KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 13 October 2015

KENAIKAAN KADAR TOL OLEH ENAM PEMEGANG KONSESI LEBUHRAYA TIDAK AKAN MENGGUGAT KEDUDUKKAN BN DALAM PRU KE-14 NANTI.


"Kenaikan kadar oleh enam pemegang konsesi lebuhraya akan menjadikan rakyat di negara ini merempat".

"Kenaikan kadar tol akan  menambahkan lagi beban yang ditanggung selepas mereka dibebani dengan pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), kenaikan harga barang, kenaikan harga minyak dan keadaan gaji yang teruk".

"Kenaikan ini tidak kena pada waktunya. Ada baiknya kerajaan tangguh dulu. Tak payah naikkan (kadar tol)".

“Rakyat pun rasa naik marah. Kalau kerajaan tidak ada duit, cari kaedah lain bukan dengan cara macam ini. Ini disebabkan kebanyakan pengangkutan awam kita amat teruk, bukannya bertambah baik".

"Kerajaan sepatutnya tidak memikirkan kepada keuntungan semata-mata tetapi harus memikirkan kepada kesusahan rakyat".
“Ada baiknya kerajaan ambil langkah yang positif, jumlah yang patut dibayar kepada tol itu patutnya kerajaan yang bayar dulu. Itu namanya kerajaan,”
“Setiap kali naik, setiap kali naik…rakyat pun dah naik menyampah .. nanti jangan marah kalau pada PRU ke-14 nanti UMNO/BN rebah".

Demikianlah serba sedikit respon dan maklum balas yang diterima dari pelbagai lapisan rakyat ketika diminta mengulas mengenai kadar baru tol berkuatkuasa pada 15 Oktober ini.

Persoalannya adakah ianya suatu langkah bijak dengan menghalang pemegang konsesi lebuhraya dari menaikkan kadar tol dalam masa yang sama maukan mutu lebuhraya sentiasa dalam keadaan sempurna dan terbaik dan gaji kakitangannya setiap tahun terpaksa jua dinaikkan???? .. logikkah????

Dari mana datangnya segala dana untuk menampung semua permintaan ini jika tidak dari hasil kutipan tol.

Apakah adil jika kerajaan berterusan membayar pampasan kepada semua pemegang konsesi lebuhraya sedangkan bukan semua warga kita menggunakan lebuhraya terutamanya yang tinggal diluar bandar dan rancangan-rancangan Felda ... seolah-olah kerajaan memberi subsidi kepada warga yang memiliki kereta yang sering menggunakan lebuhraya termasuk pemilik kereta-kereta mewah tidak terkecuali .. apakah ini adil????? ... tidak ini sudah menyimpang dari makna dan matlamat asas subsidi itu sendiri yang bertujuan mengurangkan beban dan tekanan hidup warga yang kurang berkemampuan dan susah????

Kita harus rasional dan bertimbang rasa dalam mengeluarkan pendapat dan meluahkan perasaan kita ... jangan bersikap melonggokkan semua masalah  rakyat dalam satu raga, sebab keperitan dan kepayahan rakyat berbeza-beza ikut situasi dan lokasi.

Ada yang terus melompat dengan mengatakan kenaikan kadar tol oleh enam pemegang konsesi lebuhraya ini adalah antara penyumbang kuat kepada kejatuhan UMNO/BN pada PRU ke-14 nanti dimana Omak Kau secara tegas bantah keras dan amat tidak bersetuju akan pandangan ini.

Sebabnya ialah kesemua enam konsesi lebuhraya berkenaan terletak dan beroperasi ditengah-tengah bandar raya atau jalan yang menghubungkan sekitar penduduk yang tinggal dibandar .. warga kampong, luar bandar dan rancangan Felda langsung tidak terkesan.

Sudah menjadi rahsia umum majoriti besar penduduk bandar adalah penyokong tegar pembangkang yang bersifat anti establishment .. naik atau tidak kadar tol mereka akan tetap memberikan undi kepada parti pembangkang.

