Saturday 7 November 2015

(VIDEO) ...... PEMUDA UMNO TAHUN 1996 YANG DIKETUAI SETIAUSAHA KERJA NYA KETIKA ITU SAIFUDDIN NASUTION ISMAIL REMPOH SECARA BIADAP DAN GANAS PERSIDANGAN AMAN APCET II



Persidangan Asia Pasifik Mengenai Timor Timur II (Apcet II) diadakan pada 9 November 1996 di Hotel Asia, Kuala Lumpur , Malaysia. Seramai 49 peserta Apcet II termasuk wartawan hadir.

Pada malam itu sepatutnya pemimpin gerila Xanana Gusmau akan hadir dalam satu forum. Beliau mengucapkan terima kasih kepada para penyokong perjuangan kemerdekaan Timorese.

Timur Timor pernah dijajah oleh Portugis,Jepun dan Indonesia .

Xanana Gusmau berucap dalam Bahasa Melayu dan Bahasa Inggeris . Pada 1975 Indonesia menjajah Timor Timur - Timor Leste kini.

Gusmao dianggapa sebagai 'Mandela Timor'. Gusmao ditahan oleh kerajaan Indonesia pada 1992 dan dipenjara srelama 20 tahun kerana kesalahan menggunakan senjata dan merancang pembentukan Timor Timur.

Semasa dipenjarakan, Gusmao diziarahi ramai pemimpin PBB dan Nelson Mandela.

Pada 2000, beliau dibebaskan . Beliau diberi anugerah Hadiah Keamanan Nobel pada 1996 bersama osé Manuel Ramos Horta.

Semasa persidangan , berlaku jerit-jerit daripada Barisan Bertindak Rakyat Malaysia (BBRM) dan polis bertindak menahan sebahagian peserta.

Malaysiakini melaporkan Apcet II diganggu oleh beberapa pemimpin pemuda UMNO

Antara 29 peserta yang ditahan itu ialah :

Nain Presiden Parti Keadilan Rakyat Chua Tian Chang

Mantan Timbalan Presiden Keadilan Dr Syed Husin Ali

Ketua Pegawai Eksekutif Malaysiakini J.Premesh Chandran

Mantan Presiden Kesatuan Kongres Pekerja Malaysia Syed Shahir Syed Mohamad

Ahli Parlimen Subang PKR R.Sivarasa.

Tuntutan saman

Seramai 35 aktivis dan wartawan terbabit telah memfailkan saman RM83 juta terhadap kerajaan Malaysia dua tahun selepas insiden tersebut (1998).

Pada 9 November 1998, saman difailkan di mahkamah terhadap bekas Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Ismail Che' Ros, bekas Ketua Polis Daerah Dang Wangi Zainal Abidin Ali, pegawai penyiasat Cif Inspektor Tengku Hamzah Tengku Abdullah dan kerajaan Malaysia dan menamakan mereka sebagai defendan.

Mereka mendakwa telah ditahan oleh polis ketika mereka sedang menyuraikan kekacauan oleh ahli-ahli yang menggelarkan diri mereka sebagai Barisan Bertindak Rakyat Malaysia (BBRM) yang membuat kacau pada hari persidangan APCET itu.

Ramai ahli BBRM telah menjerit-jerit dan melemparkan kata-kata kesat terhadap peserta-peserta APCET yang bukan sahaja terdiri daripada mereka tetapi juga peserta luar negara. Mereka mendakwa polis telah gagal dan cuai untuk bertindak mententeramkan keadaan dan menyuraikan kekacauan itu.

Ganti rugi

Pada 22 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengarahkan Kerajaan Malaysia membayar ganti rugi sebanyak RM30 ribu setiap seorang kepada 29 peserta Apcet II yang ditahan secara salah oleh polis pada 1996.

Tindakan polis menahan mereka di tempat persidangan wajar dan tidak salah demi keselamatan, supaya tiada kekecohan berlaku.

Hakim Datuk Wan Adnan juga memerintahkan polis dan kerajaan Malaysia membayar faedah 8 % setahun dari tarih saman difailkan iaitu pada 9 November 1998 sehingga penyelesaian penuh kes itu dan juga kos kepada kesemua 29 peserta terbabit.

Tiada gantirugi teladan, keterlaluan dan gantirugi khas kerana mereka tidak memberikan dokumen lengkap semasa perbicaraan tetapi hanya keterangan secara lisan sahaja.

Alasan Hakim Datuk Wan Adnan @ Addinan Muhamad ialah kesusahan selama 24 jam iaitu dari 9 November 1996 hingga 10 November 1996. Hakim Wan Adnan merupakan Hakim Mahkamah Rayuan. RM30,000 itu bukan ganjaran tetapi pampasan berasaskan kepada kesusahan yang mereka alami.

Tiada konspirasi membabitkan pihak polis dan kerajaan Malaysia berhubung penahanan itu.OCPD Dang Wangi Zainal Abidin Ali tidak cuba mensabotaj persidangan APCET II. Permohonan polis untuk melanjutkan tahanan adalah sah di segi perundangan.

Pengakuan

Pada 12 April 2001, Saifuddin Nasution mengaku bahawa 400 ahli Pergerakan Pemuda UMNO bertanggungjawab mengganggu persidangan Apcet II di Hotel Federal itu. Ketika Saifuddin menjadi Setiausaha Pemuda UMNO. Kini beliau adalah Pengarah Pilihanraya Bersama Pusat PKR.

Ketua pemuda UMNO ketika itu ialah Datuk Ahmad Zahid Hamidi. Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein menjadi Timbalan Ketua Pemuda UMNO. Datuk Seri Anwar Ibrahim masih dalam UMNO.

Saifuddin mendakwa mendapat 'arahan' dari Timbalan Menteri Dalam Nehgeri , Datuk Seri Megat Junid Megat Ayob. Ketika itu pemimpin kemerdekaan Timor Timur Xanana Gusmao dan Jose Ramos-Horta akan hadir sama.

