KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 21 July 2015

PANDANGAN IKHLAS PROF AGOS MENGENAI PENUBUHAN GERAKAN HARAPAN BARU YANG PASTI MEMBUAT PARA PENDOKONGNYA NAIK ANGIN SATU BADAN SEBAB ENGGAN TERIMA KEBENARAN DAN KENYATAAN.



SHAH ALAM – Nasib parti politik baharu, Gerakan Harapan Baru dijangka berakhir seperti mana-mana parti serpihan lain yang pernah wujud sebelum ini, lebih-lebih lagi apabila ia ditubuhkan oleh bekas pemimpin Pas yang kecewa pada pemilihan lalu.

Demikian kata penganalisis politik, Prof. Madya Datuk Dr Mohammad Agus Yusoff yang tidak menolak kemungkinan itu meskipun ia membawa agenda kepada perubahan politik negara.

“Sukar untuk dinyatakan...tetapi dilihat kepada semangat golongan kelas pertengahan dan anak muda yang mahukan perubahan politik serta masalah yang dihadapi oleh kepemimpinan Umno sekarang.

“Boleh kekalkah Harapan Baru? Sejarah menunjukkan sukar bagi parti serpihan kekal kuat. Berjasa, Hamim dan S46 tak mampu bertahan,” katanya dalam tulisan terbaru di akaun Facebook miliknya, hari ini.

Pensyarah Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu juga berkata, kemunculan Harapan Baru selepas berakhirnya Muktamar Pas Pusat akan melalui laluan sukar kerana tidak kena pada masa dan tempatnya.

“Masa Harapan Baru digerakkan tidak tepat. Ini kerana ia ditubuhkan selepas pemilihan Pas dan ditubuhkan oleh mereka yang tewas. Tempat juga pelancaran tidak kena. Banyak ceramah bermula di Kelantan.

“Mengapa ditumpu pada kawasan kuat Pas? Mengapa tidak dilancarkan di tempat di luar Kelantan atau di kawasan Melayu yang lain. Lebih meriah lagi kalau dilancarkan di Sabah dan Sarawak,” ujarnya.

Tambah beliau, biarpun pemimpin progresif Pas yang kecewa ini merupakan tokoh hebat, namun mereka dibayangi dengan kontroversi dengan sejarah masing-masing.

Katanya lagi, sumber kewangan yang terhad juga tidak membolehkan Harapan Baru terus bertahan dalam senario politik hari ini.

“Tanpa sumber kewangan, Harapan Baru sukar bertahan. Stamina mudah habis tanpa sumber yang mencukupi.

“Berpolitiklah secara sihat. Jangan bawa budaya caci maki, keji mengeji dan label melabel,” katanya lagi.

98 comments:

  1. Prof agus ni tk buat kajian..ghb lain dari ug lain
    Merela ditaja oleh abg besar dap
    Duit tk jd masaalah..janji boleh pecahkan org melayu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yess aku suka mereka pecahkan melayu

      sebb ramai melayu haprak yg jahanamkan negara

      mereka lebih muaalaf dpd DAP

      Delete
    2. ini dr astro awani, tak sama dgn cerita diatas

      KUALA LUMPUR: Not long after the recent PAS party elections, a new wave of progressive group emerge to establish a new party, which mainly consists of those who were defeated.

      According to Assoc. Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff, a politics lecturer of Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), there is only one sole reason for this move; that they are frustrated and enraged with the clerics planning to “cleanse” the party off the progressive pack.

      This progressive group is of the opinion that PAS is no longer a ‘PAS for all’, but instead a heavily Islamist party.

      Mohammad Agus added that based on his observation, without this progressive group, there are no PAS leaders who seem to be close to the rakyat anymore, and who truly understand the current issues of the country, such as the Felda and GST issues, the 1MDB debacle and others.

      Apart from that, Mohammad Agus argued that we have to look closely into the history, especially the scenario in 1978 when PAS actually split and Berjasa won. In 1990, UMNO too went through a split, and PAS won.

      The question is, can Gerakan Harapan Baru sustain? Based on history, it is rather difficult for a splinter party to sustain. Mohammad Agus gave the examples of Berjasa, Hamim and S46 that did not last long.

      With this in mind, however, Mohammad Agus is of the opinion that there is plenty of room for Gerakan Harapan baru to appeal to the high-spirited middle-class and youth who want a change in the political landscape. This optimism is also due to the predicaments faced by the current UMNO leadership, which can be an advantage to the new party in getting the rakyat’s support.

      In spite of that, Mohammad Agus believe that GHB will still have to face four major challenges in the early stages.

      Firstly, the timing was a little off. GHB was established right after the PAS party elections, and plus it was a party started by those who lost.

      Second of all, the party should not have been launched in areas where PAS is strong. GHB mostly spoke to the rakyat in Kelantan, PAS' heartland.

      Mohammad Agus suggested that it should have been launched somewhere outside of Kelantan, or other Malay-centric areas. Sabah or Sarawak would have been good choices.

      Thirdly, GHB’s leaders each have their strengths, however, they are not without controversies and baggage.

      Finally, and possibly the most important factor, is GHB’s financial resources. According to Mohammad Agus, without strong financial backing, it will be difficult for GHB to sustain, and that stamina will run out without enough resources.

      Mohammad Agus concluded that those involved in politics should do it with respect and that “trash-talking” should not be the culture.