Rasanya lebih adil, logik dan rasional wang subsidi cara membayar pampasan kepada pemegang konsesi lebuhraya yang berjumlah ratusan juta ringgit setiap tahun digunakan untuk menaik taraf infrustruktur di luar-luar bandar. Mengapa kerajaan UMNO/BN mesti bersikap zalim kepada warga luar bandar semata-mata mau mengambil hati penduduk bandar yang sudah pasti memberikan undi dan sokongan kepada pembangkang .... keutamaan perlu masyarakat kurang berkemampuan menerima pembelaan ... bukan Omak Kau menyokong kenaikan kadar tol tetapi sekadar berpendapat kenaikan ini tidak sedikit pun menjejas kedudukan UMNO/BN sebagai parti pemerintah.

Omak Kau kuat berpendapat pengumuman dan kelulusan kenaikan kadar tol oleh enam pemegang konsesi lebuhraya mulai Khamis ini 15hb September 2015 langsung tidak menggugat kedudukkan UMNO/BN pada PRU ke-14 nanti kerana selama ini yang kuat menyokong UMNO/BN sejak merdeka sehingga kini ialah dari warga luar bandar, pendalaman dan rancangan-rancangan Felda ... selagi mana rezeki dan nasib mereka tidak menambah payah selagi itu mereka akan terus memberikan sokongan tidak berbelah bagi kepada UMNO/BN sebagai parti pemerintah.

Oleh itu Omak Kau berpendapat kenaikan kadar tol ini tidak akan membawa UMNO/BN rebah pada PRU ke-14 nanti.

UMNO/BN akan hanya mampu ditumbangkan selain isu-isu yang menyentuh kehidupan seharian masyarakat luar bandar, pendalaman dan rancangan-rancangan Felda, apabila kesemua parti-parti utama pembangkang bersatu tenaga dan berganding bahu ... jika diambil kira pergolakan pembangkang sekarang nampaknya harapan itu akan terus tinggal harapan.

Sebab itu tidak perlu pembangkang nak bertempik bengis dengan kenaikan kadar tol lebuhraya-lebuhraya bandar ini ... sebaik-baiknya pergilah menyusup dan merayau dikawasan-kawasan luar bandar, pendalaman termasuk rancangan-rancangan Felda jalankan aktiviti memujuk para penduduknya memberikan sokongan kepada pembangkang bila tiba PRU nanti.

Apakah tanpa penglibatan PAS mampu lakukannya?????

31 comments:

  1. MEMANG SAH GUAN ENG MENIPU!!!

    Sekolah Rendah Islam Al-Ansar (SRIA) in Balik Pulau hari ini mendakwa kerajaan Pulau Pinang pimpinan DAP mempunyai agenda politik apabila ia menghentikan bantuan kewangan kepada sekolah itu hari ini.

    Pengarah SRIA Muhammad Fauzi Yusof mendakwa kerajaan negeri Pulau Pinang di bawah Ketua Menteri Lim Guan Eng mengamalkan diskriminasi terhadap sekolah itu dengan menarik balik bantuan kewangan kepadanya tahun ini.
    “Kami menerima bantuan kewangan tahunan dan tahun ini kami telah diberi surat untuk menerima bantuan itu tetapi pada 3 September, kami diberitahu bantuan berkenaan ditarik balik dan seorang pegawai dari Jabatan Agama Islam Pulau Pinang (Jaipp) datang untuk mengambil balik surat itu,” katanya dalam satu kenyataan.
    Beliau percaya ini menunjukkan ada ‘tangan tersorok’ atau 'tangan ghaib' yang terbabit berikutan campur tangan politik dalam pentadbiran negeri.
    “Ini adalah kezaliman terhadap sebuah institusi pendidikan agama di negeri ini,” tambah Muhammad Fauzi. Sekolah Agama Rakyat (SAR) itu didaftar dengan Jaipp dan sudah beroperasi sejak 2008.
    Muhammad Fauzi berkata, sekolah itu kini mempunyai 215 pelajar dengan kebanyakan mereka dari golongan berpendapatan tengah dan rendah.

