KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 23 October 2015

"MEREKA SERANG SAYA SEPERTI SAMSENG" .... NILA



Kota Bharu – Wanita yang menjadi mangsa pukul, wanita yang cemburukan beliau kononnya masih berhubung dengan teman lelaki beliau berjaya ditemu bual.

“Saya tak salah dalam hal itu, sebaliknya menjadi mangsa keadaan. Namun mereka menyerang saya seperti samseng.

“Disebabkan kejadian itu saya takut untuk keluar rumah dan trauma hingga kini,” kata mangsa pukul beberapa wanita yang rakaman videonya menjadi viral di laman sosial beberapa hari lalu.

Dalam rakaman itu, mangsa dikenali sebagai Nila, 22, dibelasah teruk dan dimalukan gara-gara salah faham serta didakwa menjalin hubungan sulit dengan teman lelaki pelaku serta suami orang.

Kejadian berlaku di Wakaf Mek Zainab, di sini, 15 Oktober lalu dan menyebabkan tiga wanita berusia 20-an ditahan polis sehingga semalam bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 324 Kanun Keseksaan.

Menurut Nila, dia tiada upaya melawan kembali perbuatan wanita terbabit kerana keseorangan, selain dikeliling ramai rakan wanita berkenaan.

Walaupun teruk dibelasah, ibu anak satu itu bersyukur kerana tidak mengalami kecederaan teruk, sebaliknya menerima rawatan pesakit luar di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), di sini.

“Kes dalam perhatian pihak berkuasa dan saya tidak mahu mengulas lanjut. Saya menyerahkan sepenuhnya kepada polis untuk menyiasat dan bersyukur mereka ditahan.

“Saya berharap mendapat pembelaan sewajarnya kerana yakin tidak bersalah dalam hal ini. Semua yang terjadi akibat rasa tidak puas hati dan salah faham,” katanya.

Menceritakan kejadian itu, Nila berkata, sebelum insiden, dia dipukul wanita sama pada 13 Oktober kerana rasa tidak puas hati, namun tiada pihak merakam kejadian itu.

“Kerana masih tidak puas hati, dia mencari saya lagi ketika saya ke Wakaf Mek Zainab untuk ke rumah rakan. Ketika itu saya menunggu di dalam kereta dan secara tiba-tiba diheret keluar.

“Mereka pukul saya dengan teruk dan merakam kejadian yang berlaku jam 7 pagi. Saya tak tahu apa yang dia dendam sangat kerana tidak mempunyai hubungan dengan teman lelakinya seperti didakwa.

“Saya juga tidak tahu-menahu mengenai barang kemas yang didakwanya dalam milikan saya. Dia sebenarnya mencari seorang rakan saya di Kuala Terengganu kerana masalah antara mereka,” katanya, lapor Harian Metro.

54 comments:

  1. Betapa racistnya YB DAP, menghina dan menyerang peniaga India dgn kata kata

    TONY TUDUH KAMI SAMSENG, TAK JAWAB SOALAN!!!

    Demikian luahan yang dibuat oleh peniaga India dikawasan tapak Bazar Deepavali yang telah dimaki hamun oleh Si Tony Puaka tu sebelum ini dengan menggelarkan mereka sebagai 'Samseng'.

    Ekoran tindakan tersebut, wakil peniaga berbangsa India yang juga merupakan Ahli PKR itu telah membuat laporan Polis terhadap Tony Puaka yang didakwa menghasut rakyat untuk menghina mereka.
    Petaling Jaya : Setiausaha Cabang Pkr Kawasan Kelana Jaya hari ini mendesak Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara disiasat di bawah akta hasutan ekoran status di laman sosial miliknya yang memangil Kaum india dengan gelaran Samseng dan pariah.
    Beliau juga mendesak pihak berkuasa menyiasat status yang dimuat naik oleh Tony Pua yang menyatakan ” The Indians really behave like thugs and like Pariah! ” seperti yang tersebar baru-baru ini.

    S.Murali yang membuat laporan polis di Ibupejabat Polis Daerah Petaling Jaya sebentar tadi turut mendesak Ahli Parlimen Petaling Jaya itu menjawab beberapa soalan seperti berapakah jumlah premis-premis rumah urut, judi dan pusat hiburan yang tidak berlesen di kawasannya itu dan mengapakah beliau tidak turun dan ambil tindakan kerana ianya diusahakan oleh peniaga cina dan beliau sanggup turun di Sunway kerana pengusaha disitu india ? ujarnya lagi.

    Tony Pua menduh kami “Pau” kawasan berkenaan dan kami nak tanya adakah Tony Pua “Pau” rumah maksiat ini dan oleh kerana itu beliau tidak mengambil tindakan ujar nya.

    Setiap kali di dalam kenyataan media dan laman Sosial Facebok, Twitter miliknya, Ahli Parlimen Petaling jaya Utara itu memanggil kami samseng,samseng,samseng, bagaimana dia dapat perkataan itu kami tidak tahu , Kami adalah ahli politik dan juga membuat kerja-kerja sosial masyarakat di cop samseng oleh Tony Pua.

    “ Beliau harus menjawab soalan kami daripada menuduh kami samseng” bila bertanyakan soalan kepada beliau, Murali juga akan menyarahkan memorandum ke pejabat Tony Pua mengenai perkara itu.

    Sebelum ini Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang melakukan satu kunjungan di bazar di Sungai Way melahirkan rasa kesal dengan tindakan peniaga India yang melemparkan kata-kata kesat kepadanya dan berkelakuan samseng ekoran diarahkan berpindah ke tapak yang baharu.
    Nah!!! Itu buktinya bahawa puak - puak DAPigs ni bukannya pandai nak menghormati orang lain. Sebaliknya, diorang lebih suka menghina dan memberi gelaran terhadap orang lain sesuka hati diorang je serta cuba mengelirukan rakyat!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oiiiii.....
      Tadi 1.40 dah masuk komen....
      Ko solat kat kuil ker?