      Delete
    3. https://www.facebook.com/mohammadagus.yusoff

      HEBATKAN GERAKAN HARAPAN BARU (GHB)?
      Setelah selesainya pemilihan kepimpinan baru PAS, muncul gelombang dari pemimpin yang kalah dari kumpulan progresif untuk menubuhkan parti baru.
      Sebabnya satu yang utama: Mereka kecewa dan marah dengan kumpulan ulama yang merancang pembersihan kumpulan progresif dalam PAS.
      Kumpulan progresif ini melihat PAS sudah menjadi parti agamawan, bukan lagi ‘PAS for All.’
      Apa kesannya kepada PAS?
      Satu yang saya perhatikan ialah tanpa kumpulan progresif ini, tiada lagi pemimpin PAS yang kelihatan merakyat dan memahami isu-isu semasa negara. Tiada lagi kenyataan menarik dari pemimpin PAS untuk mengulas isu Felda, GST, 1MDB dan lainnya.
      Kedua, ketiadaan kumpulan progresif dalam PAS boleh memberi kesan kepada kekuatan PAS. Mana-mana parti pun begitu apabila berpecah. Pada tahun 1978, apabila PAS berpecah, Berjasa menang. Pada tahun 1990, apabila UMNO berpecah, PAS menang.
      Sejarah ini perlu dilihat dan diteliti, biarpun senario sekarang dengan tahun 1978 dan 1990 adalah berbeza.
      Boleh kekalkah Gerakan Harapan Baru? Sejarah menunjukkan sukar bagi parti serpihan kekal kuat. Berjasa, Hamim dan S46 tak mampu bertahan.
      Bagaimana pula Gerakan Harapan Baru?
      Sukar untuk dinyatakan. Tetapi dilihat kepada semangat golongan kelas pertengahan dan anak muda yang mahukan perubahan politik serta masalah yang dihadapi oleh kepemimpinan UMNO sekarang, ada banyak ruang yang boleh digunakan oleh kumpulan progresif untuk menarik sokongan rakyat.
      Gunalah ruang itu sebaiknya.
      Masalahnya, ada empat cabaran awal GHB.
      Pertama, masa (timing) GHB digerakkan tidak tepat. Ini kerana GHB ditubuhkan selepas pemilihan PAS dan ditubuhkan oleh mereka yang tewas.
      Kedua, tempat pelancaran tidak kena. Banyak ceramah bermula di Kelantan. Mengapa ditumpu pada kawasan kuat PAS? Mengapa tidak dilancarkan di tempat di luar Kelantan atau di kawasan Melayu yang lain. Lebih meriah lagi kalau dilancarkan di Sabah dan Sarawak.
      Ketiga, pemimpin GHB masing-masingnya tokoh hebat tetapi kontroversi dengan sejarah masing-masing.
      Keempat, keupayaan sumber kewangan GHB. Tanpa sumber kewangan, GHB sukar bertahan. Stamina mudah habis tanpa sumber yang mencukupi.
      Akhirnya, berpolitiklah secara sihat. Jangan bawa budaya caci maki, keji mengeji dan label melabel. Politik begitu karut pada saya.

      Delete
    4. Bodoh betul profesor ni....bercakap menalahkan budak belum bersunat.

      1. Lebai yang kecewa dalam umno keluar umno tubuh Pas. Pas ada sampai la ni.

      2. Yang kecewa dalam MCA keluar Mca tubuh Gerakan. Gerakan ada sampai la ni.

      3. Yang kecewa dengan Umno keluar Umno tubuh PKR. PKR ada sampai la ni.

      Jadi apa ada hal dengan yang kecewa dalam Pas keluar Pas tubuh GHB?

      Cuba prof bodoh ni buka buku sejarah sebelum bertambah bodoh

      Delete
    5. Aku setuju perdapat omak kau dan prof itu, masalah nya boleh ke ghb itu bertahan jika mengharap sumber kowangan dari dap itu , lagi satu ,aku sendiri kurang yakin mat sabut kumpul dana untuk parti dia , lagi pun mat sabu tak ada kroni macam anwar pun ada kroni luar negara dan dalam negara ,kalau mat sabu ada kroni pun dari iran dan syiah lubunan, iran dan hizbullah sekarang sedang tumpu kan perang syria dia orang banyak nak pakai duit
      Kalau banding pas ahli dia ramai boleh dia minta derma dari tin milo itu dan pas ada kroni dia, pas bukan macam dulu lagi .terlalu bergantung pada tin milo, kalau pas tak cukup duit dia boleh gunakan tin milo, kalau ghb itu guan taktik sama tentu orang ketawakan sebab parti ghb tiru pas

      Delete
    6. ahhhaahhhh..terima kasih pendapat tuan, siapalah kita nak ramal sebegitu,kitaa bukannya tuhan,Terima kasih omakau kerana menghilightkan issue ini,ini jelas menampakkan impact gelombang yg besar dibawa oleh GHB, Biasanya kalau sesaorang atau parti itu kuat,mereka-mereka tak ambil pot/kesahpun tentang kelahiran parti baru,melihat pada tertubuhnya hamim,berjasa,s46,tak jadi issue rakyat pun masa tu umno relex ajerr,"ros" cepat luluskan tertubuhnya parti baru itu...Teruskan bro!! GHB adalah wadah sebenarnya parti untuk Rakyat Malaysia.

      Delete
    7. omak kau guna lambang pkr. pkr ni dari mana? parti serpihan juga. kecewa dengn umno bn. tapi pkr berjaya tawan selangor. Pas kecewa dengan umno atas dasar judi berjaya tubuh kerajaan negeri. apa masalahnya. Prof maybe terlupa nak buat research Hamim, Berjasa berkubur kerana kedua2 parti ni bernaung di bawah umno. Mana mungkin kawasan yang umno menang diberikan kepada Hamim dan Berjasa. Semangat 46 tidak berkubur sekiranya ahlinya tidak berbalik kepada umno. Justifikasi ini menunjukkan mana2 politik yang cuba bernaung di bawah umno akan terkubur. Pas yang kini mesra umno juga insya allah akan terkubur selepas pru14.

      Delete
  2. caci maki,keji mengeji,label melabel tu keje2 ustaz pas,prof ni tak tegur pun bila ulamak2 ni melabel mcm2 label.....nampak mata sebelahj ke...sebelah lagi buat2 rabun pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah kalah jadi sampah masyarakat..hina PAS pulak ..

      kalah ..buat cara kalah, respect yg menang jadi pemimpin..

      Delete
    2. yg menang masih meroyan apa hal

      patut berpestalah geng jebon dh takde

      tu tanda bala telah ditiup dlm hati mereka

      Delete
    3. Anon, 21:56, aku keadilan tapi aku nampak kao ni tarak telur. Suka DAP , join DAP lah. Mungjin kao datus atau kao bodooo. Tapi aku cop kai booodoooi sebab tuduh orang dayus ITU fitnah

      Yg Benar

      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan since 2000

      Delete
    4. cikmatgelap betul ko mi.dlm perjumpaan sejak dua tiga kebelakang ni kumpulan g18 ni mmg dah menunjukan meluat mrk pada golongan agamawan dlm pas konon tak tau buat kerja.apabila dap kata benci kat pas, lagi melompat la.mrk ni yg melabel tok guru mcm2.kumpulan ghb mmg suka spin mcm umno.ug tak berlaku tapi diwar2kàn.

      Delete
    5. setakat ini yang caci, hina dan label ialah pemimpin dari ulamak pas. pemimpin ghb tidak seorangpun caci pas. Siapa yang mempunyai akhlak yang betul pemimpin yang mengaku ulamak yang lidahnya keluar alquran dan hadis atau profesional

      Delete
  3. Mcmano ko ni OK..kek mano ko ceduk maklumat ni ko ekau tipu yo bulat2..den baghu bacho cito ni dlm malaysiatoday lain lak bunyi eh..jgn buek cito xboto OK..

