KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 31 July 2015

BERITA GEMBIRA UNTUK RAKYAT JOHOR!!! ... MULAI ESOK KADAR TARIF AIR DI JOHOR DI NAIKKAN.



CYBERJAYA - Mulai esok, kadar tarif air di Johor akan dinaikkan antara RM2 dan RM3 setiap meter padu bagi kegunaan domestik yang melebihi 20 meter padu dan 35 meter padu sebulan, demikian diumumkan Suruhanjaya Perkhidmatan Air Negara (Span) hari ini.

Dalam satu kenyataan di sini, Span berkata pelarasan tarif air di negeri berkenaan adalah berikutan cadangan daripada Syarikat Air Johor (SAJ) Holdings Sdn Bhd untuk menaikkan kadar itu tahun lepas.

"Bagi pengguna domestik, kadar tarif air yang baharu bagi penggunaan 0 hingga 20 meter sepadu (m3) adalah 80 sen, dan penggunaan 20 hingga 35 meter padu adalah RM2.

"Penggunaan air melebihi 35 meter padu, pengguna perlu membayar RM3 bagi satu meter padu masing-masing," menurut kenyataan itu.

SPAN berkata sebanyak 79.20 peratus pengguna (722,797 akaun) yang menggunakan air tidak melebihi 35 meter padu akan mengalami kenaikan bil air antara RM2 hingga RM9.25 sebulan.

Bagi pengguna bukan domestik pula, kadar tarif air yang baharu bagi penggunaan 0 hingga 35 meter padu adalah RM2.80 dan melebihi 35 meter padu pula adalah RM3.30 bagi satu meter padu masing-masing, menurut Span.

"Sebanyak 78.3 peratus pengguna (108,920 akaun) yang menggunakan air tidak melebihi 35 meter padu akan mengalami kenaikan bil air antara RM4 hingga RM7 sebulan," katanya.

Kali terakhir tarif air di Johor disemak dan diselaraskan adalah pada 1 November 2010. - Bernama

49 comments:

  1. Lim Kit Siang ahli parliament kat Johor. Lepas in dia kena minum air hujan.

    Cerita ini adalah rekaan GHB yg fanatik akan kesucian roket. Dijangka akan keluar greenboc, Malaysia waves dgn Addin minggu depan

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pandai ker bodo???
      Jual air kat rakyat singapura bukan main murah....
      Jual air kat rakyat sendiri bukan main mahal....

      cerdik ker bengap???

      Delete
    2. Cerdiklah tu .sebab,kalau tak percaya cuba tanya Jeff ulu bendul.ini sesuai dengan pendapat dia agar kerajaan dapat duit lebih dalam kiraan ringgit ,kerajaan kita tak mahu dalam kiran dolar singapura, rugi katanya ,kah,kah,kih.

      Delete
    3. Apa dah jadi? Tiga pemimpin sayap umno Johor letak jawatan. Rupanya ada juga rakyat Johor yg cerdik. Mungkin sisa peningalan Laksmana Bentan.

      Delete
    4. Ucapan tahniah kepada pendududk Johor yang masih menyokong umno BN@Barang Naik, kerena itulah diantara kenaikan yg membahagiakan mereka dan kepada bukan penyokong Pakatan Rakyat memang sewajar nya lah padan muka kamu dan uga aku kerana x nak barang naik.

      Delete
  2. Kasihan kat orang Johor.

    Sudah jatuh ditimpa tangga.

    Johor adalah negeri yang paling kuat UMNO nya dalam dunia.

    Harapan nak dapat PM asal Johor bersepai.

    Belum hilang sedih, tarif air dinaikkan pula.

    Nyanyi lah lagu anak kecil bermain api.

    Tanah kat Iskandar Pulau Batu Putih sudah jadi milik orang.

    Sokong lah lagi, sokong sokong jangan tak sokong.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tanah kt png pun habis dijual dap sham...

      Delete
    2. IBARAT KATA ORANG2 TUA.....

      RAKYAT JOHOR NI UMPAMA SUDAH JATUH DITIMPA TANGGA.
      KESIAN BETOL LA...

