KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 22 November 2014

RAKYAT MALAYSIA BERTUAH SEBAB MULAI DISEMBER INI HARGA RON95 DIPAM AKAN TURUN 3 SEN!!!!


Kira banyak tuuuuu .. pada tak de kan?????... Syukur dan berterima kasih banyak-banyak ... Kalau nak murah betul kena hantar Jokowi Malaysia pergi kepelantar minyak tolong sama gali minyak .. lakukan seorang diri macam korek dan bersihkan longkang besar tempoh hari kan?????


PETALING JAYA - Harga petrol RON95 mungkin tiga sen lebih murah pada RM2.27 seliter bermula 1 Dis, sekiranya harga purata minyak mentah dunia berada sekitar US$80 setong sepanjang November (US$1=RM3.35).

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Abdul Wahid Omar berkata, pengguna boleh mengharapkan harga bahan api yang lebih murah memandangkan penurunan harga minyak mentah dunia sekarang dijangka berterusan sehingga dua tahun lagi.

"Tetapi sekiranya harga minyak dunia meningkat semula, sistem pengapungan terkawal akan turut mengikut," katanya kepada pemberita selepas menghadiri mesyuarat dengan 50 pelajar animasi di bawah program 'Peneraju Skil Iltizam' di sini, hari ini.

Kerajaan, pada 1 Disember, akan menghapuskan subsidi bagi petrol RON95 dan diesel dan menggantikannya dengan sistem pengapungan terkawal.

Ini berikutan harga bahan api global yang lebih rendah daripada harga pam bagi RON95 dan diesel. Harga RON97 ditentukan oleh sistem pengapungan terkawal sejak Julai 2010. - Bernama

16 comments:

  1. JOM BACA QURAN

    Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani


    2.[17]
    Perbandingan hal mereka (golongan yang munafik itu) samalah seperti orang yang menyalakan api; apabila api itu menerangi sekelilingnya, (tiba-tiba) Allah hilangkan cahaya (yang menerangi) mereka, dan dibiarkannya mereka dalam gelap-gelita, tidak dapat melihat (sesuatu pun).
    2.[18]
    Mereka (seolah-olah orang yang) pekak, bisu dan buta; dengan keadaan itu mereka tidak dapat kembali (kepada kebenaran).

    ReplyDelete
  2. Mulai 1 disember 2014 kita yg gunakan minyak ron95 ke 97 ke dgn harga umpana main jongkang jongket jap turun jap naik ikut pasaran dunia. Pengusaha petrol pam pun akn brjalan terjongket jongket sbb nk selaraskn harga kt meter pam. Umno/bn lega sbb berjaya hapuskn subsidi dn duit subsidi tu th disonglap ke mane tuhan je tahu....sepandai pandai tupai melompat akhirnye tertiarap jugak ke tanah, harap pru14 tertiarap lh ko umno/bn...

    ReplyDelete
  3. Isu harga minyak turun ini hanya sementara, untuk mengalih fokus rakyat mengenai keputusan hakim mahkamah persekutuan tak berapa lama lagi. Jika Anwar kalah atau menang kes itu, perhatian rakyat telah dipesongkan. Guni4tahil tak ada niat bersetuju dgn penurunan harga itu.

    ReplyDelete
  4. Haga minyak dunia RM253.44 satu barrel.
    1 barrel = 159 liter.
    Berapa harga untuk 1 liter?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mampuuuuuus le .....

      Delete
    2. Tu harga minyak mentah la
      Blum tambah transport, penyulingan,processing, additives, chemicals dll. Blum lg kira overhead cost.dll.. Gross margin dll..
      G skolah balik la..
      Aku pon x suka harga naik.. Tapi jgn la suka jd bodoh sombong..

