KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Friday, 23 October 2015

PENERIMA BR1M MEMBERIKAN REAKSI POSITIF PENGUMUMAN NAJIB NAIKKAN KADAR PEMBERIAN BR1M MULAI TAHUN HADAPAN.


Rata-rata warga kota menyambut baik peningkatan kadar pemberian BR1M yang diumumkan dalam pembentangan Bajet 2016 hari ini

Peningkatan kadar pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) pada 2016 mendapat reaksi positif daripada rakyat.

Seorang warga emas, Chew Gim Soon, 70 berkata, beliau menyambut baik langkah kerajaan untuk meningkatkan kadar pemberian BR1M berikutan keadaan ekonomi yang tidak menentu.

“Kenaikan ini mungkin tidak banyak, tetapi apa yang kerajaan beri mampu mengurangkan beban rakyat dan ia patut disokong,” katanya.

Menurutnya, kerajaan juga perlu mengurangkan perbelanjaan lain dalam usaha untuk menaikkan lagi kadar bayaran bantuan itu.

“Pada saya melihatkan kepada gambaran sebenar, kerajaan perlu memotong perbelanjaan lain sekiranya mahu meningkatkan jumlah pemberian bantuan ini.

“Bajet tidak semestinya perlu memenuhi semua yang rakyat mahu,” katanya yang juga pengurus di sebuah rumah orang tua di Gopeng, Perak.

Dalam masa yang sama, beliau turut berterima kasih kepada rakyat kerana memperkenalkan kategori baru penerima BR1M dibawah program e-Kasih.

Penerima dari e-Kasih yang berpendapatan RM300 sebulan layak untuk menerima bantuan itu sebagai usaha untuk mengeluarkan mereka daripada belenggu kemiskinan.

Di bawah kategori baru itu, hanya penerima berpendapatan di bawah RM1,000 akan menerima bantuan kewangan RM1,050 di bawah BR1M.

“Itu merupakan perkara yang baik untuk rakyat,” katanya.

Sementara itu, seorang pembantu klinik, B Kalaivani, 23 dari Sentul turut menyambut baik pemberian BR1M kepada golongan bujang yang bekerja.

“Dalam sebulan, pendapatan yang ada memang tidak mencukupi, namun bagi golonagn pekerja, ia adalah baik daripada tiada kenaikan langsung,” katanya.

Golongan yang belum berkahwin berusia 21 tahun ke atas dan berpendapatan kurang daripadsa RM2,000 sebulan, pemberian BR1M akan dinaikkan daripada RM350 kepada RM400.

Dalam pada itu, seorang peniaga, Ahmad Hassan bagaimanapun kurang teruja dengan pembentangan bajet kali ini.

Katanya, kenaikan gaji minimum malangnya tidak membantu dalam berdepan dengan kenaikan kos sara hidup.

“Saya tidak pasti sama ada pemberian BR1M ini mampu mengurangkan beban kos sara hidup.

“Saguhati yang ada hanyalah sesuatu yangdiberikan kepada golongan berpendapatan rendah,” katanya yang merupakan bapa kepada tiga cahaya mata.

Terdahulu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak telah membentangkan Bajet 2016 di Parlimen.

35 comments:

  1. Omakkau...kau ciumlah tangan rosmah lama2. Tangan yang memberi lebih baik dari tangan yang menerima.

    ReplyDelete
    Replies
    1. TONY TUDUH KAMI SAMSENG, TAK JAWAB SOALAN!!!

      Demikian luahan yang dibuat oleh peniaga India dikawasan tapak Bazar Deepavali yang telah dimaki hamun oleh Si Tony Puaka tu sebelum ini dengan menggelarkan mereka sebagai 'Samseng'.

      Ekoran tindakan tersebut, wakil peniaga berbangsa India yang juga merupakan Ahli PKR itu telah membuat laporan Polis terhadap Tony Puaka yang didakwa menghasut rakyat untuk menghina mereka.
      Petaling Jaya : Setiausaha Cabang Pkr Kawasan Kelana Jaya hari ini mendesak Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara disiasat di bawah akta hasutan ekoran status di laman sosial miliknya yang memangil Kaum india dengan gelaran Samseng dan pariah.
      Beliau juga mendesak pihak berkuasa menyiasat status yang dimuat naik oleh Tony Pua yang menyatakan ” The Indians really behave like thugs and like Pariah! ” seperti yang tersebar baru-baru ini.