Emosi ketika itu ialah Malaysia tidak merestui pemecahan Indonesia .

Namun akhirnya Timor Timor mendapat kemerdekaan dari Indonesia semasa Presiden Indonesia, Gusdur.

Pada jam 4 pm, 9 Oktober 1996 Saifuddin mendakwa mendapat panggilan telefon daripada Megat Junid. Dalam dialek Perak, Megat Junid mencabar ' Kalau tidak, saya anggap Pemuda Umno tiada telur'.



41 comments:

  1. hebat saifudin...kita mahu ramai lg pemimpin hebat dr bn pasug dll masuk PH

    saifudin adalh antara pemimpin yg kekal berani dlm perjuangan

    adapun pemimpin pas sudah kehilangan telur pindang mereka dlm menentang kezaliman

    kini sudah nemohon utk menjadi HAMAN kepada firaun yg memerintah sekarang ini

    tq omak diatas pendedahan kehebatan tokoh dr pkr ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila PH kuat BN dan PAS pasti kecundang.

      Delete
    2. PAS KINI JAUH TERGELINCIR DR LANDASAN. SEJAK KETIADAAN TGNA HADI JADI BEGITU BIADAP KPD PENGUNDI PAS. TIADA HADI...PAS AKAN KEMBALI DIHORMATI.

      Delete
    3. Ceramah PAS di Pasir Tumbuh, Kok Lanas dan Lati yang diadakan serentak.


      Jarang-jarang berlaku ceramah Perdana dengan kehadiran tak sampai 40 orang terutama di negeri bergelar Serambi Mekah walaupun diadakan di sebuah Masjid di Lati dan kubu kuat PAS di Pasir Tumbuh.

      Pengundi yg pilih PAS dah mula meluat dgn telatah Penasihat UMNO nih. Hadi sangka semua pengundi PAS akan setia kepadanya.

      Delete
    4. Hujah Husam menguatkan PAN ditubuh. Hadi jadikan PAS spt milik emak bapaknya. Klu tidak dihalang olh dua DUN PAS dah pasti Selangor jatuh ketangan BN. Pengundi PAS lihatlah kerja jahat Hadi. Semua org dibuat musuh. Yg suci hanya UMNO. Sbb itu bercira2 nak jd penasihat.

      Delete
    5. Aku tak kisah Omak lompat macam kera makan cili terjerit-jerit.

      Aku hanya pegang pada fakta.

      Faktanya - Pas yang mendakwa sebuah parti besar yang memunyai lebih sejuta ahli hanya mampu raih undi sebanyak 1,633,389 saja pada PRU 13.

      PKR yang dikatakan hanya mempunyai ahli tak sampai 100,000 pula mampu meraih undi 2,254,328 iaitu lebih banyak dari Pas 620,939.

      DAP pula dapat 1,736,267 undi, melebehi Pas sebanyak 102, 878.

      Persoalan dan juga fakta, kenapa parti yang lebih kecil berjaya menarik pengundi lebih ramai dariada parti Pas yang kononnya lebih besar, lebih ramai ahli dan lebih ramai penyokong, lebih besar serban, lebih labuh jubah lebih-lebih lagi bila dilihat kepada jumlah kehadhiran pada ceramah-ceramahnya mencecah ratusan ribu orang yang hadhir.

      Beberapa persoalan muncul:

      1. Adakah manusia yang hadhir berdedai-dedai di ceramah Pas itu tidak terpengaruh langsung dengan kempen Pas?

      2. Kalau tidak terpengaruh langsung, apa tujuan mereka hadhir ceramah Pas?

      3. Adakah Pas gagal menyediakan penceramah berkualiti sebaliknya hanya mampu menampilkan penceramah kelas Raja Lawak?

      4. Adakah orang yang hadhir ceramah Pas itu sememangnya sudah pasang niat untuk datang menikmati hiburan Raja Lawak Pas sahaja dan bila angkat punggung balik, semua yang ditempik sorak oleh penceramah itu dicampak ke longkang saja?

      5. Atau yang hadhir ceramah itu manusia yang sama saja yang akan mengikut kemana saja tempat Pas berceramah.

      Persoalan diatas sukar dinafikan berdasarkan angka undi yang diraih oleh Pas terlalu sedikit pertambahanya pada PRU 13 berbanding PRU 12.

      Pada PRU 12 Pas dapat 1,140,676 undi.

      Bermakna pada PRU 13 undi Pas hanya bertambah 492,713 untuk tempuh 5 tahun.

      Manakala untuk PKR pula pada PRU 12 berjaya mendapat 1,509,080 undi, bermakna untuk PRU 13 PKR mendapat tambahan 745,248 undi.

      Bagi DAP, pada PRU 12 meraih 1,118,025 undi dan mendapat pertambahan sebanyak 618,242 pada PRU 13.

      Kedua-dua parti PKR dan DAP jauh meninggalkan Pas dalam meraih tambahan undi walau pun kedua-dua parti ini tidak sehebat Pas dari sudut jumlah keahlian berdaftar ahli mereka.


      Fakta diatas tidak boleh dinafikan lagi bila dibuktikan lagi dengan jumlah kerusi yang dimenangi oleh Pas hanya 21 berbanding 30 PKR dan 38 DAP.

      Daripada fakta diatas ternyata perasaan bangga diri ahli dan pemimpin Pas diatas jumlah kehadhiran manusia di ceramah-ceramah Pas tidak membawa apa-apa manafaat pada saat yang diperlukan iaitu pada PRU.

      Sebagai bekas penyokong PKR, Omak Kau tidak perlulah memperkecil-kecilkan jumlah kehadhiran pada ceramah-ceramah Parti Amanah.

