Wednesday 19 November 2014

MOHON JANGAN KETAWA KUAT SANGAT DEMI MENGHORMATI JAWATANNYA ... PEGUAM NEGARA CAKAP IBRAHIM ALI TIDAK DIDAKWA ATAS UCAPANNYA MAU BAKAR BIBLE SEBAB DIA TIDAK ADA NIAT



Peguam Negara Tan Sri Gani Patail, yang dikritik kerana tidak bertindak terhadap Presiden PERKASA Datuk Ibrahim Ali ekoran gesaannya untuk membakar Bible, menjelaskan sebabnya tidak bertindak bawah Kanun Keseksaan.

Sebagai reaksi terhadap perkara dibangkitkan dalam seminar undang-undang di Institut Latihan Kehakiman dan Perundangan (Ilkap), Gani berkata, Ibrahim tidak boleh didakwa bawah Seksyen 505(b) dan (c) Kanun Keseksaan kerana tiada unsur “niat” dalam kenyataan itu.

Justeru, soal Gani, bagaimana Ibrahim boleh dikatakan melakukan jenayah dalam konteks itu.

Unsur 'niat' itu, tambahnya, seperti diperlukan dalam Seksyen 500 menjadikannya lebih sukar untuk pembuktian kes berbanding Akta Hasutan 1948.

Menurut Gani lagi, Ibrahim juga menjelaskan bahawa kenyataannya bukan bertujuan menjejaskan keharmonian kaum di negara ini.

Beliau kemudian memetik kata-kata Ibrahim bahawa gesaannya bertujuan kesucian Islam seperti dinyatakan dalam undang-undang.

14 comments:

  1. Macam mana dia tahu takda niat dalam hati Berahim Katak Boroi? Yang aku tahu, Keling dengan AUTA berpisah tiada. Kah kah kah..

    ReplyDelete
  2. Pengaum Negara boleh cakap apa saja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni yg dktakn keadiln brpilh.alsnnya mudh je ibrhim x niat jht dlm mgelurkn kytaan itu. cmna pulk klu ad yg bukn muslim brsuara pd umum Nk bakr msjid. bolhkh dangap kytaan itu x niat jaht. kata2 yg mna stu bolh dketogerikn brniat.

      Delete
    2. Babi bukan ada prinsip dia peduli apa, ikut suka dialah apa yg nak dilanggarnya.

      Delete
  3. Kalau dah anjing tetap anjing jua.

    ReplyDelete
  4. Terry Jones, who sparked international outrage in 2010 when he vowed to burn copies of the Koran, ignited copies of the Islamic holy book outside his Dove World Outreach Center Saturday night, according to the Gainsville Sun.

    terjemahannya

    Terry Jones , yang mencetuskan kemarahan antarabangsa pada tahun 2010 apabila dia bersumpah untuk membakar salinan Al-Quran , dinyalakan salinan kitab suci Islam di luar pada malam Sabtu Dove World Outreach Center , menurut Gainsville Sun.

    ReplyDelete
  5. KUALA LUMPUR, 23 Feb: Dewan Pemuda PAS Malaysia akan menyerahkan memorandum dan menganjurkan himpunan aman selepas solat Jumaat, esok di hadapan Kedutaan Amerika, di sini.

    Ketuanya, Nasrudin Hassan (gambar) berkata, himpunan itu bagi mengutuk keras tindakan jahat dan cuai tentera Amerika Syarikat yang membuang dan membakar al-Quran yang diambil dari perpustakaan penjara di Pangkalan Udara Afghanistan, kelmarin.

    Katanya, peserta berkumpul di Masjid Tabung Haji.

    Menurutnya, pada 2010, Gereja Florida telah mencetus kemarahan umat Islam apabila merancang untuk membakar al-Quran pada ulang tahun kesembilan peristiwa 11 September di New York dan Washington.

    Rancangan serupa, ujarnya diulang oleh Terry Jones Paderi Amerika Syarikat pada tahun lalu 2011 sempena ulang tahun peristiwa 11 September, malah pembakaran al-Quran telah dilakukan oleh Paderi Wayne Sapp di bawah pengawasan Jones.

