KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 22 November 2014

APA YANG TERSIRAT MUHYIDDIN MENGAJAK UMNO BERUBAH ATAU DI UBAH INI???

 


Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa Umno melakukan perubahan sebelum mereka diubah selepas dua keputusan pilihan raya umum (PRU) sejak 2008 yang menyaksikan Barisan Nasional (BN) hilang majoriti tradisi dua pertiga di Parlimen dan undi popular pada 2013.

Timbalan presiden Umno itu berkata, keadaan yang dihadapi parti Melayu terbesar itu pada ketika ini kritikal dan tindakan segera perlu diambil sebelum kalah lebih teruk.

"Saya katakan kita sudah capai tahap agak kritikal, kalau perubahan atau pembaharuan tidak dilihat berlaku, bimbangnya kita boleh kalah.

"Isyarat itu sudah jelas di hadapan kita," kata Muhyiddin dalam wawancara eksklusif bersama Utusan Malaysia hari ini.

Muhyiddin turut melihat sayap dalam parti lemah memainkan peranan masing-masing dan menggesa supaya mereka lebih ke depan dalam menangani isu berbangkit dan memberi kefahaman kepada masyarakat.

"Jangan ada orang menganggap Pemuda, Wanita atau Puteri sudah lesu, ataupun sudah tak bermaya atau tak pernah bersuara senyap dan sunyi. Banyak komen seolah-olah (sayap) tidak seperti dulu bila ada isu, dia ke hadapan.

"Sekarang tidak dilihat begitu, (keadaan) ini sudah melalui tempoh yang agak lama, ini tidak boleh berterusan macam itu lagi.

"Bagi saya, kalau nak ubah, kena berubah. Kalau tak, kita diubah,” kata ahli Parlimen Pagoh itu.

Muhyiddin yang juga timbalan perdana menteri melihat Umno masih belum pulih selepas melalui dua PRU, malah parti Melayu itu masih terbelenggu dengan masalah dalaman parti.

"Masih ada isu dalaman yang tidak diselesaikan, masih ada perebutan jawatan, masih ada politik wang, masih ada kelalaian, kealpaan dan kelekaan termasuk sayap-sayap parti.

"Ini satu muhasabah diri yang kita kena akui tapi kita mesti ambil tindakan yang lebih tegas, berkesan dan berani," katanya.

Muhyiddin berkata, kepimpinan sayap dalam parti perlu jelas dengan matlamat yang dibawa Umno, tetapi pendekatan perjuangan untuk kepentingan kaum Melayu juga perlu dilakukan mengikut kaedah berbeza.

"Dalam penggunaan bahasa kita, bukankah ada cara untuk sampaikan mesej dengan jelas tanpa perlu menyentuh perasaan pihak lain.

"Ada yang boleh kita olah dan adalah penting kita tidak lupa tumbuh dan bangunnya Umno untuk perjuangkan nasib bangsa, agama dan negara. Itu tidak berubah dari dulu sampai sekarang. Cara perjuangan kita mungkin berbeza sedikit tetapi mesejnya sama," katanya.

Perhimpunan Agung Umno ke-65 akan bermula minggu depan di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Sebelum ini Setiausaha Agung Umno Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor sekali lagi mengingatkan perwakilan yang bakal berkampung selama 5 hari pada Perhimpunan Agung Umno 2014 supaya tidak menyentuh isu sensitif dalam perbahasan.

"Saya nak menasihatkan antara usul yang akan dibahaskan dalam persidangan tersebut ialah ucapan dasar presiden, ekonomi dan agama serta pendidikan.

"Kita nak nasihatkan pembentang usul, mereka bebas untuk mengutarakan apa saja isu, hanya kita tak nak mereka menyentuh masalah peribadi, perkara sensitif di antara kaum dan di antara ahli Umno," katanya.


ULASAN OMAK KAU:-

Sebelum ini Omak Kau ada membuat naik suatu artikel betapa sudah ada gerakan dalam UMNO yang mau Najib diturunkan dari jawatan sebagai Presiden UMNO dengan mengantikan dengan Muhyiddin Yassin.

Nampaknya andaian, sangkaan dan persepsi itu sudah menampakkan bunga-bunga kebenaran dan kenyataan.

Persepsi sudah mula bertukar kepada putik realiti .. Pihak Muhyiddin Yassin boleh menafikannya tetapi rakyat sudah bijak dapat membaca kepada siapa perubahan itu patut dilakukan dan ditujukan..

Masalah dalaman UMNO yang masih belum diselesaikan selepas PRU 13 yang dimaksudkan dilihat lebih kepada pertukaran pucuk pimpinan tertinggi parti.

Kini ayat-ayat keramat Ubah atau tidak mau di Ubah dijadikan senjata ampuh untuk gerak kempen menurunkan Najib Razak.

Tetapi jangan lupa .. sehingga kini masih belum ada sesiapa pun hatta dirinya sendiri yang dilihat mampu mengambil alih pucuk kepimpinan UMNO walaupun gerakan sudah dilancarkan dengan dikepalai oleh Tun Mahathir dan Tun Daim .. UMNO amat gersang dengan barisan pemimpin yang berkaliber.

Isu RON95 dan Diesel dibatalkan subsidi yang membangkitkan kemarahan rakyat mungkin akan dijadikan alasan betapa perlunya perubahan dilakukan segera.

