KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Tuesday, 13 October 2015

PERATUSAN KENAIKAN KADAR TOL ANTARA BANDAR MULAI KHAMIS INI CEKIK DARAH KATA PAS.



Kerajaan telah mengumumkan kenaikan harga tol di tahun rakyat masih bergelut menyesuaikan hidup akibat inflasi yang dicetuskan oleh GST, kejatuhan nilai ringgit dan penarikan subsidi, kata Timbalan Presiden PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man

Katanya, peratusan kenaikan tol kali ini agak melampau yang menurutnya ada lebuhraya yang menyaksikan kenaikan setinggi 80 peratus seperti SILK, 67 peratus (Akleh), 54 peratus (Besraya), 50 peratus (LKSA) dan Smart, manakala 10 lebuhraya lain menyaksikan kenaikan antara 17 hingga 44 peratus.

"Terhadap rakyat, kerajaan berani melaksanakan GST, memansuhkan subsidi dan memekakkan telinga terhadap kos sara hidup yang semakin naik.

"Mengapa kerajaan tidak menggunakan keberanian yang sama untuk menyemak kembali semua perjanjian konsesi serta cadangan kenaikan tarif tol sedangkan keuntungan syarikat konsesi tol terus melipatganda?" soalnya dalam satu kenyataan hari ini.

Kini, katanya, dengan kebanyakan lebuhraya menjadi lebuhraya menggunakan sistem kutipan tol berelektronik, maka beban rakyat meningkat kerana terpaksa menanggung kos kad TouchNGo dan juga SmartTag.

"Dengan kenaikan kadar tol, apa pula faedah yang diberikan kembali kepada rakyat sebagai pelanggan lebuhraya?

"Tidak. Malah beban bertambah kepada pengguna lebuhraya kerana TouchNGo adalah jenis perniagaan pembayaran awal. Bayangkan ratusan ribu diperolehi melalui pembayaran awal ini namun pelanggan tidak memperolehi sebarang manfaat dari sistem tersebut," katanya.

Oleh itu, tambahnya, PAS mencadangkan syarikat konsesi tol memberi rebat kepada pelanggan yang terpaksa buat pembayaran awal melalui sistem pembayaran SmartTag dan TouchNGo.

"Sebenarnya syarikat konsesi tol dan kerajaan tiada sebarang alasan ekonomi yang kukuh untuk menaikkan kadar tol. Apakah ada syarikat konsesi tol yang sedang mengalami kerugian meskipun perniagaan ini mempunyai risiko kerugian menghampiri sifar? Tidak.

"Yang lebih menyedihkan ialah fakta bahawa sebenarnya kerajaan sendiri mempunyai banyak saham pegangan di dalam syarikat konsesi ini. Dengan ‘advantage’ sebegini, kerajaan masih memilih untuk tidak memihak kepada rakyat," tegasnya.

23 comments:

  1. Steady pak Tuan, istiqomah tibai gomen.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omakkau dah sokong naik kadar tol, tetiba pas cakap kenaikan melampau. Duit umno lebih banyak masuk celah kopek omakkau. Pas sekadar tempat bertaut.

      Delete
    2. Orang PAN selalu mencarut kat sini. Tulang Loser ni orang Bangladesh IC Oren. Sokong PAN sebab teringat kat Imayam

      Delete
    3. hadi mana.. senyap je.. sapa presiden.

      hadi bodek njib n umnu...tuan brahim byk sanggah hadi.

      tk lama lg tuan pun akn dijebonkn

      pas parti pemecah belah

      Delete
    4. Janji najib menjelang PRU 13 dulu...kadar tol akan diturunkan dalam masa 5 tahun sekiranya BN menang. Haprak....janji kosong. Najib hidup lagi ke? Kita suruh najib jawab masalah rakyat dan janji dia, najib hantar menteri bodoh + blogger anak haram jawab ikut sedap. Kahkahkah

      Delete
    5. Kah kah kah fitnah 11:27 mana ada UG. Bohong. Macam korang fitnah TSKI dulu

      Delete
    6. kih kih kih pil kuda! pil Kuda!
      kes kes kes komunis! komunis!
      he he he ponteng parlimen, gaji buta!
      ha ha ha mencarut! maki hamun! tuduh dan fitnah orang lain sesuka hati!
      kah kah kah rumah harga 2 Juta! Curi balak siang malam! Vellfire( Hellfire?) dan Range Rover (wow!)