      Delete
    3. Eh,baru ditimpa tangga ,bukan ditimpa ros mah,bukan ditimpa rumah,

      Delete
    4. Sudah 57 tahun DAP perintah Msia...patut lah habis tanah melayu dijual. Bank Bumi tinggal nama saja sebab dilelong olh DAP. Jahat betul DAP nih...

      Delete
    5. Bengap mamat sekor ni..pegi kat lain plak..

      Delete
  3. Nasihat untuk penduduk johor... Simpan dan takong air Mata yg tercurah kerana TSMY diterajang dari Kerajaan Malaysia. Gunakan semula untuk penjimatan air. Gunakan juga air yang terbuang sebagai kitar semula.. Rakyat perlu cerdik kearah penjimatan. Kepada yang menentang tarif Baru nilai air dinasikatkan duduk ditepi sungai Dan pantai atau keluar Dan pindah kenegara lain. Orang yang menyusahkan dan menentang segala dasar kerajaan Malaysia adalah PENGKHIANAT negara. Sebab anda sukar dicucuk hidung.

    ReplyDelete
  4. adapun bagi si jahil yg sombong sifatnya itu...dikhabarkan kepada mereka betapa hidupnya mereka adalah untuk menikmati segala kelazatan dan kesenangan dunia..maka pada setiap kesulitan..setiap kesusahan yg datang kepada si jahil lagi sombong itu..dikhabarkan kepada mereka itulah bukti yg kukuh betapa mereka itu sedang dizalimi oleh sipemerintah ..maka ikutlah kami ..hidup kamu pasti terlepas dari segala macam kesulitan dan penderitaan...maka bersoraklah lalu mengikut (laksana ikutnya kawanan ternakan ) sekalian manusia2 yg jahil dan sombong itu kepada seruan yg mereka sangat suka kepada segala janji2nya... sudah bersedia kamu untuk dikumpul dijalanan sekali lagi ?... maka jawaplah manusia2 yg tidak lagi menggunakan akalnya...walau dibawa ke dlm jurang yg dlm pun tetap kami akan menurut kepada kamu (sipenjual beli ilmu)....kerana seruan dan segala janji2 yg kamu bawakan sangat kami dambakan... kali ini tujuan kamu semua dikumpulkan laksana binatang yg diternak ...bukan lagi untuk menuntut sipemerintah yg zalim itu supaya tunduk kepada kehendak dan nafsu sekalian dari kamu.....tetapi ia lebih besar dari itu...sekalian dari kamu wahai manusia yg bodoh lagi angkuh...kami menyeru kepada kamu untuk menuntut supaya diruntuhkan terus kuasa sipemerintah itu..dan bawalah ia kepada kami (para pengembalamu)...sebagaimana kamu tidak sabar untuk menikmati segala kelazatan dan kenikmatan dunia (dengan berpegang kepada segala janji2 kami)....begitu juga kami...tidak tertahan lagi nafsu dan kehendak kami untuk menjadi pemerintah yg baru....maka kamu sekalian sifatnya sebagai binatang ternak...kami adalah sebagai pengembala kamu...marilah kita bersatu "selamatkan malaysia"..." penjarakan najib"...dan "bebaskan anwar"....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ayat ko ni sebijik macam ayat najib.
      Bila rakyat bising sebab bebanan naik akibat tindakan kerajaan, maka ko kata mereka sebagai jahil, bodoh dan mengikut nafsu.

      manusia apakah kamu ini?

      Delete
    2. Apa punya bengap.... Jual air kat penduduk singapura punya la murah... Jual air kat rakyat sendiri....???????

