KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 19 November 2014

MANA SATU BETUL!!!! ... PRESIDEN JOKO KATA HARGA PETROL DI INDONESIA LEBIH MURAH DARI MALAYSIA SEDANGKAN PEMIMPIN-PEMIMPIN KITA CAKAP SEBALIKNYA PULA????


20 comments:

  1. percaya lah cakap Jokowi kerana Jokowi menang undi tanpa hantu tanpa menipu , lagi pun lebih 53% undi nya.

    si bahalol menipu dgn 47% undi saja dah nak jadi ketua.

    ReplyDelete
  2. Guna akal bukan lutut. Adakah politik akan kata benar??? Adakah menteri semuanya jujur dgn kata2 yg benar??? Jadi kenapa percaya dgn mrk ini???? Ikut fakta dan cara kira yg betul bukannya auta yg tak punya pendiri yg tepat. Minyak negara malaysia memang murah kalau ikut nilai mata wang namun jgn lupa negara malaysia adalah pengeluar bukannya pembeli minyak!! Kalau negara pengeluar kenapa rakyatnya perlu beli harga pasaran dunia bukanya harga cost utk rakyatnya???? Kenapa negara masih nak dapat untung dari rakyatnya sedangkan rakyatnya berhak beli dgn harga yg lebih murah???? Maka ini membuktikan umno tak mampu mencari pendapat dari luar sebaliknya menagih pendapatan dari dalam negara semata2, cuma pandai belanja tak pandai cari untung dgn sdrnya rakyat akan merana menanggung wang rasuah wang gelap wang lari wang hilang wang cabut dan akhir nya negara dalam bahaya rakyat akan merempat dinegara sdr.

    ReplyDelete
  3. yang betol betol morah rege miak di tanah Saud

    Rial Saud 0.26 seliter kira kira tak sampai dua kupang lima duit, duit kita

    Nak makan miak morah pi sana aa

    ReplyDelete
  4. KOTA BHARU: Pemuda PAS Kelantan menyifatkan penurunan harga minyak RON97 sebanyak 20 sen malam tadi langsung tidak memadai berbanding kadar penurunan harga minyak dunia.

    Hal ini kerana harga minyak dunia USD75.64/barrel pada 18 November lalu.

    Ketua Pemuda PAS Kelantan, Ahmad Fadhli Shaari berkata, harga minyak RON97 pernah diturunkan sebanyak 15 sen ke paras RM2.55 pada 22 Ogos 2008 ketika harga minyak dunia USD114.59/barrel.

    Katanya, akal yang waras boleh membuat penilaian iaitu kelihatan kepincangan sikap kerajaan ketika menetapkan harga minyak selaras harga minyak dunia.

    “Pada saat kerajaan menetapkan harga minyak RON97 di paras RM2.55 harga minyak dunia sedang menjunam ke paras yang sangat rendah.

    “Kalau dilihat kepada rekod kenaikan dan penurunan harga minyak sebelum ini tidak sepatutnya sekadar turun sekadar 20 sen sahaja,” katanya di sini.

    Malam tadi Persatuan Peniaga Petroleum Malaysia mengesahkan harga petrol RON97 turun kepada RM2.55 seliter mulai tengah malam tadi. Penurunan sebanyak 20 sen.

    Berdasar kepada harga petrol RON97 sekarang ia hanya lebih 25 sen daripada harga petrol RON95 yang mendapat subsidi kerajaan.

    Ahmad Fadhli berkata, penurunan ini telah dijangka berasas fenomena penurunan mendadak harga minyak dunia.

    Katanya juga kerajaan menghadapi tekanan bagi menggambarkan harga minyak RON97 diapungkan mengikut harga minyak dunia.

    “Kefahaman yang cuba ditanamkan dalam minda rakyat Malaysia kerana faktor nilaian mata wang yang berbeza adalah tidak berbangkit.

    “Jika dilihat kepada rekod pada 22 Ogos 2008 kadar tukaran USD berbanding Ringgit ialah USD1=RM3.33 manakala hari ini pada paras USD1=RM3.36,” katanya.

    Kata beliau jika benar harga minyak RON97 diselaras mengikut harga minyak dunia, maka paras yang paling ideal ialah RM1.80 - RM2.

    “Namun beranikah kerajaan Barisan Nasional meletakkan paras harga minyak RON97 lebih rendah dari RON95 yang kononnya diberikan subsidi.