      Delete
  2. Kadar kenaikan tol disebabkan perjanjian yg dimetari
    Konsesi tol dan menteri kewangan yang lalu iaitu anwar aljuboori...menteri kewangan yg hanya lulusan sejarah tulin dari UM....satu satu menteri kewangan yg kurang cerdik dari akedemik lulus cukup makan...sejarah Tol Malaysia dizaman aljuboori paling banyak tol didirikan...FAKTA sejarah tol di Malaysia. ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Fakta kepala bapak kau. Kroni umno la makan tak habis 7 keturunan. Apa pasal susah sangat kau nak akui? Humno babiii

      Delete
    2. Elehhhhhhh Anwar sebelum 1998 dua sign juga tol naik. Ingat PANcit Imayam sokong Kajang Move walaupun terbukti TSKi difitnah. TITM komplen atau DAP komplen aku hormat juga. PANcit Telinga Kuali elehhj balaci DAP sajeee

      Delete
    3. Kroni umno tu dulu orang sapa klu bukan aljuboori punya kroni....TOL paling banyak masa aljuboori jadi menteri kewangan...perjanjian tol pasti melalui mentri kewangan masa tu alhuboori yg jadi menteri kewangan..anon 10.59 FAKTA tetap fakta.....

      Delete
    4. anggap je semua bencana punca anwar

      terbukti anwar sgt hebat

      patut kita sokong anwar.

      yg paling bodoh tentula hadi dn pasug...takat pil kuda dgn babi bukit je perjuangannya... hihi low class

      Delete
    5. Yeppp Anuar siap bagi lesen 4D kat Sabah lagi

      Delete
    6. Kenapa kadar naik tak standard antara sykt konsesi? Kerajaan hilang kuasa kawalan ke?

      Delete
  3. Bisinglah tuan ibrahim ni.igt nama tuan tu hebat ke.Hadi elok je diam2 lantakla apa naik pun.Silap gaya hadi sokong naikn semua.kalau tuan Ibrahim nk bising2 melalak sila keluar pas masuk pan...jgn nk jd pengkhianat dlm pas pula. Phuiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ha ha Ha PAN memang macam tu cakap bohong kuat

      Delete
    2. MAT SABU BUAT CERITA TAHYUL DILABEL KAFIR, MP TEMERLOH SINDIR MAT SABU!!!

      Hari tu kita dah laporkan bagaimana Si Mat Sabu tu meroyan macam tapir kena lastik dan membuat dakwaan kononnya kepimpinan PAS melabelkan ahli - ahli parti Pengkhianat yang dia pimpin sebagai golongan 'Kafir'. Sapa kata? Kat mana? Di mana?

      Namun, tuduhan dan dakwaan yang dibuat oleh Si Mat Sabu tu telah membangkitkan persoalan dikalangan rakyat. Kenapa pulak Si Mat Sabu tu tiba - tiba je nak buat dakwaan tersebut? Si Mat Sabu tu ada bukti ke nak membuat dakwaan serta tuduhan tersebut? Atau dia sendiri yang bermimpi disiang hari memandangkan perkara sedemikian sering dilakukan oleh dirinya selama ini? Kalau dia setakat buat dakwaan dan tuduhan tersebut tanpa sebarang bukti, nampak sangat la yang Si Mat Sabu tu terdesak nak meraih sokongan dengan memburukkan PAS.

      Walaubagaimana pun, dakwaan Si Mat Sabu tu telah disindir oleh Si Ahli Parlimen Temerloh ni dalam satu kenyataan yang disiarkan semalam dengan menyifatkan ianya sebagai tuduhan serius. Kenyataan Si Ahli Parlimen Temerloh tu juga turut menuntut agar Si Mat Sabu tu tampil serta mendedahkan 'Siapa', 'Bila' dan 'Dimana' pemimpin PAS membuat tuduhan sedemikian.

      Dalam masa yang sama, Si Ahli Parlimen Temerloh tu juga turut menyelar dakwaan yang dibuat oleh Din Pudu yang menyatakan bahawa 60 peratus kepimpinan PAS sudah keluar dari parti. “60% dari 50,000 ahli Amanah adalah bekas pimpinan Pas? 60% bersamaan 30,000. Pas ada 193 kawasan dan ini bermakna Pas kehilangan 30,000 pimpinan. “Ini juga bermaksud secara purata, setiap kawasan kehilangan 155 pimpinan.

      Kalau berdasarkan dakwaan itu, semua kawasan Pas telah ditutup seluruh negara. Suatu kenyataan yang tidak munasabah,” katanya.

