana membawa banyak kemudaratan kepada rakyat dan negara.

“Namun dalam dunia hari ini, sesebuah pemerintah mungkin boleh diubah atau ditukar atau ditumbang tanpa memerlukan pertumpahan darah seperti sistem demokrasi pilihan raya ataupun undi di Parlimen atau seumpamanya,” tulisnya di Facebook.

Asri menasihatkan pengkaji politik Islam tidak boleh menjadi terlalu literalist kerana politik bukan ibadah khususiah seperti solat dan puasa yang tidak boleh diubah atau ditambah.

Katanya, setiap pemerintah mungkin akan ada kesilapan atau dosa yang dilakukan dan jika setiap kali pemerintah bersalah atau melakukan dosa diperangi dengan senjata, maka hancurlah keamanan masyarakat dan negara.

Kerana itu, katanya, kita boleh menentang kemungkaran pemerintah tetapi tidak memeranginya dengan senjata kerana tujuan berpolitik dalam Islam adalah menegakkan keadilan, keamanan dan hak rakyat.

Dengan memberi beberapa contoh hadis dan riwayat, Asri menegaskan, sekalipun umat Islam dilarang memerangi pemerintah dengan senjata, tetapi tetap disuruh untuk menasihati mereka dan mencegah kemungkaran dengan perkataan atau perbuatan yang tidak menyebabkan pertumpahan darah seperti undi ataupun pungutan suara.

Beliau turut membidas pihak-pihak yang cuba menyamakan antara mengkritik dengan mencerca pemerintah, menyamakan antara membantah dengan memberontak dan menyamakan antara menukar pemimpin dengan memerangi kerajaan secara bersenjata.

Katanya, golongan itu mungkin keliru, mempunyai niat yang salah ataupun berlebihan menyokong pihak tertentu dengan memetik nas-nas daripada kitab silam yang mempunyai konteks dan latar politik berbeza.

“Hendaklah kita faham bahawa menukar pemimpin tidak semestinya bermaksud menukar kerajaan. Tidak bersetuju dengan pemimpin tertentu tidak semestinya bermaksud penderhakaan kepada kerajaan secara keseluruhannya.

“Kita hendaklah membezakan konteks dan latar politik apabila hendak memberi fatwa berkaitan politik,” katanya.

33 comments:

  1. Tapi hudud x bkh jalan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak yang munafik.
      Dulu mesti sokong hudud. Tak sokong hukumnya terkeluar dari islam.
      La ni dah berubah. Hudud tak penting. Kerajaan yang baik lebih penting dari hudud.
      Kalau Geng Haprak Haram ni perintah pun hudud tak dilaksanakan. Sebab DAPig tak nak. Geng ni lebih pentingkan duit.

      Delete
    2. Mintak admin tidak siarkan iklan Pak Karta dan isterinya Ibu Karina kerana banyak kemudaratan kpd pembaca yg tidak cermat.

      Delete
    3. Bahlol ker hapa....
      Pas masih tak nak pecat mat sabu
      Masih nak simpan jugak kah?

      Delete
    4. SETUJU. LEPAS NI JATUHKAN KERA-JAAN daPIGS PENANG. BAPAK SEGALA BABI BANGSAT. AMACAM? KAU RASA ASRI SETUJU TAK???

      Delete
    5. Asri setuju tapi dengan syarat kau kena makan babi goreng dulu

      Delete
  2. Tinggalkan DAP Kerana Strategi DAP Kuasai PKR/PAS -Shen Yee Aun (SYA)

    Bekas aktivis DAP, Shen Yee Aun (SYA) (gambar di sebelah) mendedahkan bagaimana strategi licik DAP menguasai PKR dan PAS sebagai modus operandi untuk memecahkan undi Melayu/Islam di Malaysia.
    Menurutnya, dengan perpecahan undi Melayu/Islam kepada UMNO, PAS, PKR dan parti Islam baharu, ia bakal menguntungkan DAP sebagai ‘King Maker’ politik di negara ini.
    SYA adalah bekas Setiusaha DAP, Taman Gembira, Klang, Ketua Pemuda DAP Klang dan Setiausaha Pemuda DAP Kebangsaan.

