KEBENARAN ITU PAHIT, KEADILAN ITU PERIT, PERJUANGAN ITU SAKIT, RAKYAT BENCI KEZALIMAN, PENIPUAN DAN FITNAH. PEMIMPIN YANG BONGKAK, SOMBONG DAN ANGKUH AKAN DITOLAK.

Pengikutku yg cool..muah33x

Saturday, 3 October 2015

KELULUSAN RoS KEPADA PENUBUHAN PARTI AMANAH NEGARA (PAN) MENGUNTUNGKAN UMNO DAN MERUGIKAN PAKATAN HARAPAN????




Penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) sebagai sebuah parti baru di negara ini telah pun diluluskan oleh Pendaftar Pertubuhan (RoS), dengan itu pengundi akan mempunyai banyak pilihan pada Pilihan Raya Umum ke-14 akan datang.

Pembentukan parti baru itu sendiri melambangkan amalan demokrasi di negara ini, dan pilihan yang banyak kepada pengundi pastinya akan mewujudkan pecahan undi terutamanya dalam kalangan pengundi Melayu.

Parti politik yang didominasi oleh masyarakat Melayu adalah UMNO, PAS, PKR, PSM dan kini Amanah dan dengan kewujudan parti ini, lebih banyak pecahan undi berdasarkan minat dan pilihan pengundi.

Kita akan melihat pecahan undi dan taburannya membabitkan parti politik Melayu yang mana ia memberi kelebihan kepada pengundi Cina untuk memilih perikatan yang mereka bentuk.

Ia akan menyebabkan parti Melayu akan bergantung kepada pengundi Cina untuk mendapat undi majoriti bagi membentuk sebuah kerajaan.

Walau bagaimanapun untuk mewakili pergerakan demokratik positif, Malaysia perlu membenarkan mana-mana parti politik baru untuk berkembang tanpa kritikan yang keras.

Penyertaan Amanah akan membentuk suatu landskap politik baru, impak parti berkenaan bagaimana pun masih belum terserlah.

Amanah sendiri tidak akan berjaya sekiranya berdiri sendiri namun akan lebih baik sekiranya bersama pakatan pembangkang.

Amanah masih belum mempunyai kekuatan untuk menentang PAS di Kelantan dan Terengganu kerana ia mempunyai akar umbi yang cukup kuat.

Sekiranya Kelantan dan Terengganu berdepan dengan perlawanan tiga penjuru antara PAS, Amanah dan UMNO pada PRU akan datang, UMNO dilihat lebih berpeluang untuk menang berikutan pecahan undi PAS dan Amanah.

Namun di negeri lain pula, sedikit sebanyak perlu akui Amanah dijangka akan memberi sedikit impaknya.

Melihatkan sejarah politik negara, serpihan parti seperti Amanah gagal untuk menunjukkan signifikannya dalam landskap politik negara.

Parti seperti itu hakikatnya, sering berdepan dengan masalah mengekalkan perjuangan asal mereka dan untuk mendapatkan keyakinan pengundi.

Rakyat tahu bahawa serpihan parti ini biasaya ditubuhkan oleh mereka yang kecewa dan merajuk kerana tidak dapat maju ke hadapan dalam parti asal mereka.

Mereka yang sering lompat parti juga dilihat sebagai sebagai seseorang kurang amanah dan oleh itu, tidak boleh dipercayai terutamanya untuk jawatan di mana mereka akan mewakili rakyat.

44 comments:

  1. Replies
    1. AKHIRNYA MAT SABUT BOLEH JADI BARUA DAPigs!!!

      Setinggi - tinggi ucapan tahniah kita ucapkan kepada Si Mat Syabun dan konco - konco Pengkhianat dia kerana telah berjaya mendapatkan kelulusan untuk menubuhkan parti mereka sendiri.

      Dari laporan yang disiarkan hari ini, pihak Pendaftar Pertubuhan (RoS) telah meluluskan permohonan pendaftaran parti yang dibuat oleh Si Mat Syabun dan konco - konco Pengkhianat dia.

      Dan sudah pasti pengumuman tersebut akan membuatkan Si Mat Syabun tu tersenyum lebar sampai ke telinga macam kerang busuk dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak RoS.