      Bukti-bukti telah termaktub bukan setakat PRU 12 dan 13 sahaja malah sejak PRU 10 dan PRU 11 lagi trend kehadhiran pada ceramah Pas sangat kontra dengan jumlah undi yang berjaya diraih oleh Pas.

      Jadi adakah masih relevan Omak Kau berkelakuan sinis seperti ini terhadap parti yang lebih kecil, lebih baru dan lebih miskin dari parti Pas?

      Omak...kau belajarlah mencari dan mengguna fakta sebelum menulis.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  2. Siapa saja yg join PKR & PAN akan jd mangsa OMK.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak ada cerita 2600 juta. Tak ada cerita Hadi nak jadi punasihat UMNO. Tak ada cerita balak di Kelantan. Kenapa yee OMK? Banyak ke wang yg PAS beri hingga semua isu PAS dan UMNO tak disiarkan?

      Delete
  3. Nampaknya sesiapa yang masuk PKR semua jadi kaki gaduh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik semua masuk umno agar mudah diberi dedak. Cukup masa disembelih spt Shapue Afdal.

      Delete
    2. JAMAL PAK TONGKOL BAIK SAGAT LAH TUU... HARI2 CIPTA HURU HARA TAPI LEPAS BEBAS....

      Delete
  4. Kita perlu berani spt rakyat kelantan yg bijak dan berani terutama berpolitik. Tolak walaun2 krn ingin jadikan pas punahsihat kpd umnuuu

    ReplyDelete
  5. menagap Omak kau ambil tahun 1996 aje ,mnegapa tak ambil tahun 1900 lagi ,otak omak kau betina siam ni makin nyanyuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. KENAPA OMAK TAK AMBIK MASA TAHUN HADI KATA TAK SOKONG PAS JADI KAPIAQ??

      MUNAPIQ KER??

      Delete
    2. Hebat sangat Saifuddin Nasution itu dafta nama pakatan rakyat di ros tak boleh dia daftakan , kerja merusuh dia pandai lah . itu yg dibuat oleh pkr itu.

      Delete
  6. AKU NAK HUDUD.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TAPI HADI NAK HUDUUUUUUIIIIITTTT

      Delete
  7. Bijaknya penasihat Israel/umno. Guna isu hudud utk tumbangkan PR. Anwar di jel. Pas berpecah. Selangor huru hara. Dap diserang segenap penjuru. Hadi melutut pd umno. Umno kini bernyawa semula.

    ReplyDelete
  8. Tak ada cerita husam kata hadi pernah nak UG kat selangor ker?
    Boring la...

    ReplyDelete
  9. Cerita Lebai tinggi 5 lapis tebang balik sampai kena banjir besar kat tempat kawan kita tu tak ada ker?

    ReplyDelete
  10. BERITA, KHAMIS 19 Julai 2012 (mungkin omak tak jumpa carik)

    SHAH ALAM – Ketua Pemuda Pas, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, Pas tidak pernah bersekongkol dengan DAP kerana ia adalah tahaluf siasi. Menurut Nasrudin, hal ini kerana Pas sedar dengan hanya satu parti tidak boleh menang di negara ini. “Pas perlu akui realiti, tidak menang dengan satu parti. Kerjasama dengan DAP, salah satu parti komponen Pakatan Rakyat (PR) adalah dalam konteks politik,” katabeliau pada Debat Sinar Harian hari ini. Dalam pada itu, beliau berkata, Pas tidak menggadai prinsip perjuangan parti dengan negara berkebajikan kerana ia tidak bertentangan dengan Islam. “Ada pihak mengatakan Pas kononnya mengadai prinsip perjuangan dengan mengatakan negara berkebajikan tidak kena dan tidak betul, sedangkan ia tidak bertentangan dan sangat bertepatan dengan Islam,” katanya.

    ****SKANG MACAM MUNAPIK PULAK...

    ReplyDelete
  11. HAHAHAHA...GELI HATI PUN ADA. U TURN TAK HABIS2 PUAK PAS PIS PUS NEH.....

    Tahaluf Siasi - Dalil Mengapa PAS bekerjasama dengan DAP

    Meh tengok kat : https://www.youtube.com/watch?v=A_QxrwaK7_o

    ****SKANG CAM MUNAPIK PLK DAH.....

    ReplyDelete
  12. Tu sebabnya kalau melayu PKR kata mereka berjuang sama hak itu makna cerita lancow.... Sebab mereka dari umno dan mereka adalah umno pekat yang terlalu kuat rasistnya.
    Dalam sekelip mata mereka boleh berubah dari pekat rasist kepada perjuangan sama rata setelah Anwar dipecat dari umno. Sebab itu aku tak percaya melayu PKR.

    ReplyDelete
  13. INI AYAT PAK LEBAI 3 TAHUNG LEPAH (Omak mungkin tak jumpe)

    Tahung Oktober 2012: KUALA TERENGGANU - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang hari ini menegaskan parti itu memperoleh pelbagai keuntungan hasil kerjasama dengan DAP dalam pakatan pembangkang.

    Beliau berkata, kerjasama dengan DAP memudahkan Pas menarik sokongan masyarakat bukan Melayu di negara ini seterusnya membolehkan parti itu kini mentadbir dua negeri di Malaysia.

    "Kita juga sebenarnya dapat tadbir Perak dengan kerjasama erat DAP ... kita langsung tidak pernah rugi dalam mana-mana kerjasama kita. Malah kita juga dapat keuntungan kerjasama dengan BN (Barisan Nasional) sebelum Pas keluar pada 1978.

    "Kita buat kerjasama yang dapatkan keuntungan kepada kita tetapi dalam masa sama kita tiada tolak ansur sekiranya kita kena korbankan perkara tunjang perjuangan kita," katanya kepada pemberita.

    Terdahulu, beliau menyampaikan ceramah, nasihat dan beramah mesra dengan pelajar Maahad Tahfiz Tok Jiring di Kampung Tok Jiring di sini, hari ini.

