KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Thursday, 22 October 2015

HINA SPEAKER DEWAN RAKYAT LIM KIT SIANG DI GANTUNG ENAM BULAN



Lim Kit Siang (DAP-Gelang Patah) sah digantung kehadiran ke Parlimen selama enam bulan kerana didakwa menghina Speaker Tan Sri Pandikar Amin Mulia.

Selepas pengundian dibuat, seramai 107 bersetuju beliau digantung, manakala 77 ahli parlimen membantah penggantunggannya dengan seorang yang berkecuali.

"Sesuai dengan keputusan ini, saya minta Gelang Patah meninggal dewan," kata Timbalan Speaker Datuk Ronald Kiandee.

Lim sempat mengangkat tangan dan mengucapkan selamat tinggal kepada semua ahli parlimen manakala ahli parlimen BN turut menyambut lambaiannya.

Usul kerajaan untuk menggantung tokoh parlimen DAP itu dibuat mengikut peraturan 27 (3) Peraturan Mesyarat dibacakan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Azalina Othman Said di Dewan Rakyat.

Bagaimanapun ahli parlimen pembangkang khususnya daripada DAP membangkitkan bahawa Lim sepatutnya dibawa ke pendengaran

Jawatankuasa Hak Keistimewaan mengikut Peraturan Mesyuarat 80 terlebih dahuu supaya beliau diberi peluang untuk dikemukakan bukti dan saksi.

88 comments:

  1. Hebat sgt ke pandikar amin? Meluat tgk protokol speaker & timbalan speaker. Mengalahkan raja dlm parlimen. Tak boleh dikritik. Perbahasan terlalu formal. Usul byk tapi tak habis bahas. Merapu. Ahli parlimen mcm terikat..peraturan, peraturan. Sepatutnya ahli parlimen bebas bahas apa saja. Kehendak rakyat lebih penting dr protokol.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ibu Fitri diajakin masuk ke Partai PAN Kuali Imayam. Kakek2 disini progressive inclusive locomotive dan pahemmmm

      Delete
    2. 14:02 kalau kehendak rakyat lebih penting dari protokol, suruh guan eng dan bapanya masuk parlimen pakai seluar pendek dan t shirt pagoda dah lee...

      Delete
    3. Anon 15:06

      Jgn cakap begitu kepada dua beranak itu. Mereka Abuya Sifoo Kami

      John PAN
      Amanah Forever

      Delete
    4. 15.06..apa kau merepek? Sepatutnya dipermudahkan perbahasan berkaitan isu kepentingan rakyat...tak payah nk ketat sgt peraturan mencelah, kemuka usul. Bila menjawab sikit penjelasan speaker, kena halau. Bukan nk ckp pasal pakaian la bebal, kan semua ahli parlimen pakai proper order.

      Delete
    5. Bukan setakat Ambiga saja, tapi dunia tahu tanpa Pas. Pakatan apa pun dibentuk ia akan jadi tong sampah kosong. Wan Azizah cuma ikut perintah Dap supaya dilihat hebat, sedangkan Mat Sapu & Geng jadi budak2 tukang sapu belakang Kit Siang dan Guan Eng. Maklumlah, kalau tak ada duit Dap nak buat majlis pelancaran parti apa nama? pun terpaksa guna duit orang Pas yang masih dipegang oleh Asmawi. Dalam politik Malaysia dunia kenal dua parti saja iatu Umno dan Pas, yang lain2 tu tak masuk liga pun. Kalau ditakdirkan Allah dua parti melayu ini bersatu dengan halatuju dan perjuangan yang sekata, tubuhlah 10 atau 20 Pakatan pun, ia cuma sebagai memeriahkan suasana saja.

      Delete
    6. BILA MASUK SIDANG PARLIMEN, NAJIB KENAPA JADI TIKUS?? SURUH CHUA TEE YONG JWB BG PIHAK KEMENTERIAN KEWANGAN. SEPATUTNYA NAJIB KEDEPAN...BERANI LAH SIKIT!! JAWATAN MENTERI KEWANGAN NAK...GAJI & ELAUN NAK...BILA KENA SOAL, DIAM. PUNDEK PUNYA PM....ANAK BUGIS LANCIAUUUU!!! PENDIKAR AMIN KOTE KECIK PERUT BOROI BOLEH PULAK BACKING NAJIB CKP BILA ADA TIMBALAN MENTERI, MENTERI TAK PAYAH JAWAB SOALAN. HANJINGG BETUL PARLIMEN FLIP FLOP...PTUIIHHHHH

      Delete
    7. Dah tahu parlimen flip flop, buat apa masuk dewan. Boikot je.

      Delete
    8. Mcm pemain import bolasepak. Mau makan gaji buta, cari pasal supaya kena kad merah. Penyokong Pakatan Harapan kena faham sikap nakhoda2 parti mereka.