    ReplyDelete
  4. berul kata Dr Agus. Baik GHB masuk DAP sebagai badan dakwah DAP. Logo tukar sikit Jadi roket yg tak runcing depan. Kira roket dah khatan lahhhh.

    Yg Benar

    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan since 2000

    ReplyDelete
    Replies
    1. jeff lebih muaalaf dpd DAP

      kulop je bersunat tp otak kosong

      Delete
    2. Daging sekilo berapa Jeff ?

      Delete
    3. hahhahahh jeff kata orng keadilan,nampak sangat temberangnya,aku pun orang keadilan,biasanya orang keadilan takkan kutuk DAP,orng keadilan respect DAP,sebab DAP tak tikam kawan dari belakang,takkan kau lupa PAS tikam kita kat damansara,sg,nibong dan banyak tempat lagi..mungkin jeff ni orng umno,hanya orang umno/pasug/geng TSKI jer yg hentam DAP....hehehehhe

      Delete
    4. Dap tak tikam Dr belakang, yg suka tikam belakang Ketum je tu yg dok sg buluh tu.

      Delete
    5. jeff ulu bernam ni memang sesuai nama kau tu,nama kau jeff,aku tak tahu kau tu melayu ke atau bangsa apa,mungkin kau ni org asli yg tionggal di hulu hulu negeri yg sesetengahnya agama sembah pokok dan busut2,aku tak tahu le kau ni sapa2,komen2 kau tu mcm org yg bodoh dan bebal,ye le klu tempat tinggal kau tu pun kat hulu2,mungkin kau biasa berkawan ngan beruk dan ungka sebab tu perangai dan pemikiran kau tu pun sikit lebih kurang sama mcm spesis kawan2 kau tu

      Delete
  5. Ketua tok mudim Ahmad Awang, Timbalan Mat Sabu, kalau bentan jumpa Dr hatta kasi ubat. Pakar bius Kalid Samad. Jurucakap Hanipa


    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan since 2000

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau ni menyemak kat sini setiap masa. Bagilah hujah fakta. Nanti org kata tolol, marah lagi..

      Delete
    2. hahhaa betul tu

      ramai professional dlm GHB mcm2 kepakaran

      dlm PAS hanya ada pakar maki hamun, pakar pil kuda....

      sekarang ada pakar bai'ah gadai isteri

      dan lagi hanya pakar baca doa laknat saja.... nama ada dua lak tu...

      kalau nama sendiri ada dua takpe juga.... ni nama bapak dia pun ada dua

      anak sapa hang ni hoi.....azhar yaakub atau azhari ariffin

      Delete
    3. 22:01, hahhaa betul tu


      ramai professional dlm GHB mcm2 kepakaran

      kepakaran mengelentong mcm sheikh aljuburi

      pakar dlm bidang angan2 mcm aljuburi

      asal jngn pakar meliwat jubo udah le

      kah kah kah

      Delete
    4. memang sesuai jeff ni berkawan ngan beruk n ungka

      Delete
  6. Hebat betul omak! sebijik mcm utusan, kutip sikit sikit dan terjemah seolah olah Prof bantai GHP. Tajuk pun tak tepat. Ini budaya UMNO yang Omak pakai. Mcm ular bertukar kulit. Dapat sampulkah ujung bulan dr ibu pejabat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai Anon bodoh. masuk DAP lah kamu. Sayang DAP tapi buat parti baru. Tak pun masuk PKR sajaaaa. Mengaku sajala masuk DAP atau PKR bukan kalid Samad dapat jawatan. So korang buat parti baru sebab may pangjat sarjan.


      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan since 2000

      Delete
    2. jef ulu bernam adalah omak

      sedang proses tukar jantina

      kita tunggu omak tukar baju PKR tu ke foto khalid je

      bila lagi?

      Delete
  7. Kenapo ko ni bangang jep,blaja la jep..d sbolah barat smonanjung ni tidak buleh tidak kemenangang wakil pas adalah hasil dr pengundi cina dan india..kalo mung putuskang hubungang molek rasanyeng semua wakil pas ni letok jawatang pasa die menang pung atah undi org cina dan india jugek..jangang jadi bangang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahai Anon bodoh. masuk DAP lah kamu. Sayang DAP tapi buat parti baru. Tak pun masuk PKR sajaaaa. Mengaku sajala masuk DAP atau PKR bukan kalid Samad dapat jawatan. So korang buat parti baru sebab may pangjat sarjan.


      Jeff Ulu Bernam
      Keadilan since 2000

      Delete
  8. mmmmmm

    omak semakin umno lah

    hanya kerana cintakan khalid maka semua pihak yg pro khalid disokong omak

    anggapan agus pemimpin GHB kerana kecewa adalah peribadi.

    GHB akan terus bergerak tanpa dpt ditahan2 lagi

    majuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu kedepaann ! Allahuakbar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk PKR atau DAP lah ngiok.

      Delete
    2. Masalahnya masuk DAP atau PKR, mat sabu, hanipa, kalid DLL tak dapat pangkat sarjan

      Delete
    3. omak nak masuk parti khalid , khalid pro PAS yg rosak dan PAS rosak pro UMNO

      so omak ke arah umnu laaaa

      cuma segan tukar baju

      JEFF adalah OMAK

      Delete
  9. So bila korang nak masuk PKR atau DAP. Aku dlm Keadilan pun tak da pangkat kecuali kat Serendah dulu. Aku mau kebenaran bukan mau pangkat. Bukan macam mat sabu. Kalah piliaq nak jaga cucu. pi layan YouTube. mahfuz sindri cakap
    wahai Anon bodoh. masuk DAP lah kamu. Sayang DAP tapi buat parti baru. Tak pun masuk PKR sajaaaa. Mengaku sajala masuk DAP atau PKR bukan kalid Samad dapat jawatan. So korang buat parti baru sebab may pangjat sarjan.


