KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 29 July 2015

MUHYIDDIN AKAN LEPASKAN JAWATAN SEBAGAI TIMBALAN PRESIDEN UMNO SECARA SUKARELA ATAUPUN DIPAKSA?????



Kini para pengalanslisi dan pemerhati politik akan memberikan tumpuan mereka kepada gerak balas yang akan dibuat oleh Timbalan Presiden UMNO Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini. Beliau menyatakan akan mengada sidang akhbar di kediamannya di Bukit Damansara jam 11 pagi ini.

Muhyiddin mempunyai beberapa gerakan yang perlu difikirkan dengan mengambil kira risiko yang bakal beliau hadapi.

Pertama, Muhyiddin akan mengumumkan untuk terus memegang jawatan dalam parti sebagai Timbalan Presiden UMNO dan menjadi ejen “Check and Balance” kepada pentadbiran kerajaan.

Jika keputusan ini diambil, UMNO akan terus berada dalam keadaan tidak tenteram, aman, harmoni dan kacau bilau buat beberapa ketika lagi.

Keputusan ini juga akan menyaksikan Muhyiddin berhadapan risiko seperti mana Timbalan-timnbalan Presiden UMNO terbuang sebelum ini. Sama ada mereka dimalukan seperti Tun Musa Hitam atau berhadapan dengan pemecatan dari parti seperti mana Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Presiden UMNO yang juga Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak sudah membuktikan beliau bersedia bertindak drastik, “kejam” dan kasar jika ia perlu jika merasakan ianya suatu tindakan tepat lagi wajar untuk mempastikan UMNO/BN terus bertapak dan berkuasa di Putrajaya pada PRU ke-14 nanti.

Kedua, Muhyiddin atas sikap sayangkan parti membuat keputusan melepaskan jawatan beliau sebagai Timbalan Presiden UMNO bagi memberi laluan Naib Presiden, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi memangku dan menyusun semula UMNO bagi berhadapan pilihan raya umum ke 14 yang bakal berlangsung paling lewat tahun 2018 nanti.

Dengan cara ini beliau boleh sahaja kembali mencabar kepimpinan parti jika Barisan Nasional mendapat keputusan yang lebih buruk atau bersara secara terhormat.

Muhyiddin boleh menurut jejak langkah Musa Hitam dan Anwar Ibrahim menentang UMNO dengan menerima hakikat betapa langkah itu ada bagasi risiko yang cukup tinggi.

Sejarah kedua Timbalan Perdana Menteri yang letak jawatan maupun dipecat perlu diambil teladan dan iktibar ... Jika merasakan ada sokongan dan keberanian dialu-alukan ambil langkah ini .. jika kebranian tidak seberapa, sokongan ala-ala kadar sahaja dan paling teruknya jika ada kudis panau kurap maka langkah ini amat berbahaya sekali untuk diambil.

Namun Muhyiddin juga berhadapan dengan faktor usia. Pada usia 69 tahun, Muhyiddin tidak mempunyai kelebihan faktor usia seperti mana Musa dan Anwar untuk terus kekal relevan dalam jangka masa yang panjang.

Dalam mesyuarat UMNO Bahagian Pagoh tahun lalu, Muhyiddin menyatakan ini merupakan penggal terakhir beliau sebelum bersara. Namun peluang yang terhidang sejak 6 bulan lalu mengubah persepsi Timbalan Presiden UMNO.

Muhyiddin mungkin menyangka ada peluang mencabar kepimpinan Mohd Najib dan merampas kepimpinan. Beliau juga mungkin diberi gambaran salah oleh kumpulan Tun Mahathir bahawa mereka mempunyai cukup kekuatan dan kemampuan untuk menjayakan konspirasi menjatuhkan Najib.

Namun pemilihan telah ditangguhkan sehingga selepas pilihan raya. Penangguhan ini turut dipersetujui oleh beliau.

Muhyiddin mungkin berharap jika diasak cukup kuat oleh beliau, Shafie Apdal dan Tun Mahathir, Mohd Najib akan berundur secara sukarela dan memberi lalu “permaidani merah” kepadanya. Namun jelas ia tidak berlaku dan andaian beliau tersasar dan melencung jauh.

Sebaliknya Mohd Najib mengadakan rombakan bagi mengukuhkan pasukan pentadbirannya dan tiada siapa pernah terfikir Perdana Menteri yang diejek lembik dan lembut ini menggugurkan Timbalan Presiden dan seorang Naib Presiden sekali gus.

Justeru, pilihan terbaik buat Muhyiddin ialah bersara secara terhormat dan menanti peluang untuk membuat “comeback” jika ada peluang.

Apapun keputusan terletak kepada Muhyiddin sama ada mahu mencari jalan penuh risiko pada usia 69 tahun, atau mencari jalan damai dan akan dikenang ramai sebagai “orang parti tulen” seperti mana Allahyarham Tun Ghafar Baba .. Wallah wuaklam bissawab.