    Media hari ini melaporkan Musyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berkata, Pas memerlukan DAP bagi meraih sokongan bukan Melayu bagi memenangi pilihan raya umum ke-13 akan datang.

    Kerjasama itu mengundang pelbagai kritikan daripada akar umbi Pas sendiri antaranya daripada Prof Emeritus Datuk Dr Shahnon Ahmad yang berpendapat perjuangan politik Pas tidak lagi menepati kehendak Islam apabila bekerjasama dengan DAP.

    Abdul Hadi berkata kerjasama dengan DAP adalah berlandaskan 'tahaluf siyasi' (kerjasama badan Islam dengan pergerakan lain yang tidak bermatlamatkan Islam di dalam perjuangannya, bagi mencapai matlamat sama) dan dibuat berdasarkan garis panduan yang disediakan Majlis Syura Ulama Pas.

    ***SKANG DAH ALPASTOKIMAK...

    ReplyDelete
  14. WAHAI UMAT ISLAM DAN MELAYU TERUTAMA DI PANTAI TIMUR

    SEDARLAH BAHAWA UMNU BN DAN KONGLOMERAT2 NON MALAY SUDAH LAMA MENGIDAMKAN KELANTAN TERUTAMANYA.

    desas desus dr umnu beberapa PRU dulu mengatakan konglomerat cina yg ternama beri dana 2b utk rampas kelantan.

    MEREKA BEGITU MENGIDAM HASIL BUMI PETROLIUM DAN GAS ALI YG BYK DI KELANTAN. dikatakan gas asli bernilai trillion tong belum dipunggah di kelantan.

    maka dgn bermodal kecil 2b, konglomerat cina itu akan meraih untung berkali ganda jika umnu menang di kelantan.

    kita tk pasti adakah sebahagian dpd 2.6b yg ada dlm akaun bini kak ros sekarang adalah termasuk sumbangan dana cina tersebut. mungkin juga.

    PERCAYALAH JIKA UMNU BERJAYA RAMPAS SELANGOR DAN KELANTAN... PAS akan dihumban mcm pelacur tua yg tidak bernilai dicampak ke tepi jalan. kalau benar umnu jujur sekarang pun umnu blh beri kekayaan kpd hadi dan pasug.

    tp mereka hanya gula2kan pemimpin bodoh pas tersebut. bila memang kamu akan dicampak mcm babi kurap. PECAYAAA LAAH

    ini bukan semata2 sentimen politik partisan tp ini adalah agenda sulit umnu yg org tk berapa cerdik pun dapat baca.

    tp kerana disogok dgn dunia.. pasug sudah beruah perjuangan dpd Islam kepada Assobiyah Melayu yg sesat

    ReplyDelete
  15. PAS kekal di Selangor kerana Din Ayam!

    Pasal Din Ayam masih di perangsang!

    Sebagai panduan utk ahli dan pendokong Pas Shah Alam behubung dgn keputusan Mesy MSU

    "PAS SHAH ALAM TERUSKAN KERJASAMA DENGAN PKR DAN DAP"

    PAS Shah Alam memaklumi bahawa Mesyuarat Majlis Syura Ulamak memutuskan hubungan tahaluf siasi dengan DAP terbatal. Dalam masa yang sama, PAS mengekalkan tahaluf siasi bersama PKR.

    PAS Shah Alam juga memaklumi keputusan ini diserahkan kepada Jawatankuasa Kerja PAS Pusat untuk dilaksanakan menurut kesesuaian dan keperluan politik semasa.

    Sementara itu, PAS Shah Alam menyedari keterlibatan kepimpinan, ahli dan jentera di semua peringkat di dalam merancana, melaksana dan menggalas amanah rakyat Negeri Selangor yang telah memberi mandat kepada Pakatan Rakyat di dalam PRU ke-13 yang lalu.

    PAS Shah Alam juga menyedari bahawa Pakatan Rakyat Selangor yang terdiri dari PAS, PKR dan DAP telah dapat bekerjasama dengan baik; menyelesaikan isu dan perbezaan dengan harmoni; dan menerajui Kerajaan Negeri, PBT dan semua institusi di bawah kerajaaan Negeri Selangor dengan mantap dan jaya.

    Maka, sehingga ada ketetapan dan kaedah perlaksanaan yang bersesuaian dengan keperluan politik di Negeri Selangor oleh Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, PAS Shah Alam akan terus berkerjasama dan berkawan dengan PKR dan DAP untuk menggalas tanggungjawab membangun negeri dan masyarakat Selangor.

    AZLI YUSOF
    YDP Pas Shah Alam
    11 Julai 2015

    ReplyDelete
  16. Mampukah PAS pertahan jumlah undi dlm pru14 nnt.

    ReplyDelete
  17. HAHAHA....APA PROPESOR NEH KATA PASAL PAS

    "Sejak pilihan raya 1955, pencapaian PAS bercampur-campur: Tahun itu PAS memenangi satu kerusi; pada pilihan raya parlimen selepas merdeka pada 1959 PAS memenangi 13 kerusi; 1964 sembilan kerusi; dan 1969 PAS menang 12 kerusi. Selepas tempoh singkat sebagai ahli gabungan pemerintah Barisan Nasional pada pilihan raya 1974, PAS sekali lagi bertanding bersendirian, mendapat lima kerusi pada 1978 dan 1982 dan satu kerusi pada 1986. PAS memenangi tujuh kerusi pada 1990 dan 1995; dan memenangi 27 kerusi pada 1999; tujuh kerusi pada 2004 dan 23 kerusi pada 2008.