      S.Murali yang membuat laporan polis di Ibupejabat Polis Daerah Petaling Jaya sebentar tadi turut mendesak Ahli Parlimen Petaling Jaya itu menjawab beberapa soalan seperti berapakah jumlah premis-premis rumah urut, judi dan pusat hiburan yang tidak berlesen di kawasannya itu dan mengapakah beliau tidak turun dan ambil tindakan kerana ianya diusahakan oleh peniaga cina dan beliau sanggup turun di Sunway kerana pengusaha disitu india ? ujarnya lagi.

      Tony Pua menduh kami “Pau” kawasan berkenaan dan kami nak tanya adakah Tony Pua “Pau” rumah maksiat ini dan oleh kerana itu beliau tidak mengambil tindakan ujar nya.

      Setiap kali di dalam kenyataan media dan laman Sosial Facebok, Twitter miliknya, Ahli Parlimen Petaling jaya Utara itu memanggil kami samseng,samseng,samseng, bagaimana dia dapat perkataan itu kami tidak tahu , Kami adalah ahli politik dan juga membuat kerja-kerja sosial masyarakat di cop samseng oleh Tony Pua.

      “ Beliau harus menjawab soalan kami daripada menuduh kami samseng” bila bertanyakan soalan kepada beliau, Murali juga akan menyarahkan memorandum ke pejabat Tony Pua mengenai perkara itu.

      Sebelum ini Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua yang melakukan satu kunjungan di bazar di Sungai Way melahirkan rasa kesal dengan tindakan peniaga India yang melemparkan kata-kata kesat kepadanya dan berkelakuan samseng ekoran diarahkan berpindah ke tapak yang baharu.
      Nah!!! Itu buktinya bahawa puak - puak DAPigs ni bukannya pandai nak menghormati orang lain. Sebaliknya, diorang lebih suka menghina dan memberi gelaran terhadap orang lain sesuka hati diorang je serta cuba mengelirukan rakyat!!!

      Delete
    2. DAP Halang Pembinaan Masjid
      Menjadi viral di laman-laman sosial hari ini apabila cadangan pembinaan sebuah masjid di sebuah taman di Kota Kinabalu, Sabah telah dihalang oleh Ahli Parlimen Kota Kinabalu yang mewakili DAP, Jimmy Wong sehingga menimbulkan sedikit ketagangan disana.

      Video yang berdurasi 2 minit 46 saat ini telah dimuat naik semula oleh orang ramai berikutan kritikan berterusan Jimmy Wong berhubung laungan azan yang mengganggu penduduk bukan Islam di Kota inabalu sejak akhir-akhir ini.






      Kejadian yang dipercayai berlaku sekitar tahun 2014 ini sememangnya menimbulkan kemarahan umat Islam di Kota Kinabalu berikutan Jimmy yang sering kali menemplak umat Islam disana dengan kata-kata yang disifatkan sebagai menghasut dan melanggar kontrak sosial yang telah di perakui sejak zaman berzaman.


      Tidak kira apa pun parti ikutan kita, hak beragama di negara ini tidak pernah dipersoalkan sejak sekian lama, namun selepas DAP berjaya meraih banya kerusi pada Pilihanraya Umum yang ke 13 lalu, mereka dilihat semakin biadab dan kini berani mempertikaikan hak mutlak Islam di Malaysia

      Delete
    3. Lagi contoh DAP racist!!!!!!!!!!!!!!! anti Islam di bawah ini.

      DAPigs MEROYAN, KHUTBAH SERU UMAT ISLAM BERSATU!!!

      Asal dengar je seruan yang menyeru supaya supaya seluruh Umat Islam bersatu, mula la puak - puak DAPigs ni jadi Gila Meroyan tak tentu arah. Macam Setan panas punggung pulak dah gayanya.

