Wednesday 14 October 2015

PELARASAN KADAR TOL BUKAN NAK RAIH KEUTUNGAN TETAPI NAK SEDIAKAN PERKHIDMATAN DAN KEMUDAHAN YANG SELAMAT DAN SELESA KATA PERSATUAN SYARIKAT-SYARIKAT KONSESI LEBHURAYA MALAYSIA (PSKLM)


Pelarasan kadar tol yang akan berkuat kuasa esok, bertujuan menyediakan perkhidmatan dan kemudahan selamat serta selesa kepada pengguna lebuh raya, bukannya bagi meraih keuntungan besar.

Persatuan Syarikat-syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia (PSKLM) berkata, pelarasan tersebut juga penting, bagi memastikan keyakinan pelabur berterusan bahawa mereka akan mendapat pulangan, sebelum membiayai sesuatu projek lebuh raya.

Secara purata, 50 peratus hasil yang dikutip syarikat-syarikat konsesi adalah untuk membayar balik pinjaman, manakala operasi dan penyelenggaraan (20 peratus), kos menaik taraf dan membaik pulih (15 hingga 20 peratus) serta pulangan kepada pemegang saham dan lain-lain (10 peratus).

“Adalah tidak benar untuk mendakwa bahawa pelarasan kadar tol ini adalah semata-mata bagi kami meraih keuntungan yang besar,” kata persatuan itu dalam satu kenyataan.

PSKLM berkata, cadangan pelarasan kadar tol atau pembayaran pampasan dibekukan adalah tidak realistik, kerana ia akan menjejaskan keupayaan ahli-ahli PSKLM untuk menguruskan lebuh raya dengan baik.

Menurut persatuan itu, di bawah Dasar Penswastaan Lebuh Raya Bertol pada awal 1980-an, syarikat konsesi akan menanggung segala perbelanjaan untuk membina sebuah lebuh raya dan turut diberi kebenaran mengutip tol bagi satu tempoh ditetapkan.

Di bawah dasar ini juga, salah satu elemen penting yang telah dimeterai dalam perjanjian adalah pelarasan kadar tol pada masa hadapan mengambil kira pelbagai perkara, seperti unjuran trafik, kos pembiayaan kewangan, kadar inflasi dan kos penyelenggaraan serta operasi.

“Perjanjian dengan syarikat konsesi tol perlu dihormati, untuk menjaga kredibiliti semua pihak terlibat, terutamanya dalam aspek keyakinan pelabur pada masa hadapan.

“Bagi pengguna lebuh raya, setiap perjanjian telah memastikan bahawa pelarasan adalah secara berperingkat dan tidak mendadak, supaya tidak membebankan.

“Ada masanya, pembayaran pampasan dilakukan oleh pihak kerajaan pada waktu kadar tol tidak diselaraskan,” kata persatuan itu.

Bagi tempoh 2008 hingga 2013, kerajaan telah membayar lebih RM1 bilion pampasan, setelah mengambil kira kepentingan rakyat pada waktu itu.

19 comments:

  1. Berbagai alasan diberikan.namun jalan tetap sesak juga.

    ReplyDelete
  2. Berbagai alasan diberikan.namun jalan tetap sesak juga.

    ReplyDelete
  3. Ni Dapigs punya kerja la ni.Mesti Dapigs kerjasama Yahudi Israel

    ReplyDelete
  4. Boleh blah. Highway pantai timur saja berlopak dan beralun. Macam naik sampan.
    Quality Jalan macam gampang. Boleh terbabas kalau laju.
    Kadar tol makin naik.
    Macam inilah kalau kerajaan penyamun. Penswastaan kepala hatok hang.

    ReplyDelete
  5. Sokong BN sepatutnya kadar tol perlu dinaikkan lebih tinggi. Sebagai peniaga saya perlukan laluan yg selesa, cepat dan pantas. Setiap saat itu adalah duit. Sekiranya tol tinggi, maka tiadalah golongan yang tidak berkemampuan menggunakan lebuhraya. Lihat sahaja sekarang dipenuhi kenderaan dibawah 2000 cc terutama kancil juga motorsikal. Semak rasanya. Selayaknya mereka ini menggunakan jalan persekutuan sahaja!