    Dapat diperhatikan PAS menunjukkan prestasi baik pada 1969, 1990, 1995, 1999 dan 2008 semasa menjadi ahli gabungan yang lebih besar. Pada 1990 dan 1995, ia menyertai pakatan dengan Semangat 46 sebagai Angkatan Perpaduan Ummah dan pada 2008, ia bersekutu dengan PKR dan DAP menubuhkan Barisan Alternatif. PAS hanya menang satu kerusi dalam pilihan raya 1986 dan tujuh kerusi dalam pilihan raya 2004, semasa bertanding bersendirian dan platform politiknya dinilai sebagai radikal dan berpotensi mencetuskan konfrontasi.

    Dua kesimpulan boleh dibuat daripada pemerhatian pencapaian PAS dalam pilihan raya setakat ini: Pertama, PAS tidak dapat meraih kuasa di peringkat persekutuan sekiranya tidak bersama satu pakatan. Malah, semasa menjadi sebahagian pemerintah pada tahun 1970-an, ia sebahagian gabungan BN. Disebabkan landskap etnik Malaysia yang 60 peratus terdiri daripada orang Melayu dan etnik Bumiputera lain, PAS - seperti juga parti politik Malaysia lain yang beraspirasi nasional - perlu mempunyai sekutu daripada pelbagai parti dan menjadi sebahagian satu pakatan.

    Pada masa sama, sifat pengundi Malaysia, yang berbeza kepentingan berdasarkan etnik, bahasa dan agama, menjadikan satu parti berkuasa tanpa sokongan parti berasas etnik atau agama sebagai sekutu sesuatu yang mustahil. Hal ini terpakai pada PAS dan parti-parti lain: Malah Umno yang kekal sebagai parti terbesar di negara ini juga bergantung kepada sekutu dalam BN."

    ITU PASAL KELANTANG MEMANG KOMPOM TERBANG PUNYER.....

    ReplyDelete
  18. DIA NAK LETAK CALON KAT TEMPAT ORANG, TAK APA....
    ORANG NAK LETAK CALON TEMPAT DIA, MULALAH DIA MERACAU2....
    KAHAKPTUIIIII......

    Pas mula bertindak balas dengan bekas sekutunya, DAP apabila merancang meletakkan calon dalam kalangan Dewan Himpunan Penyokong Pas (DHPP) di kawasan bukan Melayu pada pilihan raya umum akan datang.

    Presidennya, Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, calon dalam kalangan DHPP itu juga adalah dalam kalangan bukan Melayu untuk berhadapan dengan bekas sekutunya tersebut.

    “Pas tidak teragak-agak membuat kajian mendalam untuk kita meletakkan calon bukan Islam mewakili parti pada pilihan raya umum akan datang dan perkara itu sedang dilakukan oleh pihak Pas pusat,” katanya.

    Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas hadir dalam Program Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden Pas di Hotel Melang Inn dekat sini hari ini.

    Tindakan itu dilihat sebagai ‘serangan’ balas parti itu kepada Parti Amanah Negara (Amanah) apabila menyatakan pendirian untuk bertanding di semua kawasan termasuk yang dikuasai oleh Pas.

    Mengulas lanjut, Abdul Hadi menjelaskan, kriteria bagi membolehkan calon dalam kalangan DHPP itu hendaklah mereka yang merupakan penyokong dan pejuang tegar Pas.

    “Perkara ini bukanlah sesuatu yang baharu, kita boleh melantik mereka ini sebagai menteri. Mereka ini akan melaksanakan dasar dan polisi yang kita akan bentuk,” katanya.

    ***TAK KE AL-PASTOKIMAK NAPANYA TURRR..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Quran dah kata jangan lantik kapir jadi pemimpin.
      Pas nakkkkkkkkk jugak lantik kapir masuk calon PRU14 jadi pemimpin dia.....

      Pukimak betol laa...

      Delete
    2. Jika ditakdirkan Mat Sabu akan menentang wakil Pas DHPP yang berbangsa kafir, maka jatuhlah hukum haram mengundi lambang bulan itu kerana kekafirannya.

      Delete
  19. REFRESH....

    Amanat Dato Haji Abdul Hadi Awang

    “Saudara-saudara sekalian!”


    “Percayalah, kita menentang UMNO bukan kerana nama dia UMNO. Kita menentang Barisan Nasional (BN) bukan kerana nama dia BN. Kita menentang dia kerana dia menegakkan perlembagaan penjajah, mengekalkan peraturan kafir.”


    “Oleh kerana itulah kita berjuang melawan mereka. Percayalah saudara-saudara, perjuangan kita adalah jihad, ucapan kita adalah jihad, derma kita adalah jihad dan kerana itulah kita berjuang dengan puak-puak ini. Kalau kita mati kerana berlawan ini, mati kita adalah mati syahid, mati kita adalah mati Islam.”


    “Kita tidak payah masuk Yahudi, kita tidak payah masuk Kristian, kita tidak payah masuk Hindu, kita tidak payah masuk Budha tetapi kita akan menjadi kafir dengan mengatakan politik suku (asing) agama suku.”


    Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang
    Kuala Terengganu,7 April 1981.

    Sumber : http://arifomar.blogspot.my/2009/10/amanat-tuan-guru-haji-hadi-sekadar.html

    ReplyDelete
  20. Penghuni Gua : Sekadar " refresh " . Kadangkala pemimpin dan penyokong PAS ini lupa dan menafikan apa yang dikatakan. Amanat ini kalau tak sama pun , ia dianggap oleh pemimpin dan pendokong PAS macam ayat suci dan hadith Nabi.

    2. Siap dicetak dan di bingkaikan. Di letakkan di segala sudut rumah. Kalau di pasar malan dan kedai-kedai chokia ini jangan cakaplah. Kasetnya pun berkumandang dari lepas subuh hinggalah ke suboh semula.

    3. Semasa PG di UM dulu pun, jangan cerita lagi. Kita yang pakai seluar jeans ( tahan lama sebab itu pakai jeans dan 2 minggu sekali basuh ) dipandang oleh mereka ini dengan sebelah mata aje.