      Tapi yang lebih memalukan ialah apabila yang meroyan tu sendiri mendabik dada mendakwa dia seorang Muslim. Pun dia masih tak faham lagi intipati khutbah yang disampaikan?

      Kalau tengok gaya, macam bijak sangat. Tapi, kenapa bila orang nyatakan Kebenaran bahawa umat Islam di Malaysia ni berpecah akibat ketaksuban terhadap parti Politik dia nak meroyan pulak?

      Antara intipati khutbah yang disampaikan baru - baru ini menyentuh mengenai perpecahan yang berlaku dikalangan umat Islam di Malaysia ni adalah disebabkan ketaksuban terhadap parti Politik.
      "Dewasa ini kita melihat perpecahan umat Islam di negara kita terutama bangsa Melayu begitu ketara. Perpecahan ini kerana mengutamakan parti politik melebihi perpaduan dan persaudaraan Islam seperti UMNO, PAS, PKR dan ditambah parti baru yang dinamakan Gerakan Harapan Baru (GHB). Malahan ada di kalangan umat Islam yang menyertai parti DAP yang terang-terangan menentang Islam."
      Kalau kita tengok dari satu sudut yang dinyatakan, memang betul pun apa yang disampaikan dalam khutbah tersebut. Perkara tu memang sudah dibuktikan secara terang - terangan.

      Jadi, kenapa pulak Pengerusi DAPigs Pahang yang juga merupakan seorang Muslim tu nak menidakkan Kebenaran yang disampaikan melalui khutbah tersebut? Kenapa dia sorang je yang meroyan?

      Kan nampak sangat yang puak - puak DAPigs tu memang pantang mendengar seruan yang menyeru ke arah Perpaduan Ummah dikalangan umat Islam di Malaysia ni. Maka sebab itu lah dia bantah.

      Mungkin Pengerusi DAPigs Pahang tu lebih suka melihat umat Islam di Malaysia ni berpecah-belah supaya senang untuk mereka terus mengelirukan rakyat dengan agenda subversif mereka. Makak sebab itulah dia pun hilang akal terhadap khutbah tersebut!!!

      Delete
    4. Ibu Fitri diajakin masuk ke Partai PAN Kuali Imayam. Kakek2 disini progressive inclusive locomotive dan pahemmmm

      Delete
  2. BRIM naik RM50, kita lupa segala salahlaku najib. Bajet "mesra rakyat"...merupakan istilah selalu diluahkan individu bagi yang tak tau menilai intipati bajet itu sendiri. Jabatan perdana menteri dapat peruntukan RM20 billion, rakyat dapat RM50. 1/3 hasil negara dibelanjakan untuk gaji/pencen kakitangan awam. Kakitangan awam tak sampai 2 juta...rakyat malaysia lebih dari 30 juta. Bilalah 28 juta yang lain nak sedar....

    ReplyDelete
    Replies
    1. IKTIRAF GST, PAKATAN DIUCAP "TERIMA KASIH"!!!

      Heh! Masuk kali ini, dah dua kali puak - puak Pakatan Haprak ni dilihat mengiktiraf hasil usaha yang dibuat oleh Kerajaan Pusat untuk membantu rakyat dan meningkatkan Ekonomi Negara.

      Jika tadi, kita dah cerita pasal tindakan puak - puak Pakatan Haprak tu yang mengiktiraf pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia dan dimasukkan dalam Belanjawan Alternatif mereka.

      Walaupun Si Mahfuz Bean tu cuba nak tunjuk bijak, tapi dia tak mampu nak memalukan Si Wan Azizah yang telah membangkitkan perkara tersebut sebelum ini dalam Belanjawan mereka.

      Kata Si Wan Azizah, sekiranya Pakatan Haprak tu memerintah, pemberian bantuan itu tetap juga akan diberikan kepada rakyat. Cuma kaedah pemberian bantuan itu sahaja yang akan diubah.

      (Artikel Berkaitan: BR1M: Mahfuz Bean Sindir Wan Azizah???)

      Kali ini, giliran perlaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) yang sebelum ini dipertikai hebat oleh puak - puak Pakatan tu juga turut dimasukkan dalam Belanjawan Alternatif mereka.