    Beliau berkata, al-Quran ada waktu itu telah direndamkan dalam minyak tanah selama sejam dan diletakkan dalam dulang besi di tengah-tengah gereja sebelum ianya dibakar dengan pemetik api barbeku, al-Quran dibakar selama 10 minit dan gambar pembakarannya dirakam.

    “Semalam timbul lagi isu pembakaran al-Quran, kini dilakukan pula oleh tentera Amerika Syarikat dan kononnya tindakan mereka tidak disengajakan. Persoalannya berapa kali lagi ia akan berlaku?” katanya.

    Sehubungan itu, tegasnya Dewan Pemuda PAS mengutuk sekeras-kerasnya tindakan propaganda yang mencetus kemarahan umat Islam seluruh dunia.

    “Suatu tindakan yang tidak selayaknya dilakukan oleh insan yang bertamadun justeru ianya mempertajamkan lagi permusuhan antara mereka dengan ummat Islam.

    “Semoga Allah SWT melaknat segala usaha untuk menghina dan memperlekehkan Islam dan memberi kekuatan kepada ummat Islam untuk terus bangkit mempertahankan maruah agama dan harga diri,” ujarnya. -Harakahdaily-

    ReplyDelete
  6. 50,000 errors in the bible
    By Ahmad Deedat
    The Jehovah’s Witnesses in their “AWAKE!” Magazine dated 8 September, 1957, carried this startling headline “50,000 Errors in The Bible?”.

    While I was still formulating the theme of this booklet, I heard a knock at my door one Sunday morning. I opened the door. A European gentleman stood there, grinning broadly. “Good morning’” he said. “Good morning” I replied. He was offering me his “Awake” and “Watchtower” magazines. Yes, a Jehovah’s Witness! If a few had knocked at your door previously, you will recognize them immediately. The most supercilious lot of people who ever knocked at people’s doors! I invited him in.

    - See more at: http://www.tellmeaboutislam.com/50,000-errors-in-the-bible.html

    ReplyDelete
  7. Apa susah nya nak buktikan niat Ibrahim tu. Kita pegang satu sehaja. Setiap niat misti ada dengan perbuatan. Niat Ibrahim nak bakar bible dan perbuatan nya dia lafaz dengan percskapan 'KITA AKAN BAKAR BIBLE". Apa lah susah sangat AG nak charge Ibrahim. Kerana dia pro UMNO/BN agaknya susah nak charge kebal dari undang undang. Susah lah dapat AG pemikiran tahap SPM. Kalau pro PR yg cakap boleh chsrge pula. Ada dua undang undang yg berbedza dalam Malaysia satu boleh dan satu side tak boleh. Hancor lah negara camni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peguam Negara, Speaker Parlimen, sebahagian hakim dan sesiapa shj yg buat keputusan mesti memihak pd BN, parti Bangsat Negara ditegakkan oleh individu2 bangsat.

      Delete
    2. macamana pulak En.00:01 borong Setiap niat misti ada dengan perbuatan.

      dalam mahkamah berapa banyak orang terlepas dari kena gantong kerana jadi sebab kematian orang lain dengan alasan "bunoh tanpa niat"

      orang yang jadi mangsa memang sebenar benar mati samada dia mati dengan niat atau tidak .........???? akan tetapi si pelaku melalui putar belit loya ejas kepada bunoh tanpa niat, kena penjara saja, terlepas dari kena gantong.
      Berahim baru cakap dia akan bakar tapi satu kitab pun belum kena bakar, macamana nak amek tindakan ???

      sekadar kata polis akan ambil tindakan. HALELUYA

      Delete
  8. Omak Kau nak promosi kristian kah dg gambar ALKITAB - BERITA BAIK.
    Kau dah TAK beriman dg AL QURAN kah???

    ReplyDelete
  9. Kelakar beto umat Melayu. Makin lama makin lombab dan makin bodoh. Patutlah nogoghi Melayu botambah kocik. Allah pun tak bagi kuasa tu lueh. Banyak bona bingai eeh!!

    ReplyDelete
  10. Setiap perkataan mesti ada nawaitu nya .... nk kata baghal AG pula terhabis pndai...kah...kah...katak boroi lgi hebat smpi AG pn xtahulh....

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...