    4. Menentang dan menyanggah amanat ini pun dikafirkan. Bermula dari itulah ujudnya sembahyang dua imam ( di Besut dan Pasir Putih Kelantan punmasih ujud hingga kini ) , kenduri kendara yang bukan PAS mereka tak akan pergi , sembelihan bukan PAS pun tidak dimakannya kerana haram. Sebab yang sembelihnya UMNO yang dikafirkan oleh TGHH.

    5. Akhirnya , hapah pun tak ada apa sekarang dan sudah takut nak didendangkan oleh TGHH atau semua pendokong PAS. Kalau betul amanat itu, mengapa tidak didendang hingga sekarang?

    6. Minta jawab sikit?

    Nota : Ayah PG pun adalah pemimpin PAS Daerah Kuantan yang tegar juga ( tetapi tak adalah kasar dan memaki hamun orang. Tak pernah. Cakapnya pun tak berapa nak dengar / amat perlahan ) . Tetapi kerana Amanat inilah beliau terus berdiam diri serta menjauhkan diri dari PAS. Ini yang amat melukakan hatinya seperti mana di bisikkan kepada PG sebelum beliau kembali ke rahmatullah.

    Juga kerana beberapa penyelewengan pemimpin PAS tempatan dalam hal duit simpanan pengikut PAS yang akan ke Mekah untuk menunaikan fardhu haji pada masa itu ( 1980an ) yang digelapkan oleh beberapa pimimpin PAS di Pahang dan Kuantan pada masa itu. Simpanan duit ahli PAS ini hanya ditulis dalam buku 555 sahaja. Akhirnya , ahli-ahli PAS menangis tak berair mata. Ada lagi pun pemimpin itu. Cuma kurang aktif sekarang.

    Sumber : http://arifomar.blogspot.my/2009/10/amanat-tuan-guru-haji-hadi-sekadar.html

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Guru Hj Salleh amat kecewa dengan isu amanat ini yang sengaja dimainkan UMNO yang sangat ketandusan isu. Tn Guru Hj Salleh berkata Insyallah isu ini tidak lama, nanti depa (mereka /UMNO ) akan diam. Golongan agama seperti beberapa orang mufti dan termasuk Hassan Ali tidak amanah dengan ilmu. Contohya Hassan Ali mengapa dulu masa ada jawatan dalam PAS tidak bangkitkan isu ini hingga dia dapat jadi exco PAS di Selangor? Mengapa sekarang Hassan Ali baru bersuara, ini menunjukkan Hassan Ali tidak ikhlas berjuang. Begitu juga Tn Guru Hj Salleh menemplak JAKIM dan beberapa orang mufti terutamanya Dato Harussani mengapa isu amanat ini dibesarkan? Mengapa tidak tegur Mahathir yang kata "Baik kawan dengan syaitan yang dikenali dari malaikat" dan Mahathir berkata Malaikat ada yang baik dan ada yang jahat mengapa tidak ambil tindakkan, ini soal aqidah. Begitu juga mengapa tidak ambil tindakan kepada Rahim Noor yang kata kepada Nik Aziz bapa kafir? Ini menunjukan ramai mufti jahat mufti pengampu kerajaan. Begitu juga ramai pimpinan UMNO mempersenda hudud mengapa tidak diambil tindakkan dan mengapa tidak dihebohkan? Tn Guru Hj Salleh menyeru ahli PAS supaya memperbanyakkan doa munajat agar fithnah jahat UMNO/BN terhadap Tn Guru Hj Hadi dalam isu ini diangkat dengan segera. Tn Guru Hj Salleh mengadakan munajat khas mengenai isu amanat Hj Hadi ini di Masjid Bukit Besar Yan pada 2.1.2013 lalu, kehadiran lebih kurang hampir 400 orang yang hadir. Tn Guru Hj Salleh Musa akan jelajah setiap daerah seluruh kedah menggerakan munajat bagi menghadapi pilihanraya 13. Tn Guru Hj Salleh telah menghubungi Tn Guru Hj Hadi Jumaat lalu meminta Tn Guru Hj Hadi bersabar dan mempertahankan amanat. Alhamdulillah Tn Guru Hj Hadi dengan berkata, tak pa Tok Guru, saya tengah mengarang 100 alasan mengenai amanat ini, Insyallah saya pertahankan. TAKBIR!!!