      Sekali gus, tindakan yang dilakukan oleh puak - puak Pakatan Haprak tu membuktikan bahawa mereka mengiktiraf sistem perlaksanaan cukai tersebut. Tapi diorang malu nak mengakuinya.

      Dalam erti kata lainnya, selama hari ini, puak - puak Pakatan Haprak tu menjaja cerita kononnya GST ni tak bagus hanya semata - mata kerana nak memburukkan Kerajaan dan mengelirukan rakyat.

      Itu juga menjadi bukti kukuh bahawa puak - puak Pakatan Haprak ni hanya terdiri dari golongan MUNAFIK yang suka bermuka - muka dengan apa yang mereka perkatakan sendiri. Tapi, kalau tak MENIPU rakyat, bukan Pakatan Haprak la namanya!!!
      KUALA LUMPUR - "Terima kasih pembangkang," Demikian reaksi Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan Bajet 2016 di Dewan Rakyat, hari ini.

      Ucapan itu merujuk kepada Bajet Alternatif Pakatan yang didakwanya menyokong pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST).

      "Yang Dipertua, saya ingin ucapkan terima kasih kepada pembangkang. GST ada dalam Bajet mereka. Terima kasih kerana faham kenapa kita perlu laksana GST," katanya sambil mengangkat teks Bajet Alternatif Pakatan kepada sidang Dewan Rakyat.

      Delete
  3. YB #Omakkau. Ada harapan omakkau jadi calun Menteri Komunikasi dan Multimedia. Patutlah omakkaqu dok sokong kerajaan dan dok lagakan penyokong parti pembangkang. Tengkiu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mari kita londeh Mat Sabu d Khianat

      Interview dgn Mat Sabu, SIla baca link kat bawah ni Malaysiakini

      http://www.malaysiakini.com/news/166723

      "Jadi saya balik lepas PAS kalah teruk, tinggal dua kerusi sahaja. Saya terus ke pejabat PAS ambil borang jadi ahli pas. Jadi saya sertai PAS bukan sebab dasar Islam atau bukan Umno – atas demokrasi. "

      " Mohamad berkata beliau menyetujui petikan dalam satu teks tersohor oleh pengasas sosialisme moden – Karl Marx – bahawa agama merupakan candu bagi rakyat."

      Komen Aku: Dah la bukan kerana Islam, pakai Karl Marx plak sebagai pedoman. Nampak gaya Ibrahim Ali jauh lagi suci dari Mat Sabu. Elooo Mat Bertaubatlah kamu. Aku harap Majlis Agama seluruh Malaysia boleh ambil tindakan kepada Mat Sabu

      Jesse Labu Keadilan N9ERS

      Delete
    2. Tak payah nak londeh Mat Sabu, hari ni semua YB PAS dah terlondeh tak sokong pembangkang TAPI sokong UMNOBN. Sia tang TERLONDEH? Mereka tak lain yang MENDUSTAKAN DAN MENJUAL AGAMA ! Takkanlah DAP jual agama kalau bukan parti agama yang senantiasa "melelongkan" Islam?

      Delete
  4. DAPIG memecahkan PAS dan PKR untuk agenda racist.mereka.

    Malamgnya DAP ada talibarut iaitu pengamal ideology PAN Imayam al Periuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. dap sgt hebat patut disokong

      pas umnu sgt dungu patut ditolak

      Delete
  5. Belanjawan puak Pakatan Haramjadah pun ada GST jugak rupanya? Logo parti tiru, belanjawan pun tiru jugak ke?
    Pakatan pandikutty.

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakatan racist DAP. PAN Imayam Kuali hanya lah kaldai Tunggangan DAP.

      Ayuh Mari PKR kita keluar PH dan hidupkan PR.

      Say no to racist DAP Dan Say no to Pencacai Angkat Najis (PAN) Abuya Bukit Penang

      Jeff ulu bernam

      Delete
  6. Walaupun aku kakitangan awam, tapi aku tak sokong kerajaan bagi BRIM walaupun aku pun ambik jugak. Sebabnya ialah aku kaki bangkang.