      Delete
    3. andai benar kamu berbangga dengan frasa "kami tidak bodoh" …"kami mahukan keadilan"..dan kamu benar2 maksudkannya...mengapa kamu berperilaku laksana org yg mabuk yg tidak berakal..mempercayai segala khabar dan adu domba pada perihal yg berkait mengenai sipemerintah....bukan sedikit dari khabar yg datang itu akhirnya berlalu sebagai fitnah .. andai setiap bebanan yg tertimpa kepada kamu merupakan suatu kezaliman daripada sipemerintah...lalu kamu melepaskan perasaan kamu melalui celaan dan kata2 yg kesat...mengapa kamu tidak mampu untuk melafaz kata2 yg mulia dan doa2 pengampunan kepada sipemerintah ...diatas setiap nikmat dan hak2 kamu sebagai org awam yg masih dapat kepada kamu ?...sesungguhnya kamu hanya menzalimi diri kamu sendiri...naiknya kos sara hidup kamu letakkan sepenuhnya sebagai satu kezaliman sipemerintah...lalu kekal terpeliharanya hak2 kamu yg lain (keamanan,keselamatan jiwa dan harta,penguasaan ilmu pengetahuan,kemudahan asas,jaringan sosial,amalan budaya dan iktiqad ,dll)..apakah semua itu bukan dari hasil usaha sipemerintah ?..cermin diri kamu ...apakah bebanan atau kenikmatan yg lebih besar dapat kepada kamu sebagai org awam ?...andai kamu rasakan bebanan lebih hebat kesannya kepada kamu...maka ketahuilah sesungguhnya kamu tergolong didlm kalangan mereka yg jahil lagi sombong (kufur nikmat)... Maha Suci Allahswt...maka kepada golongan seperti ini disediakan kepada mereka kepimpinan yg lebih buruk keadaannya (gerombolan penjual beli ilmu yg mendakwa sedang bertahaluf siasyi tanpa adanya kuasa pemutus)..lihatlah keadaan mereka yg dikumpulkan dijalanan tanpa henti..atas sesalan pada sesuatu nikmat yg jauh lebih kecil manfaatnya yg telah terlepas darinya...sedang keadaan para penipu daya itu jauh lebih khianat hatta sesama mereka .. PR yg tidak pernah hidup melalui "tahaluf siasyi" kini dikhabarkan telah "mati"... saling sipenipu daya itu menuduh antara satu sama lain "kamu yg menyebabkan pada terlerainya " tahaluf" diantara kita"... "kamu berkhianat"..." kamu penipu".. "kamu dibeli UMNO".." kamu terlalu bodoh dlm strategi politik"...lalu siapa diantara kamu yg mampu berkata kepadaku...sipolan itulah kuasa pemutus kepada PR ?...siapa pula dari kalangan kamu yg mampu mendakwa "tahaluf siasyi" tanpa akur pada kewajipan perlunya kepada kuasa pemutus merupakan sah didlm syariat islam ?...andai kamu benar2 berilmu maka pastilah kamu mengetahui sipenjual beli ilmu itu adalah seburuk2 ikutan ... dan benarlah janji Allahswt...golongan yg kufur nikmat akan kekal mengikut sipenjual beli ilmu itu ...walau keadaan mereka laksana ikutnya binatang ternak kepada pengembalanya. .. minta maaf la atas segala tulisan ini ....

      Delete
    4. Unknown...
      Apa pandangan ko tantang penyamun yang merompak duit negara?
      Kufur nikmat ker tak?

      Delete
    5. Singapore tu cina kapir.
      Yang ikut telunjuk cina kapir jual air murah berbanding jual air kat rakyat sendiri tu apa hal?

      Beruk pun boleh fikir.

      Delete
    6. oiiii bengap...
      ni cerita pasal tariff air johor naik la...
      yang ko pusing mcm najib jawap ni apa hal?
      merapu ye?
      bodo!

      Delete
  5. Walaupun umno telah di bogel kan oleh anasir luar dan dalam parti. Kami wakil pemuda umno pahang tetap menyokong kepimpinan najib. Beliau sebenarnya wira rakyat segala tindakan beliau termasuk mengeluarkan muhyidin adalah suatu tindakkan yg tepat. Johor amat berlagak dlm bolanya, mereka amat tidak puashati akan wakil pahang dalam bola sepak negara juga pemerintahan negara. Bercakap mengenai kubu kuat umno di johor memang benar dan mereka tetap akan menyokong umno pada pru nanti kerana sudah terlalu banyak makan tempe. Dari sumber yg dipercayai desas desus umno akan hilang sokongan di johor juga tidak benar malah semakin kuat. Kamu sepakat untuk berdiri teguh bersama najib utk memimpin negara hingga mencapai kemenangan pd pru akan datang. Hidup Najib Hidup Umno Hidup Pahang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memanglah sokong Najib sbb kome orang Pahang. Teruskan membodek..