      Delete
    2. Dia dtg bulan ler
      Heh2

      Delete
    3. Barua umno sbyg imamkan rosmah

      Delete
    4. Kote jeff jessie dtg bulan hari ini.
      Tidak perlu semayang.

      Delete
    5. 7 ekor kera sumbang duduk dlm kafe semasa org lain sedang undi lim kit siang. Kera ni hidup makan elaun tapi kerja malas.

      Delete
    6. 2 ekor kera sumbang terbiar tanpa mengangkat plakad 2.6B ketika org lain mengangkat plakad derma masuk akaun individu. Kera yg hidup hasil elaun pemberian rakyat itu dipercayai kera sumbang dari spesis UG bulu hijau berdarah biru karat.

      Delete
  2. Betapa Racistnya DAP Mencabar Khutbah Jumaat

    MUFTI PAHANG BIKIN ADUN DAPigs TERKEDU!!!


    Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) tidak akan tunduk kepada tuntutan DAPigs yang mahu badan itu memohon maaf dan menarik balik teks khutbah Aidiladha yang didakwa sebagai memfitnah parti itu.

    Mufti Pahang, Datuk Seri Dr Abdul Rahman Osman menegaskan, kandungan teks khutbah berkenaan tidak langsung berbaur fitnah, sebaliknya adalah nasihat kepada umat Islam agar bersatu.
    "Kita tak akan minta maaf kerana kita bercakap hal agama. Hal agama ini (pihak luar) tak boleh campur tangan, apatah lagi dalam khutbah. Kita tak akan tarik balik khutbah (ini). Kita ada hak untuk menyatakan tentang kebenaran Islam," katanya ketika dihubungi.
    Abdul Rahman membidas kenyataan yang dibuat oleh DAPigs kerana memberikan kata dua kepada JAIP tanpa menghayati kandungan khutbah Aidiladha itu terlebih dahulu sebelum membuat andaian.

    Malah tegasnya, DAPigs adalah pihak yang sepatutnya memohon maaf terlebih dahulu kerana telah campurtangan dalam hal ehwal agama Islam seperti mempertikaikan pelaksanaan Hukum Islam.
    "Khutbah ini merupakan nasihat, nasihat daripada orang Islam supaya semua orang Islam bersatu atas nama Islam, bukan bersatu dengan pihak yang mana mencabar Hukum Islam. Sepatutnya mereka (DAP) minta maaf dulu kerana mereka menyentuh hal-hal agama Islam. Sepatutnya mereka sudah lama minta maaf," katanya.
    Menurut teks khutbah sempena sambutan Hari Raya Aidil Adha yang dikeluarkan Jabatan Mufti Pahang itu, Perpaduan Ummah dikalangan umat Islam di negara ini berpecah kerana berbeza ideologi Politik.
    "Perpecahan ini ialah kerana orang Islam lebih mengutamakan parti politik seperti Umno, PAS, PKR dan juga Gerakan Harapan Baru, lebih daripada Islam. Malahan terdapat segelintir umat Islam yang menyertai DAP, yang jelas bertentangan dengan Islam," menurut teks khutbah itu.
    Dalam mempertahankan teks khutbah itu, Abdul Rahman membayangkan bahawa ahli beragama Islam di dalam DAPigs yang mempertahankan campurtangan parti itu dalam hal boleh dianggap sebagai syirik.
    "Bila duduk dalam sebuah parti bukan Islam, mereka akan mempertahankan apa saja walaupun telah dinasihatkan yang baik. Kita nasihatkan orang Islam supaya bersatu. Apakah itu salah?," ujarnya.
    Ditanya mengenai kemungkinan DAP mengambil tindakan mahkamah terhadap JAIP, Abdul Rahman berkata pihaknya tidak gusar dengan ugutan puak - puak DAPigs tu. Kalau DAPigs rasa diorang bagus sangat, SAMAN la!!! Jangan setakat cakap je!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 1.40 dah masuk komen ke?
      Ko solat kat tokong ker?

      Delete
    2. Mana ade....
      Die dtg bulan ler

      Delete
    3. Kahkahkah....hanjing umno ckp pasal khutbah tapi tak pegi solat jumaat

      Delete
  3. Betapa samsengnya DAP menentang dan meherdik orang nak buat masjid

    DAP Halang Pembinaan Masjid Menjadi viral di laman-laman sosial hari ini apabila cadangan pembinaan sebuah masjid di sebuah taman di Kota Kinabalu, Sabah telah dihalang oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu yang mewakili DAP, Jimmy Wong sehingga menimbulkan sedikit ketagangan disana.

    Video yang berdurasi 2 minit 46 saat ini telah dimuat naik semula oleh orang ramai berikutan kritikan berterusan Jimmy Wong berhubung laungan azan yang mengganggu penduduk bukan Islam di Kota inabalu sejak akhir-akhir ini.  Kejadian yang dipercayai berlaku sekitar tahun 2014 ini sememangnya menimbulkan kemarahan umat Islam di Kota Kinabalu berikutan Jimmy yang sering kali menemplak umat Islam disana dengan kata-kata yang disifatkan sebagai menghasut dan melanggar kontrak sosial yang telah di perakui sejak zaman berzaman.

