KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 20 November 2014

HARGA PETROL ORANG MISKIN (RON95) KINI LEBIH MAHAL DARI PETROL ORANG KAYA (RON97).



Kerajaan mungkin mempertimbang untuk menyelaraskan harga petrol RON95 jika harga minyak mentah dunia antara US$70 dan US$75 setong, kata Timbalan Menteri Kewangan II Datuk Chua Tee Yong.

Beliau berkata kerajaan sentiasa memantau trend penurunan minyak mentah dunia.

Minyak mentah Brent turun kepada US$78 setong pada Rabu.

"Jika harga terus jatuh, sudah tentu Kementerian Kewangan akan mengkaji kemungkinan sama ada menyelaras harga RON95 sekali lagi.

"Jika ia turun di bawah harga tertentu, maka tiada lagi subsidi akan diberikan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan pejabat baharu Macro Kiosk Bhd di Kuala Lumpur hari ini.

Harga subsidi bagi RON95 kini ialah RM2.30 dan RM2.58 tanpa subsidi.

Chua juga berkata kerajaan berharap kereta-kereta mewah dan yang mempunyai sentimer padu besar akan menggunakan RON97.

Harga runcit petrol RON97 dikurangkan sebanyak 20 sen seliter daripada RM2.75/liter kepada RM2.55/liter di seluruh negara hari ini.

"Berdasarkan data, penggunaan RON97 adalah rendah tetapi apabila ia turun sebanyak 20 sen, ia akan membantu ekonomi berikutan bilangan pengguna yang menggunakan RON95 akan berkurangan.

"Kurang penggunaan RON95 bermakna kerajaan tidak perlu mengeluarkan lebih banyak subsidi," katanya.

Harga runcit RON97 ditentukan oleh 'apungan terurus' dan bergantung kepada kuasa pasaran.

Macro Kiosk, pengupaya teknologi mudah alih utama di Asia, memperkenal pejabat baharunya dengan kapasiti untuk memuatkan 259 pekerja.

DUA-DUA TIMBALAN MENTERI KEWANGAN TIDAK BOLEH HARAP ... BIKIN MALU KOMPENI PUNYA BUAT KENYATAAN .. JENIS BUAT KENYATAAN SEMBORONO JANJI ADA KENYATAAN.

MOHON NAJIB KASI PECATLAH INI TIMBALAN MENTERI ... MENJADI LIABILITI BUKAN SAHAJA KEPADA BN TETAPI KEPADA NEGARA ... BUAT KENYATAAN YANG DIJADIKAN BAHAN LAWAK JENAKA DUNIA.

SETAKAT INI TIADA SEORANG PUN ANGGOTA KABINET DARI MCA YANG ADA KUALITI SEBAGAI MENTERI .. SEMUA JENIS CAKAP MERAPU.

16 comments:

  1. Akhir nya.....bilamana harga minyak merudum,segala canang mengenai subsidi terserlah penipuan kerajaan.mengapa ler kita memiliki kerajaan yg begitu cerodek buah pelior.dasar kerajaan haprak.

    ReplyDelete
  2. Nk minyak turun or kerajaan turun..
    .pilih la sblm rakyat wat demo turunkn kerajaan skrg

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak yah lah. Sebab turun pun orang komplen jugak. Elok naikkan lagi. Kah kah kah.

      Delete
  3. Berdasarkan statement menteri kerajaan nampak risau bila harga minyak dunia turun....dasar kapitalis lahanat

    ReplyDelete
  4. Sokong kerajaan kenakan pelbagai cukai..... Nanti hasilnya boleh dibuat pembangunan untuk rakyat. Fikir positif . Hidup bn

    ReplyDelete
    Replies
    1. Menteri: Risau betullah harga minyak mentah dunia turun. Cara mana pulak
      aku nak kelentong rakyat ni.

      Delete
    2. 08:52 ko org senang boleh lh ko cakap, utk pembangunan lah, fikir positif lh, org susah x sempat nk fikir tu semua sbb sibuk kais pagi mkn pagi kais petang mkn petang ... pemimpin2 pulak sibuk memunggah kekayaan negera atas nama pembangunan dgn bahagian masing2 dh ade utk masuk ke kantung, tiris sane tiris sini sampai hutang negara dh dh x tertanggung, pemimpin2 buat cerite pulak subsidi rakyat yg jd beban nnti negara bengkrap, mudah je potong subsidi dn seksa rakyat utk tanggung hutang negara yg pemimpin2 cilaka ni buat, bukan susah sangat jika kuasa dlm tangan ... pru14 nnti ko terima lh balasannye wahai pemimpin2 cilaka....

      Delete
  5. Berita ini mungkin untuk alih fokus rakyat ketika keputusan mahkamah persekutuan kes DSAI yg bakal diumumkan nanti. Kita dah boleh tahu corak mainan silap mata UMNO.

    ReplyDelete
  6. dalam hal ni aku sokong omak......
    teruskan perjuangan utk rakyat.....

    ali abu

    ReplyDelete
  7. x suka.. kayuh basikal lah..haktuihhh

    ReplyDelete
  8. RON 95 TANPA SUBSIDI RM 2.58
    RON 97 TANPA SUBSIDI RM 2.55
    Kualiti RON 97 lebih baik dari RON 95..
    Kesimpulannya..Rakyat Malaysia ditipu untuk bayar lebih harga petrol yang lebih rendah mutunya ...dan pemberian subsidi hanya cerita bohong kerana tidak logik jika kualiti barangan yang lebih baik dijual lebih murah berbanding dengan barang yang bermutu rendah keh keh keh

    ReplyDelete
  9. Kerajaan yg paling kuat menipu rakyat adalah kerajaan najib dan menterinya yg kuat membodek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul. Penmbangkang pun kuat fitnah. Sehingga memohon maaf. Tapi tak jugak letak jawatan.

      Delete
  10. 2000 % stuju kuat me....xxx ABu.

    ReplyDelete
  11. hahaha,
    minyak ron 95 vs ron 97 mana lebih baik kualitinya????
    maka adakah harga keduanya sama???
    kenapa masih nak kata ron 95 masih disubsidikan????
    rakyat bodoh mungkin tak faham tetapi adakah rakyat bijak tidak memahaminya???
    rakyat ditipu macam2 alasan dari fakta sebenar adakah ini bermaksud rakyat malaysia sememangnya bodoh bagat????
    minyak negara mahal dari harga dunia kerana kita rakyatnya kenapa kena beli dgn harga pasaran sedang negara kita pengeluar minyak ???
    maka byk soalan ini boleh membuktikan kita rakyat malaysia ditipu bulat2 oleh kerajaan umno yg masih tak berubah2 dari dulu hingga skrg . jadi terpulanglah pada saudara semua rakyat malaysia masih mahu terus diperbodohkan atau ubah sj terus kerajaan umno yg penipu lagi tak boleh harap.

    ReplyDelete
  12. baso puak2 umnobn ni meme bodo2 belako baso bodo xleh ajar.pah ceroh keno kencing bado otak kangkung samah sikat

    ReplyDelete