      Delete
    9. Anon 23:56..wa sulah tua meh...tatak tahan mau bedili...lutot sulah goyang meh..musti mau cali jalan mau makan gaji buta meh..rakyat gelang patah wa tatak kesah...pegi mampoi lor....

      Delete
    10. Kalau ahli parlimen sendiri tak PANDAI nak ikut protokol PARLIMEN kau ingat dia NAK ke ikut UNDANG-UNDANG Negara??

      Nak mudahkan perbahasan PARLIMEN??
      KAU siapa nak tegur protokol PARLIMEN.
      Protokol PARLIMEN ni dibentuk supaya ahli-ahli parlimen ni dapat dikawal dan seterusnya perbahasan dijalankan dengan penuh TATATERTIB.
      KAU ingat PROTOKOL PARLIMEN nie dibuat sebulan/dua ker???
      Belajar lah dulu sejarah penubuhan PARLIMEN sebelum mengkritik PROTOKOL PARLIMEN..

      Delete
  2. Hebat la bro...pendikar.....pendikar taik ba** suma bwh tgn si mulut merah dgn badak air....ko paham2 je lah bro...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau sorang je yg faham sbb kau mmg satu keturunan dgn LKS & LGE, suka hina orang.

      Delete
    2. TAKTIK GANTUNG KIT SIANG HANYA SEBAB NAK ALIH ISU!!!

      Ya!!! Memang ianya tidak dapat dinafikan jika perkara itu dilihat dari satu sudut. Memang nampak sangat yang puak - puak Pakatan Haprak tu cuba nak alih isu yang dah kantoi sebelum ini.

      Semalam dalam sidang Parlimen, kecoh dikalangan puak - puak DAPigs tu bangkit mempertikaikan 'Notis Pemberitahuan' mengenai Usul untuk menggantung Kit Siang tu diedarkan.

      Walhal isu tu kecik je sebenarnya. Takde la sebesar isu Usul Undi Tidak Percaya yang nak dibuat terhadap Perdana Menteri tu. Kenapa tiba - tiba diorang nak lupakan pasa usul tu pulak?

      Sebelum ini, bukan main berdegar - degar lagi puak - puak Pakatan Haprak Baru tu berjanji nak bawak usul tersebut didalam sidang Parlimen kali ini sewaktu Perhimpunan BERSHIT diadakan.

      Tapi, bila dah dekat dengan tarikh persidangan, takde sorang pun wakil dari kalangan puak - puak Pakatan Haprak tu yang berani bawak usul tersebut ke Parlimen sehingga seorang Ahli Parlimen PKR bertindak sedemikian.

      Itu pun perkara tersebut tidak disenangi oleh puak - puak DAPigs yang anggap Ahli Parlimen PKR tu telah membelakangi mereka selaku 'Abang Besar' dalam Pakatan dan tidak dibawa berbincang.

      Sekarang, bukan main lagi puak - puak DAPigs tu menyalak suruh Si Ketua Pembangkang sendiri yang bawak usul tersebut dan bukannya seorang Ahli Parlimen PKR biasa yang membawanya.

      Sedangkan, puak - puak DAPigs tu hanya setakat nak 'cover' kemaluan mereka kerana didakwa takut nak bawak usul tersebut dikalangan penyokong - penyokong parti mereka sendiri.

      Memandangkan usul Undi Tidak Percaya itu tidak dibawa oleh mana - mana pihak, baik dari kalangan DAPigs, PKR mahupun Si Ketua Pembangkang tu sendiri, maka terpaksa la diorang alih isu.

      Maka tak heran la kalau dikalangan puak - puak DAPigs tu habis semua benda diorang nak jadikan sebagai modal Politik. Semuanya hanya semata - mata nak tutup kemaluan mereka yang GAGAL membawa Usul Undi Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri tu dalam sidang Parlimen kali ini!!!

      Delete
    3. Kenaikan tol, gst, 1mdb, hudud, 2.6b, 42j jgn sibuk2 tanya kat dewan. Haram. Kang kena buang kang

      Delete
    4. Dia orang kekadang saja buat jahat kat parlimen. Sebab mereka ada business lain yang kena jaga.
      Contohnyan macam govind deo tu. Jika kena keluar dari parlimen bolehlah mereka uruskan pejabat peguam mereka.
      Dua dua masyuk!!!!!

      Delete
    5. Kenapa LKS bagi ruang utk digantung? Mengapa tidak menzahirkan kemaafan sahaja dan teruskan dengan undi tak percaya? Ini sebenarnya tektik utk melarikan diri dari bertanggung jawab jika undi tak percaya gagal?