      Itu sebab RoS luluskan permohonan diorang. Kalau tak dilulus, maka sudah tentu sumpah seranah jugak yang akan dilemparkan kepada pihak RoS dengan pelbagai tuduhan yang buruk.

      Sudah pasti ada dikalangan puak - puak Pengkhianat yang dipimpin oleh Si Mat Syabun tu akan membuat dakwaan serta menganggap RoS ni sebagai 'Anjing Kerajaan' dan dilabelkan sebagai 'Barua'.

      Hakikatnya, walaupun Si Mat Syabun tu kata parti dia dikenali sebagai Parti Amanah Negara, tapi hakikatnya semua orang tau mereka hanya dikalangan Pengkhianat Amanah Negara semata - mata.

      Tapi dek kerana enggan untuk mengakui bahawa mereka telah menjadi Pengkhianat, maka sebab itulah diorang cuba tutup kemaluan mereka dengan menggelarkan diri sebagai 'Amanah'.

      Tak kisah la nama apa sekali pun yang puak - puak Pengkhianat tu nak guna bagi mengelirukan rakyat. Pokok pangkalnya, sekarang diorang boleh la jadi Barua kepada puak - puak DAPigs tu secara terang - terangan dan tak perlu bersembunyi l

      Delete
    2. Pemimpin PAS mmg dasar lidah bercabang ( spesis biawak lah tu ) Dah puas kutuk G18 dan halau keluar lps tu meroyan kata G18 pengkhianat. Belagak big boss...semua parti mesti tunduk dan ikut arahan ' abang long '

      Delete
    3. AMANAH TAK RUGIKAN PAKATAN HARAPAN.
      AMANAH NANYA RUGIKAN PAS SAJA.
      PAS AKAN BUNGKUS TERUS DLM 2 PRU.
      LEPAS PRESDEN TAKDE, PAS PUN TAKDE

      PADAN MUKA PAS
      HIDUP UMNO

      Delete
    4. Yg rugi pas sbb hilang byk pengundi melayu serta cina.

      Bn pun rugi sbb semua cina yg takut baju merah akan lari ke PHR

      Yg untung pkr, amanah dan dap. Melayu ada, india ada, cina semua datang.

      Klantan pergi ke umno
      Perak pergi ke dap
      Selangor pergi ke pkr

      Hadi hilang kerusi

      Delete
    5. hadi hilang kerusi hilang maruah dan hilang akal

      sediakan sebuah tempat di hospital berhampiran

      Delete
  2. Jadi NGO je la...lg 1, kenapa tak kosongkan kerusi parlimen & dun bila pindah parti? Tak malu ke? Boleh dikategorikan tak beretika...dpt kerusi, lompat parti. Tipu pengundi..gaji & elaun bagi anak2 mkn...tahniah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dh byk dijwb....u ketinggalan

      Delete
    2. dh berbuih dijwp anda ketinggalan

      slow fellow

      Delete
    3. Dh byk kali bgtau haram...x endah jgk

      Degil fellow

      Delete
    4. Saya salah sorg pengundi terlibat.
      Ramai lg mcm saya.
      Saya tak kisah.
      Sbb pas dah mcm sial.
      Hanya umno terbaikkk

      Delete
    5. Sblm praya pas cakap lain
      Masa praya pas cakap lain
      Slps praya pas cakap lain
      Lain kali undi terus umno la

      Delete
    6. Pakai serban tu bagus sbb ikut sunnah.
      Tapi kalu cakap berbelit2 mcm pakai serban, itu tak baguslah.

      Delete
    7. Apa salahnya kalau bagi umno menang kat klantan?

      Delete
    8. Cara nak kekalkan kelantan kpd pas ialah membuat undang2 siapa tak undi pas kira cerai bini talak 3. Jadi semua orang akan undi pas dan pas boleh menang pru14. Hadi boleh hantar bill skrg.