    Tidak kira apa pun parti ikutan kita, hak beragama di negara ini tidak pernah dipersoalkan sejak sekian lama, namun selepas DAP berjaya meraih banya kerusi pada Pilihanraya Umum yang ke 13 lalu, mereka dilihat semakin biadab dan kini berani mempertikaikan hak mutlak Islam di Malaysia

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di hari yg mulia ini. Ingatlah suadara2 ku bahwasanya DAP telah mengkritik Khutbah Jumaat pada Feb yg lalu. Semua breugama Islam wajar memboikot DAP dan pencacai mereka dari PAN

      Tindakan Exco DAP kritik khutbah Jumaat disifatkan amat jahil – Mufti KUALA LUMPUR 10 Feb. – Tindakan Exco Pulau Pinang, Chong Eng mengkritik khutbah Jumaat oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) berhubung aurat wanita pada minggu lalu disifatkan sebagai amat jahil.

      Menurut Mufti Pe­rak, Tan Sri Harussani Zakaria, Chong Eng tidak seharusnya mencampuri urusan negeri lain khususnya berkaitan dengan agama Islam. “Kenyataan yang dikeluarkan oleh Exco Pulau Pinang itu me­nunjukkan beliau tidak tahu apa-apa tentang agama Islam. “Oleh hal yang demikian, Chong Eng dinasihatkan supaya jangan membuat sebarang kenyataan yang boleh menimbulkan rasa tidak puas hati dalam kalangan orang Islam,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi, di sini hari ini.

      Semalam, Chong Eng dalam satu ke­nyataan mengkritik JAIS menyampaikan maklumat mengelirukan berhubung aurat wanita dalam khutbah Jumaat lalu yang bertajuk ‘Aurat: Antara Kebebasan dan Maruah Diri’. Beliau mendakwa, penekanan JAIS mengenai aurat wa­nita adalah tidak tepat apabila dilihat ‘meng­hukum’ golongan ter­sebut atas kegagalan menutup aurat sehingga me­nyumbang kepada kes serang­an seksual.

      Sementara itu, Penasihat Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ), Datuk Nooh Gadut berkata, isu menutup aurat dalam Islam adalah berdasarkan ajaran al-Quran dan hadis.

      Delete
    2. Jeff ulu bernam dtg bulan
      Tak gi solat jumaat
      1.40 dah antar komen

      Delete
    3. Hanjinggg humno bagi ceramah agama hahaha....dah babi babi jugak la

      Delete
  4. Org ulu beruk nk jadi beruk sbb x solat..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Org ulu berok pukul 1.40 tadi datang bulan.

      Delete
  5. Aku saja lampirkan cerita ini nak menunjukkan betapa khianatnya PAN. Sanggup jadi pencacai DAP untuk sedikit pangkat.

    Wahai Mat Sabu, Qoled Smart, Maria Kari, DIn Pudu, Has Nole, Sherry Soo Ngip, dan Ketam Nipah. Dimanakah kamu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ramai kamu adalah JIM bukan??????? Mereka menghina khutbah tapi kamu senyap macam syaitan bisu

    Wahai PAN Imayam Mereka cabar buat masjid, adakah kamu tersenyum. mereka cabar khutbah, adakah kamu gembira, mereka hina peniaga kaum india, adakah kamu geli hati.

    Memang sah PAN Imayam Kuali macai DAP yg racist

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah la jeff
      Ko tu tgh dtg bulan
      Bawakla berehat dlm kuil

      Delete
  6. Sabarlah nila.. Mungkin yg memukul kamu tu cemburu kerana kamu memiliki rambut yg cantik

    Bercakap pasal rambut ni teringat kanun jenayah syariah yg mahu menghukum islam yg tidak menutup kepala... sebenarnya tak boleh dihukum.

    wanita melayu yg tak mahu pakai tudung bukanlah jadi kesalahan kerana dlm perlembagaan hak utk melayu mengamalkan adat budaya adalah dibenarkan.. Adat budaya itu termasuklah pakaian tradisional melayu yg semuanya tidak menutup kepala. Tak mahu pakai tudung boleh tapi pakailah baju kebaya atau baju kurung. Kihkihkih..

    Salam jumaat semua

    ReplyDelete
  7. Ulamak kaki ponteng,kaki fitnah dn suka menipu itu ulamak beruk namanya..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pondan tua kote kecik telur besar naik LRT bergayut mcm monyet

      Delete
  8. Kahkahkahkah. Bodo punye macai2 ug kopipes je.pemalas punya macai
    Kahkahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ahli parti serbaguna rupanya.

      Melayu sampah yg tubuh
      Guna logo tv tamil Imayam India
      Dapat dana dari cina dap.

      Delete
    2. 15.53
      Napa 1.40 dah masuk komen?
      Ko dtg bulan yek?

      Delete
  9. Khutbah jumaat mggu lepas

    Ada umat islam sewenang-wenangnya menuduh org lain karif harbi menyebabkan mereka makin jauh dgn islam..

    Mggu ini..

    Bahaya fitnah teknologi baru menyebabkan mereka adalah golongan yg muflis di akhirat kelak..ngeh3

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko tu yg fitnah org tak pegi solat Jumaat.

      Delete
    2. 15.50...
      Jef vulu vabi 1.40 dah letak komen
      Dia datang bulan kan
      Dtg bulan mmg x bole semayang jumat
      Kan kan....

      Delete
    3. Uihhhhh....1.40 dah komen omak kau...
      Kat masjid maner turrrr?

      Delete
  10. Tu la dok serambi wat gapo....laen kali duk tengoh tengoh biko dengar ceramah ostat baru clear gapo ostat kato....ni la pasal hok duduk serambi kejap kejap wat u turn.....pasal tu tok guru sllu wat u turn...bilo tok guru u turn....pengikut ikut round about...doa ko ko...ko..ko..kapirkan ore laen..doa pecoh perut yang betino pun ikut tumbuk tumbuk pecoh pala....mmmmm ajaran tok guru u turn mcm tu laaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak elok cakap gitu....
      Tok guru kite ni tahap tinggi
      Tok guru kite ni suci
      Lebih suci drp qardhawi

      Delete
    2. Yo sungguh suci tok guru kito tuhhh....tapi yg heran tok guru ikut cakap aljuboori...kade kade bertindok mace macai aljuboori...pening palo sapo yg suci tok guru ko aljuboori.....kikiki

      Delete
    3. Apa?
      Mak ko kena juboooor?