    Minggu lalu, Ketua Penerangan Dewan Ulama PAS, Khairuddin Aman Razali At-Takiri menuduh kerajaan negeri menghenti bantuan kewangan kepada sekolah agama dimilik ahli PAS.

    Pengerusi jawatankuasa hal-ehwal agama negeri Datuk Abdul Malik Kassim membalas dakwaan itu dengan menyatakan Pulau Pinang terus memperuntukkan RM1.75 juta kepada 177 sekolah agama di negeri ini tahun ini.

    Sebelum ini, Guan Eng mendakwa kononnya pihak Rejim DAPigs Negeri tidak pernah mengurangkan bantuan kepada mana - mana SAR walaupun sekupang termasuk SAR milik PAS.

    Malah, Si Tokong DAPigs tu juga turut mendakwa tuduhan yang dibuat oleh PAS itu hanya sekadar fitnah semata - mata. Tapi sebenarnya dakwaan yang dibuat Si Tokong DAPigs tu hanya Pembohongan yang bertujuan untuk mengelirukan rakyat!!!

    ReplyDelete
  2. Omakkau punya ulasan macam pukimak...dulu waktu macai pembangkang bukan main kau hentam gomen atas apa saja tindakan mereka...tapi kini...dunia kan...jangan kau cuba gigit tangan yang memberi kau makan..nanti sial hidup kau

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang tengah cakap pasal DAP laaa

      Delete
    2. Takpa la orang nak cakap pasai apa pon...Aku nak cakap pasai berita blog ni...Hang pasai pa..peduli apa aku hang nak cakap pasai dap ka pas ka imayam ka jibbun ka...Hang ni memang kecoh punya kaki kan...orang kedah kata loghat...bukan loghat bahasa...tapi perangai loghat...kalau hang tau tak pa...kalau tak tau pi tanya budak kedah...perangai loghat tu macam mana...hint skit kat hang, perangai loghat ni ala ala macam pelaq laa.

      Delete
    3. Bengap nak mampos Anon 8:54 ni....baca habis dulu sebelum komen bodoh!! Kalau tak faham baik diam..toksah nak bangga sangat dengan fahaman sekular kau tu!

      Delete
    4. Allo Mie, hang pon nak bengapkan aku gak..kalau hang nak tau...Aku ni bukan sekular..tak penah minat pon dengan sekular untung maksimum ni...untuk pengetahuan hang..Aku lebih kepada sosialis kominis...kalau hang nak tau laa...bab komen aku tu...Hang tengok ok pakai banner apa...banner PR kan...so lagi mau tibai tuan banner...tak ke sial macam tu...itu yang aku paham...kot kalau silap pon tegur la..awat..Hang betoi sangat ka, Cik Mie?

      Delete
  3. ISU KHUTBAH: ADUN DAPigs NI DAH BANKRAP!!!

    Huh! Tak selesai lagi ke isu berkaitan dengan khutbah solat sunat Aidiladha yang dibangkitkan oleh Si ADUN DAPigs tu sebelum ini? Apa lagi yang Si ADUN DAPigs tu mahu?

    Mungkin Si ADUN DAPigs tu dah terlalu terdesak nak mencari publisiti serta ketandusan idea untuk berpolitik. Maka terpaksa la dia teruskan juga Polemik Longkang yang dijaja oleh DAPigs tu.

    Mungkin dek kerana dia terlalu kemaruk sangat nak mengejar Populariti Murahan, maka sebab itulah dia bangkitkan isu tersebut sehingga menjadikannya sebagai satu kontroversi hangat.

