KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Sunday, 9 August 2015

POLIS TANGGUHKAN BUAT SEMENTARA WAKTU PENYIASATAN TERHADAP SPRM KEATAS KEBOCORAN MAKLUMAT YANG DITERBITKAN SARAWAK REPORT


Polis buat sementara waktu akan menangguhkan siasatan terhadap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang didakwa membocorkan maklumat yang telah diterbitkan di dalam Sarawak Report, kata Ketua Polis Negara (KPN) Khalid Abu Bakar.

Beliau berkata, walaupun lebih ramai orang akan dipanggil untuk membantu siasatan, kes itu ditangguhkan untuk mengelakkan pelbagai andaian dan persepsi orang ramai.

"Dengan pelbagai andaian dan persepsi telah dibuat, saya telah mengarahkan penangguhan sementara kes itu," katanya pada sidang akhbar.

Apabila ditanya berapa lama siasatan itu akan ditangguhkan, Khalid berkata, "Kami akan lihat ... Saya tidak mahu rakan-rakan saya di SPRM untuk berfikir kita membuat beberapa jenis gangguan."

Mengulas lanjut mengenai siasatan terhadap pegawai kanan SPRM dan rampasan fail agensi dan komputer, Khalid berkata, polis hanya menjalankan tugas mereka berdasarkan laporan yang diterima.

KPN berkata, polis tidak pernah merancang untuk campur tangan dengan mana-mana penyiasatan, apatah lagi sasaran mana-mana institusi tertentu, terutama SPRM.

"Kami tidak mempunyai pilihan, kita tidak boleh membuat siasatan terpilih, kita tidak boleh melakukan itu ... apabila kita menerima laporan itu, kita perlu melaksanakan tanggungjawab kita. Selain itu, ini adalah satu laporan yang sangat serius.

"Kita perlu menyelesaikan siasatan itu dan mengemukakan laporan kepada Peguam Negara dan hendaklah dia membuat keputusan itu.

"Tuduhan ini tidak dibuat oleh institusi, tetapi oleh individu yang kita perlu mencari dan menyiasat ... Saya tidak mahu pihak polis dan SPRM untuk memegang dendam terhadap satu sama lain kerana ia tidak baik untuk negara ini, agensi-agensi penguatkuasaan undang-undang, "katanya.

Khalid berkata, apa yang telah dilakukan oleh pihak polis adalah mengikut peruntukan undang-undang dan apa-apa penyitaan barangan untuk siasatan prosedur biasa dalam siasatan polis.

Terdahulu ketika berucap pada majlis makan malam sempena Piala Ketua Polis Negara Friendly Golf Tournament 2015, beliau berkata SPRM tidak bermusuh dengan polis dan adalah menjadi tanggungjawab polis untuk menyokong tugas SPRM dalam memerangi rasuah.

"Kita semua tahu bahawa sejak minggu lalu, terdapat pertikaian di antara pihak polis dan SPRM, kita tidak mahu campur tangan dengan apa sahaja tugas-tugas yang dijalankan oleh agensi-agensi lain," katanya.

Khalid berkata tindakan terhadap pengarah SPRM dan dua pegawai kanan itu diambil kerana terdapat keperluan untuk mencari bagaimana salinan kertas pertuduhan boleh dimuat naik ke dalam portal Sarawak Report.

"Kami juga telah memanggil saksi-saksi dari Bank Negara dan bank-bank komersial yang lain dalam menjalankan siasatan. Kami bertindak atas arahan daripada Peguam Negara. Kami menahan tiga orang, beberapa dokumen disita dan melepaskan mereka.

"Kami juga telah kembalikan dokumen selepas kami selesai memeriksanya. Kami hanya memberi tumpuan kepada kebocoran maklumat dalam Sarawak Report dan juga kebocoran maklumat perbankan. Kami menganggap perbuatan ini sebagai satu jenayah yang serius kerana ia boleh mengancam kestabilan negara, "katanya.

Sementara itu, Khalid berkata polis Bukit Aman telah meminta bantuan Interpol untuk menangkap pengasas dan editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown.

"Kami telah mengeluarkan waran tangkap terhadap beliau dan juga meminta Interpol untuk mendaftarnya sebagai seorang yang mahu di bawah notis merah '," katanya.

33 comments:

  1. Babee. Pkmak punya IgP

    Tak pikir sebelum nak jolok sprm...

    Main konkek redah jer pdrm tolol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skrg ringgit 3.93

      Harga zaman Anwar 1998... Najib dah bawak Malaysia ke belakang 17tahun.. Pkmak ko najis..pm tak guna

      Paklah bangunkan ringgit dari 3.80 2004 sehingga 3.30 2009... Najib reverse 17 tahun

      Sempena aniversary Anwar di pecat pd 1998 2 sept nih mai kita cecah ringgit 3.94!!!

      Ambik ko pkmak PM tolol...

