KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 22 July 2015

MERCUN DI PERBUAT DARI KERTAS AL-QURAN LAMA??????



Dalam kemeriahan umat Islam menyambut hari raya, sebuah laman Facebook mendedahkan sekeping foto yang dimuat naik menunjukkan mercun yang diimport dari negara China, dipercayai mengunakan kertas daripada Al-Quran lama.

Laman Facebook ‘Islam’ itu memuat naik status yang menyebut: “Al quran lama di guna untuk membalut mercun,sudah tiba masanya umat Islam di Malaysia memulaukan barang barang dari China. Jangan beli dan main mercun.”

Status yang dimuat naik sejak 13 jam lalu telah dikongsi lebih 70 kali.

Seorang netizen, Burhanuddin Marzuki yang berkongsi status tersebut berkata: “Fikirlah dengan  akal yang bijak Allah bagi tu.

“Korang rasa tauke mercun tu tau ke kertas yg di gunakan? Yang pergi beli mercun kenapa kan kerajaan dah haramkan mercun. Kalau dah haram tu haramlah. Melayu juga yang gatal nak beli mercun kemudian selak kertas mercun yang terbakar, last jumpa kononnya kertas alquran.

“Sekarang heboh korang kutiplah kertas tu satu satu kemudian bakarlah. Abu kena hanyutkan ke laut.

Manakala Dianuddin Othman pula berkata: “Jangan di beli mercun itu. Itu bukan budaya kita.”

Mufti Perak, Tan Sri Harussani  Zakaria pula berkata, umat Islam yang bermain mercun kemudian meyakini kertas balutan mercun itu adalah dari helaian kertas al-Quran, perlulah mengutip semula kertas yang terbakar itu dan dibuang ke sungai atau laut.

“Helaian kertas al-Quran tidak boleh dibiarkan terbakar tanpa membuang  cebisan atau abunya ke sungai atau ke laut untuk melupuskannya,” ujarnya.

Sambung beliau lagi, permainan mercun sudah pun dilarang oleh kerajaan kerana ia merbahaya dan banyak berlaku kemalangan.

“Benda kalau sudah di haramkan (dilarang)  tetap haram tetapi ada umat Islam degil. Tiap tahun bila tiba hari raya mereka  nak main mercun atau buat mercun sendiri.

“Ada yang hilang jari, hilang mata dan kecacatan seumur hidup, itukan merugikan diri sendiri.” ujarnya.

11 comments:

  1. Semua ini psikologi saja.Miskin sangat kilang mercun tu sampai pakai kertas al-quran lama.ingat senangkah nak setting kertas terpakai kedalam fedder mesin kertas.Yang nak sangat buat kajian mqin mercun sampai putus jari tu pa hal.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cina meniaga mana ada kira halal haram. Keturunan babi ni bukannya hebat sgt pun. Kat malaysia ada cina yg betul2 kaya raya, jutawan tapi kebanyakannya rakyat biasa je. Bukan semua jadi peniaga..ada yg jd kuli jugak. Realitinya diorang tak ambik hirau pun tentang cina lain...kiasu. Mcm 13.42 & 13.48 adalah individu yg sama..cina pencacai. Jadi tak payah la terpengaruh klu dgr cina pegang ekonomi negara kita..hanya 10-30% yg hebat, selebihnya belacan kaki tipu. Khakkkk tuihhh kat muka cina

      Delete
  2. Bahalol Melayu tiada batas nya

    ReplyDelete
  3. Anon 14:06 cakap berdegar-degar macam main mercun tu budaya melayu.dah diharamkan masih nak main.maka ada puak buat provokasi supaya dapat menyedarkan melayu bahalol tanpa batas supaya menjauhi mercun.Kalaupun cina jual, prnguatkuasanya 100% orang melayu buat apa? Buat duit jugak?

    ReplyDelete
  4. Woi Omak kau ,isu ini tak best,carilah isu GHB ,sedap sikit kita hetam musuh khalid.kita sokong Pas kleuar dari Pakatan ,kita minta azmin keluar PKR ,biar dia tahu langit tinggi atau rendah,Birakan DAP dengan PKR dan GHB perintah Selangor,cari omak kau isu GHB,

    ReplyDelete
  5. Cina pun banyak yang kutip kotak & tong kosong besi buruk. Asal jadi duit.
    Kelebihan dalam berniaga tiada halal & haram. Lagi Gangster lagi mulia dipandangan Masyarakat diorg. Lagi2 kalau ada connection dgn penguatkuasa. Senang naik kautim. Tu sebab Cina main teroka & pacak ja kat mana2 klu nak berniaga.
    Mcm dkt Taman Conought.. Buka Kedai jual kereta kat bawah jmbtn MMR2. Tak pelik ka? Kat situ pun diorg boleh berniaga.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Duit oh duit
      Apa nak heran rantaian duit.
      peniaga cina sebok cari duit
      penguatkuasa melayu pula buat duit
      kuasa politik pula untuk songlap duit

      Delete
    2. Kat tmn connaught kat bawah jambatan mrr2? Kat belah mana tu? Tak nampak pun....
      Klu kat tepi mrr2 memang banyak la....tapi klu bawah jambatan mrr2 tak nampak pulak aku. Setahu aku tmn connaught tu 1 km dr mrr2.

      Jangan kelentong la....

      Delete
  6. sama samalah kita menjaganya....

    http://variousfastsolution.blogspot.com/

    ReplyDelete
  7. haramjadah jenis melayu tak sedar diri ni...
    dekat umah aku ada melayu cibai main mercun hingga aku terkejut terberak dlm kain punya kuat bunyinya...
    kalau aku hilang sabar aku tembak meriam buluh masuk dlm rumah dia...
    tak hairanlah jenis melayu haprak ni.. bodoh sombong.. segala.mee kotew tauhu fishball cina yg ada DNA.babi pun mereka telan berkilo2.. langsung tak rasa jijik.. coklat babi pun twlan anak bini habis juling mata...
    sebab itu aku kata inilah melayu haramjadah dan hapraq dan tak ada agamanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau cina memang berak tak basuh. Memang tak hairan la. Satu malaysia tau. Keling pun sama.

      Delete