Muhyiddin kena ingat .. Najib bukan kecil anak yang mudah dikuis dan di jentik begitu sahaja .. Silap hari diri sendiri yang tersungkur dan berubah kedudukkan dari berjawatan hebat menjadi penganggur terhormat.

15 comments:

  1. JOM BACA QURAN

    Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

    2.[8]
    Dan di antara manusia ada yang berkata: “Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat”; padahal mereka sebenarnya tidak beriman.
    2.[9]
    Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.
    2.[10]
    Dalam hati mereka (golongan yang munafik itu) terdapat penyakit (syak dan hasad dengki), maka Allah tambahkan lagi penyakit itu kepada mereka; dan mereka pula akan beroleh azab seksa yang tidak terperi sakitnya, dengan sebab mereka berdusta (dan mendustakan kebenaran).

    ReplyDelete
  2. Pethimpuan ngo2 melayu diradmikan oleh world first class leader ayahnda tun dr mahathir meriah....betpuluh puluh ribu bersatu drmi.bangsa dan islam...ternyata pemimpin ulung seperti tun masih dikagumi masih berbisa ....tabik ayahnda tun dr mahathir.....tun anugerah tuhan untuk malaysia....tindakan paling bijak dari tun ialah malaysia tersrlamat dari IMF...indonesia...korea dan thailand jadi mangsa IMF....dak kata kata terbaik dari Tun Dr M....sepanjang jadi perdan menteri dia ada buat kesilapan tetapi memecat anwar ibrahim bukan satu kesilapan. ....ternyata sangat benar selepas 30 tahun ....Semoga Tun dirahmati allah swt......

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dewakn lah si madey ...kihkihkih

      Delete
    2. TOLONG KIRAKAN JAWAPAN SOALAN MATEMATIK DARJAH 3 ANAK AKU NIH.....

      HARGA MINYAK DUNIA TERKINI 1 BARREL = $75.58 ATAU RM253.44.
      1 BARREL = 159 LITER

      SOALANNYA, BERAPAKAH HARGA MINYAK DUNIA YANG SEPATUTNYA DIBAYAR OLEH ORANG RAMAI JIKA MEREKA MEMBELI 1 LITER MINYAK? [5 MARKAH]

      A. RM 2.55
      B. RM 2.30
      C. RM 1.56
      D. RM 1.39

      JAWAPAN: ...................

      Delete
  3. Boleh bentang usul apa saja isu asalkan tidak menyentuh sensitiviti kaum tu aku setuju sangat tp masalah peribadi dn perkara sensitif diantara ahli umno ni aku musykil sikit, kalau bab berebut jawatan tikam menikam dr belakang dlm umno tu standard lh, tp kalau tentang balun duit rakyat menjadi perkara sensitif dn x boleh sentuh oleh ahli umno yg lain tu aku x setuju betul, umpama gua balun lu jgn kacau lu balun gua x kacau ....harap2 bukan tu lh maksudnye ...hihihi

    ReplyDelete
  4. Semua orang pasti setuju kata2 Tun Dr Mahathir. ...memecat anwar ibrahim bukan satu kesilapan....orang bodoh dan dungu serta buta hati aje yang tak mahu mengaku kata kata Tun...syabas otai masih berbisa...tahniah Tun Dr M

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak masyuuuk ke bro, baeek punya jack, macai madey gerenti loaded, nk gak join lu bro tp terpikir pulak duit madey banyak yg haram dr halal ...kihkihkih ...jgn mare aaa ...kihkihkih

      Delete
    2. 14:13 ko sorang je setuju, yg tersilap, bodoh, dungu dn buta hati ko le yg mengaku, kesian otai, jasad dh nk reput pun dikatanye berbisa ...ko bukan je buta hati tp buta mata rupenye ...hahaha

      Delete
    3. Klu dengar kata kata bang non lagi x bole pakai...kaki bohong...nepotisme...pluralisma ...bukan haram lagi akidah pun terbang...ahakss

      Delete
    4. Bagi bg dua2 madey ke anwar ke x leh pakai dua2 kaki kelengtong dn putar alam ....satu keling satu mamak penang jd sangatlh tu ....muahaha

      Delete
  5. O.kau sorang sajelah yang cerdik? Apa kaitan memecat Anwar dengan kes Umno dalam kritikal,salah Anwar juga ke? Pelik komen kau ni.macam oarng kurang akal je.Nak sokong Mahadir pun tak apa tapi apa pulak dengan Anwar.Aku cadangkan kau supaya hebohkan lagi supaya cadang semula Mahadir jadi PM Malysia.

    ReplyDelete
  6. Parti mana yang kritikal tuu....parti bodo pkr kah dap kah atau pas kah....kah kah kah.....alahai ....fakta tu bodo

    ReplyDelete
    Replies
    1. kerana meliwat kote peliwat tu ler yg kritikal, kritikal sngt2, jubo yg di liwat cool jer.

      Delete
  7. Omak kau,
    Ko edit artikel nih dgn tukar gambar pak din yang lain, boleh tak?
    Angle gambar gambar semacam jer.

    ReplyDelete
  8. kalau gambo tu aseli (tak kena edit) , saya nampak Muhyidin dok ejas punai dia,
    biasanya orang ejas punai ni nak bagi kedudukannya balance supaya tak terjongo keluar dari underwear

    ReplyDelete