      Delete
  3. Dia tak hebat tp kuase speaker yg hebat....so guballah balik kuasa speaker jika rase kuasa yg ada mnyusahkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mcmana nak gubal, kerusi tak cukup. Pas pun dah lari.

      Delete
    2. TIPAH KOYAK BENGKAK DIGELAR "CHILDISH"!!! OLEH DAPIGS
      Hahaha!!! Selama hari ini, Si Tipah Koyak tu pandai sangat menabur penghinaan terhadap orang lain. Sampai tahap, kakitangan dipejabat Jabatan Pendaftaran Negara pun dimakinya.

      Sekarang, bukan orang lain yang serang Si Tipah Koyak. Tapi dikalangan puak - puak Pakatan Haprak tu sendiri yang melabelkan dia sebagai 'Childish' atau 'Kebudak - Budakkan'.

      Dakwaan tersebut dibuat ekoran perbalahan diantara Ahli Parlimen DAPigs, Tony Puaka yang telah menggelarkan peniaga India ditapak Bazar Deepavali sebelum ini sebagai 'Samseng'.

      (Artikel Berkaitan: Tony Puaka Terkedu Dimaki Ahli PKR!!!)

      Ekoran dakwaan dan gelaran yang diberikan oleh Si Tony Puaka itu membuatkan peniaga berbangsa India yang juga merupakan Ahli PKR itu memfailkan saman terhadap Si Tony Puaka.

      Mungkin tindakan itu juga yang membuatkan seorang lagi Ahli Parlimen DAPigs meroyan tak tentu arah dilaman twitter dan melabelkan Sivarasa serta Si Tipah Koyak dan kroninya 'Childish'.

      Nah! Nampak sangat kesepakatan dikalangan puak - puak Pakatan Haprak ni sebenarnya tak wujud bila kedua - dua belah pihak berbalah sebab masing - masing nak tunjuk 'Besar Kepala'.

      Kesimpulannya, tindakan biadap yang dilakukan oleh mereka yang suka menunding jari diantara satu dengan lain itu membuktikan bahawa diorang Tak Layak nak jadi pemimpin. Belum dapat kuasa dah beramuk sesama sendiri. Kalau dah dapat kuasa nanti, jahanam Negara dibuatnya!!!

      Delete
    3. Anon 14:02 benar kata awak, banyak komen komen dalam ni tak realistik. Speaker DUN Selangor dan DUN P.Pinang sendiri berat sebelah. Kenapa? sebab mereka adalah speaker dari parti yang memerintah.

      Delete
  4. Semalam pandikar ronyok usul dibawa azalina, hari ni gantung 6 bulan. Kabinet penuh borneo, dewan pun borneo (speaker & timbalan). Ikut undang-undang sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. MAT SABU DESAK AHLI, JANJI DAPigs BERIKAN SORGA!!!

      Mutakhir ini nada ucapan President PAN KUALI IMAYAM, Mat Sabu senada dengan pemimpin seumur hidup DAPig, Kit Siang di mana mereka menyeru akar umbi PAS meninggalkan parti dan menyertai PAN KUALI IMAYAM.

      Mat Sabu dan Si Apek Kit Siang tu dilaporkan telah membuat seruan tersebut ketika berceramah diatas satu pentas sewaktu Majlis Pelancaran GHB Melaka, pada 7 Ogos yang lalu.

      Mat Sabu telah menyeru semua penyokong PAS supaya meninggalkan parti untuk bersama PAN KUALI IMAYAM sebab kerana didakwa PAS tidak lagi relevan kepada rakyat Malaysia dalam arus Politik semasa.

      Si Apek Kit Siang tu pulak turut menyatakan sokongan padu kepada PAN KUALI IMAYAM Dia juga turut mencampuri urusan PAS apabila menyeru akar umbi parti itu keluar parti dan menyertai parti baru tajaan PAN KUALI IMAYAM

      Komen Aku

      Jgn gantung Abuya dari hadir parlimen. Uhuk Uhuk. Akur rindu sama Abuya. (Tangisan sorang PAN Kuali Imayam)

      Delete
  5. Pandikar dah jadi pundekker

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg kena halau tu pandikutty

      Delete
    2. KUAT MAIN WAYANG, GUAN ENG DIMAKI AHLI PKR!!!

      Susulan gesaan Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng agar pemimpin PKR menarik balik usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri, pemimpin PKR menyifatkan gesaan tersebut bukan datang dari seorang bos mereka.

      Menurut Ahli Parlimen PKR Petaling Jaya Selatan, Hee Loy Sian, Guan Eng dan DAP tidak layak untuk memberikan arahan kepada dirinya dan juga PKR yang mahu memperjuangkan demi rakyat.