    Agenda DAP Menguasai PKR dan PAS
    1. Lim Guan Eng tidak bersetuju dengan protes membebaskan Anwar Ibrahim ketika Anwar disabitkan secara sah dan benar bersalah oleh mahkamah. Keadaan ini melenyapkan perjuangan aura dan karisma Anwar Ibrahim sebagai Ketua Umum dan jambatan dalam Pakatan Pembangkang. Tiada sambutan dalam beberapa protes yang dianjurkan untuk menyokong Anwar Ibrahim.
    2. DAP memberi sokongan penuh terhadap Wan Azizah dalam PKR untuk menjadi MB (Selangor) dalam pertembungan MB Selangor pada suatu ketika dahulu. Hal ini disebabkan Wan Azizah dilihat sebagai seorang individu yang mudah untuk dikawal. DAP tidak perlu lagi berhadapan dengan Anwar Ibrahim. Mereka hanya perlu berhadapan dengan seorang pemimpin patung yang lemah dan lembab.
    3. Kekayaan, kekuatan dan pengaruh DAP semakin kuat selepas mereka menguasai negeri Pulau Pinang yang kaya selama 2 penggal. Kekuatan ini memberi banyak ruang dan peluang untuk mereka untuk meluaskan kuasa dan pengaruh mereka.
    4. DAP sangat marah terhadap PAS dan Hadi Awang kerana mengagalkan rancangan mereka untuk meletakkan Wan Azizah sebagai MB Selangor. Tanpa PAS dan Hadi Awang, Azmin Ali tidak akan sesekali menjadi MB Selangor. Peliknya, Azmin Ali tidak mengenang budi PAS dan ibaratkan kacang lupakan kulit apabila tidak berani berhadapan dengan DAP untuk memberi sokongan kepada Hadi Awang dan PAS yang suatu ketika dahulu menjadi kunci utama beliau menjadi MB. Keadaan ini hanya menandakan DAP begitu kuat sehingga Azmin Ali yang hebat juga tidak berani berhadapan dengan mereka.
    5. Menurut Ketua Pemuda PAS Kuantan DAP telah memberi dana sokongan sebanyak RM 1.5 juta setahun kepada PASMA untuk memecahbelahkan PAS. Perjudian politik DAP adalah sekirannya PASMA mampu menggulingkan kesemua ulama dalam PAS maka DAP akan mampu menguasai parti PAS. Malangnya, rancangan DAP tidak kesampaian apabila kesemua mereka yang ditaja oleh DAP disingkirkan dalam pemilihan PAS yang terbaharu.
    6. Namun begitu, LGE dan DAP bukanlah calang – calang orang. Mereka sudah menyedari bahawa perjudian ini bukanlah merupakan satu perjudian yang mudah. Oleh itu, semasa kempen dan pemilihan PAS, LGE dan DAP sengaja menyerang Hadi Awang dan kepimpinan ulama dalam PAS. Hal ini disebabkan Lim Guan Eng (LGE) dan DAP sememangnya mahu kesemua pemimpin dan kumpulan yang ditaja oleh mereka ditewaskan dalam pemilihan tersebut. Serangan terhadap ulama hanya akan menyatukan ahli PAS untuk menyingkirkan pemimpin – pemimpin tajaan DAP.
    7. Mengapa DAP/LGE mahu mereka disingkirkan ? Keadaan ini akan memberi peluang untuk mereka untuk menamatkan kerjasaman dengan PAS dan menyingkirkan PAS daripada Pakatan pembangkang. Seterusnya , individu dan kumpulan yang ditaja oleh mereka akan terus disuntik dana untuk menubuhkan parti dan blok politik baharu untuk menjadi rakan komponen mereka. Dengan ini, DAP akan dapat menguasai dan mengawal kepimpinan Melayu dalam Pakatan Pembangkang.
    8. Sekirannya Pembangkang berjaya merampas Putrajaya dan calon Perdana Menteri Melayu daripada Pakatan tersebut juga adalah alat kawalan dan boneka DAP. Dengan ini DAP akan menjadi lebih berkuasa seperti mana pihak Yahudi menguasai kesemua Presiden Amerika Syarikat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guling TSKI Halal. Guling De Facto Haram

      Kurang setahun lebih selepas keputusan PRU13, Anuar Beraheem dan Gang lilin telah berjaya mengerah kesemua orang2 PKR untuk memilih jijah kipas sebagai MB.