    Kerajaan buat apa pun aku akan bangkang sebab pemimpin aku pun lagu tu jugak. Elaun depa naik, depa tak pernah tolak, tapi bangkang tetap bangkang. Itulah motto kami.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu namanya pembangkang yang bangang, juga disebut bangkangan oleh pembangang

      Delete
    2. Pembangkang yang hiopokrit nama nya tue....
      Alah.... macam citer wayang zaman P ramlee ...
      Mulut kata lain.... Tangan buat lain....

      Delete
  7. Omakkau....Saudari Hanisya, insyaallah, semoga ada jidoh di antara kita. .

    Insyaallah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biasanya ayat cintan mcm ni aku biasa dengar. Dulu presiden parti kuali Imayam tamilkoddy pandikutty suka guna ayat ni, masa tu dia timb pres pas lagi.

      Delete
  8. Bantuan BR1M setahun sekali tu boleh mngurangkan kadar kemiskinan ke???? Babi betul!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi sekurang kurangnya, bolehlah kau buat tambang naik LRT, seronok jugak tengok kau bergayut mcm monyet dpn awek.

      Delete
    2. Guna duit tue bayar insuran keta + motor+ cukai tanah + cukai pintu cukup kut.....Ok lah tue...

      Delete
  9. Walaupun bantuan BRIM tu pemimpin aku kata rasuah politik, tapi pemimpin aku tak pernah larang ambil sbb katanya tak baik tolak rezeki.

    ReplyDelete
  10. Ratib Loser adalah dihalau. Kalah dan kena halau lain babe. Itu alasan Pan-Imayam-Kuali-Pan Kuih Tart- Cangkul tayar Traktor

    Kutipan Ratib PAN ni adalah UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau, UG UG Cai Cai Halau.

    Ratib sakti untuk mendapat restu Abuya Bukit Penang

    DAP lawan Khutbah di Pahang - Biarkan
    Kampung Batu Feringgi nak kena roboh - Biarkan
    Speaker masjid kat Penang nak dihadkan - Biarkan
    Sekolah SAR Penang ditarik bantuan - Biarkan dan disokong pula
    Presiden PAN Selfie Amoy - Wokey
    Ciplak logo Imayam - Wokey
    Pakai nama orang tanpa izin - Worait


    Perggggggggggghhhhhhhhhhhhhhh Abu Lahab pun ngeri dengan PAN Al Khianatun ini. Abu Lahab setahu aku tak pernah ciplak logo keraan Parsi, Rome, Habsyah dll.

    Jesse Labu
    N9ers

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodohnya. Kahkahkah

      Delete
    2. Bukan bodoh....bangang lah....

      Delete
  11. KESIAN pnyokong PAS.. BERI GULA2 terus 'YES BOS'..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi gula2 OK lagi,
      DAP bagi tisu tandas kat PAN Kuali Imayam,
      Beres tuan, kami akan lap semua kencing berak tuan.

      Delete
  12. OK pun dah mula pcaya kat Najis...eh silap.. Najib..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau tak percaya pun tak apa, lagi bagus.

      Delete
  13. PAS TELAH MKHIANATI AMANAH RAKYAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pemimpin Parti Amanah telah mengkhianati Jamaah.

      Delete
  14. Omakkau dh sanggup jd tukang pakaiksn kasut rosmah, pakaikan coli rosmah, lap p**i semah pun sanggup...
    Thuuiiih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lebih baik aku lap puki rosmah drp jilat jubor DAP berak tak basuh mcm kau.

      Delete
  15. Ko denkilah tu sebab mak ko tak dpt pakaikan kasut rosmah, kini ko sendiri yg menawarkan perkejaan baru lap p**i .
    Harap² dapatlah mak ko jawatan yg anak dia idam²kan sebab mak yg gagal mendidik anak macam ko memang layak duduk bawah
    P**i rosmah... mulut jaha, hati hitam... nanti
    dah kumpul duit hasil lap p**i rosmah bolehlah mak ko bawak ko gi mekah utk bertaubat.

    ReplyDelete