      Duku sedal pakai ron97, pkmak Najib suruh undur pakai ron 95

      Umno sial... Ahli umno tolol sokong najib

      Delete
  2. Siasatan belum habis sprm dah kena cantas mgg la siasatan dihentikan,ko sembang dgn macai UG gred A boleh la.seko guna al-quran untuk lepaskan diri,seko lagi guna ISA..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak buat cam ne. Cuma sprm boleh tangkap polis. Tapi bila polis siasat sprm depa mengamok.
      Macam sprm ni malaikat. Tak ade silap langsung.

      Delete
    2. memang sprm bukan malaikat tapi pemikiran kamu dibimbing syaitan

      Delete
    3. mengapa awak ni nak mengamok ...
      Sprm kerja menyiasat perasuah biasalah tak kira siapa pun walaupun ia PM, walaupun ketua polis. atau mana2 polis
      lepas ni kita tengok..Sprm akan siasat polis pula munkin ada yg makan ratus, ribu, puluh ribu...
      Sprm dah angin satu badan sebab pegawai ditangkap, rumah digelidah...
      jadi sila jaga2 kalau ada peg. polis yg terlibat kes rasuah..pasti sprm tak ada.budi bicara lagi terus dedah..
      dah ada yg nak sempot bila sprm buat serang balik.

      Delete
  3. Sokong malaysiabaru... semoga najib dan sekutu2nya mendapat balasan setimpal dari Allah.. skrg ni.. mereka mendongak ke langit krn walau apa pun yg mereka lakukan semuanya elok2 belaka..

    ReplyDelete
  4. Sokong malaysiabaru... semoga najib dan sekutu2nya mendapat balasan setimpal dari Allah.. skrg ni.. mereka mendongak ke langit krn walau apa pun yg mereka lakukan semuanya elok2 belaka..

    ReplyDelete
  5. Puisi.....

    Ko suruh kita jimat, rupanya ko yang nak sebat.
    Ko suruh kita menabung, rupanya ko yang
    merompaknya.
    Ko suruh kami bercakap benar, tapi kuat betul ko berbohong.
    Ko suruh kita setia, rupanya ko pijak tengkuk kita.
    Ko suruh kita berfikir, rupanya bila berfikir ko pecat kita.
    Ko suruh kita siasat, rupanya kita siasat ko tangkap.
    Ko suruh laporkan rasuah, tapi kita pula terima padah.
    Ko suruh kita ikut undang2, tapi ko selalu langgar undang2.
    Ko suruh kita berlaku adil, tapi ko berat sebelah

    Apa nak jadi ko ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. nak jadi taik haramjadah!

      Delete
  6. Tq jazakallah hukhairan

    P.s jgn luoa beli u,s dollar. Dalam negara jahanam kita buat untung!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko lambat bhaiiii...
      Aku beli masa 3.55 dulu.....
      Naik 4.00 aku jual...

      Delete
    2. Apasal nk jual 4.00 Target dec 2016 rm 4.80-5.80

      Delete
  7. Kelakar betul. Pergi Bangkok polis Thai tak layan dan ini pulak Scotland Yard buat tengin!!! Padan muka aku. Nak tanya kat cendiakawan dan yang sebabun semua, agak-agak negara mana dalam ASEAN yang respek kat Malaysia? Somalia!! Sori Somalia bukan anggota ASEAN!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro 10:33, negara yang respek kepada malaysia ialah negara tipunistan (negara timur tengah).Sayang kepada malaysia sehingga penderma sanggup mendermakan 2.6 bilion.

      Delete
  8. Aik? Boleh pulak tangguh sebab issue persepsi!? Hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Baguslah tu, kedepan ni, kes apa pun kita buat bantahan, terus polis tak akan tangkap. Apalah cerita ni, kerana nak cover seorang, undang-undang pun dipermainkan. Tahniah, kononya negara islam contoh, tapi permainkan islam, tunggulah.

      Delete
  9. Ketua pemuda umno sanggup hilang jawatan menteri kerana membidas tindakan "hantu" yang memindahkan 2 pegawai sprm ke jpm sedangkan mereka berdua ini org terpenting yg diminta oleh ketua supaya menyiasat kes wang masuk akaun najib.

    ReplyDelete
  10. Hari ini kita ganggu kerja orang
    Esok orang ganggu tugas kita

    ReplyDelete
  11. 1. Siapakah nama penderma itu?
    2. Siapakah nama individu yg membuat tuduhan bahawa pegawai sprm yg mendedahkan surat tuduhan itu?

    Makin susah nak jawab....

    ReplyDelete
  12. Salam sehati serasuah,

    Surat terbuka kepada najib nazak 2.6,

    Gst yang dikenakan telah menzalimi orang biasa, orang malas dan orang miskin.

    Sedangkan konsep zakat telah mengajar kita cara mengutip duit yang betul di mana yang kaya bayar lebih yang sederhana bayar zakat fitrah dan yang miskin dan berkeperluan khas dikecualikan malahan layak menerima zakat pula.