    Jeff Ulu Bernam
    Keadilan since 2000

    ReplyDelete
    Replies
    1. parti baru perlu ditubuh

      sebb ia akan membuat umno dan PAS UG sakit mental

      PR2.0 perlu disertai byk parti politik dan NGO dialu2kan yg sama matlamat perjuangan

      itulah dasar pejuang kebenaran, kempen lagi rakyat sertai

      parti yg jumud je yg warning org jgn tinggalkan mereka

      org PAS ada yg masuk DAP.... tp DAP tkde yg masuk PAS

      sebb PAS memusuhi org bukan islam

      GHB perlu utk ambil alih tempat PAS yg tertinggal sorang2 bodoh kt PR (lama)

      PKR DAP Pasma ngo2 lain dan GHB akan tubuh PR2.0


      PAS nk masuk BN? hahahaha lagi kosong reban PAS nnti

      omak bila nk masuk umno

      Delete
    2. ibaratnya suka tomyam tapi pi buka kedai pizza. Kah kah kah. take payah buka kedai pizza la bodoh. pi layan kedai tomyam

      Antara dua jenis GHB jenis bodoooo bahlul atau depa penipu.

      Sebab aku tak mau fitnah depa penipu maka aku cap depa boooodoooooo bahlul.

      Dulu nama gang barbican. Caissssss


      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    3. AIKKK..tadi cakap keadilan, sekarang reformist pulakkk...HAHAHHaa..ini mesti geng reformist yg kecewa tak dapat contract cuci tandas dari keadilan,ataupun GODFATHER dalam keadilan dah kena terajang.Sape pula yg menipu, yg kata ahli keadilan atau reformist original..

      Delete
    4. jeff ni lebih layak buat keje cuci tandas tu,boleh le sama cuci tandas tu boleh juga cuci otak tu

      Delete
  10. Pas bakal kehilangan pejuang isu rakyat - Prof Dr Agus GHB mempunyai ruang dan peluang untuk menarik sokongan rakyat serta menjadi sebuah parti politik yang kuat namun akan berdepan masalah di peringkat awal. mohammad-agus_pas_harakan_600 PETALING JAYA: Sokongan terhadap Pas dijangka akan terjejas dengan tiadanya kumpulan progresif yang bakal menubuhkan parti Islam baru menerusi Gerakan Harapan Baru (GHB). Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff berkata, tiadanya kumpulan progresif dalam Pas bermakna tiada lagi pemimpin Islam yang akan memperjuangan isu rakyat seperti isu Felda, GST, 1MDB dan isu-isu negara yang lain. “Ketiadaan kumpulan progresif dalam Pas boleh memberi kesan kepada kekuatan Pas. Mana-mana parti pun begitu apabila berpecah. Pada tahun 1978, apabila Pas berpecah, Berjasa menang. Pada tahun 1990, apabila UMNO berpecah, Pas menang. “Sejarah ini perlu dilihat dan diteliti, biarpun senario sekarang dengan tahun 1978 dan 1990 adalah berbeza,” katanya menerusi posting terbaru di Facebook. Mohamad Agus berkata, berdasarkan sejarah lepas parti serpihan Pas tidak akan kekal lama. Bagaimanapun, senario itu berbeza dengan GHB kerana politik semasa yang memperlihatkan semangat golongan muda inginkan perubahan serta kemelut yang dihadapi UMNO sekarang. Katanya, GHB mempunyai ruang dan peluang untuk menarik sokongan rakyat serta menjadi sebuah parti politik yang kuat namun akan berdepan dengan pelbagai cabaran diawal penubuhan. “Pemimpin GHB masing-masingnya tokoh hebat tetapi kontroversi dengan sejarah masing-masing. “…(Dan), keupayaan sumber kewangan GHB. Tanpa sumber kewangan, GHB sukar bertahan. Stamina mudah habis tanpa sumber yang mencukupi,” katanya. Sementara itu, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar A Samad berkata, beliau yakin GHB tidak akan mendapat sambutan dan tidak mustahil pelancaran parti baru akan ditangguhkan lagi. “Malah saya juga tidak terkejut jika penubuhan parti tersebut dibatalkan dan kumpulan itu hanya bergerak sebagai NGO,” katanya dalam kenyataan media.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masuk PKR atau DAP lah ngiok.
      Masalahnya masuk DAP atau PKR, mat sabu, hanipa, kalid DLL tak dapat pangkat sarjan

      Delete
    2. dr dulu gua kata omak ni agen SB dlm PR.

      pakar putar belit berita.

      pandai manipulasi utk memburukkan perjuangan rakyat

      sygnya rakyat dh kenal omak ni

      tkpe kita ketiadaan pelawak politik mcm ibrahim katak dan rani kulop

      pelawak politik pompujan belum ada.... kini omak adalah calon tunggal menang tanpa bertandingnya

      tahniah omak

      Delete
    3. Masuk PKR atau DAP lah ngiok.
      Masalahnya masuk DAP atau PKR, mat sabu, hanipa, kalid DLL tak dapat pangkat sarjan

      Delete
    4. hhaahhaahh..sukahati oranglah nak masuk parti mana!!

      Delete
  11. Kite sarangkang pas selangor ni semuanyeng kena letok jawatang pasa mereka menang pung atah undi cina dan india..tapi mahu ke pas selangor bertanding semula?tunjuklah srbagai anok jantang..mu menang pung atah undi cina dang india..ingat!!! Jangang jado bangang..kite lawang semule..nk tengok ade x pas hok menang kali ini..baru la ikut undang2 islqng sebenat..kiye xkisoh hj hadi nok btanding sini ke sapa ke bagi menguatkan lagi hujoh pas itu bahawe pas adalah untuk semue..

    ReplyDelete
  12. Omak Ko n PAS takut pd byg2 sendiri. Klakar...

    ReplyDelete
  13. masuk DAP atau PKR adalah jangkaan umno dan agen2 mereka dlm PAS

    tp mereka tendang dinding kerana GHB bukan bodoh nk masuk PKR atau DAP.

    lg banyak parti bersama PR2.0 lagi bagus.

    hahahahah

    umno PASUG dan omak kecewa perangkap tk mengena

    nk perangkap lebai ulamak jumud dlm PAS boleh lah

    profesional bukan bodoh, dh masak dgn permainan halus umnu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibaratnya suka tomyam tapi pi buka kedai pizza. Kah kah kah. take payah buka kedai pizza la bodoh. pi layan kedai tomyam

      Antara dua jenis GHB jenis bodoooo bahlul atau depa penipu.

      Sebab aku tak mau fitnah depa penipu maka aku cap depa boooodoooooo bahlul.