      Jelasnya, beliau hanya menerima arahan dari ketuanya mahupun ketua pembangkang bagi menyelesaikan usul penting seperti menarik balik usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri.
      "Lim Guan Eng bukan bos saya. Biar presiden parti yang memutuskannya," kata Hee Loy.
      Selain itu, Ahli Parlimen PKR Batu, Tian Chua juga turut membidas saranan Guan Eng dengan mengatakan beliau tidak perlu menarik memandangkan ianya bukan arahan daripada ketua.

      Guan Eng sebelum ini menggesa pemimpin PKR agar menarik balik usul undi tidak percaya itu kerana mahu Ketua Pembangkang sendiri yang membawa usul tersebut ke dalam Parlimen.

      Menurut Guan Eng, membawa usul tersebut ke dalam Parlimen sepatutnya dilakukan oleh seorang Ketua Pembangkang kerana ianya merupakan tugas yang perlu diberi perhatian serius.
      "Apabila anda melihat usul sebegitu penting, amat wajar sekiranya ketua pembangkan yang membawa perkara tersebut. Sekiranya anda hanya ingin melihat usul tersebut dikemukakan, maka saya juga boleh menghantar usul tersebut," tegas Guan Eng yang mahu pemimpin PKR mengikut arahannya.- Utaranews.com
      PS: Yang sebenarnya, Si Guan Eng tu buat kenyataan tersebut sebab nak tutup kemaluan diri dia sendiri kerana ramai yang pertikai, "kenapa bukan DAPigs yang bawak usul tu?".

      Tapi, Si Ahli Parlimen PKR tu pulak yang 'panas telinga' dan menganggap seolah - olah Si Guan Eng tu cuba menyindir Presiden PKR sebab terlalu BACUL untuk mengemukakan usul tersebut.

      Namun, jika dilihat dari satu sudut, apa yang dilakukan oleh Ahli Parlimen PKR tu sendiri pun dah bertentangan dengan kenyataan Rafizi selaku Setiausaha Agung parti sebelum ini.

      Pokok pangkalnya, nampak sangat yang puak - puak Pakatan Haramjadah tu sendiri pun masih dalam keadaan ragu - ragu untuk membawa usul Undi Tidak Percaya tu sebab takut memalukan diri sendiri. Tapi akhirnya, kemaluan diorang jugak yang terdedah!!!

      Delete
  6. dok kena tenyeh saje rakyat malaysia,org suroh bersidang utk majukan negara malaysia dan rakyat malaysia,depa dok gaduh2 sayang sama ada kerajaan atau pembangkang,lepas tu balik

    ReplyDelete
    Replies
    1. TUDUH PENIAGA INDIA 'SAMSENG', PENIPUAN PUAKA TERBONGKAR!!!

      Apa boleh buat. Kalau dah namanya diorang ni dari kalangan puak - puak Pakatan Haprak tu, memang asyik MENIPU rakyat aje la kerjanya. Biarpun terhadap sesama mereka sendiri.

      Jika sebelum ini, Si Tony Puaka tu didakwa terkedu selepas dimaki hamun oleh sekumpulan peniaga India, mula la dia meroyan dan mendakwa mereka sebagai kumpulan samseng PKR.

      (Artikel Berkaitan: Tony Puaka Terkedu Dimaki Ahli PKR!!!)

      Tapi dari kenyataan yang dibuat bagi pihak peniaga India yang dilabelkan sebagai Samseng oleh Ahli Parlimen DAPigs tu lain pulak ceritanya. Kata mereka, Si Tony Puaka tu yang GAGAL.

      Kata mereka, Si Tony Puaka tu yang GAGAL untuk menjelaskan kenapa mereka perlu berpindah dari tapak perniagaan sedia ada ke satu kawasan lain bersempena Hari Deepavali tahun ini.

      Malah peniaga - peniaga India itu juga turut menjelaskan bahawa usaha untuk berjumpa dengan Ahli Parlimen DAPigs tu sudah beberapa kali dilakukan, namun ianya tidak diendahkan.

      Sewaktu insiden ditapak perniagaan itu berlaku, Si Tony Puaka tu dikatakan berbelit - belit memberikan alasan mengenai sebab kenapa mereka perlu berpindah sehingga mencetuskan ketegangan.

      Ketika berdepan dengan kira-kira 15 peniaga India di Sungai Way itu, Tony GAGAL membuktikan pemindahan tapak bazaar Deepavali itu adalah disebabkan kesesakan lalulintas.

      Apabila didesak berkali - kali, Tony terkedu dan cuba untuk menukar topik serta mengangkat tangan meminta bantuan kerana sedar dirinya terperangkap dengan penipuannya sendiri.

      Melihatkan kehadiran beberapa anggota keselamatan, Tony melambai ke arah mereka untuk meminta bantuan biarpun sebelum ini, Ahli Parlimen itu pernah mencerca pasukan keselamatan itu.