    Perkara itu juga yang menyebabkan Mufti Pahang bertegas mempertahankan isi kandungan khutbah tersebut dan menolak sebarang perjumpaan diadakan dengan puak - puak DAPigs tu.
    “Kenapa hendak dipanjangkan? Kalau semua (khutbah) dipersoalkan, rosaklah agama dan kita akhirnya akan lebih hormat kepada orang bukan Islam.
    “Macam Tengku (Zulpuri), dia hendak perjuangkan apa? Dia hendak pertahankan DAP ke agama Islam? DAP itu parti bukan Islam. Kalau pertahankan Islam, jadi janganlah pertikaikan Islam,” katanya ketika dihubungi mStar Online pada Jumaat.
    Sehubungan itu, Abdul Rahman menasihatkan Tengku Zulpuri supaya tidak memanjangkan isu khutbah berkenaan kerana banyak lagi perkara yang lebih penting untuk diperbincangkan.
    “Kita mahu semua umat Islam bersatu. Perjuangan kita apa? Kita sesama Islam, sepatutnya bila kita menasihatkan, sepatutnya orang yang menerima itu berdoa kepada kita dan berterima kasih. Saya rasa tak perlu nak memberatkan keadaan. Selesailah, habis setakat di sini sahaja,” katanya.
    Dalam erti kata mudahnya, Si ADUN DAPigs tu ternyata dah ketandusan idea dan bankrap Politik sehingga terpaksa mempergunakan isu agama untuk menaikkan nama dia sendiri. Nak harapkan dia buat kerja untuk rakyat, jangan mimpi la!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. orang cakap pasal tol la mangkuk, jangan dok menyalak macam sorang presiden tuh!

      Delete
    2. Anon 9:00 , President PAN Imayam Kuali yg selfie dgn amoy tu ka????

      Delete
  4. LEPAS PAS, PKR PULAK DAPigs PECAHKAN???

    Hebat!!! Jika dilihat dari satu sudut, perencanaan strategi yang dirancang oleh puak - puak DAPigs ni untuk memecah-belahkan Pakatan Haramjadah tu memang dilaksanakan dengan cukup bijak.

    Agenda subversif yang direncanakan tanpa pengetahuan orang lain tu nampak gayanya sedikit sebanyak telah membuahkan hasil apabila pemimpin PAS ramai yang keluar dari parti itu.

    Mungkin kali ini, giliran puak - puak PKR tu pulak mendapat nasib yang sama. Perkara tersebut dapat dilihat dengan jelas apabila wujudnya penentangan secara dalaman parti itu sendiri.

    Nak pulak berkaitan dengan isu pembentukan Pakatan Haprak Baru yang telah diumumkan oleh Presiden PKR sebelum ini. Perkara tersebut menimbulkan pelbagai spekulasi dikalangan rakyat.

    Terutama sekali dikalangan puak - puak Pakatan Haprak Baru itu sendiri. Mereka mempertikai, kenapa pengumuman mengenai pembentukan Pakatan itu dibuat secara tergesa - gesa?

    Dan apa yang lebih menghairankan bagi semua pihak ialah kenapa pembentukan Pakatan Haprak Baru tu yang diumumkan itu dibuat tanpa PAS menjadi salah satu daripada anggotanya?

    Ekoran daripada pertikaian itu lah yang membuatkan segelintir ahli diperingkat bawahan PKR sendiri bangkit mempersoalkannya sampai tahap mereka membuat petisyen terhadap kepimpinan Pusat.

    Hakikatnya, semua orang tau. Pembentukan dan pengumuman mengenai Pakatan Haprak Baru tu TERPAKSA dibuat atas desakan dari kalangan puak - puak DAPigs yang terlalu Ghairah mahu menyingkirkan PAS.

    Dari sumber yang didedahkan, dalang disebalik petisyen tersebut ialah Si Menteri Besar Cap Ayam tu sendiri sebab umum mengetahui bahawa dia memang tidak menyokong pembentukan Pakatan tersebut.

    Ianya adalah kerana pembentukan Pakatan Haprak Baru tu dibuat tanpa penyertaan PAS dimana parti itu merupakan penyokong kuat kepada Si Menteri Besar Cap Ayam tu sebelum ini.

    Kesimpulan mudahnya, agenda subversif yang disusun oleh puak - puak DAPigs tu nampak gayanya semakin menjadi kenyataan. Penyudahnya nanti, bila semua orang dah disingkirkan, yang tinggal hanya Macai yang sanggup jadi Barua Penjilat Bontot diorang je!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hudud bila nak bentang?