    “Nyatalah sekarang rakyat sedang ditipu kerajaan Umno dan BN,” ujarnya. – HARAKAHDAILY 19/11/2014

    ReplyDelete
  5. BERHANTUNG KADAR TUKARAN WANG. RM1 BERUBAH UBAH DIANTARA 3300 SAMPAI 3800 RUPIAH

    ReplyDelete
  6. Kalau turunkan ron95 ke paras bawah dp Rm1.80 aku pun nak seludup petrol ke thailand.dapat untung 2 kali ganda.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau becakap mcm kastam tak bekerja!

      Delete
  7. RON 95 di Indonesia IDR 12700, Kurs 1 IDR = 3700 MYR, 12700/3700= MYR 3.45, RON 88 = IDR 8500 / MYR 2.29 (Subsidized price)

    ReplyDelete
    Replies
    1. biasa la tuh! malu nak banding dengan negara yg jauhhhhh lagi murah, yg jadi mangsa indonesia, thailand n singapore

      Delete
  8. bukankah telah aku katakan ...puak PAS khawarij ini kekal dengan sifat mencela dan mengadu domba...sedikitpun tiada sifat syukur ... status negara pengeluar minyak ..diadudombakan tanpa memberitahu bahawa negara ini bukanlah pengeluar utama ..dan sifat minyak yg diperolehi bukanlah untuk diproses sebagai bahan bakar kenderaan..dan minyak yg diperolehi atas hak malaysia melalui petronas melalui pelbagai peringkat yg melibatkan kos dan pihak2 lain..yg kesemuanya akan diserap oleh harga minyak itu sendiri..dan bakinya itu yg dipulangkan kepada petronas dan dicukaikan kepada kerajaan sebagai hak negara ...maka lihatlah kamu kepada sekolah..jln raya..jaringan sosial..dan segala macam maka iktiqadkanlah bahawa didlmnyalah terdapatnya wang dari hasil minyak yg diperolehi dari status sebagai negara pengeluar minyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah abis baca laporan audit negara tiap2 tahun? sembang!

      Delete
    2. 1547...ini lh macai umno sejati namanya..kah..kah..

      Delete
  9. Klu ikut harga pasaran minyak dunia...mcmana aku nk bayar BRIM...mcmana aku nk bawa big mama shopping...malu lh aku...

    ReplyDelete
  10. Indonesia dia punya hal, Malaysia kita punya hal, kenapa nk lawan sape lebih rendah sape lebih tinggi? sepatutnye masing2 negara kene lh cari jalan mcm mne nk meringankn beban rakyat bukan menjadi juara potong subsidi naikkan harga minyak ...ape punya pemimpin mcm ni ciiit!!! ....

    ReplyDelete
  11. Pemimpin umno asyik buat perbandingan salah dia ingat semua rakyat bodoh
    S"pore memang minyak nampak mahal kalau tukar ke RM yang krjn cuba lindung gaji / pendapatan rakyatnya berapa sebulan walaupun kerja prgkt bwhn?
    Thailand minyak mahal tapi tengok pula brg2 keperluan amat murah tidak terbeban dengan pelbagai cukai tol dan sbgainya...yang pasti mereka bukan pengeluar minyak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa ertinya barang2 murah kalau tidak ada wang membelinya ---

      Atas sebab itulah berjuta2 pendatang asing datang semata2 untuk bekerja/mencari wang.

      Delete
    2. Kalu barang2 murah kita pon tntu bnyak duit laa bro... Ada rm 100 da bule beli mcm2 .. Tp klu brang2 mahal rm 100 dpt beli brang cipuut je laa...

      Delete
  12. semua pemimpin umngok memang bongok..lebih2 lg mentri 3.8,nk bndingkn rege minyak ngan negara pengimport..kan bahlol tu..nk turun plak ikut syarat kapla bapak dia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko buat lah sikit kaji selidik dg pendatang asing ni, bergadai nyawa nak datang ke negara bertuah ini. bila merin kita mennghampiri boat mereka, juragan pun berkata turjunn. maka berpuluh2 nyawa melayang. nyawa mereka seperi nyawa semut saja. Anda perlu bersyukur dg segala nik'mat yg terima.

      Delete
    2. Pasal minyak koner ke cita pndtng asing pulak dah,, balik2 suruh bersyukur,, rezki dtg dri Allah,, manusia hnya jd pengurus/perantara .. Yg sebenar2 kita kna bersyukur ialah kpd Allah...kalu hrga minyak rm5.00 pon kmu suruh bersyukur juga yer...???

      Delete