51 comments:

  1. Ako ingatkan assmin yg dulu reput ...rupa rupanya hassan malek....kah kah...apa pun negara kehilangan pemimpin bijak bistari mcm assan malik...ahakss...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tanda parti yg tak dapat 2/3 makin hampir nak hanyut

      Delete
  2. Yg penting maulana lim mat sabu ditolak oleh akar umbi bukan golongan ustaz

    Jeff Ulu Bernam
    Reformist yg Originel

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeff Ulu Babi dulu jd hamba PKR. Bila x dpt projek dia lari sokong PAS. Bila PAS huru hara dan nazak dia beralih sokong UMNO. Tak bermaruah betul Jeff Babi ni.

      Delete
    2. bila tak dpt projek terus jadi geng babi

      Delete
  3. Mat Sabu - Ibrahim Ali -Hassan Malek tu sama spesis tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. nama tuang presdeng tak masuk sekali ker?

      Delete
  4. Sibuk je OK komen hal UMNO.

    Minat UMNO ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Take GHB dah minat sama ameno tak lama lagi. Lama2 DAP pun tak makan torak mat sabu

      Delete
    2. banyak yg dulu macai walaun kini dah tak walaun lagi.
      kini dah jadi geng hambat babi sbb banyak sangat macai geng babi

      Delete
  5. tubuh parti, bini jadi presiden, dia jadi ketua umum. tapi muhyiddin ni x meliwat, jadi tak perlu berpolitik untuk coverline.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh dan bangang mu nie

      Delete
    2. banyak sangat makan duit haram tu

      Delete
  6. Tan Sri Muhyidin ... diharap tidak lagi mengambil jalan menongkah arus...diwaktu kuatnya gelombang fitnah dan adu domba yg dibawakan oleh para penjual beli ilmu ... kini gelombang itu diikut serta oleh gerakkan kafir harbi dari luar negara...secara terang dan tersusun...ketahuilah diwaktu bangsa melayu yg iktiqadnya dengan syahadah..ditanam didlm dada mereka "malaysia negara sekular"..." malaysia negara berkiblatkan penjajah".."malaysia negara menentang syariat islam"....tetapi fahaman golongan kafir harbi diseluruh pelusuk dunia (yahudi..barat..komunis dan sekalian sekutunya)..islam itu subur dan bakal lahir ilmuan yg menyebar di seluruh negara2 islam antara yg paling hebat adalah di bumi tanah melayu ini....setelah hampir berjaya di benua2 arab....malaysia merupakan tulang belakang dimana syariat islam paling banyak dilaksanakan di asia ..sebelum ia menumpukan kepada brunei dan terakhir di indonesia...sesungguhnya org awam (rakyat)...adalah senjata kepada usaha gerombolan kafir harbi ... kerana sifatnya org awam itu memiliki jumlah yg sangat besar ...maka fitnahkan sipemerintah ...lalu org awam akan menjadi soldadu untuk meruntuhkan sesuatu pemerintahan.... malang sekali andai seruan dan khabar buruknya sipemerintah datang dari gerombolan kafir harbi..lalu org awamnya (si rakyat) ..mengambil segala khabar itu sebagai suatu kebenaran ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoi Mat Gondol cakap berbelit-belit macam ular!

      Call saya 6016- 271 5067 Tan Sri Dato' Haji Muhyiddin Yassin

      Delete
    2. Masuk parti kafir hari janganlah dibuat. Masuk parti penyamun harta rakyat pun jangan dibuat juga. Masuklah parti yang bersih.

      Delete
    3. muhidin cuma nak tau pasal 1mdb sbb dia masih tak paham. Tanya kat orang lain pun orang lain tak paham jugak.

      Tanya pon tak boleh ker?

      Delete
  7. Muhyiddin ni time kau raso pulak macam orang lain yang kono buang. Sikit ari laie tak do orang nak sapo kau baik kek pasar mau pun kekek mosojid. Orang main langgar jo bahu kau. Dulu boleh lah bolagak. Ni pay back time. Untuk kojo parti kek dunia lagi dah hino. Kalau untuk Allah s.w.t sampai bilo oghang ingek!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Senyap la Steel Bone, Minang Bahlol

      Delete
    2. Minang anak haram. Ketua anak haram : rosmah.

      Delete
    3. tuang presdeng pun tgh raso apa yg orang lain pernah raso dulu....

      Delete
  8. Kalau dh umur 69 thn lebih baik pencen laa... duk umah jaga cucu, banyakkan ibadat lagi baik. Bersyukurlah pd Allah sbb lanjutkan usia. Ramai lagi yg tak sempat merasa. Politik mmg kotor & tak seharusnya berada kt situ lama2 takut tak sempat bertaubat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Non Mr Matang tu hidup lagi atau dah kena panah petir????

      Kalau dah mampos tu, jangan lagi kita sebut2 kegilaan beliau tethadap nepotism.

      Lahanat rafizi boleh shut up sebab anuar juga pecat TSKI. Anuar dgn Najib sama saja

      Yg Benerrr

      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. tuang presideng tak maing la pecat2.
      Dia main maki barua aje...

