KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 4 July 2015

TAHUN INI JANGAN BALIK KAMPONG BERAYA DENGAN KELUARGA CADANGAN PAKAR MOTIVASI MENERIMA KRITIKAN KERAS DAN PEDAS.



Pakar penasihat kewangan mencadangkan orang ramai khususnya umat Islam tidak balik kampung tahun ini untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri bagi menjimat perbelanjaan.

Syed Abdul Aziz Qubra berkata, langkah itu bagi mengawal perbelanjaan disebabkan kenaikan kos sara hidup.

Katanya, langkah tidak balik kampung untuk menyambut hari raya, orang ramai boleh mengawal perbelanjaan disebabkan kenaikan harga minyak dan bayaran tol.

Dia memberi cadangan itu dalam slot Celik Kewangan bagi program Selamat Pagi Malaysia yang disiarkan RTM pada Khamis yang membincangkan isu bertajuk Gaji oh Gaji.

Katanya, langkah tidak balik kampung untuk beraya tahun ini juga boleh menjimatkan perbelanjaan kerana tidak perlu menyewa hotel.

“Kalau dah ramai mesti tidur hotel dah menjadi trend sekarang tidur di hotel apabila balik beraya… tak main tidur rumah mak bapak, sempitlah..sedangkan perbelanjaan bertambah,” katanya.

Syed Abdul Aziz berkata, jika perbelanjaan tahun ini meningkat berbanding tahun sebelumnya, mengapa orang ramai tidak mengubah sikap berbelanja.

Katanya, orang ramai tidak seharusnya berterusan menyalahkan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) sedangkan diri sendiri tidak mahu mengubah cara perbelanjaan.

Katanya, adalah sesuatu yang mengarut apabila terjebak dalam keaddan kewangan yang teruk dan terpaksa berhutang dengan along semata-mata mahu dipuji mak mertua apabila balik kampung.

Cadangan itu mendapat pelbagai reaksi daripada pengguna laman sosial tetapi rata-rata menyatakan tidak puas hati dengan kenyataan itu.

“Nasib baik dia tak cadang raya tahun ini ditangguhkan kerana nak berjimat,” komen Mohd Zarul Zaqry.

“Lebih baik dia cadangkan rakyat Malaysia bunuh diri saja. Tak perlu beli beras untuk makan, tak perlu beli pakaian. Beli kain kapan dan upah penggali kubur saja,” tulis Mamat Cengkerik.

“Protege Ahmad Maslan dah ditemui. Tahniah,” komen Ariff Medina.

38 comments:

  1. Macamana RTM boleh terjemput mahkluk macam ni dalam acara mereka.

    Kenapa dia tak nasihat suruh orang bunuh diri je senang tak payah nak ada apa-apa kos lagi selepas tu.

    Asal dari UMNO je inilah natijahnya.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alien ini patut dia duduk d Spore yg kecil boleh jumpa ayah ibu setiap minggu.

      Tinggal Woodlands dan ibu bapa di Yishun

      Delete
    2. nak marah nak maki takut krg pahala puasa. ye tak ye terima je la seadanya.

      Delete
    3. Gila ke semua benda nk salahkan umno? Sham...mak bapak kau ada keturunan lembam ke?

      Delete
    4. 17;18.
      sebenarnya mak bapak awk yg lembam mengap bengong.
      wawancara kt rm tu utk org umno je.
      klu pembangkang jgn harap la nk dpt masuk.
      lain kali jgn komen, org tau keturunan ko spesis mengap ngeh3

      Delete
    5. Pesanan macai umno utk ahlul2 umno

      Delete
    6. Betul tu..rtm patut wawancara kaki jubur datuk seri anwar bin ibrahim banduan gila seks bagi pandangan tentang ekonomi semasa. Hanya kaki jubur yg layak..orang lain mana layak ngeh3

      Delete
    7. ngeh 19;49, bawa mengucap sikit.
      awk ni islam ke ...
      klu betul kata awk tu dipanggil mengumpat bsr dosanya.
      klu x betul dh jd fitnah lg bsr dosanya.
      d bln Ramadan ni ingt2 Tuhan sikit.

