Friday 10 July 2015

RANCANGAN TUBUH PAKATAN PEMBANGKANG BAHARU SELEPAS AIDIL FITRI INI AKAN DITANGGUHKAN KATA SALAHUDDIN AYUB



Rancangan untuk membentuk satu pakatan pembangkang baru selepas sambutan Hari Raya Aidil Fitri ini telah ditangguhkan berikutan kelewatan dalam menubuhkan sebuah parti baru untuk menggantikan kepada PAS, The Star melaporkan hari ini.

Laporan itu berkata ini kerana ahli-ahli PAS yang progresif yang digulingkan dalam pemilihan parti baru-baru ini tidak bersedia untuk meninggalkan parti Islam itu.

Setelah menukar nama mereka kepada "Gerakan Harapan Baru" (GHB) dari G18, timbalan pengerusi kumpulan itu Salahuddin Ayub berkata parti baru itu hanya akan ditubuhkan selepas mereka telah mengkaji setiap aspek perkara itu dengan teliti.

"Kami tidak merancang untuk menubuhkan sebuah parti baru untuk mencabar PAS. Fokus kami adalah untuk memperjuangkan nasib rakyat yang menderita dari segi kewangan dan sosial, " ... yang dipetik sebagai berkata.

Beliau berkata GHB tidak tergesa-gesa untuk membentuk sebuah parti baru walaupun harapan DAP menggantikan PAS dengan parti baru puak pembangkang selepas Hari Raya, sambil menambah bahawa kemungkinan perlu dipertimbangkan dengan teliti.

Sebelum membuat keputusan, kumpulan itu juga akan mendapat maklum balas daripada akar umbi, penyokong dan lain-lain, kata Salahuddin.

"Membentuk sebuah parti baru tidak mudah. Ia akan menjadi satu tugas yang sukar memastikan kelangsungan hidup jangka panjang, "beliau dilaporkan sebagai berkata.

G18 telah ditubuhkan selepas DAP dan PKR secara rasmi mengumumkan bahawa Pakatan Rakyat (PR) gabungan itu tidak wujud kerana tidak ada lagi mana-mana kerjasama antara DAP dan PAS.

Ini diikuti cadangan Dewan Ulama PAS untuk memutuskan hubungan dengan DAP di Muktamar PAS ke-61 di Kuala Selangor pada bulan lalu dan permintaan DAP bahawa ahli-ahli PAS mengosongkan jawatan kerajaan mereka dalam kerajaan Pulau Pinang.

Walaupun Pakatan secara zahirnya sudah berkubur namun ianya, tidak akan menjejaskan perjalanan kerajaan negeri-negeri Pulau Pinang dan Selangor yang mempunyai ahli-ahli politik dari DAP, PKR dan PAS.

GHB dilaporkan merancang suatu roadshow di seluruh negara dan akan menyokong kempen mereka untuk politik "Harapan Baru" atau "Harapan Baru dan Dream" selepas sambutan Hari Raya.

Kumpulan pro PR  Pasma sebelum ini berkata ia akan bekerjasama dengan GHB dan pertubuhan-pertubuhan Islam yang lain bukan kerajaan dalam membentuk sebuah parti baru untuk menggantikan PAS dalam Pakatan.

14 comments:

  1. GHB atau nama originalnya Pasmadam {Pasma Dah Padam).

    Tapi relax, Phahrul tetap tubuh Pasmadap

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagus ..belum tubuh dah berkelahi..jenis gila kuasa tamak. G18 tongong + pasmampos = 18pamampos. Hehehe..berkubur sebelum mampos.

      Delete
  2. MASUK DAP LA


    KAH KAH KAH


    AKHIRNYA TAHU LA KAMI SIAPA DIBALIK GENGSTER-18 (G18)


    KAH KAH KAH


    BERIMAN LA KORANG DGN DAP


    KAH KAH KAH


    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat APA buat part baru, join DAP la G18 oiiii, G18 boleh Jadi Dewan Ulamak DAP, Ahmad awang boleh jadi mursyidul am DAP.

      Delete
    2. Pasma boleh Jadi unit amal Pasmadap

      Delete
    3. Mursyidul am ialah tuan guru lim kit sial. Punahsihat ostad lim guano end. Hehehe.

      Delete
  3. Berita mana omakkau kutip ni.lain kali kutip la dari utusan.kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari layan meloyawaves, greenjuboq petik info kat basten klang

      Delete
  4. KERANA TERLALU TAKUT, OK TERPAKSA REKA CERITA SUPAYA SEMANGAT HARAPAN
    BARU BERKURANG.

    NI BARU BETUL DINAMAKAN BLOG SAMPAH.

    ReplyDelete
  5. Sesungguhnya kita tidak terlepas dari kesilapan, baik Pas mau pun G18 dan Pasma. Kembalilah merapatkan semula persaudaraan Islam. Usahlah terlalu gelojoh dlm merebut kepentingan dunia semata2. Negara memerlukan umah sejahtera. Kalau bercakaran sesama sendiri tidak memberi keuntungan apa2, bahkan matlamat asal akan semakin jauh utk dikejar.

    ReplyDelete
  6. Aku dn kwn2 pas x caya parti lebai. Kami akan sokong Mat Sabu dn Parti baru. X saba nk isi borang dn nk dgr ceramah Mat Sabu

    ReplyDelete
  7. Tak kisah. Tangguh ke batal ke apa jadi hal. Yang pengtingnya bila PRU nanti aku anak beranak tak undi UMNO atau pun PAS.

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...