    ReplyDelete
  6. Dunia lagi penting pada akhirat...dunia2

    ReplyDelete
  7. Hahaha.......menteri sarawak kutuk tol semenanjung toloi..... di sarawak tidak digalakkan tol dan tiada kroni lebuhraya. Tol hanya utk kaut untung bagi kroni dan tiada dlm sejarah tol rugi hanya untung semakin byk. Rakyat kalau masih tak bangkit mengambil balik hak mrk ,usah fikir nak hidup selesa hanya semakin susah dan kroni semakin kaya ini kenyataan.

    ReplyDelete
  8. Salam 1rasuah ,

    Di luar negara,
    Ada gst tapi hiway tanpa tol,
    Minyak mahal tapi harga kereta dan tambang murah (subsidi kerajaan),
    Pendidikan kena bayar tapi tenaga pengajar pandai, tak perlu tuisyen.
    Universiti hasilkan tenaga engineer, doktor, saintis, usahawan dan pekerja am.
    Kilang banyak tapi untuk rakyat,
    Untuk servis kerajaan rakyat bayar cukai tak perlu swasta.
    Bayar kabel tv tak perlu tengok iklan.

    Di Malaysia ,
    Ada gst hiway masih bertol.
    Minyak mahal harga kereta mahal, tambang mahal (makan keliling).
    Pendidikan kena bayar tapi tenaga pengajar akademik teruk, kena ambil tuisyen (2x bayar).
    Universiti hasilkan pekerja gomen atau penganggur tunggu keja gomen.
    Kilang banyak tapi untuk pendatang.
    Rakyat bayar cukai untuk pekerja gomen dan bayar myeg juga (2x bayar).
    Bayar bil astro tapi iklan macam tv3.

    KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, SPM 5A degree dan guru, 3A-4A diploma, 1A-2A sijil, 0A buruh amah dan pekerja am) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya, biar bodo buat kerja bodo, pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh gst 10% macam rafizi cakapkan kita tiru Finland. Singapore ada tol walapun jalah kecih je he.he.he

      Delete
    2. Jangan lupa minta rafizi turun tol itu ia semua tol itu terletak bawah kerajaan negeri Selangor Dan Penang

      Delete
  9. Alhamdulillah sikit2 lama2 jadi bukit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sikit2 lama2 ada babi dlm bukit... pantun hj hadi

      Delete
  10. ckp munafik... mana ada bisnes tk untung...jgn mengarut

    ReplyDelete
  11. ckp munafik... mana ada bisnes tk untung...jgn mengarut

    ReplyDelete
  12. ckp munafik... mana ada bisnes tk untung...jgn mengarut

    ReplyDelete
  13. bykkan bersabar...
    pru akan datang takkan menolong anda..
    prcayalah...

    ReplyDelete
  14. napa selama ni tol x laku ker,atau nak makan besar

    ReplyDelete
  15. napa selama ni tol x laku ker,atau nak makan besar

    ReplyDelete
  16. Salah sorang director hiway sprint adalah peguam dan ahli parliment PKR sri sivarasa....macai aljuboori terpekik terlolong tol naik yg rembat ketua PKR.....babi ooo babi...BABI pun us Brother Anwar Bin Ibrahim gak.....ahakdss

    ReplyDelete

INILAH IDENTITI PEMANDU LORI REMPUH ORANG RAMAI DI BANDAR NICE FRANCE MENGAKIBATKAN 84 MAUT, 53 CEDERA PARAH DAN 202 CEDERA.

Pemandu lori yang merempuh orang ramai di bandar Nice, Perancis semalam disahkan warga negara Tunisia yang bernama Mohamed Lahouaiej-Bo...