      Delete
    8. MACAMANA LA KEPALA BANA NI BOLEH JADI PAKAR PENASIHAT KEWANGAN AKU PUN XTAU LA. MAKIN TINGGI PANGKAT MAKIN KEPALA BANA OTAK DIA NI. NAK COVER GST NGAN KNAIKAN TOL PUN BAGI LA LOGIK SKIT. NI PUKIHAMAK APA BAGI NASIHAT KAT ORG MALAYSIA SUH JANGAN BALIK KAMPUNG MASA HARI RAYA. AKU RASA PNASIHAT KEWANGAN NI MMG JNIS DERHAKA THAP GABAN KAT MAK BAPAK DIA NIH..

      Delete
  2. Sepatutnya penceramah tu kena berfikir kenapa dah merdeka 58 tahun anak cucu nak berhari raya dgn keluarga di kpg pun susah padahal Allah kurnia pelbagai kekayaan harta bumi dll. Mana pergi semua ni. Kesian ibu bapa menanggis menanti kunjungan anak menantu di hari mulia ni....siapa yg dah jadi ibu bapa dan anak diperantauan boleh merasa kesedihan ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sbb penceramah ni ahli umno

      Delete
  3. Kahkahkah ye aku setuju dgn langkah ini. ...bukan saja dapat menjimatkan belanja ianya juga boleh mengelakkan dari berlaku kemalangan....keh kehkehkeh. ....ni suma slh azmin....

    Sekian
    din jinjang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatut kau memikirkan kenapa rakyat malaysia buang makanan masa bulan puasa ini, wang makan yg dibuang itu boleh buat balik kampung , cuba bayangkan satu hari ada belanje sampai seorang 15rm hingga 20rm di bazar ramadan dan seorang berbuka puasa hotel dan restoren habis 75rm-100rm seorang berbuka puasa bukah ini satu pebaziran. Wang itu boleh di buat balik kampung jika seorang hanya belajarkan 8rm pergi ke bazar ramdan atau masak sendiri jika berkeluarga, jika jimat lagi pergi berbuka ke surau dan masjid berdekatan itu lebih berkat allah s.w.t sebab lepas kita bersolat berjemaah

      Delete
    2. Ko nak makanan lebih2 meh la dtg umah aku kat pekan

      Delete
  4. Soalnya bukan perbelanjaan, tapi nak jumpa ma bapak dan sedara mara yg jauh tinggal di tempat lain yg pulang sama. Apa punya benggong punya orang. Tanya dia, dia balik kampung tak! Kslau x confirm anak pungutan, x da mak bapak.

    ReplyDelete
  5. BODOH DAN TAK TAHU YANG DIRI TU BODOHH TAHAP UNGKA tapi ada hati nak nasihatkan orang lain maka keluor ler ungkapan2 yang bodoHhh. Ader ker hari baik bulan baik makhluk BODOH ni cadangkan jgn balik kampung jumpa mak bapak adik bradik sanak saudara? Dia ni YAHUDI ker PARIA? Dia salahkan org ramai x nak ubah gaya hidup. Oiii mangkuk hayun kera jaan yg engkau sokong tu tak pandai urus ekonomi yang susahnya rakyat. Dia ni dpt ijazah U mana ha? Uitm kot itu pasal Bodohh kelas tenuk....

    ReplyDelete
    Replies
    1. 15.10 Babi...kau nak salahkan anak haram tu kau salahkan dia sorang saje. Bukan kaitkan dgn org lain. Pantat mak kau la sial...celaka. Babi punya org

      Delete
    2. Apsal yang kau sensitif sangat ni, kau PARIA ker??? atau engkau ni Yahudi???? Ohhh ya mungkin kau pun dapat ijazah dari UITM uni Melayu yang tak guna tu!!!!

      Delete
    3. Takde kena mengena semuanya...babi mcm kau suka salahkan org lain. Pantat mak kau lah celaka

      Delete
    4. wey jangan salahkan uitm. uitm salah satu universiti yang bagus. nak masuk asasi dia pun kena dapat sekurang-kurangnya 8A dalam SPM!

      Delete
  6. Ini satu cadangan " MEMANTEK " kau kena halau dari kampong ke....tak ada kampong nak balik.....hei bongok....Hari Raya ini setahun sekali.....bukan har2.....nak berjumpa dengan ibu bapa serta sanak saudara.......walau pun apa sekali halangan....orang yang ada perasaan mesti balik kampong....bukan macam kamu....bodoh....