      Delete
  11. Salam sehati serasuah ,

    Zaman sekarang dengan hanya beberapa RM boleh mendapatkan ijazah, tambah beberapa RM lagi anda boleh mendapatkan Sarjana, dan hanya beberapa RM lagi anda boleh mendapatkan PhD daripada mana-mana Universiti.

    Dengan syarat bayar “yuran”, kemudian hadir kuliah atau minta kawan tanda tangan, tiru atau upah orang buat kerja kursus, hadir periksa, maka anda akan dapat degree, master dan PHd dalam beberapa semester. Paling best, bukan anda bayar, rakyat bayar melalui PTPTN, biasiswa dan lain-lain, bila keluar anda culas mahu bayar balik, cantek.

    Ya kiter cakap betul, kalau tidak masakan orang akademik hancur boleh masuk IPT dan dapat degree? Ada 3A, 5 kredit, 3 kredit, SPM gred 3, logikkah mereka ini mampu buat dengree dengan kepandaian sekadar 3A ke bawah?!

    #KEDEPAN (KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian, spm n > 5A degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh , amah dan pekerja am ) Adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya . Biar bodo buat kerja bodo , pandai buat kerja pandai.heee

    ReplyDelete
  12. ARiF merupakan jentera utama Harapan Baru di dalam membantu kelancaran gerakerja semua peringkat.

    Kami ARiF Melaka memerlukan sumbangan dan bantuan kewangan daripada tuanpuan untuk kami melakukan gerakerja berkenaan. Oleh kerana kami masih baru, sumbangan diperlukan untuk menampung kos pakaian, membeli peralatan komunikasi, peralatan lalulintas dan sebagainya.

    Kami amat berbebsar hati jika tuan/puan dapat menghulurkan sumangan kepada kami. Segala sumbangan diserahkan kepada pemegang amanah ARiF Melaka. \

    MOHD AZWAN AHMAD a/k Maybank : 104013154427 Hantarkan makluman bank-in melalui SMS/WA ke 016-981 1315 (H.ANUAR)

    Semuga Allah membalas segala jasa baik tuan/puan semua.

    ReplyDelete
  13. BAIAAH WAKIL2 RAKYAT PAS ADALAH SAH TAPI TELAH DIBATAL OLEH PRESIDEN S

    umpah Baiaah yg diungkapkan oleh beberapa wakil2 rakyat PAS sebenarnya bukan tidak sah. Ianya sah dari segi syariah. Cumanya, ia telah terbatal kerana Presiden sendiri mengizinkan mereka keluar PAS dan menubuh parti sendiri.

    Dalam satu taklimat di Rusila, Presiden PAS telah berkata dengan jelas: "Jadi mereka yang berlainan pendapat dalam PAS ni, dia nak tubuh parti sila, baik dia keluar dia tubuh parti sendiri, senang tak payah duduk dalam."

    Suruhan Presiden PAS ini sudah cukup menjadi asas pembatalan baiaah taklik yang menjadi isu sekarang ini.

    Juga, dengan kenyataan itu sudah cukup membawa cukup syak untuk membatalkan baiaah tersebut dalam mana2 mahkamah syariah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti cap baiah cipap

      Delete
    2. Ano 16.46
      kah kah...itu sumo ayat nok sedap kan hati sendiri....dah kantoi jadi barua aljuboori...tewas dlm pemilihan parti...org lain lunyai keno kafirkan dng org PAS...tapi bilo kalah ahli kuar PAS bilo nak hukum
      kafir....perangai ko tu mcm tok guru u turn...keno org lain ko hukum lain..klu puak sendiri ko u turn macam2 alasan asal nnpk halal...bilo baiaah ramai jadi jando otomatik nk sedap kan ati ko bagi la alasanyg nk sedap kan ati masing2...bodoh org PAS ni...bodoh kayu mcm tok guru sllu uturn..puiii

      Delete
    3. 7 ekor kera sumbang spesis UG berbulu hijau dan berdarah biru karat didapati berlonggok di kafe ketika org lain menjlnkan tanggungjwb mengundi lim kit siang keluar. Dimaklumkan kera ini hidup dengan menerima elaun bulanan duit rakyat. Penurut pengkaji, kera sumbang UG ini layak dihumban ke neraka.

      Delete
  14. Multaqa ulama tidak menyediakan kata-kata hikmah serta kaedah bijaksana bagaimana ianya perlu diurus dan ditangani. Apa yang dilakukan sebaliknya adalah menyimbah lagi minyak ke atas api yang sedang membara, tidak mendatangkan penyelesaian tetapi sebaliknya merumitkan lagi.

    Ia seolah-olah mengesahkan tuduhan-tuduhan liar bahawa ada pihak yang membawa fahaman sekular liberal dalam PAS, adanya usaha menjatuhkan presiden dan sebagainya.

    Sedangkan itu semua pertuduhan yang bersifat rambang. Adakah perlu majlis sebesar dan sepenting Multaqa Ulama II membincangkannya tanpa pernah dibuat “tabayyun” dan membawa bukti lalu terus menjatuhkan hukuman?

    Agenda apa sebenarnya yang diutamakan oleh multaqa ini? Mengusahakan perpecahan Pakatan atau pengukuhannya? Mengusahakan kesatuan saf dalaman PAS atau merenggangkannya?

    Yang dilihat, ia dianjurkan hanya pada tahun pemilihan. Yang dilihat multaqa menghasilkan usul pecah-belah dan persengketaan.