      Dulu nama gang barbican. Caissssss


      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
  14. Sha, prof agus Ni hebat dari segi teori saja. 18 YB dan politician Ni bukan setakat teori tapi begelumang terus dalam arena politik dalam dan luar negeri termasuk pilihan raya kampus. Boleh la nak dengar teori dia tapi dah tak boleh buat apa dah. GHB Akan terus Mara Sha. Dah la tu, pemimpin PAS dan ahli2 pun dah boring dgn cerita GHB ni. Dia orang nak dgr cerita lain pulak. Terpulang lah Sha, u Ni memang degil, sapa2 bagi nasihat pun tak nak dengar dah. Serious Sha, fokus dgn cerita lain pulak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibaratnya suka tomyam tapi pi buka kedai pizza. Kah kah kah. take payah buka kedai pizza la bodoh. pi layan kedai tomyam

      Antara dua jenis GHB jenis bodoooo bahlul atau depa penipu.

      Sebab aku tak mau fitnah depa penipu maka aku cap depa boooodoooooo bahlul.

      Dulu nama gang barbican. Caissssss


      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
  15. Kami tak mau ikut pimpinan UMNO kelentong. Kami tak mau ikut ULAMA SYIAH. Kami tak mau ikut siapa-siapa, kami naik ikut orang yg dah ada jasa memperjuangkan gerakan islam, siapa dia? G18 ha ha ha, lama ke tak lama ke hayat GHB bukan satu masalah bagi kami.....Kenapa kamu semua susah hati kalau GHB tak tahan lama? Kami tak kisah pun.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibaratnya suka tomyam tapi pi buka kedai pizza. Kah kah kah. take payah buka kedai pizza la bodoh. pi layan kedai tomyam

      Antara dua jenis GHB jenis bodoooo bahlul atau depa penipu.

      Sebab aku tak mau fitnah depa penipu maka aku cap depa boooodoooooo bahlul.

      Dulu nama gang barbican. Caissssss


      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. JEFF ADALAH OMAK KAU YG MEROYAN

      semenjak khalid tidak membalas cinta nya selepas tk jadi MB

      Delete
    3. ulama syiah tu mat sabu.tak caya pi tanya pas kawasan kuala kedah dan alor setar bersepah geng dia.kahkahkah

      Delete
    4. ahhahaaaa...Mat sabu duduk dlm MSU /DUPP ka!! nampak sangat ko ni mai tibai ajerr.cuba ko tanya ulama yg tangkap jin!! cuba ko tanya ulama yg suka ponteng parlimen!! mereka boleh jawap!! aku rasa ko tanya Rani kulop kot!!

      Delete
  16. Kami nak jadi penyokong BN yg setiap hari kena kencing dgn pemimpin. Kami juga menyokong PAS kerana pemimpin mereka sudah gila talak sama UMNO/BN...sebab kami BN dah janji nak bagi kerusi TPM kat tuang presideng. Kalau kami ikut GHB, kami tak dapat apa-apa KECUALI pejuangan GHB untuk memantapkan Islam secara bijaksana. Padan Muka Kami !

    ReplyDelete
    Replies
    1. ibaratnya suka tomyam tapi pi buka kedai pizza. Kah kah kah. take payah buka kedai pizza la bodoh. pi layan kedai tomyam

      Antara dua jenis GHB jenis bodoooo bahlul atau depa penipu.

      Sebab aku tak mau fitnah depa penipu maka aku cap depa boooodoooooo bahlul.

      Dulu nama gang barbican. Caissssss


      Jeff Ulu Bernam
      Reformist yg Originel

      Delete
    2. hahahah muka ulamak dan pemimpin PAS sekarang ni bau hancing

      dikencingkan puas2 oleh umno


      hahahahahah tp kencing bukan najis berat, biarlah kering sendiri

      Delete
  17. Salam...
    saya nak tunggu bekas panglima PAS buat apa...
    rasanya depa nie terpengaruh ngan prof nie..
    satu kesilapan buat hampa...
    cuba mintak prof nie wat analisa apa akan jadi ngan malaysia ni 10 tahun akan datang dengan skandal2 yang dok ada nie...
    analisa saya 50 akan sama dengan 20 skrg nie...
    satu lg analisa yang prof wat, bole sakit la...

    ReplyDelete
  18. So GHB masuk DAP lah kamu, walaupun tak dapat pangkat. Wachhhaaaaaa. Jawapan2 saya sila bagi kat mamat GHB. sure tak boleh jawab. Tuk Usin Ceroi kata kelupoq macam baru makan pulut lemak

    ReplyDelete
    Replies
    1. ahhahahahhaahah...Tok usin ceroi!!hang dok dengaq cakap dia..awatla hang ni bodo' sangat,dialah yg bocorkan ba'iah di tasik kenyir,sikit lagi dia nak bocorkan rahsia konsfirasi pemimpin PAS, tapi bila dia kena huloq lebat sikit,la ni dia buat u-turn...

      Delete
  19. Siapa Jeff ni? semua orang dia balun. Komen mcm budak tadika, Mungkin dia anak murid si beduh yg kurang bercakap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. JEFF NI SEBENARNYA OMAKKAU SENDIRI LAAAAAAA

      kita kena kenal dn mahir hidu permainan SB umnu ni

      Delete
  20. Sya, tolong check dgn ROS bila dia orang nak lulus GHB sebagai parti politik? Dia orang ni terus mara la Sya. Dah dapat berita nanti tolong pos yea. Lepas lulus nanti, hari-hari boleh buat berita pembubaran markas PAS. Tapi tak kesah Sya, GHB ke, PAS ke dua-dua OK. Dia orang ni semua team yang sama dulu. masih boleh bekerja sama. Asal jangan UMNO. MCA dan MIC sudah. Nanti kita sama-sama buat road show di Sarawak dan Sabah. Dua negeri ni penting Sya. Bagi tau kat Tuan Guru dan Mat Sabu untuk focus pada dua negeri ni. Kerusi Parlimen kat sana bertambah tak? Kena kerja dari sekarang. 2 tahun bukan lama sangat. Cepat Sya.....

