KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Wednesday, 8 July 2015

SEPERTI DIJANJIKAN NAJIB MELALUI PEGUAMNYA TELAH MEMULAKAN SAMAN WALL STREET JOURNAL (WSJ)

Melalui Tetuan Hafarizam Wan & Aishah Mubarak, Dato' Seri Najib Tun Razak telah memulakan suatu tindakan saman fitnah dan malu keatas Lembaga Pengarah Dow Jones & Company pemunya Media The Wall Street Journal atas artikel-artikel bertarikh 2 dan 6 Julai 2015 yang mengaitkan wang 1MDB sebanyak  USD700 million (RM 2.6bilion) disalurkan kedalam akaun-akaun bank persendirian beliau.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah memulakan tindakan undang-undang terhadap Wall Street Journal (WSJ) berkaitan laporannya yang mendakwa AS$700 juta (RM2.6 bilion) dari dana 1MDB telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadinya.

Bagaimanapun, ia bukan surat tuntutan seperti kebiasaannya, sebaliknya pasukan peguam Najib menghantar emel kepada Dow Jones, pemilik WSJ, meminta penerbitan itu mengesahkan sama ada ia mempertahankan laporannya.

Perdana Menteri memberi tempoh 14 hari kepada penerbitan itu untuk menjawabnya.

"Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB?

"Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang 'sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu', manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB," kata surat yang dihantar melalui emel itu.

Surat itu telah disediakan oleh firma guaman Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, yang mengendalikan beberapa saman fitnah lain bagi pihak Najib.

Surat itu tertumpu kepada dua artikel, bertajuk "Malaysia leader's accounts probed" yang disiarkan pada 2 Julai dan "Scandal in Malaysia" yang disiarkan pada 6 Julai, kedua-duanya ditulis oleh Simon Clark dan Tom Wright.

Surat itu mahu akhbar antarabangsa itu menyatakan tanpa ragu-ragu dan dengan jelas sama ada ia adalah hujahnya bahawa pelanggannya telah menyalahgunakan kira-kira AS$700 juta milik 1MDB.

Berikutan keseriusan tuduhan terhadap pelanggannya dalam laporan tersebut, katanya, pengesahan itu diperlukan bagi membolehkan pihaknya menasihati pelanggannya tentang tindakan undang-undang yang sesuai berhubung dengan penerbitan artikel-artikel itu.

68 comments:

  1. Tu baru surat minta penjelasan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Surat tu tidak ditandatangan. So mungkin deraf ataupun mungkin palsu.

      Delete
    2. Hahaha.......surat saman surat peguam atau apa sj yg penting lawan kalau najib benar atau takut termakan diri tak suap 700 million tetapi termakan ratusan million sebelum ini. Hanya melayu bodoh tak sedar diri percaya mrk tak makan duit rakyat atau tahu buat bodoh jadi melayu itu memang bodoh! Byk lagi rahsia2 akan terbongkar biar umno hancur dari rakyat yg hancur dan negara. Malaysia dlm perubahan rakyat dlm kemunduran melayu masih kuno di zaman modern.

      Delete
    3. 13.23 BABI PUKIMAK ANAK HARAM SIAL PUNYA ORANG. EAST MALAYSIAN HANJINGGG...DATUK NENEK KAU PAKAI CAWAT, OTAK STANDARD ORANG UTAN. PERGI MATILAH BABI....

      Delete
    4. kat sana surat macam tu dia orang buat basuh berak aje

      Delete
    5. Macam Sial jer lawyer Najib takde telor macam bos dia . Patutnya hantar surat suruh WSJ Tarik Balik artikel tuh bukan surat mintak Penjelasan wakakakaka . Apa kejadah nak mintak penjelasan ?? nampak sangat nak beli masa. Macai umno bangang bolehlah percaya konon nya najib dah saman wsj.

      Delete
  2. Najib boleh minta tolong dengan bomoh supaya kemenangan berpihak kepada beliau.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bomoh arun din laaa

      semasa ambik duit tu najib dikatakan sedang dikuasai jin gemuk, najib tk sedar.... sebb tu harun kata tk logik najib buat gitu

      Delete
    2. Bomoh Teropong tengah cari job tuh... najib baik ko kontek dia.