      Anggota keselamatan terbabit dengan segera memberikan bantuan selepas Tony yang GAGAL memberikan bukti tidak tahan diasak berkali-kali untuk mengemukakan bukti tuduhannya.

      Dalam erti kata lainnya, peniaga - peniaga India PKR yang didakwa 'Samseng' tu hanya bertindak 'menyerang' Si Tony Puaka tu selepas dikencing oleh Ahli Parlimen DAPigs tu. Tapi semua tu salah mereka sendiri. Siapa suruh diorang pilih Si Tony Puaka tu jadi Ahli Parlimen!!!

      Delete
  7. Pembangkang di DUN P.Pinang serta Selangor juga pernah digantung dan dihalau keluar oleh speaker. Jadi apa masalahnya? Berdebat dgn hina orang adalah sesuatu yg berlainan.
    Guan Eng kena saman oleh nenek racist bukan berdebat tetapi kerana menghina.
    Dua beranak ni mmg suka menghina orang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap begitu kepada orang tua Mereka Abuya Sifoo Kami. Kalau kamu gantung sama dia untuk hadir parlimen maka rindu Kami bergegar tanpa obat

      John PAN
      Amanah Forever

      Delete
  8. Speaker tu hantu raya belaan jibby x ikut arahan speaker x dpt upah la..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pondan tua kote kecik telur besar pegi kerja naik LRT bergayut mcm monyet lapar dah bangun tidur.

      Delete
    2. 15.02...kote kecik dia tu klu bg mak ko hisap boleh jadi besar tau. Mengeliat mak ko nanti.

      Delete
  9. Takkan halau dan gantung sidang parlimen aje?
    Sepatutnya gantung kewarganegaraan dan halau balik tanah besar.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yaaaa angkot PAN Imayam.sekali

      Delete
    2. Racist umno bila bagi komen nampak sangat hari-hari makan taik. Najib, rosmah kaut berjuta, macai dapat sisa.

      Delete
    3. 15:58 nmpak sgt hari hari kau minum air kencing guan eng dan lim kit sial. Nampak sgt kau tukang lap jubor apek tu.

      Delete
  10. Salam sehati serasuah,

    Masalah berlaku bila berlaku lambakan pemegang degree dan kurangnya pekerjaan dalam gomen untuk menampung mahasiswa looser ini.

    Langkah penyelesaian

    Pertama, kontrol pengeluaran degree, langkah ini bagus kerana dalam masa yang sama kualiti degree juga terjaga. Cadangan, SPM >5A buat degree dan guru, <4A diploma, <3A sijil, 0A = buruh (sektor ladang, kilang, pembinaan dll) dan pembantu rumah (kita amat kekurangan sekarang). *> lebih daripada, < kurang daripada.

    Langkah ini tidak akan menghalang orang ramai memajukan diri, buka peluang ambil degree kepada sesiapa sahaja jika budak 14 tahun skor SPM benarkan dia buat degree, begitu juga jika orang tua umur 60,

    cuma wajibkan mengambil SPM dan skor 5A ke atas, jika gagal benarkan ulangan, begitulah seterusnya, maka pemegang degree adalah terhad seiring dengan jawatan dalam gomen yang terhad dan paling penting kualiti degree tidak dicemari oleh tangan orang-orang yang tak skor SPM.

    Ini tidak, degree main bagi-bagi je, semua orang boleh buat tanpa kawalan,
    kerani yang buat degree akan komplein bila jawatan pegawai ditawarkan kepada fresh graduate kerana kerani ini graduate PJJ universiti mana tah, dapat 1A boleh jadi YDP Poli, apa lah ertinya begitu boleh berlagak saja.

    Kedua, hadkan tempoh perkhidmatan kepada 30 tahun sahaja, jika seseorang itu mula berkhidmat pada usia 18 maka beliau akan bersara pada usia 48 begitu pula bagi yang mula pada usia 30 akan berhenti pada usia 60 tahun, cukup untuk mengumpul pengalaman dan kekayaan untuk membuka perniagaan sendiri dan paling penting membuka peluang kepada fresh graduate untuk menyertai perkhidmatan awam. Ini tidak usia dah layak pencen, boleh pula sambung kontrak lagi tak ingat nak beribadat ke?

    Ketiga, hapuskan kronisme dan neopotisme, seorang kaki tangan kerajaan negeri terengganu yang sedang buat master di UK ayahnye juge kakitangan kerajaan negeri itu, datuknya tak tahulah, siap perli org lain kerja bukan bidang yang dia waris jawatan dari bapa die tak sedar diri. Seorang graduate Unitep guna kawannya yang kahwin dengan anak penolong pengarah pendidikan untuk masuk KPLI kini berkhidmat di Johor kemudian N9. Kabel dan waris adalah tidak adil, tidak adil adalah zalim, zalim adalah haram!