      Delete
    9. sunah serban dan jubah bukan sunah yg dituntut sebb tk wajib

      sunah yg dituntut ialah akhlak islam yg mulia dan rahmat

      tidak membohong tidak cerca org lain

      tidak khianat tidak ponteng

      tidak permain hudud

      tidak mulut cabul maki hamun

      INI YG DITUNTUT, BUKAN SERBAN MELEKAT TK PERNAH TANGGAL2

      bila pas dh bodoh dan cemas dikelantan , dekat PRU mungkin pas akan ug dgn umno

      sebb falsafah pas sekarang, dpd rugi segala2nya.. ditolak PH diabaikan umno... lebih baik bersama umno atas alasan kambing demi melayu dan islam

      DPD PAS RUGI DUNIA AKHIRAT, LEBIH BAIK UNTUNG DUNIA DGN UMNO... AKHIRAT LAMBAT LAGI

      tht is pas now

      Delete
  3. Dap 38 kerusi...mca 7, gerakan 1, supp 1. Total maksimum kerusi majoriti cina dap boleh menang = 47. Drpd 21 kerusi parlimen dimenangi pas, agak2 berapa kerusi PAN boleh dapat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni dap boleh 45, pkr 59, pan 18, pas 2, mca 1, gerakan 0, psm 0, mic 1, umno 10, bakinya bebas

      Delete
    2. Kelantan akan berubah wajah.
      Umno akan menang dengan kelebihan 19 kerusi dan akan memerintah negeri itu.
      Mat balak akan dibicarakan sbb sapu balak.

      Delete
    3. Kalau pas nak kekal di kelantan, pas kena join umno. Mesti ada kerjasama umno dgn pas supaya umno tak masuk calon di kelantan. Itu saja cara. Cara lain memang dah tak ada.

      Delete
    4. Kalau pas tak nak join umno, tak ada cara lain kecuali pertandingan 3 penjuru. Kuat mcm mna pun pas misti kalah. Pas akan hilang kelantan.

      PAN parti baru tak rugi apa2. Objektif pan bertanding di klantan ialah nak mengajar pas cara untuk berkawan sbb pas tak tau nak berkawan.

      Delete
    5. Tak payah fikir2 sakitkan otak la.
      Bagi aje umno perintah umno satu penggal.
      Saya rasa kelantan akan siap lebuh raya, peluang kerja bertambah dan dapat royalti minyak.

      Sapa untung? Rakyat kelantan juga yg untung. Harap2 pas setuju la dan tak pentingkan diri sendiri.

      Delete
    6. cakap mcm org tak ada agama.itulah kawan dengan dap atau bekas umno dan terus berjiwa umno.perjuangan ini panjang dan sukar.ada kala menang dan pas pernah tinggal 2 kerusi.pas tak pernah kecewa atau merajuk.kalau amanah kalah pru akan datang ramai yg akan keluar parti dan masuk dap.berjuang semata2 utk menang katakan.

      Delete
    7. razak ajak seorang saja yg ada agama

      org lain kafir semuanya

      itulah taksub pada presidengnya

      yg maksum mcm ayatollah syiah lagaknya

      perjuangan panjang menjadi alasannya

      panjang perjuangan, pendek akal apa guna

      AlQuran dijaja tp mulut cabul juga

      memang pas tk merajuk atau kecewa

      tp pas juga tk berakhlak dan suka mencela

      masuk dap bukan menukar agama

      klu berserban tp khianat hudud apa hukumnya

      menyalahkan dap bukan jaminan pas ke syurga

      silap2 duduk sebelah menyebelah disana

      silap2 anak cucu dap yg membela agama pula

      kuasa Allah boleh tukar sekelip mata

      jgn terlalu yakin dgn ilmu dan amal yg tk seberapa

      jika dicampur ego sombong bongkak dan suka mencerca

      selamat tinggal parti selam semalaysia

      AMANAH dilahirkan, ISLAM YG RAHMAT AKAN MENJELMA

      ku tinggalkan parti selam semalaysia dua perkara

      segera laksana hudud segera buang presideng nya

      jika masih mahu relevan dalam negara

      TERUSKAN PERJUANGAN WAHAI PARTI AMANAH NEGARA

      Delete
  4. AKHIRNYA MAT SABUT BOLEH JADI BARUA DAPigs!!!

    Setinggi - tinggi ucapan tahniah kita ucapkan kepada Si Mat Syabun dan konco - konco Pengkhianat dia kerana telah berjaya mendapatkan kelulusan untuk menubuhkan parti mereka sendiri.