      Gila untut betullah Mat Sabu Selfie Amoy ni 60% ahli PAN KUALI Imayam, bekas pimpinan PAS. Maksudnya 40% lagi mesti bini depa. Kah Kah Kah. 60%-40% = 20% adalah bujang terlajak, betoiiiiii kaaaaaaaaaaaaaaaa. Mentang2 Mat Sabu kawan Abuyaaaaa Sifooooo Bukit Penang sampai beliau selfie dgn amoy tempoh hari............ Otak trussssssssss jadi senget. Kah Kah Kah Imayam Kuali2.

      MGR kalau hidup lagi mahu diludah muka budak2 PAN sebab terlebih Dusyum, kalah cerita Tamil Rowdy Ratore. Kah Kajh kah

      Jesse Labu
      N9ers

      Delete
    3. Mat sabu buat lucu sokmo jd badut tak nak pula.tak lama agaknya sbb sibuk sgt nak buat parti muncung ikut dap

      Delete
  4. WOW! DAPigs PUN DAH PANDAI 'MAIN BONTOT'???

    Fuh!!! Makin hebat kemelut dikalangan puak - puak DAPigs ni. Tak cukup setakat isu kontroversi yang melanda jawatankuasa CEC parti tu dengan RoS. Sekarang dah timbul cerita lain pulak.

    Jika sebelum ini, kedudukan Jawatankuasa CEC DAPigs tu masih lagi menjadi bahan persoalan dikalangan rakyat, terutamanya ahli - ahli parti itu sendiri dengan pihak Pendaftar Pertubuhan.

    Bahkan Jawatankuasa CEC DAPigs tu juga turut dilihat sebagai sebuah jawatankuasa HARAM yang tidak diiktiraf oleh ahlinya apabila ada dari kalangan mereka membuat laporan kepada RoS.

    Isu itu sehingga hari ini masih tidak dapat diselesaikan dan status Jawatankuasa CEC DAPigs tu terus menjadi tanda tanya dikalangan ahli - ahli parti itu sendiri. Pemimpin DAPigs semuanya diam belaka.

    Sekarang timbul pulak cerita pasal ADUN dari kalangan DAPigs Johor tu letak jawatan Ketua Pembangkang dalam sidang DUN akibat kecewa kerana tewas dalam pemilihan parti tu sebelum ini.
    JOHOR BAHRU: Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Skudai, Dr Boo Cheng Hau mengumumkan peletakan jawatan sebagai Ketua Pembangkang Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor berkuatkuasa serta-merta.

    Cheng Hau yang menyandang jawatan itu sejak tahun 2008, berkata beliau membuat keputusan berkenaan kerana terdapat kempen dalam kalangan kepemimpinan DAP Johor ketika ini untuk memburukkan namanya.

    "Bukan sahaja segelintir pemimpin ini memburukkan nama saya, malah mereka juga melemparkan pelbagai fitnah dan sering mengenepikan saya daripada sebarang aktiviti parti di peringkat Johor.

    "Kumpulan ini sudah melupakan sumbangan dan bantuan yang diberikan kepada mereka selama ini ketika saya memegang jawatan sebagai Pengerusi DAP Johor selama sembilan tahun dari 2005," katanya pada sidang media di Pusat Komuniti Kawasan DUN Skudai di sini.
    Nah! Korang bayangkan. Dikalangan diorang sendiri pun ada juga yang main cantas mencantas ni. Bukan la hanya dikalangan pemimpin UMNO atau pun PKR mahu pun PAS je yang buat kerja Haramjadah tu.

    Rupanya, DAPigs yang seringkali mendabik dada mengatakan bahawa parti itu mempunyai nilai Integriti yang tinggi dikalangan ahli - ahlinya pun sama jugak!!! Hakikatnya, kalau dah Rakus nak pegang kuasa tu, diorang bukan kira. Sedara sendiri pun diorang langgar!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. INI yang PANcit Imayam sayang ni. muahhh Muahhhh

      Delete
  5. Datuk Seri Najib Razak...mana janji anda nak turunkan kadar tol dalam masa 5 tahun???? Janji anda terkandung dalam manifesto BN menjelang PRU 13. Mana datuk seri....mana???? Keje nak menipu je.. .dah tipu cabut lari.

    ReplyDelete
  6. Lain kali tunaikan janji. Manusia dipegang pada janji. "Janji ditepati" taik kucing...siap buat lagu dengan slogan tu kahkahkah.. BN @ UMNO MEMANG SIAL

    ReplyDelete
  7. Yang pakai baju kelawar merah lengan pendek tu janda ke atau bini orang???

    ReplyDelete