      Delete
    2. Rakyat Pahang khususnya UMNO dari pemimpin sampai kebawah semuanya baghal macam keldai, gila kuasa.

      Delete
  6. Anggaplah Kenaikan tariff sebagai Hukuman kepada Penyokong PR dan HADIAH kepada penyokong BN

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku anggap kenaikan ini adalah hukuman kepada ahli amno yg menyokong bekas timb PM yg telah dipecat. padan muka kamu....

      Delete
    2. Sungguh heran aku dgn anon 01.08
      Bodoh sungguh anon nih berfikir. Patutlah umno x ada yg pandai. Umno yg jual air dgn harga murah kpd Singapura ttp PR yg salahkan. Perjanjian air antara menteri umno bodoh dgn Singapura menyebabkn rakyat Johor mejoriti ahli umno dpt bala besar.

      Delete
  7. Kami umat johor amat berbangga dengan kenaikan tarif air ini.
    Kami menganggapnya sebagai satu hadiah daripada pemimpin kita.
    Peningkatan ini amat perlu bagi meningkatkan taraf hidup kami.
    Siapa yang tak setuju boleh pindah ke selangor.

    ReplyDelete
  8. Penyokong amno yang banyak tinggal di luar bandar dan di ceruk kampung di Johor disarankan dapat membantu kerajaan dengan menggali kolam dan telaga bagi mengatasi masalah ini. 1Rumah 1Telaga.....

    ReplyDelete
  9. Untuk mengurangkan bayaran bil air, ahli amno di negeri itu disarankan supaya mandi 2 hari sekali. Kurangkan penggunaan air yang banyak dengan cara mengurangkan kadar mandi wajib. Jika sebelum ini mandi wajib 7 kali seminggu, cuba kurangkan menjadi 7 minggu sekali. Kaedah ini dinamakan sebagai perancang keluarga.

    ReplyDelete
  10. Masalah ini sebenarnya sudah lama dapat dibaca oleh P Romlee.
    Dalam cerita bujang lapok misalnya, mereka tidak perlu mandi tetapi hanya menggunakan 2 titik air untuk membasuh mata. Bayangkan...berapa banyak penjimatan dapat dilakukan.

    ReplyDelete
  11. orang amno di johor janganlah susah hati. kalau kurang air sila beli air dari singapore. Air kat singapore lebih murah kerana mendapat bekalan air mentah dengan murah dan mudah. Bawak kain baju anda dan mandi kat singapore.

    ReplyDelete
  12. CUBA BAYANGKAN KALAU KEJAAN MENJUAL AIR KEPADA RAKYAT SINGAPURA DENGAN TARIF AIR YANG TERBARU NIH......

    AGAK2 BERAPA BILION BOLEH DAPAT??

    ReplyDelete
  13. Apa punya malang la woiiii???
    Harga getah dan kelapa sawit turun, harga air pulak naik....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila nilai ringgit jatuh... sepatutnya harga getah dan sawit naik.

      Delete
  14. Kami rakyat johor amat bangga kenaikan tarif dan kualiti air ini bersih, kurang2 nya rakyat selangor tak dapat mandi seminggu sebab air percuma dan dapat air kotar kena tapis sendiri, faham je lah air percuma

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tidak lama lagi rakyat selangor akan mandi 3 kali sehari kerana projek air baru akan dilaksanakan tidak lama lagi. Air di selangor yang banyak akan menyebabkan harganya makin jatuh.

      Rakyat johor kalau tak nak bayar bil air yang tinggi kenalah kurangkan mandi wajib.

      Delete
    2. Aku cadangkan rakyat johor pergi jumpa hj hadi untuk minta tlong dia nasihat najib agar jadikan air laut johor dijadikan air mineral.dan bagi percuma kepada rakyat johor .sebab sekaranh najib hanya boli dengan nasihat hj hadi aje.pergilah .

      Delete
  15. Singapore - The water tariff for households is $1.17 per cubic metre (below 40m3) and $1.40 per cubic metre (above 40m3).