    Dari laporan yang disiarkan hari ini, pihak Pendaftar Pertubuhan (RoS) telah meluluskan permohonan pendaftaran parti yang dibuat oleh Si Mat Syabun dan konco - konco Pengkhianat dia.

    Dan sudah pasti pengumuman tersebut akan membuatkan Si Mat Syabun tu tersenyum lebar sampai ke telinga macam kerang busuk dan mengucapkan ribuan terima kasih kepada pihak RoS.

    Itu sebab RoS luluskan permohonan diorang. Kalau tak dilulus, maka sudah tentu sumpah seranah jugak yang akan dilemparkan kepada pihak RoS dengan pelbagai tuduhan yang buruk.

    Sudah pasti ada dikalangan puak - puak Pengkhianat yang dipimpin oleh Si Mat Syabun tu akan membuat dakwaan serta menganggap RoS ni sebagai 'Anjing Kerajaan' dan dilabelkan sebagai 'Barua'.

    Hakikatnya, walaupun Si Mat Syabun tu kata parti dia dikenali sebagai Parti Amanah Negara, tapi hakikatnya semua orang tau mereka hanya dikalangan Pengkhianat Amanah Negara semata - mata.

    Tapi dek kerana enggan untuk mengakui bahawa mereka telah menjadi Pengkhianat, maka sebab itulah diorang cuba tutup kemaluan mereka dengan menggelarkan diri sebagai 'Amanah'.

    Tak kisah la nama apa sekali pun yang puak - puak Pengkhianat tu nak guna bagi mengelirukan rakyat. Pokok pangkalnya, sekarang diorang boleh la jadi Barua kepada puak - puak DAPigs tu secara terang - terangan dan tak perlu bersembunyi l

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biarkan Mat Sabu jadi barua Dapig ,tetapi sambil kau kata Mat Sabu kau lupa pula yang Pas kat Selangor jadi apa.kat taknak dengan Dap tapi makan babi bersma dengan Dapig ,kau letak muka kat mana? kat buntut LKS ke atau kat buntut LGE.malulah kat Dapig.

      Delete
    2. dh byk dijwp... u ketinggalan

      Delete
    3. dh byk dijwp...
      u ktinggalan

      Delete
    4. jawap apanya.sila keluar dari bersama DAP di Selangor biar kau dan ulamak kau dari Pas tunjuk kejantanan mu.keras atas lembik .keluarlah /ini tidak ,macam2 alasan bila tentnga duit,sudahlah,jangan jadi manusia taksub hingga tig=dka dapat memikirkan yangman baik yangman tidak baik.hiduplah kau dengan ulamak suk kau tu.

      Delete
    5. Pas patut diberi peluang mentadbir sebuah negara. Pas dah banyak pengalaman. Negara yg sesuai ialah zimbabwe atau babon

      Delete
    6. Di selangor, pas jadi barua azmin dan dapigs.
      Sbb tu tak nak letak jawatan
      Pas mata duitan

      Delete
    7. Di bandar sg chua baru bangi byk sgt org jual cd haram dan lucah. Tak ada pun baju merah dtg serbu..... mpkj pun tak ada dtg. Penguatkuasa kementerian berkaitan pun tak datang juga. Macam sial aje.

      Delete
  5. Eh Omak kau tak tahu ke.memang kumpuln G18 yang menubuhkan Amanah ni untuk memberi keuntungan pada UMNO dan merugikan Pakatan .Apalah bodoh sangat Oamak Kau ni.ha.selama ni kau kata amanah parti haram sekarang dah halal,mengapa kleamkabut kau Omak kau? jangan susah hati biarkan Hadi dan Kalit kau gumbira sebab umno untung,

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dap, pkr dan Amanah akan untung sbb mereka kerjasama. Semua cina apa2 parti pun sokong mereka.

      Bn rugi sbb cina dah lari sbb takut baju merah.

      Pas rugi sbb org muda dan progressif cabut lari.

      PHR akan tadbir negara lepas ni

      Delete
    2. Aku tak kisah pun.
      Sapa2 menang tak ada beza.
      Pas menang pun balak makin pupus.
      Aku malas nak pergi buang undi dah
      Baik aku beli dollar amerika

      Delete
  6. puak pasug dn umnu...

    ada hujah yg bijak sikit tk utk dijwp

    isu dap tnyalah dap sendiri

    asyik ulang kebodohan aje

    any good question?