      Delete
  3. Satu lawak jenaka mega tahun ini. Mana mungkin kes ini akan dibawa ke mahkamah. Ada berani? Gabenor Bank Negara, Polis, Peguam Negara, dan SPRM semua dibawah kekuasaan Najib. Adakah logik, Najib akan biarkan skandalnya dibongkar dalam perbicaraan itu nanti.
    Aku berpendapat semua ini sandiwara belaka.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Otak udang

      Delete
    2. Anon 07.07 dan 07.06 penjilat lendir abadi najib dan rosmah ... huhuhu..

      Delete
    3. bro 8:31,

      anon 7:07 dn 7:06 tu rasanya omak sendiri laaaa

      hihih

      Delete
  4. Dalam sejarah dunia, jika seseorang ketua negara dikaitkan dengan rasuah, maka tertuduh dgn segera mengundurkan diri. Inilah tidak berlaku di Msia. Telah terbukti pemimpin umno yg terlibat dgn rasuah masih dipakai. Di Msia pemimpinnya tiada intergriti.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bahalul punya statement

      Delete
    2. Anon 6:31..Mahkamah persendirian ke yg buktikan..bicara dlm kelambu kat rumah ko ke....hehehe..bahlol

      Delete
    3. Tapi ada lagi hebat..
      kena penjara pon masih tak nak letak jawatan....hehehe..
      gila kuasa segamboot clan...

      Delete
  5. `Pemimpin UMNO ketegak. Mana mahu undur. Untuk makluman Omak Kau, itu bukan surat tuntutan untuk memfail saman malu dan ganti rugi. Itu hanya surat minta pencerahan dari Wall Street Journal akan punca sumber laporan berkenaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tujuan dia nak tahu siapa org dalam team penyiasat yg dedahkan.bagi umpan dulu.dapat kenal pasti org dalam yg pecahkan rahsia akan di ambil tindakan macam whistle blower yg sebelum ni.KPN sudah warning awal2 akan ambil tindakan.

      Delete
  6. Malaysia boleh, hanya berlaku di Malaysia sahaja.Orang luar boleh menuduh, boleh kemukakan bukti yang sahih tapi apa orang luar boleh buat.Buruk, teruk dan jahatnya pemimpin bukannya wsj, sarawak report dan sewaktu dengannya yang memilih, mengundi siapa pemimpin Malaysia.

    ReplyDelete
  7. Akaun yang dibekukan bukan seperti mana yang mereka laporkan kata WSJ.

    Hahaha drama baru bermula.

    Setelah disiasat tiada salah laku transaksi di sana.

    Sekian, terima kasih.

    ReplyDelete
  8. ha ha ha satu lagi skrip lawak HJ NAJIB..buat apa tulis surat, terus saman tak bolehkah, nak bagi amaran ( penjelasan 14 hari) buat apa, dalam court boleh cerita.. kami rakyat Malaysia yg tinggal di kampung tak mahu panjang cerita, kami mahu tengok surat saman sekarang. Ader FAHAM? (kami tak wala' kepada sesiapa melainkan kpd ALLAH TA'ALA)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lu sapa nak arah-arah najib buat macam tu...

      udah seghopa perangai pemimpin2 dee eh? pee pulak aku tengok...

      Delete
    2. Cina babi

      Delete
  9. Malaysia Boleh ... di hujung hari nanti ... tiada kes. Sebab yang menuduh tu tidak Islamik dan berniat jahat. Orang bukan Islam memang JAHAT. Yang baik hanya orang Islam walaupun depa tu rasuah, berzina, menipu, berbohong, menfitnah, .....
    OmakKau ni Islam kot. Sebab tu Omak Kau memang baik orangnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg baik hnya anugerah tuhan wlupun si peliwat tua kutuk tu menjubur lubang bontot sesama jenis..ngeh3

      Delete
  10. Ha ha ha nak bawa kes ke mahkamah mana? Ingat WSJ bodoh...nanti kes dibicara di New York... baru seronok. Lagipun banyak cerita berkaitan akan diketahui umum, silap-silap pasal antatuya pun keluar

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hua hahahahahaha
      salah2 hemat, kes mongolia pun kena bongkar jugak kat new york

      Delete
  11. Aku tak berapa clear ceter misteri nih.....Antatuya mati di mana...siapa yg bunuh...siapa dalangnya...konpius betul...