    ReplyDelete
  7. sepupu mad maslan dia ni...... Dan dia anak luar nikah..... x der sedara mara..... spupu spapat pun x ngaku dia sdara.....

    ReplyDelete
  8. Mamat ni tak sahur ke mlm semlm?

    ReplyDelete
  9. Time wawancara ni.. yb azmin ali kat mana? Kenapa tak pantau wawancara ni.. mau makan gaji buta ka yb azmin.. kalau khalidibrahim masih mb perkara ini tak kan terjadi... letak gambar khalid ibrahim dlm wawancara2 yg akan datang.. supaya berakal sikit panel yg dijemput tu.. jangan lupa letak gambar omak kau sekali jadi background...

    ReplyDelete
  10. Kkah kah.....penceramah tu ada kisah silam di kampung...dia kena halau dari kampung dusun dulu.....pasal tu syor jgn balik kampung...tv pun bongok yg jemput penceramah tu 'memantek' kat tv buat ape....?

    ReplyDelete
  11. You're promoting yourself badly. Maybe this is your first and last in the media. I hope not and please muhasabah diri. Betfikir sebelum cakap

    ReplyDelete
  12. Kakakakkaa.....mati pon kena bayar la....guaner nak jimat....bolo punya olang

    ReplyDelete
  13. Pakar yg tak boleh pakai? Lebih baik puasa sebulan berbuka hanya sekali. Raya empat tahun sekali.
    Nak cakap kat TV tak buat homework.

    ReplyDelete
  14. Nampak macam statement bodoh tapi pandai bodohkan orang sendiri (BN)... tahniah lagi ramai lagi bagus...ni org kata pukul rakyat perli BN

    ReplyDelete
  15. Satu cadangan yang baik dan perlu halusi terutama yang memang tidak berduit. Dicadangkan juga ibu bapa Melayu memberhentikan anak-anak dari bersekolah kalau sekolah anak-anak jauh dari rumah. Digalakkan mengahadiri apa-apa majlis rumah terbuka bagi menjimatkan belanja dapur. Akhir sekali bagi menjimatkan kertas, pengundi-pengundi Melayu digalakkan tidak mengundi dan buat hal sendiri semasa pilihanraya. Juga bagi menjimatkan kos pengkebumian ahli keluarga yang meninggal di haospital waris digalakkan supaya jangan mengambil mayat. Pihak hospital akan menyerahkan mayat kepada pejabat ugama berkenaan. Siapa ada idea lain sila berkongsi maklumat. Terima kasih.

    ReplyDelete
  16. Haha..komen smuanyo bangang2..yg bg cadangan pun bangang botul..den yg baco ni pun ikut gak bangang..kahkah..puii buang maso..tambah doso yo..main bunga api lg best..

    ReplyDelete
  17. cadangan tambahan...
    tak perlu beli baju baru kerana bazir duit... baik semua telanjang..jadi babi dan kera monyet dlm hutan.
    kalau nak balik kampung boleh jalan kaki atau naik basikal.
    aku pun hairan mamat sekor ni... dia ni sesat dari Rohingya yg tak ada ibubapa dan kampung...
    sebab itu beri pendapat macam kepala buruh dia..
    suruh dia ikat benang kat kepala butuh bagi anak kucing main tarik tarik lagi best..

    ReplyDelete
  18. Naj jimat raya nih jgn balik kg. OK lg idea bahulu tu. Cmner kalo kluarga Mati?. Tup2 anakbni bahulo tu mati. Jiran knelan Dan klurga jauh bg textmesej or whatsapp kabo kami xleh ziarah SBB Nok jimat... Setuju ker smua pembaca...

    ReplyDelete
  19. Ni jenis kawin tak bayar mas kahwin...

    ReplyDelete
  20. pandangan standing sahabat aku...
    sorang budak kaki ganja !!!

    ReplyDelete
  21. Knapa la org bodoh nie di jadikan pakar....mak bapak dia dh meningal ka...x da adik beradik ka mak saudra bapak saudara ...eloknya pakar biul nie duduk dlm hutan x pun kalu dh bangang sgt jgn nk bangangkan org....mat maselan kot pakcik dia

    ReplyDelete
  22. cara penyampaiannya tu yang buat orang marah, tiada empati. kalau susun ayat tu dengan baik insy org boleh terima. ada benarnya apa yg dinasihatkn.

    ReplyDelete