    ReplyDelete
  21. Pas bakal kehilangan pejuang isu rakyat - Prof Dr Agus GHB mempunyai ruang dan peluang untuk menarik sokongan rakyat serta menjadi sebuah parti politik yang kuat namun akan berdepan masalah di peringkat awal. mohammad-agus_pas_harakan_600 PETALING JAYA: Sokongan terhadap Pas dijangka akan terjejas dengan tiadanya kumpulan progresif yang bakal menubuhkan parti Islam baru menerusi Gerakan Harapan Baru (GHB). Pensyarah Sains Politik, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff berkata, tiadanya kumpulan progresif dalam Pas bermakna tiada lagi pemimpin Islam yang akan memperjuangan isu rakyat seperti isu Felda, GST, 1MDB dan isu-isu negara yang lain. “Ketiadaan kumpulan progresif dalam Pas boleh memberi kesan kepada kekuatan Pas. Mana-mana parti pun begitu apabila berpecah. Pada tahun 1978, apabila Pas berpecah, Berjasa menang. Pada tahun 1990, apabila UMNO berpecah, Pas menang. “Sejarah ini perlu dilihat dan diteliti, biarpun senario sekarang dengan tahun 1978 dan 1990 adalah berbeza,” katanya menerusi posting terbaru di Facebook. Mohamad Agus berkata, berdasarkan sejarah lepas parti serpihan Pas tidak akan kekal lama. Bagaimanapun, senario itu berbeza dengan GHB kerana politik semasa yang memperlihatkan semangat golongan muda inginkan perubahan serta kemelut yang dihadapi UMNO sekarang. Katanya, GHB mempunyai ruang dan peluang untuk menarik sokongan rakyat serta menjadi sebuah parti politik yang kuat namun akan berdepan dengan pelbagai cabaran diawal penubuhan. “Pemimpin GHB masing-masingnya tokoh hebat tetapi kontroversi dengan sejarah masing-masing. “…(Dan), keupayaan sumber kewangan GHB. Tanpa sumber kewangan, GHB sukar bertahan. Stamina mudah habis tanpa sumber yang mencukupi,” katanya. Sementara itu, Naib Presiden Pas, Datuk Iskandar A Samad berkata, beliau yakin GHB tidak akan mendapat sambutan dan tidak mustahil pelancaran parti baru akan ditangguhkan lagi. “Malah saya juga tidak terkejut jika penubuhan parti tersebut dibatalkan dan kumpulan itu hanya bergerak sebagai NGO,” katanya dalam kenyataan media.

    ReplyDelete
  22. Apa omak Ko meroyan ni.. mcm nak monopos je

    ReplyDelete
  23. hahaha...........lucu.....benar omak kau ini!!!
    pensyarah ni boleh pakai kah??? ini zaman modern kenapa nak sejarah kan ghb yg baru wujud. adakah dia tuhan pada omak kau boleh meramal ! baik suruh bomoh negara teropong tgk umno tumbang tak pru 14 nanti.
    melayu memang dah berpecah pun bukan sebab dap atau bangsa lain tetapi melayu sdr yg tipu melayu perbodohkan melayu dgn agama islam dipergunakan utk satukan melayu tetapi melayu di islamkan namun perangai ikut syaitan hina keji kutuk kafir kan bangsa lain malah ajaran islam di putar belitkan bagi kepentingan kekuasaan.
    adakan kita akan hidup selamanya???? adakah pensyarah ini tidak akan mati ??? omak kau hidup abadi selamanya??? maka kenapa nak kata GHB tidak akan lama??? yg penting bukan masa depan tetapi skrg ....! tanpa perubahan skrg mana akan ada perubahan masa depan. akal berfikir biar luas berpandangan jauh bukan lihat sesuatu dgn mudah dan cetek. memang ramai melayu sokong pas dan umno tetapi tidak bermaksud tiada melayu sokong DAP dan begitu juga GHB . setiap org punya pandangan yg berbeza malah melayu yg berpendidikan dgn pemikiran luas akan memilih dgn keadaan semasa dan masa depan ,tidak akan pandang sejarah party seperti pas dan umno kerana dah pun kata sejarah maka tidak mungkin masih boleh di guna pakai zaman modern kalau tiada perubahan . kenapa omak kau tak guna lembu kuda sebaliknya kereta sebagai pengangkutan??? kalau semua berubah adakah akal fikiran tidak perlu berubah??? inilah sebab sy kata masih byk melayu kuno tiada kemajuan mundur bila zaman sudah berubah kini , berlumba2 dgn masa berusaha belajar tinggi2 utk apa??? inilah perubahan begitu juga party kalau sudah tiada perubahan maka tidak mampu mengubah negara dan rakyat maju ke depan. bukan naikkan gaji naikkan harga barang negara sudah boleh jadi negara maju seperti umno lakukan skrg dan pas halangkan kenaikkan barangan berikan kemudahan berikan didikan agama boleh ke menuju negara maju???

    ReplyDelete
  24. Tak kisahlah apa prof tu kata. Itu kerja dia buat ramalan macam orang kerja buat ramalan cuaca. Yang penting GHB sudah mula bergerak. Umurnya tak lama pun tak apa. Siapa pernah terfikir PKR akan ditubuhkan 20 tahun dahulu dan masih hidup lagi. Siapa sangka DAP boleh memerintah Pulau Pinang? Dan siapa sangka orang Melayu sudah mula menjadi ahli DAP. Dan satu hari nanti ada pemimpin Melayu yang berkuasa akan mengharamkan atau membenamkan UMNO macam yang berlaku di Singapura!! Semuanya mungkin!!! Semuanya yang berlaku dan akan berlaku adalah kehendak Allah s.wt. Tak kisahlah apa yang berlaku. Selagi orang Melayu memilih orang bodoh dan bingai jadi pemimpin selagi itulah orang Melayu mundur. Orang Melayu bukan sahaja ditipu oleh golongan yang mengaku nasionalis (yang sebenarnya kaki sapu) mereka juga diperdaya oleh orang-orang yang mengaku ulamak (yang sebenarnya kaki belit juga macam serban mereka). Selagi orang Melayu tidak sedar mereka bukan sahaja tertinggal dengan bangsa Jepun, China, Korea dan India, orang Melayu juga akan ditinggalkan oleh bangsa Indonesia, Vietnam, Thai, Burma dan Kemboja. Dan untuk menyaingi mereka Melayu hanya boleh bermimpi disiang hari sahaja!!

    ReplyDelete
  25. Kesian kat OMK....petempuan kalau lama sangat tak kena memamg macam tu

    ReplyDelete
  26. Kantoi...omakkau adalah jeff ulu babi.kahkahkahkah

    ReplyDelete
  27. Jeff tu duda dia lah

    ReplyDelete
  28. Duda meroyan.omakkau plak gian.kahkahkah

    ReplyDelete
  29. Jeff tu nk ngorat semula ommakkau, tp omakkau xlayan,omakkau nk mengorat kalit, tp kalit pula xlayan.hahahahaha

    ReplyDelete
  30. Geng 18 yg jd adun dan mp kena letak jwtn segera..xperlu parti islam baru, masuk dap shj cukup kerana taati mereka lebih penting bbdg hudud allah.