    ReplyDelete
    Replies
    1. tantuya mati mengejut. tidak dibom dan tidak bom diri sendiri.

      dia tiba2 meletup je.

      dia mati di tanah melayu

      Delete
  12. Baru la nnpk teloor sang bugis nih.....klu tak sllu nnpk telooor aljuboori jer......sekian terima kasih....selsmat berpuasa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan dh kata tu baru surat minta penjelasan bukan saman

      telur bugis belum nampak lagi, baru bau saja(uweek).... kulop kot hihihihih

      Delete
    2. Sebagai beretika bermula dgn minta penjelasan...selepas tempoh..
      prosiding akan diteruskan...ngok..

      Delete
  13. Jangan buat2 salah isi borang mahkmah mcm lim go end dah la...keh keh keh

    Sampai skrg senyap kes nak saman MP Temerloh...

    Mintok2 nojib x ikut perangai lim go end...

    ReplyDelete
  14. Surat camtu biasanya lepas baca org buang dlm tong sampah jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. ko penah wat ke???

      Delete
    2. Buang ke ape ke..itu dia punya pasal...
      Jika dibuang..itu sudah satu peluru ketika dlm perbicaraan...
      dlm mahkamah..diam tanpa dokument balas bererti bersetuju...

      Delete
    3. depa akan jawb nk penjelasan .. court pigi dalam

      buat apa buang masa penjelasan di luar.

      Delete
  15. Kalau setakat peguam standard ghani potail lupakan sahajalah. WSJ menunggu dgn barisan peguam terkemuka dunia. Cepatlah hantar saman...asyik surat pencerahan shj.... tak berani ke? Tik tok tik tok. Rakyat menunggu...jgn gromal je lebih.

    ReplyDelete
  16. 9.39 anon
    nnpk ssgt la ko ni kolot..korap dengan otak.kolonial yg merasakan orang putih dan orang asing sbgai tuan....peguam anwar dari Australia dulu konon pakar DNA tapi tak pernah praktis pun....fakta tu bodoh....senang jer peguam anak melayu bagi sebijik kat peguam Australia tu....abad ke 20 ni masih ado lagi species kolonial....bodo bertingkek tingkek

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hehehe..ada lagi ke org bodo bertingkek2 ..
      Mkn belacan banyak sgt tu..otak udang..

      Delete
    2. kes anwar bukan peguam yg hebat, tp tekanan pd juri yg hebat, maka anwar didapati bersalah

      Delete
  17. Doktor malaysia lagi bijak mula2 sahkan tiada kecederaan pada bontot saipol tp tiba2 ada DNA kt dalam,mungkin dah guna khidmat bomoh haruan din..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. doktor yg mula2 rawat saifool yg betul.. dia sahkan tiada tembusan

      dna kalau ada dlm dubur pun bukan bukti liwat sebb dna boleh didapati daripada selain air mani.

      contohnya dna dari rambut disumbat ke bontot saifiool, samful sure tahan geli 2 hari kan... tp dna dah ada dalam... BUKAN BUKTI LIWAT.

      tp tekanan pd juri yg menyebabkan anwar didapati bersalah. kes memang dh takde tp demi survival umnu, anwar dipenjara juga

      sekarang terimalah bala sebb zalimi anwar.

      org yg dizalimi sudah pasti doa kuat2 mohon keadilan dr Allah

      yg menzalimi tkkan terlepas

      Delete
  18. Yang 4 cm kedalam ale utoh aljuboori dlm jubo tu ko nak campak kemana .....cakap biar ada fakta bangang anon 10.05.....

    ReplyDelete
  19. Najib nk saman @ samun WSJ ???
    Semua money game..
    Najib ja tahu jalan cerita seterusnya..
    Semua ditangan Najib

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bongok punya olang

      Delete
    2. Banyak Wang di alibabakn ..
      Bersimpang siur pergi..
      Wayang Hollywood pun takde cerita billion2.. Hebat !!!
      Tun cemburu sebab Najib Memperkenalkn Malaysia dimata dunia secara singkat.. Nazri pasti suka bnyk pelancong.
      Tun berabad2 kena buat klcc + Litar Sepang baru dapat promosi Malaysia.
      Tahniah Najib. Pemimpin kebanggan Ahli Umno se Malaysia.. Halalkn apa sahaja Najib lakukan. Pemimpin Bani Melayu maksum, jujur & berintegriti. Rakyat Pasti Akan Senang..
      Hidup Najib. Semua ni Fitnah !!!