    Adakah benar persepsi sebahagian bahawa program-program liqa’, neqad, ijtima’dan multaqa itu sendiri tidak lain melainkan usaha kempen untuk menjatuhkan pihak tertentu dan menaikkan yang lain?

    Amat malanglah sekiranya ia benar sehingga tumpuan usaha ulama’ yang dibawa dari seluruh negara adalah untuk memburuk-burukkan pimpinan tertentu dan menjatuhkan mereka dan menaikkan golongan sendiri.

    Politiking sempit sebegini tidak layak bagi ulama’, apatah lagi dengan menggunakan nas-nas al-Quran dan hadis yang tidak kena pada tempatnya.

    ReplyDelete
  15. 1. Pas Kawasan Batu menyarankan agar Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang mengosongkan kerusi Presiden pada pemilihan Muktamar Pas ke 61, Mei ini, bagi memberi laluan kepada tokoh baharu untuk mengepalai parti Islam terbesar ini.

    2. Saranan ini tidak bermaksud Pas Kawasan Batu mahu mengetepikan beliau dalam arus perdana politik tanahair, sebaliknya mencadangkan tokoh karismatik Pas ini diangkat lebih tinggi mengetuai Majlis Syura Ulama (MSU) sebagai Mursyidul Am bagi mengggantikan murabbi ummah, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang meninggal dunia pada 13 Februari lalu.

    3. Sesuai dengan kedudukan Tuan Guru Abdul Hadi di peringkat antarabangsa selaku Naib Kesatuan Ulama Sedunia, menjulangnya sebagai Mursyidul Am adalah sangat tepat, efisyen dan mampu membawa Pas menangani pelbagai isu dalaman, tempatan dan antarabangsa.

    4. Pas Kawasan Batu juga bersikap terbuka dalam pemilihan pucuk pimpinan parti yg diizinkan oleh Perlembagaan Pas dan tidak mustahil boleh berlaku pertandingan pada semua jawatan utama termasuk kerusi nombor satu Pas pada pemilihan kali ini.

    5. Bagi menjaga keutuhan jemaah dan mengecilkan sikap berpuak-puak yang mula menular ketika ini, maka Pas Kawasan Batu mohon Tuan Guru Abdul Hadi mempertimbangkan saranan ini dan melihat ianya sesuatu yg positif dalam jaringan mata rantai perjuangan Islam yg dibawa oleh Pas.

    6. Untuk rekod, jawatan Mursyidul Am Pas diwujudkan pada era kepimpinan ulama, dan Yang DiPertua Agong Pas ketika itu, Haji Yusuf Ar Rawa menjadi Mursyidul Am yg pertama sebaik melepaskan jawatan Yang DiPertua Agong (Presiden) pada masa tersebut.

    7. Tempat kosong yg ditinggalkan oleh Hj Yusuf Ar Rawa itu kemudiannya diisi oleh Tuan Guru Dato' Fadzil Mohd Noor sebagai Presiden. Setelah Hj Yusuf Ar Rawa meninggal dunia, jawatan Mursyidul Am diamanahkan pula kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

    8. Sehubungan itu, Pas Kawasan Batu berkeyakinan penuh, jika diterima saranan ini, kepimpinan Tuan Guru Abdul Hadi mampu memperkasakan MSU sebagai badan yang berwibawa dalam memandu jemaah berada pada landasan yang tepat, progresif, dirahmati dan mendapat limpahan redha Allah SWT.

    ReplyDelete
  16. Beberapa hari yang lepas saya telah diforwardkan sebuah tulisan melalui WhatsApp yang kononnya datang dari Mokhtar Senik iaitu Ketua Dewan Ulama PAS Pahang. Dalam tulisan ini nama saya telah disebut beberapa kali sebagai salah seorang yang ingin memalukan TGHH dengan tujuan menjatuhkannya. Saya harap tulisan itu bukan datangnya dari Mokhtar Senik dan saya yakin beliau sebagai Ketua Dewan Ulama Pahang tidaklah sebodoh itu. Ianya tulisan yang hanya layak dikeluarkan oleh seorang Ketua Dewan Juhala’ bukan Ketua Dewan Ulama’.

    Namun demikian, walaupun saya yakin ianya bukan dari Mokhtar Senik, biarlah saya jawab tuduhan tersebut satu persatu. Dan untuk memudahkan, biarlah saya gunakan gelaran ‘MS’ semasa menjawab. Ianya tidak ditujukan kepada Mokhtar Senik kerana saya tidak tahu dengan pasti ianya tulisan beliau, walaupun setakat ini masih tiada sebarang penafian yang dikeluarkan oleh beliau.

    1. KENYATAAN 10 AHLI PARLIMEN MENYOKONG KENYATAAN TGNA

    Peristiwa ini berlaku pada bulan Julai 2009. TGNA telah mengeluarkan kenyataan menolak sebarang usaha kerjasama dengan UMNO/BN termasuk Unity Government dan menyeru PAS mengukuhkan PR sepertimana yang diputuskan dalam Muktamar 2009 yang baru sahaja belalu. Menyahut seruan TGNA, maka 10 Ahli Parlimen membuat kenyataan menyokong seruannya.

    Mengikut Mokhtar Senik (MS), kenyataan menyokong TGNA adalah bertujuan memalukan TGHH. Maka MS seolah-olah mendakwa beliau kasyaf dan tahu niat sebenar 10 Ahli Parlimen PAS tersebut, iaitu bukan untuk menyokong TGNA sangat tetapi untuk memalukan TGHH! Tidak sangka saya, keluarkan kenyataan menyokong TGNA pun dianggap salah! Dan sekiranya menyokong kenyataan TGNA memalukan TGHH, maka adakah dimaksudkan TGNA juga ingin memalukan TGHH melalui kenyataannya! Dakwaan bodoh!