      Delete
    3. kita org2 bawah ni cuma mintak satu aje drp muhidin.
      selamatkan negara....

      Delete
  9. TSMY anak seorang ulamak tersohor.

    Kalau dia nak selamat, lebih baik dia sambung kerja baik yang pernah dibuat oleh ayahndanya dulu.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Abang Non Mr Matang tu hidup lagi atau dah kena panah petir????

      Kalau dah mampos tu, jangan lagi kita sebut2 kegilaan beliau tethadap nepotism.

      Lahanat rafizi boleh shut up sebab anuar juga pecat TSKI. Anuar dgn Najib sama saja

      Yg Benerrr

      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. Bangang melampau2 si jeff ni

      Delete
  10. Hahaha.....umno dah gelap....jadi buat apa muhidin nak merebut atau pertahankan jawatannya kalau dpt pun dgn kuasa penyokong tetap sukar bangkitkan party yg semakin sasau lemah masalah berpecah kotor dll....baik duduk diam biarkan mrk berlagak berdrama berlakon silap bulan party ini akan tumbang walaupun rakyat tidak percaya umno akan tumbang selamanya. Bukti mca mic perkasa dah tumbang hanya tinggal umno lagi yg bertahan buat masa ini!!! Namun adakah melayu dulu masih kuat menyokong atau melayu atas pagar lagi berani ambil perubahan mengubah sejarah malaysia. Melayu penentu masa depan malaysia dan melayu juga yg menjahanam malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gang Hati Busuk GHB lagi lahanat, kalah ditolak akar umbi trussss khianat

      Delete
    2. baik jadi geng hambat babi drp jadi geng babi

      Delete
  11. Bagus juga mat sembab ni kena sepak kua,lepas ni UG makin panas..kalau dah spesis umno simpati tu tahap lubang jubo tuya yg kena liwat dgn jibby tu la..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jibby tak meliwat wei bangang, yg meliwat tu boss kau, pendekar kote bengkok. Bodoh sekolah tak habis, melancap dpn laptop kau nih.

      Delete
    2. 1328...ko melancap depan laptop lagi baik drp ko menghadikan orang lain

      Delete
  12. cadangan aku:

    1. buat usul undi tak percaya kat najib.
    2. buat kerajaan peralihan,
    3. tanding jawatan presiden umno.

    ReplyDelete
    Replies
    1. cadangan aku mat sabu mesti masuk DAP

      Delete
    2. Cadangan aku supaya mat sabu mesti masuk DAP supaya dpt makan babi semeja dgn guan eng.

      Delete
    3. apa suruh mat sabu makang
      suruhla tuang presdeng makang

      Delete
    4. 1330...suruh mak ngan bapak ko makan la
      awat suruh mat sabu pulak

      Delete
  13. kata P. Ramlee.."dh kna lah tu..penyangak jual penyamun"...

    ReplyDelete
  14. nasib baik kau ditendang keluar dari tong taik..
    patut bersyukur kerana tak bergelomang taik lembu, taik.babi mca, taik todi mic, taik penyangak penyamun duit rakyat, taik mak badak serta anak cucu cicit makan duit haram.
    kau bina hidup baru yg bersih...
    kau mandi sintok limau buang bala syaitan eprit..
    kau ikut jejak ayahmu yg dikatakan warak alim..
    jangan lupa pyla dedahkan kejahatan manusia bejat dan kotor yg menjahanamkan agama dan negara..
    selamat bersara sementara....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat ni sesuai ditujukan kpd mat sabu serta GENG HAMBAT BABI (GHB).. Tiada keraguan lagi.

      Delete
    2. Mengapa suka guna perkataan babi? Bukan kah itu tidak baik. Nanti jangan marah kalau kami guna perkataan yg kesat juga.
      GHB sesuai untuk GENG HADI BARUA. Tentu ada yg marahkan?

      Delete
    3. aku tak marah pom
      ko nak guna ko punya pasal la..

      Delete
  15. Banyak sgt baca utusan setan mmg la x tahu jibby liwat tuya.nk tau google 'terjemahan akuan bersumpah pi bala'..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bala yg dah mampus tu? Kau mabuk ketum lg ke? Akuan bersumpah keling yg dah jd abu tu? Mcmana kau boleh keluar dari wad gila haa? Dr mana yg bg surat kebenaran penyakit gila babi kau dah baik? Ataupun penyakit kau dah bertukar dari gila babi jadi babi gila.

      Delete
    2. 15:14...jangan la mara

      Delete
  16. Ostad unknown kau pun perlukan ompek saksi ke.sila kutib kucing kurap utk jd saksi ok.kalau dah jd najis tu perlu lah dibersihkan ostad tak kiro la khabar dr arah manopun.najis totap najis jugo.tukar la kabinet mcm mano sekalupun najis totap ado dsitu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kabinet skru driver 50 hinggit

      Delete
  17. dulu bukan main eksyen dia kutuk nik aziz

    ReplyDelete
    Replies
    1. kadang kat atas, kadang kat bawah
      sekarang dia kat bawah
      besok orang lain pulak kat bawah

      Delete