      Delete
    2. Kah kah kah imayam2. Spekaer tak Lulus table tak der la. Low IQ Tulang Loser Loaerwaves punya macai

      Delete
  5. Aku sokong kenaikan tol, sbb jalan bertol byk di KL je. KL dan bandaraya lain adalah lubuk pembangkang. Kerajaan buat mcmana baik sekali pun, tak akan dipandang baik.
    Aku amat yakin, jika semua tol dihapuskan di KL & Selangor, BN akan tetap kalah. Oleh yg demikian, lebih baik kerajaan naikkan tol, duit tu bg kat org luar bandar, makcik felda, dll.
    Buat apa layan sgt org KL ni. Biasanya yg bising pasal tol ni org kaya kereta mewah je, yg pakai kereta kecik, motosikal ok je.

    KREDIT UTK OMAKKAU.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bukan semua anak jati kl selangor. Ramai melayu bila pilihanraya balik kampung mengundi. Pangkah bn lagi. Keje, rumah, cara hidup, ramai yg sederhana. Kenapa kerajaan buat perjanjian berat sebelah dgn pengusaha konsesi? Beban rakyat kena tanggung. Bila disoal, alasan kerajaan tak sanggup tanggung subsidi lagi. Tak pernah aku tengok PM berani muncul jelaskan pd rakyat. Hal tol ni pun dia tolak kt wahid omar. Apa malang nasib rakyat malaysia dapat pemimpin mcm ni...

      Delete
    2. Kalau semua PM yg kena jawab, tak guna ada menteri, tak guna ada kabinet. Harap lepas ni, Selangor merintis jalan sbg permulaan sebuah negeri yg cuma ada MB, tak perlu exco, apa2 hal, semua MB je jawab, MB je yg bercakap dan buat keputusan, yg lain peluk tubuh dan diam
      Duit rakyat pun jimat.

      Delete
    3. 09.55 sekali lagi dihidangkan dengan jawapan bodoh..hal penting rungutan rakyat dibakulsampahkan. Itu pasal makin lama makin ramai benci umno. Perangai macam najib, lain ditanya lain dijawab.

      Delete
    4. kesian dia ni..bodopiaq...dia ingat dok KL semua org KL..babi

      Delete
    5. 10:51 jd kau ni asal dlm hutan mana? Dduk KL jd kuli batak je. Patutlah bising mcm org gila babi.

      Delete
  6. Kit Siang dedah kenapa tol dan minyak sering naik?
    24 Oktober 2013

    KUALA LUMPUR, 24 OKTOBER: Jawapan Menteri di Jabatan Perdana Menteri di Parlimen mendedahkan perkara baru iaitu jumlah kakitangan awam di Malaysia adalah yang tertinggi di dunia iaitu sebanyak 1.4 juta orang atau 10 peratus daripada jumlah keseluruhan tenaga kerja dalam negara.

    Pendedahan itu menunjukkan hala tuju negara yang dipimpin Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dengan slogan “Endless Possibilities” bahawa negara yang mempunyai nisbah kakitangan awam-penduduk tertinggi di dunia semakin bergantung kepada perunding asing berbanding pakar dalam negara bagi merangka dokumen dan pelan induk negara.

    Ketua Parlimen DAP, Lim Kit Siang berkata, pada 2009, nisbah kakitangan awam-penduduk di Malaysia adalah yang tertinggi di Asia-Pasifik, iaitu 4.68 peratus berbanding 1.4 peratus bagi Singapura, 1.79 peratus bagi Indonesia, 1.85 peratus bagi Korea Selatan dan 2.06 peratus bagi Thailand.

    Anehnya, katanya, walaupun mempunyai nisbah kakitangan awam-penduduk antara yang tertinggi di dunia, Malaysia semakin bergantung pada perunding asing walaupun hanya untuk merangka dokumen dan pelan induk negara.