    Adakah kau lupa, wahai MS, apa yang telah berlaku sebelum itu, iaitu pendedahan Abdullah Badawi bahawa adanya rundingan rahsia dengannya oleh wakil PAS; permohonan maaf Dato Mahfuz kepada semua ahli PAS kerana membuat penafian adanya rundingan dengan UMNO, sedangkan ada; dan sebagainya. Akhirnya Nasharuddin dan Mustapha Ali, kalau tidak silap saya, dimarahi TGNA dan mereka berdua memohon maaf. Tiada pula TGHH dianggap terbabit. (Sila tonton video di bawah ini).

    ReplyDelete
  17. Bagaimana MS mengaitkan isu ini dengan TGHH saya pun tidak tahu. Kalau TGHH terlibat maka sudah pasti TGHH pun turut minta maaf dan beliau akan pertahankan Nasharuddin apabila digugurkan dari Majlis Syura Ulama. Akan tetapi tidak. Tiada siapa mengaitkan TGHH dalam isu ini kecuali MS. Oleh itu, bukan kami yang ingin memalukan TGHH tetapi sebaliknya MS sendiri dengan mengaitkan TGHH dalam isu ini.

    Hakikat bahawa kisah yang berlaku pada 2009 turut diungkit kembali menunjukkan betapa terdesaknya MS untuk membuat ‘kes pertuduhan’ terhadap saya dan 9 orang Ahli Parlimen. Itu pun atas hujjah bodoh iaitu kesalahan menyokong kenyataan TGNA! Kalau bawa ke mahkamah bebas, sudah pasti dibuang kes. Lagipun sejak 2009, TGHH telah menang tanpa bertanding jawatan Presiden dalam muktamar 2011 dan 2013. Maka bagaimana ingin dikaitkan dengan dakwaan adanya usaha menjatuhkan DS Presiden sejak 2009 lagi? Sekiranya benar dakwaan tersebut, tidakkah sepatutnya pada 2011 ada yang mencabar Presiden?

    2. SEMINAR KHAS UNTUK PERLEKEHKAN DS PRESIDEN

    MS sebut juga satu seminar khas yang dakwanya diadakan khas untuk memperlekehkan dan memalukan DS Presiden. Ianya diadakan pada 2009 juga dan di Dewan KUIZM, Markas PAS Taman Melewar. Pembentang kertas kerja adalah Professor Dr. Abu Hassan dan Professor Dr. Aziz Bari. Kedua-dua pembentang kertas kerja mendedahkan kelemahan DS Presiden di depan ahli PAS secara terbuka dan amat sangat memalukan DS Presiden.

    Adakah kau lupa, wahai MS, seminar itu merupakan seminar tertutup. Khas untuk pimpinan sahaja. Tiada wartawan dan tiada media. Ianya seminar khas bertujuan mengenal pasti kelemahan PAS dan pimpinannya dari kaca mata masyarakat umum. Ianya bertujuan untuk mengenal pasti kelemahan PAS yang perlu diatasi supaya PAS boleh berperanan dengan lebih cemerlang lagi sehingga menjadi pemimpin kepada PR. Maka penerimaan terhadap PAS oleh masyarakat umum dikemukakan berdasarkan culaan yang dilakukan dan seterusnya tindakan yang perlu diambil.

    Dalam erti-kata lain, sememangnya PAS ingin mendengar kritikan dan teguran supaya kita dapat perkukuhkan kedudukan kita. Oleh itu kita tidak bolehlah merasa terkejut atau tersentak dengan laporan yang diterima. Namun, apa yang dilaporkan tidak semestinya kesemuanya dipersetujui.

    ReplyDelete
  18. Saya tahu, MS jenis yang tidak biasa mendengar kritikan dan teguran. MS lebih selesa sekiranya terus dan sentiasa disajikan halwa telinga iaitu puji-pujian dan dilambung tinggi. Gelaran ulama’ dan waris para nabi sentiasa ingin diulang-ulangkan. Maaf, walaupun itu mungkin kesukaan MS tetapi bagi kami, mencari formula yang boleh melonjakkan imej PAS sebagai parti Islam yang membela semua golongan yang tertindas di dalam masyarakat adalah lebih penting. Oleh itu teguran dan kritikan lebih bernilai dan diinginkan dari pujian yang melambung-lambung. Berhati-hati dengan puji-pujian.

    Saya masih ingat bahawa walaupun TGHH sememangnya tersentak dengan sikap berterus-terang dua pembentang kertas-kerja tersebut, namun beliau tetap setia menulis segala yang ditegur mereka. Beliau tidak melihatnya sebagai serangan peribadi tetapi teguran berhubung kelemahan yang perlu diatasi. Ada yang diterima dan digunapakai, ada juga yang ditolak atas sebab tertentu.

    Walau apa pun, peristiwa seminar ini lebih menaikkan imej DS Presiden di kalangan pimpinan yang hadir dari menjatuhkan imej beliau. DS Presiden dilihat sebagai pemimpin yang sanggup mendengar teguran dan kritikan, sebahagiannya berhubung diri DS Presiden sendiri dan ini adalah sifat yang terpuji bukan sifat yang keji. Tapi MS tidak akan mampu faham hujjah ini.

    Bagi otak yang semacam MS, hanya puji-pujian sahaja yang bernilai. Sesiapa menegur dan mengkritik, dia musuh dan mesti dijatuhkan walaupun melalui fitnah yang keji. Fitnah menjadi halal dan diharuskan MS menjadikan PAS parti yes-man, pembodek dan pengampu? Buatlah parti sendiri, jangan rosakkan PAS. Sejak bermulanya kepimpinan ulama dalam PAS pada 1982, PAS telah menjadi parti yang sentiasa terbuka untuk ditegur dan dikritik. Itulah hasil latihan ulama sebenar.