      TSKI yang ketika itu berada di Shah Alam tidak tahu menahu lantas kerusi MB mahu dicabut dari beliau

      Alasan yg diberika TSKI membelakangi parti.

      Dulu pun lepas 2008, TSKI dijualang. Tapi Anuar Berahim tetap mau TSKI sebagai calon MB dlm sekelip mata.

      Dia tunggu sat dekat seminggu sampailah TSKI dilantik.

      Lepas tu PRU 13 cukup haul baru Anuar bagi surat sokongan kepada Bini dia dapat jadi MB.

      Ni semua bukti Anuar dan bini bersubahat menggulingkan TSKI.

      Atas sebab itu Tuhan nak tunjuk bini Anuar tak jadi MB.

      Padan muka. Sorang kena baling selipar. Sorang kena sepak.

      Inilah wajah "kepimpinan liberal-nepotism, pluralism dan despotism". Kepimpinan hasad dengki tamak haloba tikam belakang.

      Ada hati nak cerita pasal keadilan den reformasi konon.

      Delete
    2. Tak apa asal jangan rompak harta simpanan dan tabung orang lain

      Delete
    3. BODO....
      ADA CAI MENO DAN PAS BERANGGAPAN MENUBUHKAN PARTI BARU ITU BERDOSA BESAR. SALAH DI SEGI UNDANG?

      Delete
  3. Kabinet penyamun... 2.6 b dan 42 b

    ReplyDelete
    Replies
    1. Guling TSKI Halal. Guling De Facto Haram

      Kurang setahun lebih selepas keputusan PRU13, Anuar Beraheem dan Gang lilin telah berjaya mengerah kesemua orang2 PKR untuk memilih jijah kipas sebagai MB.

      TSKI yang ketika itu berada di Shah Alam tidak tahu menahu lantas kerusi MB mahu dicabut dari beliau

      Alasan yg diberika TSKI membelakangi parti.

      Dulu pun lepas 2008, TSKI dijualang. Tapi Anuar Berahim tetap mau TSKI sebagai calon MB dlm sekelip mata.

      Dia tunggu sat dekat seminggu sampailah TSKI dilantik.

      Lepas tu PRU 13 cukup haul baru Anuar bagi surat sokongan kepada Bini dia dapat jadi MB.

      Ni semua bukti Anuar dan bini bersubahat menggulingkan TSKI.

      Atas sebab itu Tuhan nak tunjuk bini Anuar tak jadi MB.

      Padan muka. Sorang kena baling selipar. Sorang kena sepak.

      Inilah wajah "kepimpinan liberal-nepotism, pluralism dan despotism". Kepimpinan hasad dengki tamak haloba tikam belakang.

      Ada hati nak cerita pasal keadilan den reformasi konon.

      Delete
    2. Tak apa.
      Jangan kencing rakyat.
      Rakyat dah boring selalu kena kencing

      Delete
    3. Keluar pas, keluar umno dan buat parti baru haram ker?

      Delete
    4. guling TSKI halal sebab dah dekat kena pecat tau2 curi duit 2 juata lebih bahagi dengan geng2 kau aje.elok ke tu?

      Delete
  4. 42 000 000 000.... 2 600 000 000. Hilang duit rakyaat... kutip GST.. 6 bulan dah boleh cover... dasar penyamun memerintah... itu pun macai sanjung.. bodo liang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. plus 30b...terbaru bakal berlaku di selangor....sama jerrrr

      Delete
    2. 2600000000 + 42000000 masuk akaun sendiri tak audit. 3000000000 masuk akaun sykt dan audit tiap tahun.

      Pilih yg audit la

      Delete
    3. -4300000000 buat apa?

      Delete
    4. Elehhhhhh.....setakat 2 bilion lebih sikit tu klu kutip gst 6 bulan dah bole tampung balik la. Tak payah kecoh2 la

      Delete
    5. Anon 1102..hang simpan hang punya bodoh wei...cukup cukup lah dah berapa banyak orang bodoh bercakap..hang pon nak tunjuk bodoh ka...kalau ya pun nak jaga tuan, jangan sampai tahap anjing...hang tu manusia...ada akal..dah dah jangan tunjuk lagi tau hang punya ngang...simpan sikit.