    Keempat, wujudkan exit policy (pintu keluar) dalam jawatan kerajaan, bayangkan anda ada sebuah kedai dan menggaji beberapa orang pekerja, malangnya perniagaan anda sering menerima kritikan tidak puas hati kerana produk dan servis yang tidak berkualiti,

    setelah disiasat ada antara pekerja anda yang suka buat masalah, suka curi tulang, buat bisnis luar, berkira kerja, famili first dan banyak lagi paling sadis yang bawa masalah ini paling banyak meminta itu ini daripada anda, apakah tindakan anda?

    Ya, gantikan pekerja tersebut dengan pekerja baru (fresh graduate), kenapa simpan pekerja yang tidak ada fungsi dan tidak berfungsi dalam bisnis anda?

    Kesimpulannya, bila bodo buat kerja bodo sesuai dengan taraf inteleknya dan pandai buat kerja pandai maka takkan ada masalah seperti penguasaan bahasa Inggeris dikalangan murid-murid dan remaja bermasalah akhlak seperti sekarang dan jangan guna pendidikan untuk pancing undi maka tiada masalah akan berlaku.

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , spm > 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh , amah dan pekerja am ) Adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sila perkenalkan diri, next pru ambil calon, kau jd PM pulak. Sbb dlm Malaysia ni, kau sorang je yg cerdik, org lain semua bodoh.

      Delete
    2. Jgn gantung tugaa orang tua itu di parlimen Dia Abuya Sifoo Kami

      John PAN
      Amanah Forever

      Delete
  11. Bu fitri jika mmbutuhkan pria pria yg ganteng..pria dari parti imayam pasti bisa bantuin..kahkah..ni semua poyoooo

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jgn cakap begitu kepada dua beranak itu. Mereka Abuya Sifoo Kami

      John PAN
      Amanah Forever

      Delete
  12. John PAN, sekalipun kau tegar sokong umno, kita kena hormat jugak ahli parlimen. Diorang dipilih rakyat kawasan msg2. Tak payah hasut perbezaan kaum etc. Selagi 2 beranak tu tak lakukan jenayah, biarlah dia dgn cara dia. Pan dgn cara pan, pas dgn cara pas. Sapa lg nk diharapkan jadi suara check & balance bg pihak kerajaan? Suara kau? Takkan nk biar umno/bn buat dasar/keputusan ikut suka diorang? Baik tak payah ada demokrasi...buat sistem 1 parti je.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bila pulak saya kata macam tu. 2/beranak itu adalah Idola Mat Sabu. Aku prngikut Mat Sabu wokey

      John PAN
      Amanah Forever

      Delete
  13. Jeff ulu babi dengki kt lks buat apa jibby dpt bilion2 ko setakat jadi penternak babi halal jakim je pun..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies


    1. Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali berkata tidak perlu pembentukan Pakatan Harapan di negeri itu seperti yang dilaksanakan di Pulau Pinang sebab senario politik di kedua-dua negeri berbeza.

      Timbalan presiden PKR itu berkata mesyuarat Majlis Tertinggi PKR 2 minggu lepas meluluskan resolusi untuk terus bekerjasama dengan semua parti pembangkang termasuk di Sabah dan Sarawak.
      "Tidak perlu pembentukan Pakatan Harapan di Selangor seperti di Pulau Pinang sebab senario politik berbeza.

      "Kita meluluskan resolusi untuk terus bekerjasama dengan PAS, Parti Sosialis Malaysia dan semua parti pembangkang di Sabah dan Sarawak," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Majlis Tindakan Ekonomi Selangor di Bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri di Shah Alam, hari ini.

      Azmin berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Presiden Persatuan Ummah Sejahtera Malaysia (PasMa) Datuk Phahrolrazi Zawawi yang meminta kerajaan negeri Selangor membentuk Pakatan Harapan dengan segera di negeri itu.

      Phahrolrazi dilaporkan berkata penubuhan Pakatan Harapan, membabitkan Parti Amanah Negara (Amanah), PKR dan DAP di Selangor, merupakan persediaan menghadapi Pilihan Raya Umum ke-14.

      Katanya, penubuhan Pakatan Harapan itu tidak akan menggugat kedudukan kerajaan negeri Selangor kerana majoriti kerusi Dewan Undangan Negeri dikuasai PKR dan DAP. - Bernama

      Delete
    2. Pondan tua kote kecik telur besar dah menyampuk.

      Delete
  14. Tulang besi banyak hentam pas je,kt selangor kawasan hutan tebal 100% bn yang menang ni menunjukan Jeff ulu babi puak UG..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pondan tua kote kecik telur besar naik LRT bergayut mcm monyet. Nak bayar tol tak mampu.