    Sekali lagi peristiwa yang sudah berlalu hampir 6 tahun lepas yang diungkitkan. Ini jelas membuktikan betapa terdesaknya golongan ini untuk mencanangkan propoganda palsu bahawa ada komplot tersusun rapi sejak 2009 untuk menjatuhkan DS Presiden. Sambil mereka pula adalah penyokong DS Presiden yang tulin. Maka undilah mereka demi DS Presiden!

    ReplyDelete
  19. Turut dibangkitkan oleh MS adalah sokongan saya dan Hanipa Maidin terhadap penulisan Dr. Aziz Bari yang ‘menghentam’ Presiden dan penyiaran artikel beliau di dalam Harakah. Saya pun sebenarnya tidak ingat bila saya pernah menyuarakan sokongan kepada tulisan Dr. Aziz Bari. Mungkin MS boleh ingatkan. Atau dia sekadar menembak semberono sahaja.

    Tetapi, Adakah kau sudah lupa wahai MS, bahawa Harakah itu di bawah pengurusan pihak lain, bukan kami berdua. Maka apa kena-mengena kami berdua dengan penyiaran tulisan Dr. Aziz Bari dalam Harakah dengan kami?

    Adakah yang dimaksudkan MS ialah Harakah juga terlibat dalam usaha menjatuhkan DS Presiden, sedangkan Lembaga Harakah turut dipilih dan diputuskan beliau? Adakah dilihat begitu lemah kepimpinan DS Presiden sehingga menguruskan akhbar parti pun TGHH tidak mampu? Sehingga terpaksa dicampuri oleh orang seperti MS? Sekali lagi saya tanya, MS ingin bela DS Presiden atau menjatuhkan imejnya?

    Sememangnya Harakah akhbar parti. Namun ianya ingin mempunyai sikap yang terbuka. Yang mengkritik dan memuji turut disiarkan. Ianya bukan akhbar propoganda macam akhbar parti kommunis. Itu dasar yang mungkin telah diputuskan dan dipersetujui semua, termasuk DS Presiden. Saya tidak tahu kerana saya bukan ahli lembaganya.

    Sepertimana yang telah saya nyatakan sebelum ini, tidak semestinya teguran dan kritikan dilihat sebagai sesuatu yang negatif. Malahan ianya boleh membantu seseorang untuk menjadi lebih baik dan lebih berkesan. Ahli pun akan memahami pandangan orang lain terhadap PAS dan salah faham mereka terhadap apa yang sedang diusahakan.

    ReplyDelete
  20. Seterusnya dikisahkan memorandum dari NGO yang bernama LENSA yang dibawa pemimpinnya iaitu Safwan Anang. Memorandum itu mengkitik peranan PAS yang dilihat banyak menimbulkan perbalahan dalam PR sehingga menjadi liabiliti kepada PR. Maka memorandum itu meminta PAS keluar dari PR.

    Saya tidak nampak mengapa ini dikaitkan juga dengan usaha menjatuhkan DS Presiden. Itu pandangan sebuah NGO. Hak merekalah untuk untuk menyerahkan memorandum dan menyuarakan pandangan mereka. Walaupun Safwan Anang itu ahli PAS, tetapi memorandum itu atas nama NGO yang bukan milik PAS. Dalam LENSA itu pun tidak semestinya semua ahlinya merupakan ahli PAS. Itu pandangan mereka maka perlu diterima memorandum tersebut dan buktikanlah sebaliknya.

    Dan, adakah kau sudah lupa, wahai MS, bahawa memorandum itu bukan ditujukan kepada Presiden seorang tetapi PAS keseluruhannya? Termasuk juga pimpinan lainnya. Kenapa MS menujukannya hanya kepada DS Presiden dan sebagai usaha menjatuhkan DS Presiden?

    5. HANIPA MAIDIN DAN ISU PILIHAN RAYA PBT

    Turut juga ditimbulkan isu pilihan raya PBT yang mana pandangan Hanipa Maidin berbeza dengan pandangan DS Presiden. Ini dianggap memalukan Presiden dan bertujuan menjatuhkan DS Presiden.

    Saya melihat seolah-olah MS beranggapan bahawa perbezaan pendapat dalam PAS tidak boleh dizahirkan. Sekiranya ianya dizahirkan, maka semestinya niatnya adalah untuk memalukan dan menjatuhkan Presiden.

    Saya ingin bertanya MS, kalau begitu, bagaimana ingin diyakinkan masyarakat bahawa perbezaan pendapatan diraikan PAS dan diterima sebagai sesuatu yang membina? Mengapa sikap positif ini perlu disembunyikan dan sebaliknya ingin dizahirkan sikap negatif pada masyarakat iaitu perbezaan pendapat tidak dibenarkan? Bagaimana PAS mahu didik masyarakat agar saling menghormati perbezaan pendapat dan menzahirkan amalan ‘adaabul ikhtilaf’?

    ReplyDelete
  21. Adakah dianggap ketiadaan perbezaan itu satu kekuatan? Adakah kau sudah lupa wahai MS, bahawa dalam Seerah Rasulullah (SAW) dan khulafah Ar-Raasyidiin, persoalan khilaf dan perbahasan berhubung khilaf diketahui dan sering dizahirkan? Tidakkah sepatutnya segala khilaf dan perbahasan itu ditutup Allah sekiranya ianya merosakkan imej Rasulullah (SAW) dan para khulafah Ar-Raasyidiin? Oleh kerana ianya bukan bukti kelemahan dan sebaliknya kekuatan, maka itulah sebab mengapa wujudnya khilaf dizahirkan Allah.

