Wednesday 5 November 2014

BETUL KE DOKTOR PELATIH KINI DI PANTAU OLEH PENYELIA JURURAWAT?


Jururawat pantau pegawai perubatan (doktor) .. sebiji macam Ketua Polis Balai pantau Ketua Polis Daerah ... atau Ketua Kerani pantau Pegawai Daerah ...  Logik dan patutkah?????.. Sepatutnya yang lebih kanan dari segi gred, jawatan dan pengalaman yang membuat pemantauan.

Tidak dinafikan Penyelia Jururawat maupun Ketua Jururawat memiliki pengalaman lama dan luas tetapi memantau kakitangan yang grednya lebih tinggi rasanya ada sesuatu yang tidak kena ... kalau Pakar Perunding Kanan maupun Pakar Perubatan yang menyelia dan memantau itu sudah dikira sesuai dan padan .. bayangkan selepas tamat housemanshipnya dan menjadi Pegawai Perubatan di Hospital yang sama ..... bagaimana nak command respect dari seorang Penyelia Jururawat yang ternyata berada dibawah seliaan doktor berkenaan .. cuba fikirkan.

Sepatutnya dia sebagai Menteri Kesihatan dipantau oleh Ketua Pengarah Jabatan Kesihatan .. cuba dia rasa macam mana.


Tujuannya nak naikkan mutu kerja seorang Pegawai Perubatan tetapi caranya rasa macam tidak kena gaya.

20 comments:

  1. sialful pantau najib

    ReplyDelete
  2. Betulah tu omak kau....kalau dalam politik piem akan dipantau oleh semooh.

    ReplyDelete
  3. Bab hasut menghasut....perkosa akan pantau akta hasutan

    ReplyDelete
  4. Memang tugas pemantau sangat penting.jalau tak pantau betui2 c4 akan meletoptoya, injin jit bole ilang, lembu akan masuk ke kondo , pendatang asing dapat ic dan cap ayam akan jadi pemimpin.

    ReplyDelete
  5. sememangnye bgitu aq tkut nurse ambl ksmptn raba aq

    ReplyDelete
  6. UMNO KINI SELAMANYA5 November 2014 at 10:15

    Mcam nila yg ds drkhir toyo buat dulu konon nak pegawai pbt prodaktif tapi dengan sedar memalukan pegawai berkenaan akhirnya rakyat hukum..pemimpin ni kadang lupa siapa yg letak mereka di tempat mereka duduk sekarang bila ada kuasa malas.berfikir dua tiga kali apa yg terlintas diakal tulah yg diputuskan tanpa timbang dengan teliti.

    ReplyDelete
  7. Macam ni la Clan Segam-Boot sedang diintai oleh pejuang2 reformist kerana tindakan hati busuk memecat TSKI, menggantung Che Gu Bard dan menfitnah PAS

    ReplyDelete
  8. Pegawai perubatan Siswazah bermaksud Doktor yang buat specialization, untuk jadi pakar! Lazimnya 4 tahun belajar di bawah seliaan Doktor pakar. Lepas tu kalau lulus boleh digelar Doktor Pakar, misalnya Pakar Sakit Puan atau Pakar Jantung (kardio).
    Ada hospital yang mengelar mereka ini "Mr" bermaksud Pakar. Ketua Jururawat adalah atas Staff Nurse. Mungkin pantau di sini masudnya "tengok-tengokkan" macam kata org Melayu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salah tu bro..pegawai perubatan siswazah akan jd pegawai perubatan biasa selepas selesai housemanship..jd pakar selepas smbng belajar (master program)..itupn selepas diwartakan...