      Delete
  21. BERITA TAHUN 2013

    Batu Kurau: Umno semakin tertekan, selepas isu sekatan kebebasan bersuara terhadap mahasiswa, kini umno terus menekan golongan anak muda. Terkini lokasi padang Kejohanan Futsal Piala Dato' Fauzi Shaari anjuran JPRK Larut dikunci oleh pihak umno. Menurut Ketua Cawangan PAS Kg. Pantai Besar, Norzati b Ramli. Sehari sebelum pertandingan pihaknya telah menerima aduan daripada beberapa orang anak muda bahawa pintu pagar padang futsal tersebut telah dikunci oleh seorang ahli umno. "Bila saya terima berita ini, saya terus menghubungi Ust Akmal dan memaklumkan apa yang berlaku dan beliau bergegas ke tempat kejadian". Ujar beliau. Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Cawangan Kg Pantai Besar pula menyatakan kekesalannya atas peristiwa yang berlaku. Menurutnya PAS sebagai sebuah parti politik yang sah sepatutnya berhak menggunakan segala kemudahan awam yang terdapat dinegara ini. "Kami juga adalah warganegara Malaysia yang membayar cukai setiap tahun kepada kerajaan, tapi kenapakah kami disekat daripada menggunakan padang ini?". Soalnya. Akibat pebuatan tersebut, majority anak muda yang menyertai pertandingan tersebut melahirkan ketidakpuasan dan kekecewaan mereka terhadap insiden tersebut. Mohd Hafiz b Zulkifli yang mewakili Pak Abu Catering FC dari Selama kecewa dengan sikap umno, beliau menyifatkan padang futsal tersebut adalah kemudahan untuk rakyat Malaysia dan bukannya untuk parti umno. "Sekiranya umno rasa tertekan, umno buatlah program seumpama ini juga dan jangan kerana tidak mampu buat, mula nak sekat program orang". Ujar beliau yang pernah mewakili Pasukan Takraw Negeri Perak bawah 21 Tahun 2008-2012 (SUKMA). Seorang lagi peserta, Puwira b Che Dan yang mewakili pasukan Sg. Ara FC turut berkongsi perkara yang sama. Beliau menyifatkan dalam Negara yang mengamalkan demokrasi, tidak sepatutnya umno mempolitikkan kegiatan sukan. "Ini kali kedua saya menyertai program anjuran PAS, sebelum ini saya juga menyertai program sukan anjuran umno walaupun saya tidak menyokong umno, ini kerana bagi kami ini adalah demokrasi". Ujar beliau. Timbalan Ketua Pemuda PAS Larut, Ust Mohd Akmal Kamarudin ketika ditemui dilokasi pertandingan pula menyifatkan umno sebagai parti yang cakap tidak serupa bikin. Ini kerana Perdana Menteri sering melaungkan transformasi demokrasi tetapi insiden ini jelas menunjukkan umno adalah pengamal politik sempit. "Saya mewakili seluruh anak muda Parlimenn Larut dengan ini mengutuk sekeras-kerasnya tindakan tidak bertanggungjawab ini. Kami dipihak Pemuda PAS berjanji sekiranya Pakatan Rakyat Berjaya menawan Putrajaya, segala kemudahan awam yang ada diseluruh Negara akan dinikmati oleh semua rakyat tanpa mengira parti". Tegas beliau. Pertandingan yang menawarkan hadiah utama sebanyak RM1200 untuk johan itu Berjaya menghimpunkan seramai 50 buah pasukan dari seluruh Parlimen Larut termasuk dari Pulau Pinang dan Kedah serta pasukan Parlimen berdekatan.

    ReplyDelete
  22. Ahmad Awang mempertikaikan keikhlasan Umno dalam menyokong hasrat Kelantan melaksanakan hudud di negeri pantai timur itu, mengatakan ia merupakan permainan politik parti Melayu itu.

    Ahli politik veteran itu percaya, ketiadaan rang undang-undang persendirian PAS dalam aturan urusan mesyuarat sepanjang 2 minggu Dewan Rakyat bersidang sejak 18 Mei lalu, membuktikan Umno mempermainkan mereka.

    "Dalam sidang Parlimen yang lepas, usul ini dikatakan akan dibincang dalam sidang kali ini. Tetapi sehingga sekarang, ia tidak ada pun. Saya yakin, kita berjaya dipermainkan Umno," kata Ahmad kepada The Malaysian Insider.


    Sebelum ini, pada mesyuarat pertama penggal ketiga Parlimen ke-13 yang berakhir pada 9 April, alasan yang diberikan ialah banyak rang undang-undang perlu diutamakan.
    Ia menyebabkan rang undang-undang persendirian yang dibawa Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu terpaksa diletakkan di hujung sekali, dan akhirnya tidak sempat dibincangkan.

    "Kali ini pula, kerana ada Rancangan Malaysia ke-11. Kesudahannya, langsung tiada dalam jadual," kata Ahmad yang menduga rancangan 5 tahun itu mungkin dijadikan alasan untuk sekali lagi rang undang-undang itu tidak berjaya dibentangkan.

    "Ada yang kata, speaker memaklumkan, atas arahan perdana menteri, rang undang-undang persendirian ini tidak boleh dibawa,” katanya.

    Katanya, keadaan itu mungkin juga berkaitan dengan pemimpin Barisan Nasional (BN) Sabah dan Sarawak yang tidak senang dengan tindakan Kelantan dan lantang bersuara menentang pelaksanaan hudud.

    "Kesimpulannya, (sokongan kepada) hudud ini hanya permainan politik Umno dan tujuan politik, bukan untuk dilaksanakan," kata Ahmad.

    Bekas naib presiden PAS itu berkata, jika benar-benar ikhlas dalam isu hudud ini, wakil rakyat Umno sendiri perlu membawa cadangan pindaan tersebut ke Dewan Rakyat.

    Calon presiden PAS, Ahmad Awang menjawab soalan ketika ditemubual di rumahnya di Batu Caves, Selangor, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 29 Mei, 2015.Calon presiden PAS, Ahmad Awang menjawab soalan ketika ditemubual di rumahnya di Batu Caves, Selangor, baru-baru ini. – Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 29 Mei, 2015."Kalau Umno yang membentangkannya, kerja akan jadi lebih mudah, kerana ia mewakili kerajaan. Ia juga mengesahkan Umno memang menyokongnya.

    "Tetapi keadaan sekarang ini terkontang-kanting," kata Ahmad yang juga bekas pesuruhjaya PAS Perak.

    Pada sesi Dewan Rakyat yang lepas, harapan Hadi agar rang undang-undang persendirian untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 dibacakan, musnah apabila ia ditangguhkan ke mesyuarat kali ini.

    Rang undang-undang itu bertujuan meminda akta yang juga dikenali sebagai Akta 355 itu, bagi membuka jalan kepada pelaksanaan hudud di Kelantan.

    Bagi membolehkan pelaksanaannya, Kelantan memerlukan sokongan daripada ahli Parlimen BN, yang hingga kini masih belum membuat pendirian rasmi mengenai perkara itu.

    Pada Mac, Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan sebulat suara meluluskan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II 1993 (Pindaan 2015) yang disokong semua penggubal undang-undang di negeri itu, termasuk daripada Umno.