    Ada yang mengatakan cara tulisannya menghina Presiden. Saya membaca tulisan Hanipa yang ditulis beliau semasa di luar negara, agak tertib dan beradab. Malangnya beliau menulis dalam Bahasa Inggeris dan mungkin oleh kerana itu MS tidak mampu memahami sepenuhnya. Hanipa bermula dengan “I beg to differ...” yang bererti “Saya memohon dengan penuh rendah diri untuk berbeza pandangan..” Kalimat ‘beg’ itu bererti ‘memohon, merayu, mengemis’ dan ‘begger’ iaitu orang yang ‘beg’. Beggar bermaksud peminta sedekah.

    Begitu juga dengan kalimat “with the greatest of respect..” membawa erti “dengan penghormatan yang setingginya..”.

    Tulisan Hanipa, setakat yang saya ikuti tiada menggunakan istilah ‘munafik haraki, jebon, pengkhianat dan sebagainya yang malangnya banyak digunakan oleh golongan lain.

    Oleh itu apa sebenarnya masalahnya dengan tulisan Hanipa?

    ReplyDelete
  22. Akhirnya ditulis berhubung demonstrasi Fadhli Ibrahim. Maka ingin digunakan lima peristiwa di atas sebagai justifikasi untuk diadakan demonstrasi tersebut. Kononnya ianya sama.

    Adakah kau sudah lupa, wahai MS, yang lima di atas merupakan teguran dan kritikan serta perbezaan pandangan yang kesemuanya ada kaitan dengan imej PAS di kaca mata masyarakat. Fadhli Ibrahim bukan membuat sesuatu yang merupakan teguran atau kritikan atau perbezaan pandangan. Fadhli Ibrahim membawa tuduhan pengkhianatan dan konspirasi. Ianya merupakan permasalahan dalaman yang hanya mendedahkan wujudnya kelemahan dan perbalahan dalaman parti kepada pihak luar. Melalui pendedahan ini tiada sebarang manfaat diperolehi parti dan ia hanya memungkinan perbalahan dalaman dieksploitasi oleh pihak luar.

    Yang dibawa Fadhli Ibrahim sebenarnya tidak perlu kepada demonstrasi atau sidang media. Ia hanya memerlukan surat yang ditujukan kepada DS Presiden, SUA dan Pengerusi JK Disiplin. Dan disertakan semua bukti untuk tindakan mereka selanjutnya. Atau adakah JK Disiplin juga tidak dipercayai MS?

    Kalau semua ‘organ’ PAS tidak dipercayai, termasuk yang dilantik dan dipantau DS Presiden sendiri, maka tidakkah sebenarnya MS sedang ‘mengkondemkan’ kepimpinan DS Presiden sendiri sebagai lemah dan tidak berkesan? Atau sebenarnya MS sendiri tidak faham implikasi dari apa yang diucapkannya?

    Sekiranya selepas menyerahkan surat aduan, tiada apa-apa tindakan selepas beberapa minggu, dan kelihatan macam ianya ingin ditutup sahaja kesnya, maka dalam keadaan begitu demonstrasi mungkin boleh dilakukan. Itu pun tanpa memberi butiran terperinci kepada media tetapi sekadar meminta tindakan penyiasatan diambil. Ini adalah kerana, dikhuatiri orang yang dituduh berdasarkan mesej whatsapp dan bukti sampingan (circumstantial evidence) ada hujjahnya maka akhirnya memburukkan nama orang tersebut secara pre-mature (atau terlalu awal).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Parti cap baiah cipap

      Delete
  23. Tidak boleh dinafi, ada juga yang menganggap sememangnya itulah tujuannya. Yang tertuduh ingin diburukkan namanya sebelum pemilihan tahun ini. Dan dinaikkan juga barisan nama lain sebagai ‘hero’ pembela DS Presiden. Iaitu mereka yang hadir bersama semasa demonstrasi tersebut. Diharapkan bukan begitu niatnya....

    KESIMPULAN

    Tulisan ‘masihkah anda ingat’ yang dikeluarkan atas nama Mokhtar Senik sebenarnya mengunakan hujjah yang pada hakikatnya lemah dan tidak bernilai. Diungkitkan peristiwa silam yang tiada niat buruk terhadap DS Presiden tetapi ditafsirkan melalui hati yang berpenyakit sehingga didakwa sebaliknya. Dilakukan itu dengan tujuan untuk ‘memutihkan’ tindakan demonstrasi Fadhli Ibrahim yang merupakan tindakan kurang bijak dan tiada manfaat kepada parti. Kalau ada manfaat pun, ianya sekadar untuk memburukkan nama tertentu dan menonjolkan nama tertentu yang lain.

    Oleh yang demikian, Ana benar-benar berharap agar tulisan tersebut bukan dari Ketua Dewan Ulama’ PAS peringkat Negeri kerana jelas ianya bukan kelas Ulama' sama sekali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan ada orang nak baca pun copy paste pjg2..

      Delete
    2. Biar je la geng badut pandapig mmg mcm tu.bg je la mereka meroyan kat bloq omakkau ni.tak bg kan kesian pula meroyan seorg diri terus jd org gila pulak.apa aje la pan kuali teruskan lah meroyan anda sampai pru.tak dpt nak nolong dah selain dap.

      Delete
  24. Biasalah org kelantan dr budak sekolahnya sampai tino semua suka gaduh. Kelantan banyak kes luar batas kemanusian akibat berada dibawah pengaruh BUDU...mereka khayal dah sukar berfikiran waras spt warga negeri lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awe mabok budu
      Gi tebe balok
      Buat umah banglo
      Jale naik rover
      Lawat mangsa bah
      Mintok cium tange
      Balik rumah pete
      Minum budu lagi
      Sudah mabok gi ceramoh
      Kutip pitih tin milo
      Simpe bawoh banglo
      Bayar angsurang rover
      Gi jalang jepong
      Jala ikang belokang
      Gi balik zimbabwe
      Togok botol budu
      Simpan boto budu dlm serbe
      Janggut cicah budu

      Delete