    ReplyDelete
  7. Parti syok sendiri

    ReplyDelete
  8. Bila dh lulus kata untungkan umno pulakkkkkk..kalau x lulus kata Amanah buah prog haram.....kahkahkah.. Bijak otak omakkau mcm maslan jugak. Kahkahkah

    ReplyDelete
  9. AMANAH TERUS MARA

    TINGGAL SI SUMBING KERA

    YG MEMBENCI MAKIN MERANA

    HUJAH BODOH DAN HURU HARA

    JAMBAN SEMPIT HIJAU KUAT BERDUSTA

    MENJILAT PUAK YG MEREKA CERCA

    DEMI MENCARI HABUAN DUNIA

    HUDUD ADALAH MAINAN BELAKA

    MENGUTUK DAP MCA DN SEMUA CINA

    TAPI BERGANTUNG PADA KEDAI CINA JUA

    KONON NK TUNJUK MEMBELA BANGSA

    PEMIMPIN KATA MELAYU BANGSAT MEREKA PUJA

    KONON NK TUNJUK MEMBELA AGAMA

    PARTI SENDIRI PUN BURUK KELAKUNYA

    SAKIT PERUT YAHUDI GELAKKAN MEREKA

    PEMIMPIN EGO KT CHOW KIT PUN MELAMBAK BYKNYA

    MENYALAK ANJING LIDAH SENDIRI DIGIGITNYA

    SIKIT TK JEJAS AMANAH TERUS MARA

    AMAT BODOH TAKUTKAN CINA

    SEABAD MEMERINTAH MASIH DAYUZ RUPANYA

    SIMPAN AJELAH KERIS PUSAKA

    SEBAB PUAKA KERIS DAH MAKAN DIRINYA

    KESIAN BERTAKBIR SEPANJANG MASA

    AKHIRNYA TERSUNGKUR DIPINTU SYURGA

    KERANA TAKSUB KPD PEMIMPIN YG GILA

    ReplyDelete
  10. Kuheh kuheh.menjerit la budak budak kuali ni.mengutuk pas n pimpinannya.umno dulu buat lebih teruk.pas begitu juga dgn dasarnya.whatever la sabu kalau dah bertempek dgn org yg tak nak buat islam macammana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dulu pas kuat sbb ada mat sabu, TGNA, husam, salahudin, khalid dll. Nak harap kat yg ada skrg ni mintak maaf la. Dok duduk kat markas manjang. Mesy pun monteng hantar mat sabu. Klu ada masalah TGNA tolong pulihkan.

      Skang org2 kuat pas tu dah tak ada. Yg ada skang sifatnya mcm serigala. Tak sudah2 nak meratah.

      Ini kali pas memang dah tak boleh nak bertahan dah. Tunggu masa nak bungkus aje....

      Delete
    2. 12.20....
      Knapa klu keluar dr pas mesti dicop menentang islam? Pas tu agamakah? Islam itu hadi kah?
      Knapa klu org kerjasama dgn dap mesti dicop lari dr perjuangan islam? Tak bolehkah kerjasama dgn dap utk keadilan rakyat dan tewaskan parti zalim dan menyusahkan rakyat?
      Tak bolehkah kerjasama dgn dap utk atasi maslahat pasal lanun, perompak dan perasuah?

      Tolonglah lihat pemimpin kamu. Adakah ciri2 pemimpin islam ada padanya selain dr bentuk pakaian yg dipakainya?

      Kepala otakkk!!!!

      Delete
  11. Lepas ni aku tak nak undi pas.
    Pas ni target dia asyik balakkk aje.
    Aku sayang sangat kat hutan.
    Aku tak nak alam sekitar musnah.
    Tu pasal aku tak undi pas.
    Aku tak undi pas supaya oksigen cukup sbb hutan dan balak membekalkan O2 kpd aku.

    Kekalkan hutan kita.
    Jauhi pas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bertempek dekat pkr yg nak tebang hutang simpan juga tu buat lebuh raya tol lg.tak sedor diri mengata org dia yg lebih

      Delete