      Delete
    2. Salah bukan Tulang Besi tapi nama lebih glamer TL - Tulang Loooooser

      Delete
    3. Jeff ulu babi ialah keturunan badak air

      Delete
  15. Masa nik aziz masih hidup kau tak persoal pun knp hudud tak dilaksanakan di Kelantan sedangkan nik aziz jd MB Kelantan lebih 20 tahun.
    Jgn jadi beruk mat yeh.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiii....yg buat kajian hudud kat kelantan tu tgna la. Bukan hadikong. Hadikong cetak rompak sje...

      Delete
    2. Hudud tu nak buat kat kelantan. Nape mp kelantan tak nok antar sendiri ke perlimen? Kan nik abdoh ade. Nape nik abdoh tak nok antor?

      Awat suruh hadi tengganung anto?
      Patotlah gagal...

      Delete
  16. Bu fitri ni patut disula jer..

    ReplyDelete
  17. Jeff ulu babi ingat aku gigi cangkul mcm omakkau ke sampai x mampu beli kete,dok ulu babi je x mampu beli kete..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kereta kau mampu beli, tapi tak mampu bayar tol.

      Delete
    2. Kereta sorong Nepal boleh beli loser oiiii

      Delete
    3. Abuya tak bagi duit, kereta tak jalan blog meloyawaves pun tak update

      Delete
    4. Kereta buruk kau tu pon beli dgn hasil hadiah saguhati nombor ekor.

      Delete
    5. Jeff B-ulu babi
      UG berkaki babi copy paste

      Delete
    6. KISAH SEEKOR ANJING DENGAN TOL:

      Di Zimbabwe pantai timur, ada seekor anjing yg selalu pakai baju doktor telah berubah dr warna hijau tua kpd warna biru tua. Bulu warna hijau tapi daging dan kulit warna biru tua. Gaya jalan anjing itu sebijik macam kera.

      Dulu akibat sumpahan sang maha serban, asal nampak tol terus menyalak2 kerana bencinya pada tol bukan main. Sebut aje tol larilah anjing tu lintang pukang dek kerana benci. Bau tol dari jauh pun macam bau katak pekasam.

      Entah mcm mana, satu hari masa lari dgn baju doktornya, anjing tak perasan dan kena hempap palang tol kat kepala. Terus waktu itu jugak kulit tukar warna biru tua tapi bulu masih hijau.

      Sejak hari itu kalu jumpa tol maka dia akan kencing kat pondok tol. Jumpa tol dia gesel2 bulu hijau dia sampai lekat kat pondok tol. Tiba2 anjing itu suka betul kat tol. Kalau dengar org sebut tol, lidah jelir2 keluar air liur bertitik2. Sekarang anjing bulu hijau tu suka betol dah kat tol. Kalau free mesti lepak dekat bawah palang tol. Doktor nak tangkap sbb minggu depan nak operate kepala bagi betol balik otak dia sbb 7 helai wayar otak sudah putus. Kebolehan untuk hidup 30 : 70.

      Dipercayai di bhgn ekor anjing itu sudah mula tumbuh bulu warna biru tua sbb darah dia memang warna biru tua. Tapi ketua anjing bulu hijau suka anjing jenis ini sbb selalu gesel bulu dan jilat kaki ketua anjing2 di zimbabwe. Dia pun makin kuat menyalak......

      Delete
  18. mat sabu memang layak jdi speaker sbb dia pandai dn mahir buat lawak suara beruk uuuuuuuuu..amnuuuuuuuuu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan dia hanya layak selfie dgn amoy

      Delete
  19. Kita perlu byk bersabar sehingga semuanya menjadi terang n nyata.ant yg hak n batil itu jelas namun ada perkara yg meragukan diantaranya.perjara itu perlu ditolak kerana kuatir ia akan jatuh kpd perkara yg batil.sy rasa parti kuali amanah putu mayam ini agak meragukan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. PAK MAHAT TANYA MC PESAKIT.

      Akibat anak sedara dibuang tugas penting dgn alasan sakit2, pak Mahat naik angin dan bertanya mana sijil mc yg jadi bukti anak sedara dia sakit dan kena buang tugas.

      Boss hj jibon terkedu dgn soalan pak mahat. Asisten 20 percen boss hj jibon sedang berusaha mencari mc di kedai beskal ah tong. Boss hj jibon demam panas dan tengah berselimut bawak hempon tunggu hasil usaha asisten 20 persen.

      Pak mahat duduk bawah pokok manggis sambil senyum sinis. Anak sedara pak mahat main sembunyi2 tapi badan sihat walaafiat. Cuma akhir2 ini anak sedara pak mahat plaster mulut dgn binding tape.