    Ini membawa kepada perpecahan yang makin mendalam antara PAS dan rakan dalam Pakatan Rakyat (PR) - DAP dan PKR.

    Ahmad berkata, PAS terperangkap dalam isu ini kerana terlalu percaya dengan janji Umno.

    "Saya ada pengalaman sendiri dengan Umno. Saya tidak percaya kepada mereka," kata bekas presiden Persatuan Ulama Malaysia itu.


    ReplyDelete
  23. DAP BANTU BINA SEMULA RUMAH

    DAP berjaya membangunkan semula sebuah kampung di Gua Musang selepas musnah atau rosak teruk akibat banjir mega pada 24 Disember tahun lalu.

    Kampung Pasir Tumbuh, sebuah kampung di pedalaman yang terletak di Hulu Kelantan kini berjaya dibina semula melalui projek ini di mana DAP menyumbangkan kira-kira setengah juta ringgit daripada dananya.

    Selain Impian Kelantan DAP, terdapat juga badan bukan kerajaan (NGO), syarikat perniagaan dan orang perseorangan selain daripada kerajaan Kelantan dan Putrajaya tampil membantu mangsa banjir mega ini.


    Sebanyak 1,821 keluarga dikatakan hilang sepenuhnya rumah mereka selepas banjir yang melibatkan 4 daerah utama iaitu Gua Musang, Kuala Krai, Machang dan Tanah Merah.
    Impian Kelantan DAP bergabung dengan seorang ahli perniagaan Kelantan dan sebuah anak syarikat kerajaan negeri sudah selesai membina 25 buah rumah baharu selepas rumah lama mereka musnah dan membaiki 35 buah untuk mangsa ini, kata pengurus projek ini, Mohd Fauzi Mohd Azmi, 40.

    "Kami kini di fasa kritikal untuk menyiapkan kesemua rumah ini menjelang Ramadan nanti," kata Fauzi yang sudah berkampung di sini sejak 28 Februari lalu.

    Pengurus projek Impian Kelantan, Mohd Fauzi Mohd Azmi berkata, RM1.3 juta diperuntukkan untuk pembangunan semula dan sebahagian besarnya iaitu kira-kira setengah juta ringgit disediakan DAP melalui tabung dan juga sumbangan yang diberikan kepada penduduk Kelantan. Pengurus projek Impian Kelantan, Mohd Fauzi Mohd Azmi berkata, RM1.3 juta diperuntukkan untuk pembangunan semula dan sebahagian besarnya iaitu kira-kira setengah juta ringgit disediakan DAP melalui tabung dan juga sumbangan yang diberikan kepada penduduk Kelantan.

    Pasir Tumbuh mempunyai 83 buah rumah dan sebuah sekolah di mana hanya lapan buah rumah sahaja terselamat dalam banjir mega ini, kata penghulunya Ahmad Seman, 55.

    Tunggak projek ini adalah bekas Ahli Parlimen Kota Baru Datuk Wan Abdul Rahim Abdullah yang menguruskan projek ini melalui NGO Cakna UT yang bernaung di bawah Impian Kelantan.

    Sehingga kini pelajar Sekolah Kebangsaan Pasir Tumbuh masih belajar di dalam bangunan asrama selepas kelas mereka tenggelam kerana banjir dan masih belum dipulihkan sehingga sekarang.

    Impian Kelantan yang dipengerusikan Naib Presiden PAS Datuk Husam Musa dilancarkan pimpinan parti Islam itu dan DAP pada 31 Januari lepas di Dewan Perhimpunan Cina Kelantan, Kota Baru.

    Turut serta di majlis itu adalah Ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang dan pemimpin Pakatan Rakyat (PR) lain serta Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dan bekas Pengerusi Bersih Datuk Ambiga Sreenevasan.

    Mereka turut diraikan oleh kerajaan negeri dalam satu majlis makan malam di kediaman rasmi Menteri Besar Kelantan.

    Menurut Setiausaha Organisasi DAP Anthony Loke, ketika majlis pelancaran itu, DAP serta rangkaian NGO dan sukarelawan yang terlibat dalam usaha membantu serta memulihkan semula keadaan tidak mempunyai sebarang agenda politik.

    “Impian Kelantan tidak menggunakan logo roket yang menjadi lambang parti DAP, kerana inisiatif tersebut digerakkan bersama-sama rakyat Malaysia, menjangkaui parti politik,” katanya.

    Impian Kelantan mempunyai pendekatan tersendiri dalam membangunkan semula perkampungan itu selepas trauma yang dihadapi oleh mangsanya.

    "Konsep pembangunan yang kami buat mudah saja. Kami tanya mangsa banjir ini, apa rumah yang mereka mahu berdasarkan keperluan mereka. Kami siapkan bahan binaan dan tuan rumah membina sendiri rumah mereka dengan cara kami upah mereka RM50 sehari.

    "Mereka pula dibantu oleh penduduk kampung serta sukarelawan yang datang setiap hujung minggu dari seluruh negara," kata Fauzi kepada The Malaysian Insider yang mengunjungi perkampungan terpencil itu baru-baru ini.

    Menurut Fauzi, Impian Kelantan memperuntukkan RM15,000 hingga RM25,000 untuk sebuah rumah di kampung itu.

    Beliau berkata, RM1.3 juta diperuntukkan untuk pembangunan semula ini dan sebahagian besarnya iaitu kira-kira setengah juta ringgit disediakan DAP melalui tabung dan juga sumbangan yang diberikan kepada mereka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko nampak yg depan saja, yang beratus juta RM nilai balak dari Kelantan tu siapa yg untung, kalau tak DAP dan proxy nya.

      Delete
  24. Pas DAH kena kencing ngan bos sendiri... Maluuuuuuuu woiiiii

    ReplyDelete
  25. APAAA KOORAAANNGGG MEREPEEKKKK NIIIIIIIII OOOOIIIII....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...