      Delete
  20. Dah tiada kesan kemasukan mcm mana boleh ada 4cm ke dalam.tanya bapak ko kalau tak tutoh mak kau ko boleh kua ke..ngeh3

    ReplyDelete
  21. Contoh kes rogol mesti ada kesan koyakan lama atau baru.bontot saipol tiada kesan mcm mana nonek boleh masuk 4cm..xde ke macai cerdik dlm blog UG neh..ngeh3

    ReplyDelete
  22. Yg bodo peguam aljuboori tak bantah pun....

    ReplyDelete
  23. Bukan x bantah tp xkan x tahu peguam negara,polis hakim semua tu hantu belaan najib.X ikut cakap jibby jangan harap nk dapat jawatan tu..ngeh3

    ReplyDelete
  24. Bodo la dlm mahkamah x bantah.....peguam bangang .....bayar juta tapi peguam bangang dilantik...ahakss...presiden maklis peguam dan kapalkaram sondol bontot lori pun cakap suka sama suka....alahaiii....org mcm ni la yg penjajah paling suka untuk dijadikan anjing belaan mereka...sekiian tima kasih

    ReplyDelete
  25. Siapa Nik Faisal?
    Banyak Nya Duit Dia!!!! Anak Bekas PM juga ka?
    Hebat dia punya acc bnyk mcm tu..
    Hebat dia transaksi bnyk mcm tanpa disedari Bank Negara.
    Nampak ada salah guna kuasa oleh pihak2 atasan.
    Intitusi Bank Negara & Perbankan Malaysia hilang kredibialiti menghalalkn semua ni berlaku sekian lama.

    ReplyDelete
  26. Najib kata bg 14 hari lg.omakkau citer lain.sudah2la ommakkau...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hua Hua hahahahahaha
      bagi 14 hari lagi...
      kelakor...kelakor...

      Delete
  27. Akhirnya Peguam-peguam Najib mula bertindak, bukannya saman.. tapi..


    Akhirnya Peguam-peguam Najib memulakan tindakan terhadap WSJ yang mendedahkan mengenai hampir USD700 Juta dari 1MDB masuk ke akaun Najib.

    Tapi pendekatannya nampak berbeza dengan apa yang telah dilakukan terhadap Malaysiakini, dalam hal Malaysiakini saman terus dikemukakan tapi WSJ pula nampak lembut pendekatannya.

    Perdana Menteri melalui Peguamnya memberi tempoh 14 hari kepada penerbitan itu untuk menjawabnya.




    "Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB?

    "Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang 'sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu', manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB," kata surat yang dihantar melalui emel itu.



    Pengesahan?.. pengesahan apa lagi entahlah, sedangkan semalam WSJ sekali lagi menyentuh isu ini dengan menyiarkan dokumen-dokumen mengenai transaksi tersebut.

    Laporan berkaitan..

    Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak telah memulakan tindakan undang-undang terhadap Wall Street Journal (WSJ) berkaitan laporannya yang mendakwa AS$700 juta (RM2.6 bilion) dari dana 1MDB telah didepositkan ke dalam akaun bank peribadinya.
    Bagaimanapun, ia bukan surat tuntutan seperti kebiasaannya, sebaliknya pasukan peguam Najib menghantar emel kepada Dow Jones, pemilik WSJ, meminta penerbitan itu mengesahkan sama ada ia mempertahankan laporannya.
    Perdana Menteri memberi tempoh 14 hari kepada penerbitan itu untuk menjawabnya.
    "Kami diarahkan oleh pelanggan kami untuk mendapatkan pengesahan sama ada ia adalah pendirian anda, seperti dalam artikel itu, bahawa pelanggan kami menyalahgunakan hampir AS $ 700 juta dari 1MDB?
    "Kami diarahkan untuk mendapatkan pendirian anda kerana artikel itu secara kolektif menyarankan bahawa anda tidak pasti tentang 'sumber asal wang itu dan apa yang berlaku kepada wang itu', manakala intipati umum artikel mewujudkan gambaran yang jelas bahawa pelanggan kami telah menyalahgunakan AS$700 juta milik 1MDB," kata surat yang dihantar melalui emel itu.
    Surat itu telah disediakan oleh firma guaman Hafarizam Wan & Aisha Mubarak, yang mengendalikan beberapa saman fitnah lain bagi pihak Najib.
    Surat itu tertumpu kepada dua artikel, bertajuk "Malaysia leader's accounts probed" yang disiarkan pada 2 Julai dan "Scandal in Malaysia" yang disiarkan pada 6 Julai, kedua-duanya ditulis oleh Simon Clark dan Tom Wright.
    Surat itu mahu akhbar antarabangsa itu menyatakan tanpa ragu-ragu dan dengan jelas sama ada ia adalah hujahnya bahawa pelanggannya telah menyalahgunakan kira-kira AS$700 juta milik 1MDB.