    ReplyDelete
  31. GHB akan kawal bear kepala PAS dalam PR > Jika Pas kekal dlm Pakatan 1/3 hak Pas dlm pakatan wajar diambil oleh GHB. Ingat GHB akan kuat dengan tongkat dari PKR dan DAP. PAS yg akan lemah dan pilihan kekal dgn PR, Sendiri atau Join Umno. Tiada pilihan melainkan kekal dlm PR kerana sekurang-kurangnya masih ada 2/3 kekuatan. Jika sendiri pasti BUNGKUS jika join Umno pasti pepecahan gelombang kedua pasti berlaku.
    Mereka pun tahu selepas muktamar PAS semakin lemah bukan semakin kuat cumanya secara perlahan lahan.
    KES DI SELANGOR > Jika 2 Adun yg DIBARUA meneyrtai GHB maka 1 post exco Selangor perlu diberi pada GHB, eloknya post Iskandar di beri pada Saari Sungib, DAP mesti desak begitu. Semua jawatan lantikan di Penag dan Selangor kena beri 1/3 hak PAS kepada ahli GHB. Jika ini berlaku apa berani PAS keluar PR, Boleh keluar tapi kena serah semua jawatan lantikan di Penang dan Selangor. Apa ingat mudah mesti tidak sebab Lebai Lebai tu pun suka duit juga suka elaun juga kan. Gerak sendiri pun boleh " kan ke Pas dah KUAT ? ki ki ki ki @ ha ha ha ha

    Kepimpinan Cai cinta Duviddddd

    ReplyDelete
  32. BLOG PALING HARAM JADAH DALAM DUNIA.

    CURI, RASUAH, BUNUH, ROGOL DAN ZALIM TIDAK APA.

    KALAU TAK WALA' ITU DOSA BESAR.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Utk jd wala',letak jaw la bg adun2 yg masih bersama pas d selangor..buat pilihanraya baru..sbb anda makan hasil dsri kemenangan yg telah disokong oleh bangsa cina dan india..cakap xwala' itu bukan srkadar cakap ja..kns buktikan bahawa sumber pandapatan anda tidak shubhah..kan tn hj hadi kata semuanya di dalam permainan Allah belaka..jd lah anak jantan..

      Delete
  33. Korang nak percaya prof kangkung lantak korang la.Baguih lagi percaya formula bentang hudud dijepung tuang presideng.

    ReplyDelete
  34. bodoh betul omakni

    bila hati dh karat, versi agus yg putar belit yg disiarkan

    baca kat bawah ni versi sebenarnya :

    http://bloglist-malaysia.blogspot.com/2015/07/harapan-baru-ulasan-sebenar-prof-agus.html

    u syg cinta khalid is ok tp menyebar menyambung lidah syaitan umnu memfitnah kenyataan org adalah FITNAH BESAR YG BOLEH MENJADI SEBB KE NERAKA

    wal ayazubillah

    ReplyDelete
  35. Parti amanat sushi

    Menurut label tuang presideng, inilah salakan anjing dan serigala, kabilah ghb akan terus mara menuju bahtera baru.

    Parti umngok pendekar pahlawan boooges

    Biar tanah terbelah dua kendati tsunami ombak hutang setinggi rm42bilion , bahtera ghb akan belayar jua.

    ReplyDelete
  36. TOP SECRET YANG RAMAI ORANG TAK TAHU KENAPA KITA HARUS TINGGALKAN PAS...

    1. PAS BERTANDING BUKAN UNTUK MENANG DAN PUTRAJAYA JUGA BUKAN MATLAMAT PERJUANGAN PAS.

    KENYATAAN INI JELAS SEMUA ORANG TAHU KELUAR DARI MULUT ULAMAK PAS.

    JADI MACAMANA NAK LAKSANAKAN HUDUD ATAU SYIAR ISLAM JIKA TIADA KUASA.

    IRAMA HUDUD DIMAINKAN HANYA UNTUK MENUTUP KELEMAHAN DAN KEGAGALAN KERAJAAN PAS YANG GAGAL SEHINGGA KINI MEMBELA NASIB MANGSA BANJIR DAN MASALAH KEWANGAN NEGERI YANG SEMAKIN MERUNCING.

    2. PAS BEGITU MEMBELA SALAH LAKU PEMIMPIN BN DALAM SCANDAL 1MDB, TH, FGV DLL.

    TAPI DALAM MASA YANG SAMA MENYERANG HABIS-HABISAN SIANG DAN MALAM PEMIMPIN GERAKAN HARAPAN BARU.

    SUDAH NAMPAK SANGAT JELAS MUSUH POLITIK PAS BUKANNYA UMNO BN YANG TERPALIT BERBAGAI SCANDAL, TAPI MUSUH POLITIK PAS SEKARANG IALAH PEMIMPIN GERAKAN HARAPAN BARU YANG TERDIRI DARI AHLI PAS SENDIRI.

    PERSOALANNYA APA YANG PAS NAK SEBENARNYA.

    SEKIAN, TERIMA KASIH.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maknanya selama ini Pas hanya menipu je kerjanya termasuk kau Lee...bila dah tak larat menipu kemudian keluar parti dan nak tubuh parti baru. Kemudian tuduh Pas dah tak relevan. Munafik.

      Delete
  37. Daripada aku undi ghb lebih baik aku undi umno,jangan dengar prof ni, dia ni ada udang disebalik batu. Kalau buat kajian biar semua dapat sama rata. Orang sekarang bukan macam orang dulu.jangan cayo la dengan prfo tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhahaha sah..sah..ko orng ameno..bye..bye..ameno/pus..

      Delete
  38. KATANYA KENYATAAN PROF AGUS SUDAH DIEDIT.
    BERMAKNANYA ADA YANG FITNAH PROF AGUS.
    DOSA FITNAH SANGAT BESAR WEI.....

    ReplyDelete
  39. Orang naik angin satu badan takpa sebab tak jadi apa2 pun pada GBH malahan mendapt promosi percuma dari Omak kau,terima ksih Omak kau yang buat kerja ni,teruskan promosi GBH ye,cuma aku bimbang kau yang naik angin dan terkentut serta tercirit birit depanorang ramai ,nak2 pulak depan khalid keu tu,jaga sikit .malu nanti.

    ReplyDelete
  40. Omak kau tolong iklankan kempen GHB agar lebih popular,kalau bolih setiap hari Omak kau cari isu yang melibatkan GHB ye,jangan sentuh isu negar yang sedang porak peranda,jangn tulis isu Pas mjangan cerita tentang Azmin sekarang kau tolond cari siu GBH,kau pergi ke perak katanya GHB nak buat himpunan kat sana ,kau amik gambar yang masa orang belum datang dan kau katakan GHB tak dapat smabutan ,bolih Tak OK ?