      Delete
  5. Kah kah kah ............. dan terbaru air percuma di selangor akan dikaji semula tetapi dibantah TSKI kerana ia hak asasi rakyat ................ ooooiiiiii mana pejuang hak asasi rakyat ! Mana Dap , PKR dan GHB ! Mana Mountdweller ? Mana adding dong ? Mana General As-Sisi Bukit ? Mana Al Hussyen ? Mana Tulang Besi ? Mana Greenboc ? Mana Gendang Perang Porno ? Mana Libang Libu Blogger Lucah ? Mana Yong Puaka kuning ? Mana macai2 dan balaci semua ? .................Yannei dei thamby cit cit poooraaah !........... kami dari parti Ameena Curry son of MIC, anak saudara of PPP and kawan punya kawan punya saudara of IPF sanggup menjadi macai dan balaci Dap. Oleh itu restu dpd tuan guru LKS dan LGE sangat kami cari2 dan kami sanggup membuat fitnah dan tohmahan demi survival politik kami dan sekiranya kami disaman kami akan pohon maaf utk selesaikan masalah sbgmana yg dilakukan oleh mentor kami Saifuddin Nasution.......Dusyum ! Dusyum ! PKR Parti Kelentong Rakyat = GHB Geng Hipokrit Barua = sama2 Kaki Auta !

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAK ADA KAJI2 DAH
      MEMANG SELANGOR TERUS BAGI FREE
      ITU UNTUNG ORG SELANGOR
      TERMASUKLAH CAI UMNO

      Delete
  6. Mufti belaan DAP pastilah macam mat lim sabu. Apa saja DAP nak halal, jatuhkan pm halal time TSKI haram. Sebab mufti DAP, apa saja sembahan mufti cakap mufti ikut. Ajak ke jalan raya tumbangkan kerajaan, tuduh kerajaan zalim tiada bukti (sebarkan fitnah) bila kes dieg diam seribu bahasa.
    Bila Kes dap mufti perlis duduk diam2, bila kes PKR mufti perlis senyap sepi mulut tak ada. Tapi bila time BN dan Pas dia nombor satu suruh tukar ubah halal boleh apa saja janji sembahannya dap dan pkr suka.

    Mufti perlis pun dap boleh beli apa la sangat. Mat lim sabu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Basar...ko sokong muhidin ker najib? Dua2 umno tu.

      Delete
    2. Klu yes man - dap tak beli
      Klu tak yes man - dap beli

      Kepala otak !!!!

      Delete
    3. 2.6 bilion masuk akaun sendiri. Audit pun tidak. Duit bunga pun entah ada ker tidak.

      30 billion masuk akaun sykt. Ada audit. Ada sejarah untung rugi. Tau mana duit pergi. Ada laporan audit. Sprm boleh rujuk audit. Zakat bayar. Rakyat x puas hati boleh tanya audit. INI BARU BETUL.... INI BARU PANGGIL PELABURAN. INI BUKAN DUIT KUMPUL HUTANG YG RAKYAT KENA BAYAR BUNGA

      Delete
    4. Oiiiii BASAR.... klu takat 2 bilion lebih sikit tu kutip gst 6 bulan dah boleh cover balik laa. Tak payah la nak kecoh2 kat sini...

      Delete
  7. Isu 2.6 bilion sengaja dibesar2kan oleh pembangkang. Tapi pembangkang tak bising kutipan gst bilion2 untuk bantu rakyat sudah dilaksanakan untuk rakyat miskin juga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab kutip GST tu dia bagi kat mak kau aje.lagi pun mak bapak kau tak kena GST pun

      Delete
  8. Sampai bila2 pun klu x tukar, kita kena kencing

    ReplyDelete
  9. Siapa nak masuk syuga minta borang dekat haji. Haron jin akan lulus.

    ReplyDelete
    Replies
    1. komen bodoh..tak sekolah..
      ingat syurga neraka benda lawak jenaka ke.
      ini benda aqidah..bukan cerita dongeng mamat ooi...

      Delete