    Kenapa tuan tidak asingkan barangan mewah, barangan keperluan dan barangan orang miskin. Caj sahaja gst ke atas barang mewah, kekalkan harga barangan biasa seperti susu bayi dan lampin, dan tambahkan subsidi kepada barangan keperluan asas seperti top up, gula dan garam dan barangan orang miskin dan bujang seperti kopi hang tuah, ubat nyamuk, maggi dan sardin.

    Ini sardin makanan orang miskin pun tuan caj gst. Di mana kepala otak tuan ?

    Sudahlah rakyat terpaksa bayar dua kali dalam semua hal, contohnya urusan imigresen, saman, jpj yang sepatutnya diberi percuma kerana ada jabatan yang menguruskannya tetapi kerana penjawat awam malas terpaksa rakyat bayar kepada myeg, kenapa tidak berhentikan saja mereka dan gunakan duit gaji mereka itu untuk bayar myeg?

    Begitu juga dalam pendidikan yang perlu kepada tuition luar, utiliti yang perlu penapis air, keselamatan yang perlu sistem sekuriti, kesihatan yang perlu kepada kad insurans.

    Yang tidak cekap adalah pihak tuan dan penjawat awam tuan, yang menanggung bahananya rakyat.

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh amah dan pekerja am ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai .hee

    ReplyDelete
  13. Bila kes2 ini semua dah selesai, sprm perlu menggempur rasuah anggota polis, spad, jpj dan lain2. Kejar sampai ke lubang cacing dari yg kecil sampai yg paling tinggi. Biar perasuah dihapuskan dari bilis sampai jerung.

    Orang rasuah tak ikut ajaran islam.
    Hapuskan rasuah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat2. Tapi masalahnya dakwaan hanya boleh dibuat atas persetujuan dan kelulusan Peguam Negara. Siapa penasihat kpd Dymm Agung utk melantik Peguam Negara? Semuanya akan jadi spt filem hindustan. Jawapan paling tepat ialah kuasa undi rakyat.

      Delete
  14. Polis ni jenis tak sabar
    Tak kan tak boleh tunggu kes derma selesai dulu
    Knapa nak ganggu siasatan kes derma
    Sekarang semua siasatan dah terganggu
    Semuanya sebab polis tak sabar
    Semuanya rosak sbb polis tergesa2

    Apa persepsi rakyat?
    "Memang dirancang"
    Rakyat asyik kena kencing

    ReplyDelete
  15. Tunggu negara bankrap, pelabur lari dan negara dicop sebagai negara pengamal rasuah barulah kita puas hati kerana sekoq manusia yang ada kuasa.Sekarang persepsi lama-lama realiti

    ReplyDelete
  16. Puk...omak najis, badak, kbab, mat pointer, zahibabi, jholok, setan...

    ReplyDelete
  17. Hahahaa...kalu benar KPN mencari siapa yg memuatnaik kertas pertudahan kpd sarawak report...dgn tidak sengaja beliau telah mengesahkan meme ada kertas pertuduhan tersbut...kalau palsu sebagaimana dinyatakan oleh AG kenapa buang masa danctenaga anggota.. ..sila rujuk surah al baqarah ayat 42...jangan kamu menyembunyikan yang hak dan yang bathil sedangkan kamu mengetahui...

    ReplyDelete
  18. Hahahaa...kalu benar KPN mencari siapa yg memuatnaik kertas pertudahan kpd sarawak report...dgn tidak sengaja beliau telah mengesahkan meme ada kertas pertuduhan tersbut...kalau palsu sebagaimana dinyatakan oleh AG kenapa buang masa danctenaga anggota.. ..sila rujuk surah al baqarah ayat 42...jangan kamu menyembunyikan yang hak dan yang bathil sedangkan kamu mengetahui...

    ReplyDelete
  19. Hahahaa...kalu benar KPN mencari siapa yg memuatnaik kertas pertudahan kpd sarawak report...dgn tidak sengaja beliau telah mengesahkan meme ada kertas pertuduhan tersbut...kalau palsu sebagaimana dinyatakan oleh AG kenapa buang masa danctenaga anggota.. ..sila rujuk surah al baqarah ayat 42...jangan kamu menyembunyikan yang hak dan yang bathil sedangkan kamu mengetahui...

    ReplyDelete
  20. sial najis dan losemah,,,semuga kau mampoos meletop kat udara ,,,macam JJ atau tuya atau pun mati perlahan lahan,,,betina minang memang celaka,,,perangai lebih kurang sama macam loosemah...betina puasa haramjadah

    ReplyDelete
  21. Eh..eh.. betul la ini cerita lawak hindustan.
    Boleh tangguh siasatan pula..
    yg polis dah tangkap berapa pegawai sprm...
    yg ditukar ke jpm lagi...kesalahan apa tu najis..
    Sprm rasanya dah naik angin lalu menyiasat pegawai atau ketua polis atau sudah ada bukti yg mereka makan rasuah... hanya tunggu masa nak didedahkan...
    sebab tu nampak takut semacam..hingga nak tangguh siasatan pula...
    semakin hari semakin berbelit cerita.najis.ni..
    kita tunggu sprm akan bangkit membalasnya..

    ReplyDelete