    ReplyDelete
  41. Kah kah kah harapan barua dap meroyan...sampai berpuluh2 komen mempertahankan lim kit sial & lim go end.

    Menjilat kapir vavi dap dgn rakus & bernafsu...sambil menghantuk2 kepala ke tiang rumah. Akibat kebodohan melampau menjilat kapir dap...

    Kah kah kah kah kah

    ReplyDelete
  42. Sya, dah baca berita terbaru di Greenboc berkenaan UG dengar UMNO (MCA dan MIC)?

    Saya ingat berita tentang UG ni saja difitnah oleh group Pro GHB. Siap ada video ucapan Hassan Ali dan Ustaz yang kita semua cintai iaitu Ustaz Ahmad Awang.

    Saya cadang Tuan Guru buat press conference dan perjelaskan isu ini. Cakap dengan penuh confident (kadang2 depan press dia macam cuba menyorokan sesuatu, nampak sangat).

    Penat Sya saya berjuang dan menghabiskan masa selama ni menyokong PAS bagai nak rak, ke hulu ke hilir dengar ceramah PAS.

    Patutlah Tuan Guru pertahankan Najib. Orang semua tengah serang Najib, dia protect Najib pula.

    Nampak Gaya, saya Akan turun semula ke pentas ceramah GHB. Kita hidupkan kembali semangat reformasi seperti tahun 2008 dulu.

    This news from Greenboc is serious la Sya. You have to tell Hadi to response to it, otherwise you'll lose trust from rakyat.

    ReplyDelete
  43. PAS, cebisan UMNO....DAP...cebisan PPP, ..berjaya menjadi parti yg kuat...punca nya...objektif dan wawasan...lgi satu..ditubuhkan beramai2..bukan sbb sorang individu sje yg kecewa...OMK ...stop spining ape yg Prof tu cakap....xposa ka ramadan lalu...nafsu makin buruk.. !!

    ReplyDelete
  44. GHB gagasan haru biru.
    Semua agenda DAP.
    Sponsor by DAP
    Parti Serpihan DAPigs untuk Islam & Melayu.
    Penyokong GHB tolak ulama, hina ulama sebabtu kalah dlm pemilihan PAS.

    Mat Sabu ? Golongan professional ? Terburai aku nk gelak.. Di umpama lembu yg dicucuk hidung.. tuan dia DAPigs.

    PAS selama ini dikutuk bersekongkol dgn DAPigs.
    Maruah PAS sebagai parti ISLAM tercalar bila bersama DAPigs.

    PAS lebih yakin berdiri sendiri Tanpa PR.

    Bukan GHB (parti sayap DAP) bertopengkan ISLAM PROFESIONAL... wakakaaaaa.
    Masuk DAP jer la.. Dapat jawatan kerani tak pon tukang buat kopi utk Lim Kit Siang jadi ler..
    Sebab tu tak masuk DAP. Sebab takde jwtn kosong utk Melayu. Patut la tubuh GHB.
    Kata DAP sama rata. Kasi try tengok Mat Sabu Jadi Timbalan presiden DAP...
    Boleh la bersengol2 lan dgn Dayana Sofya.
    Talak 3 pun talak 3 lah....


    ReplyDelete
  45. Melayu tak akan maju kerana sebilangan besar orang Melayu berfikiran singkat. Tiada wawasan. Tidak ada jatidiri. Tidak adapelajsaran (baik dunia mau pun akhirat) Ada bahasa pun tak laku dan bahasa pun dah jadi cacamarba. Nama sahaja merdeka tapi minda masih dijajah. Menjadi hamba kepada golongan elit. Lebih 50 tahun merdeka tapi pencapaian takade. Yang ade bangunan yang dibuat oleh koprat asing dan kerajaan. Universiti banyak tapi standard macam kolej komuniti Amerika!! Betul-betul jadi kilang kertas. Nilai duit makin hari makin merosot. Beruntung sangat Meayu Brunei Darulsalam mendapat raja yang bijak. Beruntung sangat rakyat Singapura kerana merdeka. Melayu Malaysia akan jadi hamba kepada bangsa lain. Sekarang sudah ada rakyat Malaysia yang menjadi kuli dan bersupervisorkan orang Bangladesh, India dan Indonesia. Memang taraf hamba betul sehingga boleh ditipu lima enam keturunan. Selagi tak sedar selagi itulah Melayu akan hancur. Punya teruk bangsa Melayu ulamak mereka pun hidup menipu. Kalau sayangkan bangsa eloklah banyakkan ilmu (pelajaran), amanah (jangan menipu macam orang politik dan ulamak!!), taat bekerja (jangan makan gaji haram bagi anak bini), taat pada ugama (solat jangan tinggal dan belajar tafsir Alquran supaya tidak ditipu oleh ustad durjana) dan berserah kepada Allah s.w.t.!! Berubahlah sebelum mati!!

    ReplyDelete
  46. Anon 10.11 kecewa namoak...relax, chill...tak jatuh kapir pun tukar parti...ada ke syarat talak ialah keluar parti?..ajaran ayah pin ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampaknya macam tulah. Doktor menipu, peguam menipu, guru menipu, pensyarah menipu, boleh tahan lagi tapi bila ulamak menipu itu yang wa tak boleh tahan. Apa bai'ah, bai'ah ni, macam lah ketua korang tu baik sangat? Perangai huduh tak boleh dibuat kawan!!!

      Delete
  47. nak berjuang utk rakyat konon...
    aku undi pembangkang bukan nak tengok kau org semua bergaduh, bertempit, lawan maki. tapi aku nak kau membela rakyat yg ditindas umno...
    sekarang apa dah jadi... kau menjatuhlan satu sama lain..haramjadah sungguh...
    pak aji, lebai, prof, doktor sama sahaja.. bodoh tak boleh diajar.. bagi cina Dap main kepala dan buntut kau orang.. ini cina keturunan komunis..tak kenal ke..
    ingat tu..gaji elaun kau makan bagi anak bini kau..tapi kerja yellek..kosong.. cuma yg ada nak bergaya serban besar, cakap entah apa2.. pegang mike tak nak lepas.. kau turunlah lebai hingus..
    geng profesionl pun sama berlagak dng falsafah kuno hingga cina dah naik atas kepala...
    sudah la.. lebai2.. at sabun ketum and the geng..
    semua ni nak melingkup melayu dan islam..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak suka?...boleh keluar dari Malassia lah!

      Delete
  48. Truss jatuh tahap macai hine agus arini..dek Gabungan Harapan Lim...(GHL)..ramai ngat propesernye dlm ni agus....bliklaa mkn sugus

    ReplyDelete