      Boss hj jibon menggigil tahap kecemasan sbb pukul 3 pagi asisten 20 persen senyap lagi belom kontek tanda tak jumpa cari mc.

      Delete
  20. Geng Imayam parti kuali tuduh polis bodoh sbb tak kenal antara pistol betul dgn pistol palsu dgn menahan amir uk.
    Mereka ni bodoh bangang bajang sial anak haram nak mampus sbb tak tahu bhw memiliki senjata api tiruan adalah satu kesalahan.
    Mmg patut kena halau sbb bodoh bengap tak tau undang2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Polis boleh kena saman viralkan + malukan amir. Polis mmg bangang

      Delete
    2. Polis viralkan tu cerita lain, kau tu yg bodoh tak tau peraturan.

      Delete
    3. Kera sumbang duduk atas pokok pisang cari katak pekasam bagi kat walaon.

      Delete
    4. Polis bodoh

      Delete
  21. hina la konon...
    omak, macai, walaun...
    hudud bila nak bentang?
    ling liong sik bila nak saman?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pan suka amoi..bila nak main jubo amoi wahai ahli2 pan.

      Delete
  22. Sebaiknya si babi kit sial ni dan anaknya dipenjarakan aja. Atas sebab hasutan. Penjara seumur hidup. Biar sampai mampos dalam penjara. Kiki.

    ReplyDelete
  23. aku bersangka baik dgn hampa...
    jgn sesekali meremehkan usaha baik walaupun kecil..
    demokrasi is taghut...
    Amanah ada nampak cabang kecil alternatif penyelesaian...
    apa pun mintak manhaj salafi kat Amanah nie...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amanah ada nampak jalan,
      Jalan bungkus awal

      Delete
    2. Kalau PR menang nuar akan di angat sebagai PM.. dah takde org lain ke PR nanpak yg lebih sesuai sebagai PM... yg lebih muda kalau 20 tahun lepas munkin dia calon yg sesuai kini negara perlukan ideal² baru utk menterajui negara dan bersaing dgn negara² yg lain bkn sekadar menunbangkan BN sahaja kita perlu bangkit utk menaikan ekonomi negara.
      Pada fikiran anda sesuaikah beliau ntk menterajui negara pada masa hadapan.
      Jika sesuai apa yg anda lihat sumbangan beliau semasa menjadi timbalan PM pada satu ketika dahulu.

      Delete
  24. Mcm la jibby tu muda lagi kaki rembat pula tu..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yg paling sesuai Mat Sabu jd PM. Sbb dia pandai bersuara spt bapak beruk. (rujuk youtube) PM negara lain mana boleh tiru. Kita perlu kelainan dlm semua sudut bermula dgn karektor pemimpin hingga kpd pengikut.

      Delete
  25. Mcm la jibby tu muda lagi kaki rembat pula tu..ngeh3

    ReplyDelete
  26. Jeff ulu babi

    Aku pakai kete jepun N..
    Org kg ulu babi mcm ko layak pakai kate proton tin sardin je.bukan x mampu bayar tol tp hasil tol 90% kroni lembu kondo yg dpt..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kerajaan negeri Selangor pun byk share dlm sykt konsesi bina jln atau l/raya bertol di Selangor. Diaorang pun kroni lembu jugak. Kau je bodoh melalak mcm anjing gila.

      Delete
    2. Ko pakai kenderaan askar Jepun iaitu basikal jenis Robin Hood ke? Jgn bimbang, kenderaan tu tak kena tol w/pun kau letak beruk kat depan dan buah kelapa kat belakang basikal.

      Delete
    3. Yg kau pakai tu basikal, org kampung kau panggil kerete ke? Ishh...dasat...dasat org kg kau nih...

      Delete
    4. Kau mmg sengaja pegi kerja naik LRT, bukan sbb tak mampu bayar tol.
      Sebab kau suka bergayut mcm monyet. Kalau ada seat kosong pun kau tak duduk, sbb dah tabiat monyet suka bergayut.

      Delete
    5. Org lain naik LRT intai seat kosong, kau pulak cari tempat bergayut, lebih2 lagi kalau depan pompuan. Sengaja nak promosi bau ketiak masam campur hangit kau. Yalah, perangai monyet katakan.

      Delete
    6. Apalah punya mentaliti...naik lrt dikata monyet...Bawa kereta dibangga diri, dikata kaya berkemampuan...mmm...kesian tengok. Tak apalah saudara yang kaya raya ni...semoga Allah kurniakan kekayaan yang berterusan dan berkekalan hingga akhirnya.

      Delete
  27. Amanah imayam kaki jilat..janji tak mis soru..khianat no 1

    ReplyDelete