      Delete
    2. Salah tur 10.23...
      Pegawai Perubatan Siswazah tu maknanya doktor pelatih (MO). Dema lepas kuar Universiti dan kena buat housemanship 2 tahun tak salah aku. Dari segi gred mereka ni dah gred 41. Biasanya lepas habis housemanship, dema terus naik gred 44. Walaupun doktor pelatih, banyak elaun mereka dapat dan paling busuk pun bulanan boleh dapat RM5K lebih. Lepas housemanship habis, mereka akan jadi Pegawai Perubatan atau doktor yang telah disahkan jawatan. Rasanya tak jadik masalah kalu ketua jururawat alias Matron ni selia doktor. Ini kerana sekarang nih, banyak matron pun dah ada degree malah ada master dan Phd sekali. Lagipun dema ni biasanya dah berpengalaman puluh2 tahun. Jadi doktor percubaan kenalah jaga hati kakak matron. Pagi2 belikan nasik lemak ker, petang belikan goreng pisang ker....gerenti sah jawatan.

      Dah kerja 5 ker 6 tahun mereka boleh sambung belajar untuk jadik doktor pakar. Contornya pakar jantung, pakar kanak2 dll. Kos nak jadi doktor pakar ni kalu kat Msia sangat mahal. Dulu tahun 2000-an pun dah cecah RM50K

      Orang kata kalu nak kerja jadi doktor kat KL, mintak buat housemanship kat luar KL.....

      Delete
  9. mmg doktor selalunya takut dgn staff nurse..... tapi kat hospital gomen je la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalu staff nurse tu comel, ambik jadi isteri. Misti laporan baik punyer!

      Delete
  10. Omakkau pantau azmin...

    ReplyDelete
  11. mek ooi..baca abih2..xpaham main komen jer...nama pun pegawai perubatan SISWAZAH...x pass pun lagi..bukan nyer HOUSEMAN..ngok,,,,tnye la dulu tahun berapa?

    ReplyDelete
  12. Ketua jururawat sister la bodoh! Staff nurse tu yg jururawat permanant n terlatih la babi!

    ReplyDelete
  13. Memang Ketua jururawat di Hospital2 dah besar kepala. Kat hospital sistem pengurusan dah berceramuk.Kumpulan sokongan yang gred lebih rendah dari kumpulan pengurusan dan profesional terlalu diberi kuasa. Banyak rasa tak puas hati yang timbul dan secara perlahan2 membusuk memberi kesan tidak baik untuk jangka panjang. Yang tiada ijazah telah di samakan gred ijazah sebab pengalaman berkerja dan akan dapat mengatasinya pada sesuatu masa. Kualiti perkhidmatan keseluruhan akan terjejas kerana mereka telah terlibat didalam pembuat keputusan.

    ReplyDelete
  14. memang betul doktor baru kurang pengalaman dan proses pembelajaran yang ada belum cukup pendedahan kepada junior doktor yang ada.bagus di pantau dari melakukan kesilapan,ini semua melibatkan nyawa.Rendah diri dan bersedia menerima tunjuk ajar dan teguran.

    ReplyDelete
  15. bodoh punyer OMAK KAU!! makin jd longkang aku tgok blog nie!!! aku yg kije spital mmg skong langkah YBMK nie.. coz doktor2 baru kat spital mmg xder pgalaman langsung prosedur kije mmg lintang pukang!!! so bagus SISTER O MATRON pantau dortor2 pelatih nie!!! bodoh punyer OMAK KAU!!!

    ReplyDelete
  16. PERMANENT DOCTOR NEEDED - URGENT !!!

    We are Owner and Operator a General Practice (GP) Clinic in Bandar Sungai Long, Bangi and Putrajaya (Presint Diplomatik - Klinik Pakar KASIH).

    We are looking for a dedicated Medical Officer Requirements at Bandar Sungai Long Clinic:-
    Lady doctor
    MBBS or equivalent from a recognized institution approved by Ministry of Health Malaysia
    Possess valid Annual Practicing Certificate
    Registered with Malaysia Medical Council
    Minimum 2 years working experience in Obstetric & Gynecology
    Attended an Obstetric Life Saving Skill
    Attended A Neonatal Resuscitation Program
    Working hours negotiable with minimum on-call
    Very attractive salary RM7,000 (starting)
    Kindly please send to recommend CV to: aznial@gmail.com

    Clinic information:-

    PUSAT RAWATAN SUNGAI LONG
    NO. 12 JALAN SL 1/13
    BANDAR SUNGAI LONG
    43000 KAJANG
    SELANGOR
    TEL / FAX: 03-90114833

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...