      Delete
    3. Setuju segala kos dikira sebelum sampai ke pam....masalahnya macam proton keluar dari shah alam / tg malim je....tgk berapa harga sebij kita bayar berbanding diluar negara?? FDI kurang maka rakyatlah jadi mesin ATM

      Delete
    4. Tu harga minyak mentah laut utara..msia hanya guna minyak mentah masam dari timur tengah..tidakkah rakyat diperbodoh namanya jika msia jual RON 97 lebih murah dari RON 95 .Harga ron 95 rm 2.58..harga ron 97 rm 2.55...bila turun 3 sen ron 95 sama harga dengan ron 97 tapi kualiti ron 97 lagi baik....jadi rakyat pengguna ron 95 kena tipu dalam terang keh keh keh

      Delete
  5. Omak Kau ni berdendam sungguh dengan YAB Azmin Ali ni kenapa???? Sifat tak baik omak kau mentang-mentang omak kau orang TSKI......buang yang keruh ambil yang jernih...yang penting kita tamatkan riwayat umno dan barisan nasional ini lebih baik amalan murni.

    ReplyDelete
  6. Kenapa tergesa2 hapuskan subsidi??? Hutang dah tak terbayaq ka? Sampai kalot gilababi buang subsidi rkyat then masuk pi mana peruntukan tu??? Poket najib ka mat maslan????

    ReplyDelete
  7. Pada harga minyak dunia RM100 Kerajaan boleh bg hrga minyak RM2.10
    Lani lebih kurang RM75 takkan RM2.27 , kalu dulu boleh knapa skrg x? Kenapa sibuk nk terapung2 dn mnsuh subsidi, ingat.. harga minyak ni sgt volatile bila2 shj boleh melambung..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dengan kerajaaan berkorban sedikit turunkan harga.. akibatnya semua rangkaian sektor akan dpt manfaat.. semya rantaian dn sektor akan berkmbang positif dn seterusnya bertambahlh cukai kerajaan... jgn fikir sedikit beban kerajaan tuh tp lihatlh kesannya

      Delete
    2. Dgn minyak murah org makin galak beli kereta khususnya yg cc besar, jd industri kreta maju.. dgn minyak murah org akan suka melancung jd industri plancongan negara maju

      Delete
  8. Ron97 tetap jadi pilihan. Harga mahals sedikit to berkilo-kilo bleh pg jauh. Enjin pun enak

    ReplyDelete
  9. hahaha.......bagus minyak naik atau pun tiada sudsidi bukan sebab bukan suka naik tetapi utk tidak mengalakkan rakyat membeli kereta sewenang2nya tanpa berfikir kemampuan malah bagi mrk yg suka bertukar2 kereta bila mampu jadi kenapa tak mampu beli minyak tanpa sudsidi. malah rakyat semakin kaya kalau tak kenapa kereta baru sentiasa keluar semakin banyak lebih lagi pada pemuda yg habis belajar bila kerja terus beli kereta baru kaya juga pemuda2 sekolah tinggi2 tetapi yg hairan hutang pptn tak mampu bayar. lagi kata tak ada duit tetapi kereta baru diubah suai bagi cantik mrk mampu kenapa??? sebab pemuda skrg suka berlagak dan macam alasan kenapa tak boleh beli kereta secondhand dulu sementara ada simpanan utk yg lain seperti wang kahwin wang rumah dlll yg lebih penting! skrg tak naik skrg tak mahal lain tahun lain masa akan naik akan mahal juga . jadi rakyat perlu berubah utk masa depan yg lebih baik . begitu juga kerajaan kena berubah lebih telus dan tak berat sebelah malah hapuskan semua tax dlll sebagai contoh tax kereta tax motorsikal sebab kalau kerajaan nak tarik balik subsidi kena hapuskan juga tax2 yg selama ini kerajaan tax membuatkan rakyat ramai tak mampu utk memiliki yg lebih baik. kalau kerajaan adil dan saksama, rakyat akan terima apa sj rancangan kerajaan dan majukan negara utk rakyat bukannya utk kayakan kroni2 dalam kerajaan.

    ReplyDelete
  10. Eh omak kau.kalid kat mane.kalid kat mane.2.6 j kat mane.

    ReplyDelete