    Indonesia - Jakarta Legal Aid Institute (LBH) said that the water tariff at Rp7,200 per cubic meter

    Brunei - warga Negara Brunei juga menikmati tariff air bersih yang rendah dibandingkan dengan Indonesia

    ReplyDelete
  16. Saya rasa rakyat Johor sudah kaya semua sebenarnya.

    Kenaikan ini tidak membebankan malah dialu-alukan.

    Buktinya mereka tetap percaya dengan UMNO sampai bila-bila.

    ReplyDelete
  17. Wa mahu ucapkan salamat hali laya ! Sila latang rumah terbuka Dap ......... manyak hidangan spt babi goleng , babi pangang dll ........ semuanya ditonggeng halal kelana itu tuan galu LKS dan LGE kasi sembelih ......... lagi itu yam seng pun ade sama itu main majong pun ade . ....... kalau mahu lebih enjoy itu amoi Ipoh mali pun ade ......... jgn takut jgn segan itu dosa semua tuan galu LKS dan LGE boleh kasi ampun dan ada applovement dpd itu ulamak2 DAP punya ........ ini mcm punya balu butut2 Islam bukan itu macam tuan gulu haji hadi yg mahu hudud kasi susah sama melayu Islam mahu enjoy dan bikin kacau ekonomi olang cina mahu niaga itu judi , babi , yam seng sama itu amoi jual body maaa ........ kalau talak suka itu amoi , itu pondan pun wa ade boleh main montot maaa ..........haiya itu pasal wa suka sama PKR dan Halapan Balu punya macai .......... ini macam wa butut2 ada halapan niaga kasi untung sebab olang melayu Islam boleh jadi customer wa
    wa sangat suka sama halapan balu ..........ingat halapan balu aa ............ halapan balua .......balua punya olang aa ! ..... ini macam Dap manyak balua punya olang ..........mcm samat sait , Julhajmi yan tebalu plofesor Ajiz Mali ............Lai lai lai macai sama balaci masuk sama DAP maa ......... itu PKR mana ata nilai ekonomi looooo ........... hanya pandai kasi hantam duit Jakat looooo !

    ReplyDelete
    Replies
    1. cerita pasal harga air johor naik mana?
      tang merapu serah kat ko...
      bodo melantun2

      Delete
  18. Sy trpaksa memilih umno bn kerana tiada parti alternatif(pr) yg benar2 layak utk memerintah malaysia..parti2 alternatif ini jadikan fitnah dan perspepsi sebagai tonggak dlm perjuangan mereka..camner nk memerintah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sampai mati tidak akn pilih umno sebab unno parti pengkhiabat Melayu. Dah 57 tahun perintah rskyat madih muskin. Pemimpin umno yg kaya raya.

      Delete
  19. Pada aku Muhyiddin bukan baik sangat. Semasa jadi MB Johor, berapa banyak tanah milik kerajaan bertukar tangan kepada Cina dalam program pengswastaannya. Yang hilang tanah2 dalam bandar. Kekayaan tak habis 7 keturunan. Orang tak nampak. Tapi rakyat Johor tahu.

    Yang menyokong belau biasalah kuncu2 nya yang dapat habuan pada pemilihan Timbalan Presiden dan Naib Presiden dulu.

    Sultan Johor dulu amat murka dengannya akibat pertukaran cuti Jumaat ke hari Ahad.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Muhyiddin dan Najib pernah jd menteri besar. Kedua2 sama saja rembat tanah negeri utk isi kantong. Mana ada pemimpin umno yg jujur. UMNO adalah lambang kekayaan. Kekayaan mengikis hak rakyat menghabiskan harta negara.

      Delete
  20. Dari tengok muka org umno lebih baik tengok anjing berkudis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sbb anjing tak pandai mencuri

      Delete
  21. Betul ke tarif air di johor naik......jangan jadi abe gani hasim kito pulakkk....klu turun harga minyok nok telanjang depan parliament. ...kah kah kah....

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalu tarif air johor turun, aku telanjang depan parlimen

      Delete
  22. Base bodo blake

    ReplyDelete