    “Baru-baru ini negara dikejutkan dengan pendedahan mengenai perbelanjaan RM20 juta kerajaan untuk membayar perunding antarabangsa McKinsey and Co bagi merangka Pelan Induk Pendidikan Kebangsaan sedangkan pada masa lalu semua rancangan negara, pelan induk, dan dokumen rasmi disediakan pakar tempatan.

    KEDEPAN ( KEmbalikan DEgree berasaskan kePANdaian , SPM 5A dan ke atas degree dan guru , 3A -4A diploma , 1A -2A sijil , 0A buruh , pembantu rumah dan pekerja am kecuali mereka yang bekerja sendiri ) adil ialah meletakkan sesuatu pada tempatnya.Heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebab pakar tempatan spm bwah 3A, layak jd buruh saje, engineer kuota, degree anugerah dan tidak memenuhi aspirasi KEDEPAN yg kau perjuangkan. Rupanya Najib ikut saranan kau yg jadi mcm ni.

      Delete
    2. 1000 ko mengaja kejap lgi dia tulis tu. Aq pnh kna.

      Delete
  7. Dah macam sial kat blog ni. Tiap kali artikel tak menyebelahi kerajaan keluar, barua umno copy paste tak sampai 5 minit dah muncul. Macam tak percaya...hahaha. Dia tukang hentam bg pihak PAS, dia tukang balas bg pihak PAN. Babi bergaji namanya...kalau tak percaya, kejap lagi diorang komen kalau tak suka pegi blog lain kahkahkah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Blog tak sial
      Kau tu keturunan sial

      Delete
    2. Hahaha....orang dah tau kaki copy paste lagakan pas dengan pan kerja hanjingg umno. Perangai yahudi

      Delete
  8. Najib, sebagai PM malaysia cubalah ada sifat tanggungjawab sikit pada rakyat negara ini..bukan suruh angkat batu ke, terjun gaung ke..setiap kali sebelum kenaikan barangan/perkhidmatan di bawah bidang kuasa kerajaan, setiap kali isu besar melibatkan integriti kerajaan, sila kedepan jelaskan sendiri pada rakyat. Bukan menikus suruh orang lain jawab. Buat sesi debat, bual bicara ke, tinjauan pendapat ke...kalau majoriti rakyat tak setuju, cari kaedah lain. Ni tak, salleh said keruak & rahman dahlan yang kau hantar. Merapu...entah apa2 menteri borneo ni jawab. Perdana Menteri paling penakut, pak lah yg sengal tu pun tak macam ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua PM yg kena jawab, tak payah lantik menteri lah.
      Kalau di negeri tak payah ada exco, MB sorang je yg jawab dan bercakap dan buat keputusan.

      Jimat duit rakyat.

      Delete
    2. Gaji, elaun najib ratus ribu sebulan apa keje dia? Gentel puki rosmah?? Penakut. Satu2nya PM yang tak pernah berdebat hal dasar dan isu rakyat. Buat sesuatu pastu menyorok celah ketiak rosmah. Nak jadi menteri kewangan tapi kering idea. Jarang/tak penah langsung cakap hal ekonomi...kenapa? Sebab memang bodoh. Hanya harapkan mamak KSU & idris jala buat keje kahkahkah..

      Delete
    3. Berdebat dgn orang tak siuman mcm kau, bukan ada manafaat punnn..buang masa najib nak jalan jalan dgn Rosmah.

      Delete
  9. Megikut kajian negeri yg mengunakkan perkataan "hang" kote dia org memang kecik pendik..
    Buat negeri yg mengunakan perkataan "jang" pada budak lelaki memang panjang²... sebabnya panggilan satu doa.

    ReplyDelete
  10. sudah2la omakkau cam sial ko ckp bn xleh kalah..ko kan org BTN cam yahudi ko omakkau bawa2 tobat bangsat...

    ReplyDelete
  11. Kau ingat bila Pakatan Rakyat menang TOL akan turun ke???
    Maybe untuk 2 -3 hari je... lepas tu mula lah banyak perbelanjaan akan terjejas .. PATU TOL naik lah semula kerana ALASAN yang "TERBAIK" telah ditemukan... keh keh keh...

    ReplyDelete