Thursday 6 August 2015

KHIR TOYO AKAN KETAHUI KEPUTUSAN RAYUANNYA DI MAHKAMAH PERSEKUTUAN DALAM BULAN INI.



Mahkamah Persekutuan akan membuat keputusan berkaitan rayuan oleh bekas Menteri Besar Selangor Mohamad Khir Toyo, yang didapati bersalah atas tuduhan menggunakan kedudukannya untuk mendapatkan tanah dan sebuah banglo untuk dirinya dan isterinya, pada akhir bulan ini.

Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria berkata demikian kepada pemberita ketika ditanya mengenai status semasa kes itu kerana kedua-dua pihak telah selesai penghujahan mereka hampir tujuh bulan yang lalu.

Dr Khir memohon untuk mengetepikan sabitan dan hukuman penjara 12 bulan yang dikenakan ke atasnya.

Hakim Besar Malaya Zulkefli Ahmad Makinudin, yang mempengerusikan panel lima anggota dalam kes itu, berkata peguam dan pendakwaraya yang mewakili kedua-dua pihak akan dimaklumkan mengenai tarikh bagi keputusan oleh pendaftar mahkamah.

Arifin dan Zulkefli telah ditemui pemberita selepas majlis Hari Raya di Kompleks Mahkamah dan perasmian pameran "Magna Carta Untuk Komanwel Piagam"

Kali terakhir kes itu didengar di Mahkamah Persekutuan adalah pada 19 Januari.

Pada 23 Disember 2011, Mahkamah Tinggi di Shah Alam mendapati Khir, 50, bersalah mendapatkan untuk dirinya dan isterinya, Zahrah Kechik, 47, dua lot tanah dan sebuah banglo di Seksyen 7, Shah Alam, dan menjatuhkan hukuman 12 penjara bulan.

Hartanah tersebut didakwa diperolehi empat tahun lalu daripada Shamsuddin Hayroni, yang merupakan pengarah Ditamas Sdn Bhd.

Khir, yang diwakili oleh peguam Muhammad Shafee Abdullah, telah dituduh melakukan kesalahan itu di kediaman rasmi Menteri Besar Selangor di Jalan Permata 7/1, Seksyen 7, Shah Alam pada 29 Mei 2007.

Mahkamah Tinggi juga memerintahkan bahawa hartanah yang terlibat dilucuthakkan dan diserahkan kepada kerajaan.

Pada 30 Mei 2013, Mahkamah Rayuan menolak rayuannya dan mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi itu. Khir kemudiannya, memfailkan rayuan kepada Mahkamah Persekutuan.

8 comments:

  1. BANGANG BETOL LA MAAE KAJANG NI

    ReplyDelete
  2. Kerajaan Myanmar meminta bantuan dunia kerana terjadinya banjir yang telah mengorbankan lebih kurang 46 orang dan membuat lebih 210,000 orang menderita.

    Empat daerah di negara tersebut dinyatakan sebagai wilayah bencana kerana meluasnya banjir akibar hujan lebat.

    Kezaliman yang Allah bayar tunai di dunia lagi kerana zalim pada orang lain.

    Semoga kita sama-sama ambil iktibar.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah-mudahan ada insan mulia di negara arab yang sudi menderma kepada negara ini.

      Delete
    2. Amiinn syukur

      semuga binasalah semua puak2 syaitan mynmar tu

      hancurla negara syaitan itu

      Delete
  3. Khir Toyo beli rumah bawah harga pasaran salah..
    1MDB beli tanah bawah bawah bawah harga pasaran tidak salah..
    1MDB syarikat skim cepat kaya. Sekarang dah makin kayap.

    ReplyDelete
  4. Patutnya derma saja umah tu jgn beli baru x didakwa

    ReplyDelete
  5. sapo lebih hebat power diye antara khil toyol vs haruan jin? kalau hampa jwb betui omak kasi diye punya pu....... sbg upah. ngeh3

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...