    Berikutan keseriusan tuduhan terhadap pelanggannya dalam laporan tersebut, katanya, pengesahan itu diperlukan bagi membolehkan pihaknya menasihati pelanggannya tentang tindakan undang-undang yang sesuai berhubung dengan penerbitan artikel-artikel itu. lapor Malaysiakini


    Berdasarkan laporan berita di atas, peguam-peguam Najib itu mahu WSJ nyatakan dengan jelas bahawa 'ia (artikel berkenaan) adalah hujahnya bahawa pelanggannya telah menyalahgunakan kira2 AS$700 milik 1MDB'.

    Adakah mereka berharap agar pihak WSJ menafikan menuduh pelanggan mereka telah menyalahgunakan dana dari 1MDB itu?

    WSJ mungkin akan menafikan apa yang dipersoalkan oleh Peguam-peguam Najib itu.. maka bila WSJ menafikan persoalan tersebut, bolehlah ianya digunakan untuk memperbodohkan rakyat dengan mengatakan WSJ nafikan dakwaan..

    Sedangkan hakikatnya dari apa yang aku faham mengenai laporan WSJ itu, pihak mereka tidak pernah menuduh Najib salahguna AS$700 Juta dana milik 1MDB..

    Apa yang dilaporkan mereka hanyalah dakwaan tentang adanya transaksi-transaksi yang penghujungnya melibatkan akaun yang didakwa milik Najib

    ReplyDelete
  28. Chai lembu je yang x bantah,sama juga dgn DNA yg disimpan dlm peti besi bkn tmpt yg sejuk.bantah pun ada hakim ambil peduli.smpai bila nk jadi anjing najib..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anjing LGE ok gak..masyukkkkk
      wof..wof

      Delete
    2. Babi hadi menyalak.hoooo hoooo

      Delete
  29. Bukan ke loyar tu yg selalu tarik balik saman?

    ReplyDelete
  30. BAbi sekalipun kalau dah masuk pas,syurgalah tempatnya..ngeh3

    ReplyDelete
  31. Baca surat tu betul2. Nak minta penjelasan / confirmed najib salah guna wang. Padahal yg dah jelas ialah ada wang telah masuk ke akaunnya. Fakta ini jelas ditunjukkan dengan rajah skali. Kalau fakta ni salah takyah mintak penjelasan terus saman fitnah kerana fitnah tu dah jelas ......kalau betul la fitnah ....hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku pun rasa macam tu jugak la

      Delete
  32. Knapa x failkan saman dimahkamah amerika, icj ker.baru la nampak jantan bertelo.

    ReplyDelete
  33. Macai otak dah beku banyak dah disuap dgn duit HARAM. Mengalir dalam darah mereka zat dr wang HARAM. Sebab tu ckp mcmana pun tetap sokong. Bodoh selamanya!

    ReplyDelete
  34. Mula2 masa nak bawa duit 1MDB pulang dari caymen island ingat nak simpan kat malaysia tapi terus bawa ke singapura.bila ramai soal kenapa tak simpan di malaysia najib jawap di malaysia susah 1MDB nak keluarkan wang untuk buat pelaburan sebab ada undang2.esok nya pecah tembelang yg ada di singapura bukan ada wang yg ada bon dan aset.persoalan wang dan dana yg di bawa pulang dari caymen island mana?tun M kerap persoalkan. Penyokong najib dan UG PAS di sini nampak macam apa yg di katakan oleh bekas ahliPAS yg telah keluar umno datuk nakhaie ahmad yg tahu golongan UG yg boleh selamatkan umno dan boleh kongsi sama ghanimah.tahniah penyokong najib.

    ReplyDelete